تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۰ دی ۱۴۰۱

روش درست تمیزکردن بخاری برقی

در روزهای سرد افراد به هر وسیله‌ای رو می‌آورند تا بتوانند خود و خانه خود را گرم کنند. یکی از این وسایل پرکابرد گرمایشی بخاری برقیست و مردم در پاییر و زمستان از آن استفاده می‌کنند بنابراین گه‌گاه نیاز به تمیزشدن دارد.

تمیزکردن بخاری برقی

رویداد۲۴ در روز‌های سرد افراد به هر وسیله‌ای رو می‌آورند تا بتوانند خود و خانه خود را گرم کنند. یکی از این وسایل پرکابرد گرمایشی بخاری برقیست و مردم در پاییر و زمستان از آن استفاده می‌کنند بنابراین گه‌گاه نیاز به تمیزشدن دارد.

یکی از وسایل گرمایشی که در فصول سرد سال مورد استفاده افراد زیادی از افراد قرار می‌گیرد بخاری برقیست. بخاری برقی به دلیل گرمای زیادی که دارد و بو و دود ندارد مورد توجه بسیاری از مردم است البته اگر از هزینه‌های برق آن چشم‌پوشی کنیم.

بهره‌وری از بخاری برقی نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و همین‌که یک پریز برق در دسترستان باشد می‌توانید از این وسیله استفاده کنید و به آسانی با وصل شدن به منبع برق، الکتریسیته را به گرما تبدیل می‌کند. از موضوعات مهم در استفاده از این نوع وسیله گرمایشی، رعایت نکات ایمنی و تمیز کردن بخاری برقیست که باید چند وقت یک بار انجام شود.

به گزارش رویداد۲۴ برای انجام هر کاری احتیاط لازم است و این درباره تمیزکردن بخاری برقی هم صادق است و کاربرد دارد. اگر می‌خواید بخاری برقی‌تان را تمیز کنید باید در ابتدا آن را خاموش کنید و از پریز بکشید. شاید با خود فکر کنید همین‌که بخاری خاموش است و شعه‌ای ندارد کافیست، اما باید بدانید تمامی دستگاه‌های الکتریکی تااندازه‌ای الکتریسیته ذخیره شده را در مدار خود حمل می‌کنند، حتی اگر خاموش باشند.

ده تا پانزده دقیقه صبر کنید تا بدنه بخاری خنک شود. می‌توانید انگشت خود را روی بدنه بیرونی بخاری بگذارید و کنترل کنید که آیا محفظه در زمان لمس خنک است یا نه. زمانی که دستگاه خوب خنک شد، مدار گرمکن را با استفاده از یک فازمتر آزمایش کنید. فازمتر باید بتواند حتی خفیف‌ترین اثر جریان الکتریکی را که از سیستم عبور کرده را دریافت کند. پس از مطمئن شدن از آن می‌توانید تمیزکردن آن را آغاز کنید.

تمیز کردن سطح بخاری برقی

همان‌گونه‌که می‌دانید بخاری برقی اجزا و سطوح گوناگون دارد. در ابتدا و برای تمیزکردن بخاری برقی باید از سطح بیرونی آن آغاز و آن را تمیز و گرد و غبار روی آن را با یک گردگیر تمیز میکروفایبر پاک کنید و آ‌نگاه همه سطح بخاری را با یک اسفنج مرطوب پاک کنید. این کار را با دقت انجام دهید و حتی کابل برق را هم دستمال بکشید. دوشاخه آن را پاک کنید و هرگونه خاک را از روی آن تمیز کنید.

بخاری برقی

تمیز کردن فضای داخلی بخاری برقی

جاروبرقی بکشید

اگر مدت زمان زیادی هست که دستگاه گرمایشی خود را تمیز نکرده‌اید، حتما گرد و غبار سرسخت‌تری روی بخاری وجود دارد که می‌توانید آن را به کمک جاروبرقی تمیز کنید. به کمک جارو برقی محفظه داخلی بخاری و هرگونه فضای تنگ یا شکاف را هدف قرار دهید. یکی از برس‌های مناسب را انتخاب کنید و به آرامی روی سطح دریچه‌های بخاری بکشید.

پس از پاک‌کردن سطح بیرونی و خارجی بخاری برقی نوبت به فضای داخلی آن می‌رسد. در این بخش و مرحله باید پوشش بیرونی برداشته شود و هر نوع آلودگی که در بخش‌ها و اجزای داخلی جمع شده است، را تمیز کرد.

شاید برخی از فضا‌های بخاری را نتوانید با دستمال تمیز کنید و جایی باشد که دست به آن‌جا نرود برای این کار می‌توانید از اسپری‌های گردگیر هوای فشرده که در بازار موجود است استفاده و گرد و غبار یا کثیفی را که در منافذ، توری‌ها یا دریچه‌های بخاری جمع شده را پاک کنید.
باید به این موضوع توجه کنید که تجمع گرد و غبار جمع شده در نزدیکی المنت، امکان دارد میزان گرمایشی دستگاه شما را از بین ببرد یا آن را کم کند.

به موضوعی در تمیزکردن وسایلی مانند بخاری برقی توجه کنید و آن این است که نباید برای تمیزکردن آن‌ها از مواد شوینده استفاده کنید.


بیشتر بخوانید:  چگونه قبض برق را رایگان کنیم؟


برای تمیزکردن بخاری برقی و داخل آن هرگز از آب و صابون استفاده نکنید، چون اگر این ماده در بخاری برقی بماند و پیش از آن‌که کامل خشک شود آن را به پریز بزنید ممکن است به اجزای داخلی بخاری آسیب وارد کند و سبب زنگ زدگی آن‌ها شود. به‌طورکلی ماندن آب در بخاری برقی بسیار خطرناک است بنابراین پیش از این‌که آن را به برق بزنید حتما از خشک‌شدن آن مطمئن شوید.

هنگامی‌که بخاری برقی را پاک می‌کنید به بخش ترموستات یا سیم‌کشی داخلی آن دست نزنید. سیم کشی موجود در داخل بخاری بسیار حساس است و یک تغییر یا تنظیم نادرست، امکان دارد سبب خرابی دستگاه شما شود.

تمیزکردن وسایل برقی

بخاری را دوباره جمع کنید

از آن‌جایی‌که بخاری را باز و آن را تمیز کرده‌اید باید آن را دوباره جمع کنید. پیش از مونتاژ دوباره اطمینان پیدا کنید که فضای داخلی خشک است. در بالا اشاره کردیم که خشک‌بودن بخاری اهمیت زیادی دارد به همین دلیل و در این راستا می‌توانید با استفاده از سشوار در حالت خنک، این مرحله را سرعت بدهید. پس از اطمینان پیدا کردن از قطعات داخلی، بدنه بیرونی را روی قاب اصلی گاشته با پیچ‌های موجود ببندید. تعداد گیره‌ها، بست‌ها و پیچ‌های مورد استفاده را بشمارید تا اطمینان پیدا کنید همه چیز درست در جای خود قرار گرفته است.

تمیز نگه داشتن بخاری برقی

موضوع مهمی که وجود دارد این است که بخاری خود را دست‌کم هفته‌ای یک بار تمیز کنید و آن را جاروبرقی بکشید و تمیز کنید تا وسیله شما همیشه تمیز باشد و گرد و غبار داخل آن نشود. این کار به صورت منظم می‌تواند عمر دستگاه شما را زیاد کند.

نکات ایمنی را جدی بگیرید

در مورد هر کاری باید نکات ایمنی را جدی بگیرد و جوانب احتیاط را درنظر بگیرید. پس از این‌که بخواهید تصمیم به تمیزکردن بخاری خود بگیرید بروشور بخاری را مطالعه کنید. حتما بخاری را از جریان برق بیرون بیاورید و سپس به تمیز کردن بخاری برقی اقدام کنید. رعایت نکات ایمنی برای روشن کردن بخاری برقی نیاز است، کمی مکث کنید تا دستگاه شما به طور کامل خشک شود و بعد آن را دوباره راه اندازی کنید. رعایت نکردن همین نکات ساده می‌تواند باعث آتش سوزی و خسارت‌های غیر قابل جبران شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان