تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۵ دی ۱۴۰۱

کدام طلاق هیچ راه برگشتی ندارد

طلاق انواع مختلفی دارد که یکی از انواع آن‌ها می‌توان به طلاق بائن و بدون بازگشت اشاره کرد.

در این طلاق هیچ راه برگشتی وجود ندارد
رویداد۲۴ طلاق بدون بازگشت یکی از موضوعاتی است که افراد هنگام طلاق در مورد آن از ما می‌پرسند. طلاق بائن، طلاقی است که برخلاف طلاق رجعی، مرد نمی‌تواند هنگام عده طلاق به همسرش رجوع کند. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید تا شرایط این طلاق را برای شما توضیح دهیم.

طلاق بائن، طلاقی است که برای زوجین بازگشتی ندارد اما این طلاق دارای شرایطی است.

انواع طلاق بائن، طلاق بدون بازگشت

ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی، انواع طلاق بائن را نام‌برده که بر اساس آن در موارد زیر، طلاق از نوع طلاق بائن و طلاق بدون بازگشت است:

  • طلاق زن یائسه

  • طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود: درصورتی‌که قبل از رابطه جنسی میان زن و مرد (مثلاً در دوران عقد) طلاق رخ دهد، طلاق از نوع بائن است.

  • سومین طلاق که پس از سه وصلت و ازدواج متوالی به عمل آید، اعم از اینکه وصلت، در نتیجه رجوع هنگام طلاق رجعی باشد یا در نتیجه ازدواج و عقد جدید: درصورتی‌که زن و مرد، سه بار از هم طلاق بگیرند و دوباره ازدواج کرده یا در عده طلاق رجوع کنند، برای بار سوم طلاقشان، طلاق از نوع بائن است.

  • طلاق خلع و مبارات، مادام که زن به‌عوض رجوع نکرده است: طلاق خلع و مبارات، از انواع طلاق بائن و طلاق بدون بازگشت برای زوجین است که به سبب کراهت و تنفر زن از مرد (طلاق خلع)یا کراهت هر دو طرف نسبت به یکدیگر (طلاق مبارات)، واقع می‌شود. بدین نحو که دررابطه‌با مهریه در طلاق بائن از نوع خلع، زن باید مالی را که می‌تواند عین مهریه، بیشتر یا کمتر از آن باشد را به مرد بدهد، تا او حاضر به طلاق‌دادن زن بشود و در نوع مبارات آن، مالی تا میزان مهریه را به مرد بدهد. در این نوع طلاق، مرد دیگر امکان رجوع به زن را ندارد؛ مگر اینکه زن بخواهد مالی را که به مرد تملیک کرده است را پس بگیرد یا اصطلاحاً به آن مال، رجوع کند که در این صورت مرد نیز حق رجوع را خواهد داشت.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان