تاریخ انتشار: ۰۱:۵۵ - ۲۲ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

علیرضا اکبری جاسوس بزرگ انگلیس یا پروژه برکناری علی شمخانی

علیرضا اکبری که در بیانیه وزارت اطلاعات با عنوان جاسوس انگلستان معرفی شده، از چهره‌های مهم و اثرگذار یکی دو دهه پیش در ایران بوده که در تیم مذاکرات هسته‌ای دوران لاریجانی نیز حضور داشته است. برخی دستگیری اکبری را پروژه برکناری شمخانی توصیف می‌کنند و برخی دیگر آن را یک پیروزی بزرگ در مقابل نفوذ می‌خوانند. اما اکبری کیست و از زندگی او چه چیزهایی می‌توان فهمید.

علیرضا اکبری

رویداد۲۴ فرهاد فرزاد: سال ۲۰۱۹ سریالی با نام «جاسوس» ساخته شد که بر اساس واقعیت، زندگی یک جاسوس اسرائیلی به نام «الی کوهن» را روایت می‌کرد که در سوریه تا مشاور ارشد رئیس جمهور هم پیش رفت و نزدیک بود به عنوان وزیر دفاع هم انتخاب شود که بر اثر یک خطا لو رفت و دستگیر شد. مشابه همین ماجرا حالا در ایران هم رخ داده و فردی که تا معاونت وزارت دفاع جمهوری اسلامی هم پیش رفته، به عنوان جاسوس دستگیر شده است. این فرد علیرضا اکبری است؛ الی کوهن ایران!

وزارت اطلاعات درباره علیرضا اکبری گفته «علیرضا اکبری یکی از مهم‌ترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی انگلیس بوده که اطلاعات مهم کشور را جمع‌آوری و به صورت کاملا آگاهانه و هدفمند در اختیار این سرویس قرار می‌داده است.» قوه قضاییه هم اعلام کرده او به جرم افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق انتقال اطلاعات توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی به اعدام محکوم کرده است.

علیرضا اکبری کیست؟

علیرضا اکبری معاون بین‌الملل وزارت دفاع در دوره تصدی علی شمخانی در دولت سیدمحمد خاتمی بوده است. همچنین مدتی رئیس موسسه پژوهش‌های راهبردی تصمیم بوده و در دهه شصت هنگام مذاکرات قطعنامه پایان جنگ ایران و عراق، مسئول سازمان نظامی اجرای قطعنامه ۵۹۸ بوده است. علیرضا اکبری در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ در ابتدای دولت احمدی‌نژاد که علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور بوده، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بوده است. در آن سال‌ها مذاکرات میان ایران و اتحادیه اروپا انجام می‌شد و هنوز پای مذاکره با آمریکا در میان نبود. با توجه به نقش انگلستان و جایگاه آن در مذاکرات، سفرهای تیم مذاکره و ارتباطات آنها بیش از همه با این کشور بوده است و اگر اتهامات علیرضا اکبری صحت داشته باشد، احتمالا او در جریان همین سفرها به دام افتاده است.

علیرضا اکبری با سابقه معاونت وزارت دفاع جمهوری اسلامی، چهره شناخته‌ای برای اهالی رسانه است. او در رسانه‌ها با عنوان «تحلیلگر نظامی» و «تحلیلگر مسائل راهبردی» مصاحبه می‌کرده است. اگر مروری به مصاحبه‌های علیرضا اکبری بیندازیم، او بیش از هر چیز بر چند موضوع تمرکز داشته است؛ «نقش مخرب اسرائیل و آمریکا و مذاکرات هسته‌ای»، «جنگ ترکیبی عربستان و اسرائیل علیه ایران» و «مسائل موشکی ایران»، از مهمترین مسائلی بوده که اکبری درباره‌اش حرف می‌زده است. نکته جالب توجه اینکه در میان مصاحبه‌های اکبری حتی یک مورد اظهار نظر درباره انگلستان وجود ندارد. به گزارش رویداد۲۴ یک موضوع قابل توجه دیگر هم درباره علیرضا اکبری وجود دارد که سال ۹۸ و احتمالا یکی دو ماه قبل از بازداشت، مقاله‌ای مفصل درباره «سردار حسین سلامی» نوشته که در آن مطلبی به این مضمون نوشته که شرایط آنقدر ملهتب است که سردار جعفری در این شرایط کارکردی ندارد و انتخاب سردار سلامی هوشمندانه بوده است: «جنس فرماندهی سردار جعفری، با شرایط ملتهب کنونی منطبق نبود... و تاثیر شرایط راهبردی کشور و منطقه، در گزینش فرمانده جدید درجه احتمال رویارویی و درجه پیچیدگی شرایط استراتژیک و تاکتیکی، بطور قابل ملاحظه‌ای بالا است.»

اطمینانی برای این گمانه‌زنی وجود ندارد، اما گفتن آن هم خالی از لطف نیست. احتمالا این مطلب زمانی نوشته شده که بازداشت اکبری نزدیک بوده و شاید می‌خواسته فضا را به نفع خود تغییر دهد؛ اتفاقی که البته نیفتاد و اکبری دستگیر شد.

علیرضا اکبری چه اتهاماتی دارد؟

وزارت اطلاعات در یک توضیح کلی اعلام کرده «علیرضا اکبری در جریان اخذ ویزا از سفارت انگلیس در تهران توسط ماموران اطلاعاتی انگلستان مستقر در سفارت، نشان شده و مورد مصاحبه قرار می گیرد و در خلال سفرهای شخصی به اروپا به استخدام سازمان جاسوسی انگلستان در می‌آید.» وزارت اطلاعات برای اینکه بگوید سفرهای اکبری ارتباطی به مسئله هسته‌ای نداشته، از عبارت «سفرهای شخصی» استفاده کرده است.

وزارت اطلاعات همچنین اعلام کرده «علیرضا اکبری با توجه به اهمیت موقعیت و دسترسی‌هایش به یک جاسوس کلیدی برای سرویس اس.آی.اس (SIS یا Secret Intelligence Service) تبدیل می‌شود که همزمان توسط چندین افسر برجسته میز ایران تخلیه اطلاعاتی و هدایت می‌شد.»

خود علیرضا اکبری معتقد است ادعاهایی که علیه‌اش مطرح می‌شود، محصول یک سوءتفاهم است. در فایل صوتی که بی‌بی‌سی فارسی از او منتشر کرده، گفته هیچ مدرکی علیه او وجود ندارد. اکبری گفته «به طور قانونی از ایران خارج شده و در چند کشور اروپایی فعالیت اقتصادی داشته‌ام، اما مرا به فرار و داشتن شرکت پوششی متهم کرده‌اند.»

نام شرکتی که علیرضا اکبری در آن فعالیت می‌کرده، مشخص نیست و تا این لحظه کسی نمی‌داند او چه فعالیت اقتصادی می‌کرده است، اما هر چه بوده، این شرکت از دید نهادهای امنیتی ایران، شرکتی امنیتی بوده است؛ چنانچه خود اکبری می‌گوید: «شریک تجاری‌ من با نهاد‌های عمده ایران همکاری تجاری داشته، اما به این شریک تجاری اتهام امنیتی زده شده است. وکلای امور مالی من در خارج از ایران هم به غلط به عنوان نیرو‌های اطلاعاتی معرفی شده‌اند.»

آنگونه که از سخنان اکبری برمی‌آید، خودش مدعی است افرادی که با آنها در ارتباط بوده، وکلای مالی و شرکای تجاری او بوده‌اند، اما وزارت اطلاعات ایران این افراد را عامل نفوذی سرویس اطلاعاتی انگلستان می‌داند. در همان فایل صوتی به نکته عجیبی اشاره شده است؛ ظاهرا علیرضا اکبری برای علی شمخانی عطر و پیراهن کادو برده است تا بتواند به ازای آن اطلاعات دریافت کند. اگرچه سخنان اکبری در این مورد کمی دور از واقعیت به نظر می‌رسد، اما خودش معتقد است این تنها چیزی است که از او دارند: «هدیه یک شیشه عطر و یک پیراهن به علی شمخانی و دریافت اطلاعات از او به عنوان ادله جاسوسی من مطرح شده است. اگر دبیر شورای عالی امنیت ملی در مقابل یک شیشه عطر اطلاعات مملکت را می‌دهد، چرا آن‌ها را احضار نمی‌کنید؟»

اکبری مدعی است بیش از ۱۰ ماه زیر شکنجه و بازجویی بوده و تحت فشار و دارو‌های روانگردان بوده تا از او اعتراف گرفته شود. این بخش هم در ظاهر کمی با واقعیت تطبیق ندارد؛ چنانکه اگر فشار و شکنجه‌ای هم در کار باشد، معمولا تا یکی دو ماه اول پایان می‌یابد و بقیه کار گردش کار پرونده است.

آنگونه که اکبری گفته، یکبار در سال ۱۳۹۷ قرار بوده دستگیر شود، اما نهادهای قدرتمند مانع شده‌اند و با این حال سال ۱۳۹۸ به دلیل مشابه بازداشت و به جاسوسی متهم شده است. البته طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ دولت و شورای عالی امنیت ملی ثابت بوده‌اند و اگر «یک نهاد قدرتمند» از بازداشت او جلوگیری کرده، این سوال پیش می‌آید که «نهاد قدرتمند دیگر» چه بوده که یکسال بعد او را بازداشت کرده است؟

آنچنان که تا کنون مشخص است او توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده و در آن سال‌ها تیم وزارت اطلاعات به مدیریت سیدمحمود علوی تغییری نداشته است، بنابراین مشخص نیست منظور اکبری از اختلافات در نهادهای قدرت چه بوده است؛ آیا این سخن ریشه در واقعیت دارد یا درخواستی است تلویحی از همان «نهاد قدرتمند» برای کمک به آزادی‌اش.

دستگیری ابرجاسوس یا تلاش برای برکناری علی شمخانی

یکی از مسائلی که درباره موضوع اعدام علیرضا اکبری مطرح شده، مسئله سرنوشت علی شمخانی است. در زمانه یکدستی قدرت، علی شمخانی تنها گزینه‌‎ای است که از تیم خاتمی و روحانی در دولت باقی مانده است و این واقعیت وجود دارد که گروهی در دولت و دیگر نهادهای قدرت، تمایلی به ادامه حضور او ندارند و احتمالا چهره‌های همچون «سردار رشید» و «سردار رحیم صفوی»، «سردار احمد وحیدی» و «سردار اسماعیل نجار» و چهره‌هایی از این دست را صالح‌تر می‌دانند. ایران اینترنشنال در گزارشی که از سوژه علیرضا اکبری تهیه کرده، مدعی شده که دستگیری و صدور حکم اعدام اکبری، مقدمه‌ای برای برکناری شمخانی بوده است.

احتمالا استناد آنها به اتفاقاتی نظیر دستگیری اکبری چهره نزدیک به شمخانی یا افشای فایل صوتی مربوط به موضوع جلسه شمخانی با مدیران رسانه‌ها باشد که در آن شمخانی سوژه نقد یک گعده سپاه بود و تا آن حد که حتی استعلام می‌شد شمخانی در آن جلسه از کلمه اعتراض استفاده می‌کرده یا اغتشاش!

مشخص نیست این سناریو چقدر واقعی است؛ اما آنچه مشخص است اینکه این سناریو دو باگ مهم دارد؛ اول اینکه نهاد بازداشت‌کننده وزارت اطلاعات بوده نه اطلاعات سپاه، بنابراین فرضیه جایگزینی یک نیروی سپاه به جا شمخانی همین ابتدا با چالش روبروست. نکته دوم اینکه علیرضا اکبری نه در دولت رئیسی، بلکه در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی و توسط وزارت اطلاعات تحت مدیریت او دستگیر شده است، بنابراین دخالت سپاه برای برکناری علی شمخانی دور از واقعیت به نظر می‌رسد.

واکنش انگلستان به حکم اعدام علیرضا اکبری

وقتی حکم اعدام علیرضا اکبری صادر شد، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس به سرعت پیامی صادر کرد که در آن اعلام شده بود «ما از خانواده آقای اکبری حمایت می‌کنیم و بارها پرونده او را با مسئولان ایرانی مطرح کرده‌ایم. اولویت ما آزادی سریع او است و بر درخواست خودمان برای دسترسی فوری کنسولی تأکید کرده‌ایم.»

همچنین جیمز کلورلی وزیر امور خارجه بریتانیا در توییتی حمله تندی به جمهوری اسلامی کرد و نوشت: «صدور حکم اعدام علیرضا اکبری اقدامی با انگیزه سیاسی از سوی رژیمی بی‌رحم است که ارزشی برای جان انسان قائل نیست.»

ورود انگلستان به موضوع علیرضا اکبری دو حالت دارد؛ اول اینکه او جاسوس انگلستان است و آنها قصد دارند از مهره خود حمایت کنند. احتمال دوم هم این است که او به خاطر داشتن شهروندی انگلستان مورد حمایت این کشور است.

آنچه پرونده علیرضا اکبری را پیچیده می‌کند این است که چگونه یک مقام رده بالای حوزه وزارت دفاع در ایران شهروندی انگلستان داشته و تا کنون کسی چیزی نگفته است. اما سوال مهم اینجاست که او چه اطلاعاتی در اختیار داشته است. با توجه به وضعیت اکبری و بازنشستگی او، احتمالا هیچ اطلاعات مستقیمی در اختیار نداشته و اگر جاسوسی‌اش صحت داشته باشد، این گمانه نزدیک به واقعیت است که اکبری از طریق ارتباطاتی که با چهره‌های مختلف داشته، اطلاعات را دسته‌بندی می‌کرده و به انگلستان تحویل می‌داده است.

اکبری معتقد است جنگ ایران و عراق را پایان داده و به خاطر همین سابقه در برقراری صلح، از آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواسته از او حمایت کند. این در حالی است که مریم صمدی همسر علیرضا اکبری به بی‌بی‌سی فارسی گفته مقام‌های ایرانی اعضای خانواده را برای ملاقات آخر به زندان فراخوانده‌اند. این یعنی این احتمال وجود دارد که هنگامی که این گزارش را می‌خوانید علیرضا اکبری اعدام شده باشد؛ قبل از آنکه درخواستش به گوش گوترش برسد!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: علیرضا اکبری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵۶
ناشناس
|
Poland
|
۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
3
25
{این بخش هم در ظاهر کمی با واقعیت تطبیق ندارد؛ چنانکه اگر فشار و شکنجه‌ای هم در کار باشد، معمولا تا یکی دو ماه اول پایان می‌یابد و بقیه کار گردش کار پرونده است.}
یکطور نوشتی انگار سابقه شکنجه شدن داری.
تا چند روز قبل که اصلا خبری در رابطه این در رسانه ها نبود حالا به یکباره اعلام شدن و اعلام حکم اعدام برای او شاید به علت وارد کردن فشار به دولت انگلیس باشد
پاسخ ها
ایران آزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
شاید منظور نویسنده اینه که تو دو ماه اول برادران بازجو طرف رو سر به نیست می‌کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
شما هم مثل رویداد اصل موضوع را به حاشیه بردید و ذهن مخاطب را به چیز دیگری منحرف میکنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
در گزارش كه آمده طرف از سال98 بازداشت شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
جالبه كه انگليس و بي بي سي فارسي تو اين چهل وهشت ساعت چقدر درباره عليرضا اكبري فعال شدن و نگرانند!حتي به قيمت بي اعتباري مقابل مخاطب اين چنين از جاسوس شون حمايت كامل ميكنن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
شکنجه، داروهای روانگردان و سپس اعتراف گیری. نکته جالبی بود و شایدم کلید اسرار بوده و باید محو می شده.البته چیزی که در عکسها دیدم آنقدر نمازخوان بوده که جای مهر بر پیشانی پینه بسته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
5
31
ایجاد رعب و وحشت مراتب دارد.
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
3
31
هنوز نمی‌توان ایشان را قطعا جاسوس یا بی گناه دانست اما مطمئن هستم الی کوهن ایران کس دیگریست...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
در موتلفه بدنبالش بگردید
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
بله کس دیگری است .
Poorya261
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
6
31
اینکه زمان دولت حسن کلیدساز دستگیر شده،حالا چرا اصولگراها بزن و بکوب راه انداختن که یه مقام دولت سابق دستگیر شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
اصلا مقام دولت سابق نبوده.معاون شمخاني در وزرات دفاع دولت اصلاحات بوده
عصمت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
34
8
وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ
آنان مكر كردند، و خدا هم مكر كرد، و خدا بهترين مكركنندگان است.
هذا من فضل ربی
خدا با ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
البته برای ماستمالی کردن حقایق!!
جواد
| Canada |
۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
«خدا باماست». آقا توی مغازه شما ماست تنها نمی فروشند؟
آرزو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
34
9
چرا هر مفسده جاسوس وطن فروش رسانه برده هالیوود بزهکار وووو سر در اخور دولت خاتمی نا اصلاحات داشته از لحاظ آماری چرا؟؟
پاسخ ها
ایران آزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
درسته، مثلاً کاترین شکدم، محافظ سردار سلیمانی، سردار نصیری و ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
سردار نصیری کاترین شکدم کیند؟ دروغ خواستی بگوید آماری بگو اگر علم آمار بدانید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
18
4
مهم‌ترین کار سمنانی کشف جاسوس در کشور است درود بر ایشان
حاجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
9
10
درصورت اثبات اتهاماتش .مسئول خائن به کشور باید بسزای اعمال منفورش برسد .هر که میخواد باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
4
19
نمیدونم تا این چهل و سه سال کسی بهشون نفوذ نداشته پسر چرا عملکردشان مردوده و الان منابع ملی را کی غارت میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
غربزده ها وطن فروشان میخ وی پاشند امبولانس آتش می زنند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
4
24
دعواهای همیشگی قدرت در این کشور
طابری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
3
29
خائنین اصلی کسانی هستند که ارزش ثروت ملت را پایین آورند پول ملت را بی ارزش کردند فقرا را فقیر تر کردند و ملت باشرف ایران را محتاج کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
خدا لعنت کسانی که بانی تحریم اغتشاش تولید بزهکار دزد گرانفروش در ایم مملکت شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
تو کارو زندگی نداری فقط نشستی کامنت میذاری هی بزهکار غرب زده هالیوود برو بابا به زندگیت برس !!! عرررزشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
26
5
اصلاحطلبان بزرگترین سرمایه اسراییل
سید حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
5
23
فقط برای بوجود آمدن ارعاب داخلی و کم کردن فشار خارجی از این کارها می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
خوبه مشکل چیه؟
محمدرضا کیانفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
6
12
.
فرهاد فرزاد تحلیگر سیاسی پرسید: علیرضا اکبری جاسوس بزرگ انگلیس یا پروژه‌ی برکناری علی شمخانی؟

آقای فرزاد،
هر دو یکی می‌باشد.
سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.
پاسخ ها
ارزو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
تو دارید با آزادی به آزادی سنگ می زنید بعد تفرقه می اندازید جوانان خام ایران را به پارتی می کشید بعد بزهکاری بعد به سمت چوبه دار هل می دهید لذت می برید. چرا فکر می کنید خدا دروغگوست؟ نعوذبالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
آرزو خانم طبق روایات اسلام باید به اشپزی و خانه داری و شوهر داری و بچه داری برسی اینجا جای تو نیست تازه از بزرگترت یا مرد خانه اجازه گرفتی که اینترنت بازی می کنی. این وقت شب کارهای مهمتری داری که وظیفه شرعی توست و باید انجام بدی.برو به سلامت
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
12
5
خطابم به بعضیهاست
جاسوسی کرده گرفتنش چرا ناراحتید
چرا هر برخوردی میشه سعی میکنید به حاشیه بکشونید
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
جاسوسی کرده؟ غلط کرده.
معنیش اینه که حق دادرسی عادلانه نداره؟ نه!
معنیش اینه حق دسترسی به وکیل انتخابی و شفافیت در پرونده و روند رسیدگی قضایی نداره؟ نه!
معنیش اینه که اعدام، ستاندن جان یک انسان که هدیه الهی و حق خداست، در ظرفیت تصمیمات بشریه؟ نه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
5
14
نمیدانم با وجود اینکه همه می گویند سیاست پدر مادر ندارد پس چرا همچنان شعار دین از سیاست جدا نیست داده میشود تا الان که دین مظلوم ما آلوده سیاست کثیف انگلیسی شده است ! ! یعنی با این همه ادعا کسی نیست یا نمی تواند جلوی این سیاست کثیف را بگیرد
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
14
4
خطاب به سایت رویداد 24 اکبری رو به جرم جاسوسی گرفتنش شما چرا ناراحتی هم این شخص هم شمخانی جفتشون جاسوسند با اینکه اون شمخانی جاسوس تشریف داره اصلا نصف این جماعت اصلاح طلب جاسوسند از سعید امامی و سید امامی و حجاریان و روحانی گنده همه این جماعته والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
همین‌جور کیلویی و بدون اطلاع و از روی کاناپه انگ جاسوسی بزنین به این و اون، مشکلات مملکت حل میشه حتما!
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
4
18
خدا رو چه دید شاید رئیسی و مقام بالا تر از نیز جاسوس روسیه و انگلیس باشند و وظایفشان نابودی ایران و ایرانیست
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
حرف قشنگیه
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
دقیقا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
3
7
لایه های مختلف جاسوسان در رده های اصلی و بدنه نظام وجود دارد که از سال ۵۷ انقلاب در کشور را همان استعمار سرخ و سیاه و آمریکا کلید زدند و مهره های آموزش دیده خود را نفوذ دادن،خاتمی آمریکایی،روحانی انگلیسی،احمدی نژاد اسراییلی،و ....دم از استقلال و اقتدار پوشالی،،،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
برداشت شما اشتباه است همه کشورها جاسوس دارند کشور ما هم در دنیا افرادی هستند که راه خداوند را یاری می دهند لذا گروه های سیاسی بعضی در زمینه های نقاط قوت و ضعف داشتند در کل همه دولت‌ها انتخاب ملت بودند
ناشناس
|
Austria
|
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
5
5
از کی تا حالا انتر سعودی نشنال شده مرجع که به واسطه گزارش آن تو مقاله مینوسی؟،پس به همین خاطر است که کامنتهای تببینی در مخالفت با انتر سعودی را نشر نمیدهی فرهاد سانسور طلب!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
3
9
گرانی امتحان الهی است
روزی یک وعده ملت غذا بخورند
مردم ما تحمل می‌کنند
سختی فقط ۱۰۰ سال اول است
امریکا رو به افول است
روسیه دارد ظهور می کند
چین برادر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
شعری از برادران عرزشی!!!
سام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
6
4
الحمدلله به سزای عملش رسید افرادمرتبط هم بایدمحاکمه شوند
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
7
4
هر چه به سرمون بیاد حقشونه.. خوبه چقدرررر.چند سال پیش رهبری در مورد نفوذ. و نفوذ در مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیری صحبت کردند.ایا گوش شنوایی بود..متاسفانه ۸ سال مردم با دست خودشون بزرگترین نفوذی و خائن این سال‌های بعد از انقلاب را انتخاب کردند و روحانی خبیث را رئیس جمهور انتخاب کردند..روحانی کثیفت ترین و خائنت ترین جاسوسی بود که ایران و ایرانی را نابود کرد..از ماست که بر ماست..وقتی حرف و توصیه دلسوزانه رهبر جامعه را گوش نکنیم بدتر میشه که بهتر نمیشه.تمااام
کریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
4
7
از کجا معلوم که شمخانی خودش هم عامل ام آی 6 نباشد که این همه ثروت اندوزی کرده و کشتیهای نفت کش خریده و صدها پروژه ثروت اندوری داره و در قضیه ساختمان متروپل و آقایان عبدالباقی نیز شریک و همراه بوده و ..... و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
با این وجود همه مسئولین جاسوس تشریف دارن
اشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
2
4
جاسوسی بخشی ازجنگ پنهان است که خودماهم درمورددشمنان انجام می دهیم امافراموش نکنیم که بخشی ازاهداف دشمن ایجادبدبینی نسبت به کلیه مسیولین ونتیجه اش ناامیدی ویاس وعدم حمایت ازنظام است تابتوانندگسل ایجادکنندوازخودمردم علیه نظام یارگیری کنندپس بگذاریم مسیولین مرتبط به مسایل رسیدگی کنندوازگمانه زنی خودداری کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
چشم.اگه مسئولین کرم نریزن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
1
3
علیرضااکبری تنها نیست اولا که راییسش هم همدستش بوده دوما چقد مردم میگن مسولین فاسد بهشون برمخوره ثابت شد که مسولین رده بالا چقد فاسدن جالبه باپول همین مردم بدبخت که نون شب ندارن پشت میز میشینن وبرعلیه همین مردم جاسوسی میکنن الان اعدام کردن او هم هیچ دردی از مردم دوا نمیکنه ومسعولین خاعن زیادن خدالعنتتون کنه خدا کنه همتون به بدترین شکل بی ابرو وسقط بشین بیناموسا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
وطن فروشان غربزده همواره از آب گل آلود ماهی می گیرند هرچند خداوند نقشه های آنها را نقش بر آب می کند اما وظیفه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
1
0
به افرادی که متعادل نیستند ، شک کنید. پیشانی داغ زده شده که شاید یک رکعت نماز هم نخونده باشه، افرادی به عنوان مسول انتخاب بشه که غیرت به کشورش داشته باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
2
8
شاید بی ربط به نظر برسه فقط یک لحظه به واژه تبعید دقت کنید تبعید یعنی چه ،چرا وبه چه منظور کسی را تبعید می کنند در طول تاریخ حاکمان قدرت همیشه کسی را که مزاحمشان است ولی بدلیلی قصد کشتنش را ندارند تبعید می کنند به جایی که اولا بد آب وهوا باشد تا تنبیه شود ومزه درافتادن با حاکم را بچشد ودیگر اینکه دستش از ابزراهای قدرت چه سیاسی چه تبلیغی وچه پولی وچه نظامی که با آنها می تواند حاکمیت را بچالش بکشد کوتاه باشد وآن وقت نگاهی به تبعید شخصی در دوران معاصر بیاندازید ،تبعید به خوش آب وهواترین منطقه پاریس در قلب اروپا با خدم وحشم وبا خیل خبرنگاران بزرگترین رسانه های غرب وشرق که همانجا برای مصاحبه های شبانه روزی با ایشان اتراق کنند شاید بنوبه خود از نادرترین شکل تبعید در تاریخ باشد بطور خلاصه جاسوس کدومه فقط جنگ قدرته تو این نظام کسی رو نداریم که دمش به انگلیس وآمریکا وصل نباشه
کیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
0
0
اکثر مسئولین رتبه بالای کشور دو تابعیتی هستن و جالبه حتی همونایی که میگن مرگ بر غرب ،تابعیت دومشون از یه کشور غربی هست و هیچکدوم تابعیت روسیه و چین رو نمیگیرن .الان اگه همه چی رو بشه میبینیم که مسئول که فقط تبعه ایران باشه نداریم.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان