تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۷ دی ۱۴۰۱

عاداتی برای زندگی بهتر

انسان‌ها همه به‌دنبال داشتن زندگی بهتر هستند اما این کار بدون تلاش و کارهایی که در روز انجام می‌دهید آینده و شخصیت شما را شکل نمی‌دهد. باید زندگی روزانه خود را درست بچینید تا آینده خوبی چشم‌به‌راهتان باشد.

عاداتی برای زندگی بهتر

رویداد۲۴ انسان‌ها همه به‌دنبال داشتن زندگی بهتر هستند، اما این کار بدون تلاش و کار‌هایی که در روز انجام می‌دهید آینده و شخصیت شما را شکل نمی‌دهد. باید زندگی روزانه خود را درست بچینید تا آینده خوبی چشم‌به‌راهتان باشد.

هیچ‌کس دوست ندارد زندگی‌اش را خراب کند و همه به‌دنبال داشتن یک زندگی خوب هستند، اما آیا داشتن زندگی خوب با نشستن و آرزو کردن دست‌یافتنیست؟ مسلما خیر. شما برای داشتن یک زندگی خوب و سالم و شاد باید کار‌هایی انجام دهید تا بتوانید نتیجه آن را که همان زندگی خوب است به دست آورید.

انجام کار‌های پراکنده و بدون برنامه دقیقا همان چیزیست که باید از آن دوری کنید. شاید این‌گونه کار‌ها برخی مواقع خوب باشد و به شما حس خوبی دهد، اما آن‌ها باید در زندگی‌تان نقش و حکم سرگرمی را داشته باشند نه کاری همیشگی. اگر به‌دنبال تغییری معنادار در زندگی خود هستید با یک روز و دو روز و کار‌های پراکنده به آن دست پیدا نمی‌کنید.

یک وعده غذای سالم شما را ورزش‌کار و اندامتان را زیبا نمی‌کند یا خواندن چند صفحه کتاب در آخر هفته شما را به آن سطح از آگاهی نمی‌رساند که زندگیتان را تغییر دهد و یک بار گفتگو تمام مشکلاتتان با همسرتان را حل نخواهد کرد.

اگر می‌خواهید خود را تغییر دهید و آنی شوید که آرزویش را دارید باید سبک و عادات زندگی خود را در راستایی قرار دهید که به هدفتان نزدیکتان کند. در ادامه پیشنهاداتی ارائه می‌کنم که می‌تواند به شما در این راه کمک کند.

از تمرین نیکسِن چه می‌دانید؟

کارن سالمانسون می‌گوید گاهی نشستن و دست روی دست گذاشتن بهترین کاریست که می‌توانید انجام دهید.

تاکنون با خود اندیشیده‌اید که آخرین باری آخرین باری که هیچ کاری انجام ندادید کِی بود؟ دنیای امروز ما دنیا سرعت است و همه به تندترین شکل در حال دویدن هستیم، اما با خود فکر نمی‌کنیم که گاه ایستادن و نگاه‌کردن به چیز‌هایی که به دست آورده‌ایم می‌تواند به ما به ادامه راه و این‌که آیا اصلا این راهی که با این سرعت در آن درحال دویدنیم درست است یا باید راه دیگری گزینش کنیم.

به گزارش رویداد۲۴ دنیای امروز دنیای بیش‌فعالیست دنیایی که در آن ما با انواه ابزار‌های هوشمند احاطه شده‌ایم و توانایی اندیشیدن به چیزی را نداریم. رسیدگی به امور کاری و خانوادگی و رشد فردی به طور هم‌زمان دشوار است به همین دلیل گاه نشستن و هیچ نکردن بهترین کار دنیاست، چون نوآوری و مهارت‌های حل مسئله در شما را تقویت می‌کند ضمن این‌که این کار سبب می‌شود شادتر شوید.

مانفرد کتس دو وریسِ روانکاو می‌گوید: مشغله داشتن یک مکانیسم دفاعی بسیار موثر برای دفع افکار و احساسات مزاحم است.

اما به نظر نمی‌‍رسد این راه‌کار همیشگی باشد. بهتر است به جای این کار با آن‌ها روبه‌رو شوید تا بتوانید زندگیتان را بهتر کنید.

کار دیگری که نشستن و کاری نکردن انجام می‌دهد این است که سبب می‌شود ذهنتان استراحت کند این‌گونه می‌تواند بهتر و سازنده‌تر عمل کند.

پیشنهاد: در روزی که کار و مشغله کم‌تری دارید در مکان مورد علاقه‌تان در خانه یا هر جایی که دوست دارید بنشینیدیک قلم و کاغذ همراه‌تان داشته باشید و اجازه دهید ضمیر ناخودآگاه‌تان به هر موضوعی که می‌خواهد پر و بال دهد. هلندی‌ها که یکی از شادترین مردمان دنیا هستند این عادت را «تمرین نیکسِن» می‌نامند.

شاید با خود بگویید آیا این تمرین به درد من می‌خورد و برایم کارایی دارد یا خیر. باید بدانید اگر جزو کسانی هستید که سرتان همیشه شلوغ است و اخبار شما را از هر سو احاطه کرده است و برای خود کم‌تر وقت دارید این تمرین فقط مال شماست.

به تکیه‌گاهی قدرت‌مند و آرامش‌بخش برای خود بدل شوید

باید دقت داشته باشید که هر اندازه ذهن آرام‌تری داشته باشید نیرومندترید پس تا می‌توانید به این مسئله توجه کنید.

حتما می‌دانید هراس و خشم و پریشانی کمکی به شما نمی‌کند و با آرامش است که می‌توانید درست زندگی کنید و تصمیم بگیرید. این احساسات تنها کاری که می‌کنند این است که موقعیت‌های دشوار شما را دشوارتر می‌کنند. مراقبه‌ی روزانه، شما را به تکیه‌گاه قدرتمند آرامش تبدیل می‌کند و عملکرد شما را در موارد زیر بهتر می‌کند:

جلسات کاری پرتنش و استرس

گفت‌وگو‌های دشوار با شریک عاطقی

سروکله‌زدن با فرزندانتان

پس رای این‌که بتوانید در این مواقع آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید عملکرد درستی داشته باشید خوی مراقبه‌کردن را از همین امروز در خود پرورش دهید.

پیشنهاد: چشمانتان را ببندید و هشیاری‌تان را در نواحی کوچک میان لب‌ها و بینی متمرکز کنید، سپس اجازه دهید این هشیاری به نواحی دیگر بدنتان منتقل شود.
باید بتوانید این نکات را به خاطر بسپارید:

قرار نیست با مراقبه چیز خاصی به دست آورید و نباید انتظار معجزه داشته باشید جوهره مراقبه، پذیرش و حس بودن در لحظه است.

در ابتدا فکر‌های گوناگون به سمت شما هجوم می‌آورند این طبیعیست پس نخواهید مانع آن شوید. اگر فکری به ذهنتان رسید، در برابر آن مقاومت نکنید، اجازه دهید باشد و به خودی خود برود. هدف شما افزایش زمان میان این دو است یعنی به‌مرور این رخداد کم‌تر می‌شود.

در اوقات گوناگونی این کار را انجام دهید باید آن ساعتی از روز را پیدا کنید که در آن آرامش و حس بهتری دارید و پیداکردن آن هم فقط با تجربه و آزمون و خطا به دست می‌آید.

زندگی بهتر

یاد بگیرید دانسته‌هایتان را درک کنید

یکی از کار‌های خوبی که می‌توانید انجام دهید این است که خاطرات روزانه بنویسید. مکتوب کردن افکار، غبار ذهن را از بین می‌برد. بیش‌تر اندیشه‌ها و افکار شما فقط در ژرفای ضمیر نیمه‌خودآگاه‌تان وجود دارند. اگر یک ماه، هر روز خاطره‌نویسی کنید، افکار ضمیر ناخودآگاه به سطح آمده و اطلاعات بیشتری را درباره‌ی خودتان بدست می‌آورید. این آگاهی است که از آن به قدرت یاد می‌کنند و سبب می‌شود درست تصمیم‌گیری کنید. اما شاید برای همه شما نوشتن آسان نباشد، از کجا باید شروع کنید؟

پیشنهاد: نوشتن یکی از کار‌های بسیار موثریست که می‌تواند به شما کمک بسیاری کند. هنگامی‌که مسئله‌ای خاص ذهن شما را درگیر کرده و شما توان فیزیکی و ذهنی رسیدگی به آن را ندارید، از نوشتن کمک بگیرید فقط نباید افکارتان را قضاوت کنید یا موضوع خاصی را هدف قرار دهید، فقط اجازه دهید واژه‌ها جاری شوند. 


بیشتر بخوانید: راز جوش نزدن چیست؟


نوشتن یک یا دو صفحه، فکر تازه‌ای به ذهنتان خواهد رسید.

نوشتن خاطرات روزانه را برای خود به یک خو و عادت تبدیل کنید. باید بدانید هنگامی‌که می‌نویسید افکار واقعی خود را آشکار می‌کنید.

هم‌زمان ذهن و بدنتان را نیرومند کنید

تلاش کنید ضمن این‌که به ذهنتان رسیدگی می‌کنید جسم و بدنتان را هم آموزش دهید. تربیت بدن باید با ورزش انجام شود. روزانه دست‌کم ۳۰ دقیقه ورزش کنید تا ذهن و جسمتان با هم نیرومند و قوی شوند. این کار به شما نظم و ترتیب و تعهد می‌آموزد و برای ادامه راه انگیزه و انرژی شما را افرایش می‌دهد.

هنگامی‌که ذهن و بدنتان را پرورش می‌دهید از خود احساس رضایت خرسندی دارید به این ترتیب کیفیت زندگیتان هم افزایش پیدا می‌کند.

به دیگران کمک کنید

برخی از افراد از تاثیر کمک به دیگران غافلند و آن را بی‌فایده می‌دانند البته از آن‌جایی‌که انسان موجودی خودخواه است این اندیشه هم طبیعیست، اما به یاد داشته باشید این‌که همیشه دنبال منفعت و سود خود باشید خسته و کلافه می‌شوید و از درون احساس تهی‌بودن می‌کنید ضمن این‌که افراد سودجو و کسانی‌که به جای کمک به دیگران مدام به فکر سود خود هستند مدام دیگران را رنجیده می‌کنند و ازسوی دیگر خودشان هم هرگز شاد نیستند، چون هیچ‌چیز برایشان کافی نیست.

به گزارش رویداد۲۴ انسان با کمک به دیگران از درون احساس بسیار خوبی به دست می‌آورد پس به جای این‌که همیشه گیرنده باشید گاهی بخشندگی را هم آزمایش کنید و از حس خود لذت ببرید.

برخی گمان می‌کنند باید به دیگران کمک مالی کنند درصورتی‌که این تنها یک مورد از کمک‌کردن است باید بدانید شما می‌توانید به دیگران لبخند و روی باز هدیه دهید.

موارد دیگری که می‌توانید با آن‌ها به دیگران کمک کنید شامل این‌ها هستند:

پرسیدن حال دوستی که روز‌های سختی را پشت سر می‌گذارد

تعریف و تمجید از همکارتان

کمک کردن به اعضای خانواده

چگونه در ۳۰ روز یک خوی تازه بیافرینیم

بهتر است هر روز کاری را که می‌خواهید و دوست دارید به خو و عادت شما شود را شروع کنید، اما با مدت کم و هر روز اندازه و مقدار آن را افزایش دهید. محیط دور و برتان تاثیر زیادی روی شما و اندیشه‌ها و کارهایتان دارد. ساعت کوک کنید، یادداشت بنویسید و دفتر یادداشت‌تان را کنار تختخواب بگذارید. این نشانه‌های کوچک، اما واضحِ تغییر را دست کم نگیرید، چون در پی آن‌ها رفتار‌ها شکل می‌گیرند.

بدانید اشتباه‌کردن ایرادی ندارد پس اگر یک روز نتوانستید کاری را که باید انجام دهید به خود سخت نگیرید و تلاش کنید روز بعد آن را جبران کنید.

اگر کار‌هایی که برعهده‌تان است درست انجام دادید و در راه بهترشدن گام مثبتی برداشتید به خود پاداش دهید. با اینکار در مغز شما دوپامین ترشح می‌شود که هم شما را خوشحال می‌کند و هم رفتار‌های آموخته را تقویت می‌کند. یک تقویم بردارید و برای هر روزِ موفقیت‌آمیز یک علامت بگذارید و برای هر هفت روز متوالیِ تمرین به خودتان پاداش بدهید. به زبان ساده، خودتان را به رفتار درست پایبند کنید.

نکته مهم این است که چه عادتی را برای خود انتخاب کنید. در این‌جا به چند عادت خوب اشاره می‌کنیم.

حتی در سخت‌ترین شرایط برای آرام ماندن مراقبه کنید

برای بالا بردن خودآگاهی و وضوح دید، خاطره‌نویسی کنید

برای قدرتمند کردن ذهن و بدن‌تان ورزش کنید

ببخشید و عشق بورزید بدون این‌که از دیگران چشم‌داشتی داشته باشید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان