تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

آیا دخالت در زندگی دیگران مجازات دارد؟

مشاوره حقوقی آنلاین؛ یکی از مشکلات زوج‌های جوان مقابله با دخالت خانواده‌ و اطرافیان در زندگی مشترک آنان در زمان نامزدی، عقد و بعد از ازدواج است. حالا سوالی که پیش می‌آید آن است که این دخالت‌ها مجازات دارد؟

آیا دخالت در زندگی دیگران مجازات دارد؟

رویداد۲۴ مجازات دخالت در زندگی دیگران یکی از مواردی است که در رابطه‌ با آن سؤالات بسیاری پرسیده می‌شود.

مجازات دخالت در زندگی دیگران

زوجین باید به بلوغ جسمی و عقلی رسیده باشند سپس ازدواج کنند. این که همسر ما تحت تأثیر خانواده است یا این که خانواده او بسیار به او راهکار ولو غلط ارائه می‌کنند جرم محسوب نمی‌شود. پس نتیجه می‌گیریم مجازات دخالت در زندگی دیگران در قانون وجود نداشته و جرم نیست.

بارها شنیده‌ایم که شخصی می‌خواهد از پدرزن یا مادرزن خود شکایت کند و ادعا دارد چون همسر مرا با خود برده‌اند.

در این صورت باید از او پرسید که آیا با خشونت او را برده‌اند و آیا در منزل او را زندانی کرده‌اند؟ اگر جواب نه باشد، بایستی گفت:

با این شرایط نمی‌توانید علیه ایشان اقامه دعوی نمایید؛ زیرا همسر با میل و رضایت خودش منزل را ترک کرده و در صورت برنگشتن به منزل مشترک، ناشزه محسوب خواهد شد و نفقه و اجرت‌المثل ایام زناشویی به وی تعلق نمی‌گیرد.

اگرچه در فرض عمل پدر همسرتان اشتباه باشد؛ اما عمل مجرمانه‌ای انجام نداده است و همسر شما علی‌رغم نارضایتی پدر، تکلیف قانونی و شرعی تمکین از شوهر دارد و شما می‌توانید علیه همسر دادخواست تمکین بدهید؛ ولی شکایت از پدرزن در این زمینه به نتیجه نخواهد رسید.

ممکن است اطرافیانی که دخالت می‌کنند به شما توهین کرده یا افترا زده باشند که بدیهی است ازاین‌حیث قابلیت شکایت و پیگیری در صورت اثبات وجود دارد.

جرم ممانعت از حق مربوط به اموال است و جرم مزاحمت نیز فقط محدود است به مزاحمت تلفنی و مزاحمت برای اطفال و بانوان که در این جا مصداق ندارد.

لذا نمی‌شود فرضاً از مادرزن شکایت کرد که چرا در زندگی زناشویی دخالت می‌کند چنین پرونده‌هایی به نتیجه مورد نظرتان نمی‌رسد؛ زیرا اساساً جرم نیست و به‌زعم ما درست هم نیست که جرم باشد.

پس صرف دخالت در زندگی دیگران با آن که از لحاظ اخلاقی ناپسند است؛ اما مشمول عنوان مجرمانه‌ای نمی‌شود مگر آن که این دخالت به حدی ادامه پیدا کند که فرد دست‌به‌کار مجرمانه‌ای بزند.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
0
0
هر کس میتونه ادعا کنه
امر به معروف
نهی از منکر
بوده
دخالت نبوده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان