تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱

راهکارهای جلوگیری از واریس پا

یکی از بیماری‌های بسیار رایج در سراسر دنیا واریس پاست که از هر 4 تن یکی به آن مبتلا می‌شود و جالب این‌جاست که زنان بیش‌از مردان درگیر آن می‌شوند.

واریس پا

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یکی از بیماری‌های بسیار رایج در سراسر دنیا واریس پاست که از هر ۴ تن یکی به آن مبتلا می‌شود و جالب این‌جاست که زنان بیش‌از مردان درگیر آن می‌شوند.

واریس هم مانند هر بیماری دیگری راه‌هایی برای پیش‌گیری دارد و همه می‌دانیم جلوگیری از به‌وجودآمدن از چیزی بهتر و ساده‌تر از درمان آن است. واریس بیماری‌ای دردناک و آزاردهنده است که همان‌گونه‌که اشاره کردیم افراد زیادی در سراسر دنیا را با خود درگیر می‌کند. رگ‌های واریسی، معمولاً در بانوان مسن دیده می‌شود، اما در سنین ۲۰ یا ۳۰ سالگی هم می‌توان به این بیماری مبتلا شد. پس همواره باید مراقب این بیماری و ابتلا به آن بود.

واریس چیست؟

اما باید دید به چه چیزی واریس می‌گوییم. رگ‌های واریسی رگ‌های خونی بدن ما هستند که کم‌کم به خود شکلی غیرعادی و پیچ‌دار می‌گیرند و دلیل آن هم ضعیف‌شدن دیواره‌های رگ است. این رگ‌ها ممکن است به‌صورت خوشه‌هایی از رگ‌های آبی یا بنفش ظاهر شوند و گاهی اوقات با مویرگ‌های نازک قرمز تحت عنوان رگ‌های عنکبوتی (گروهی از رگ‌های خونی کوچک که نزدیک به سطح پوست قرار گرفته‌اند) احاطه شده‌اند. رگ‌های واریسی یا عنکبوتی می‌توانند هر جایی ظاهر شوند، اما اغلب بر روی پا‌ها و ناحیه‌ی لگن دیده می‌شوند و به‌وجود می‌آیند اگرچه در برخی این رگ‌ها را روی صورت و دست‌ها هم می‌توان دید.

دلایل به‌وجودآمدن واریس

در به‌وجودآمدن بیماری واریس دلایل گوناگونی دخیلند که در این‌جا به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

افزایش سن

زن بودن (تغییرات هورمونی در اثر بلوغ، بارداری و یائسگی می‌تواند منجر به واریس شود و مصرف قرص‌های ضد بارداری این خطر را افزایش می‌دهد)
داشتن دریچه‌های معیوب در حین تولد

چاقی (هنگامی‌که شخص دچار اضافه وزن می‌شود اگر التهاب بدن وی افزایش یابد، امکان کُند شدن جریان خون وجود دارد، افزون‌بر آن هنگامی‌که وزن شخص افزایش پیدا می‌کند ورید‌ها برای رساندن خون به سرتاسر بدن زیر فشار بیش‌تری قرار می‌گیرند.)

واریس در بارداری

سابقه به‌وجودآمدن لخته‌های خون در پا‌ها

نشستن یا ایستادن طولانی مدت

پیشینه خانودگی ابتلا به واریس

مطالعات و پژوهش‌ها نشان می‌دهند که زنان به دلیل تغییرات هورمونی و بارداری یا یائسگی بیش‌از مردان دچار بیماری واریس می‌شوند. به باور پژوهش‌گران و دانش‌مندان هورمون‌های غالب زنان سبب رها شدن مکرر رگ‌ها شده و احتمال نشت خون را به‌ویژه در دوران بارداری، بلوغ، مصرف قرص‌های ضد بارداری یا در دوران نزدیک به یائسگی افزایش می‌دهد. زنان باردار همچنین مقدار زیادی خون برای پشتیبانی از جنین در حال رشد تولید می‌کنند و به همین دلیل، چون در دوران بارداری، باید بر نیروی جاذبه و فشار کودک غلبه کنند، احتمال نشت خون در پا‌ها یا نزدیک به شکم آ‌ها بیش‌تر است.

یکی دیگر از دلایلی که افراد به واریس مبتلا می‌شوند ساختار وریدی مادرزادی در آن‌هاست.

جلوگیری از واریس

نشانه‌های واریس چیست؟

واریس معمولا نشانه‌ها علائمی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تبدیل‌شدن رنگ رگ‌ها به آبی یا بنفش

رگ‌هایی که به شکل پیچ‌خورده و برآمده ظاهر می‌شوند؛ اغلب مانند ریسمان‌هایی بر روی پا‌ها هستند.

احساس سنگینی، درد و فشار واریس

رگ‌های بیرون‌زده و متورم

رگ‌های کوچک‌تری به نام رگ‌های عنکبوتی که می‌توانید بر روی سطح پوست مشاهده کنید.

گرفتگی عضلات ران و یا ساق پا که بیش‌تر در شب رخ می‌دهد.

تورم کم پا‌ها یا مچ پا

خارش

اگر جریان خون در رگ‌ها بدتر شود، علائم و نشانه‌های آن شامل موارد زیر است:

ورم پا

درد پا یا ساق پا به‌ویژه پس از نشستن یا استادن درازمدت

تغییرات در رنگ پوست در پا یا مچ پا

خشک‌شدن و قرمز و پوسته پوسته شدن پوست تا اندازه‌ای که به‌آسانی ترک می‌خورد

زخم‌های واریسی که روی سطح پوست به‌وجود می‌آیند و به آسانی بهبود پیدا نمی‌کنند

زخم و سخت‌شدن پوست و مچ پا که به مرور به‌وجود می‌آیند

ترومبوز وریدی عمقی که در واریس‌های حد رخ می‌دهد

جلوگیری از واریس پا به صورت طبیعی

با راه‌کار‌هایی می‌توان از بروز و به‌وجودآمدن بیماری واریس جلوگیری کرد. برای پیش‌گیری از این بیماری می‌توانید کار‌هایی زیر را انجام دهید:

انجام ورزش منظم

امروز همه می‌دانیم که ورزش‌کردن فواید زیادی دارد که برروی واریس و پیش‌گیری از آن هم تاثیر زیادی دارد. برای جلوگیری از ابتلا به واریس باید تمرکز تمرینانتان روی ماهیچه‌های ساق پا باشد تا هر چه بیش‌تر تقویت شوند.


بیشتر بخوانید:  به این ۵ دلیل به پهلوی چپ بخوابید!


از دیگر سودمندی‌های ورزش برای پیش‌گیری از واریس می‌‎توان به این موارد اشاره کرد:

تقویت دیواره عروق

بهبود گردش خون در اندام‌های تحتانی

کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی از جمله واریس

توجه داشته باشید که ورزش‌های غیراصولی و سنگین دوری کنید این ورزش‌ها به شکم و اندام‌های تحتانی فشار زیادی وارد می‌کنند و برای افرادی که مبتلا یا در معرض واریس هستند زیان‌آور است.

واریس پا

استفاده از جوراب واریس

برخی از افراد کارشان به‌گونه‌ایست که باید ساعات طولانی در یک جا بایستند و بنشینند خیاطی و رانندگی و آرایش‌گری چند نمونه از این کارهاست. این کار سبب جمع‌شدن هرچه بیش‌تر خون در نواحی تحتانی بدن می‌شود. در این‌گونه موارد که چنین خطری فرد را تهدید می‌کند بهتر است افراد برای پیش‌گیری از واریس پا از جوراب واریس استفاده کنند.

داشتن تحرک

زندگی امروز به‌گونه‌ایست که افراد آن اندازه که باید تحرک ندارند اگر شما هم جزو این افراد هستید حتما باید به این مسئله توجه کنید. حتی اگر کارتان به شکلیست که ساعات طولانی باید بنشینید هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک بار از جای خود بلند شوید و دوباره برگردید. ورزش و پیاده‌روی و تحرک را در برنامه روزانه خود جای دهید.

کاهش وزن

اگر به واریس مبتلا و یا در معرض آنید و یا برای پیش‌گیری از این بیماری و البته بیماری‌های دیگر وزن خود را کم کنید. کم‌کردن وزن در ابتلا و پیش‌گیری از واریس تاثیر زیادی دارد.

به گزارش رویداد۲۴ به این موضوع دقت داشته باشید که هر کاری اعم از کم‌کردن وزن را با کمک و مشورت پزشک و متخصص تغذیه انجام دهید تا بتوانید آن را درست و اصولی انجام دهید. کم‌کردن وزن باید اصولی و براساس برنامه‌ریزی دقیق باشد پس آن را دست‌کم نگیرید.

کفش و لباس تنگ ممنوع

برتن کردن لباس‌های بسیار تنگ و کشی مانند گن برای درازمدت اصلا پیشنهاد نمی‌شود. این تن‌وش‌ها به اندان تحتانی بدن فشار زیادی وارد می‌کنند و کم‌کم سبب به‌وجودآمدن واریس می‌شوند.

تغذیه مناسب

برای پیش‌گیری از واریس داشتن تغذیه و رژیم غذایی مناسب تاثیر فراوانی دارد. تلاش کنید در ابتدا اگر سیگار می‌کشید آن را ترک کنید و سپس در برنامه غذایی خود از میوه و سبزیجات دارای رنگ‌دانه و مرکبات بیش‌تر استفاده کنید و تا می‌توانید از گوشت قرمز و روغن جامد و غذا‌های فرآوری شده دوری کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان