تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱

روش‌های رجیستر کردن گوشی

در این گزارش به روش های مختلف رجیسترکردن گوشی تلفن همراه در سامانه همتا و همچنین ثبت تغییر مالکیت گوشی خواهیم پرداخت.

روش های ریجستر کردن گوشی

رویداد۲۴  حسین فلاحی: یکی ازاقداماتی که هر خریدار تلفن همراهی باید بعد از خرید گوشی جدید انجام دهد رجیستر کردن آن است. با رجیستر کردن موبایل، خریدار مطمئن می شود که تلفن همراه خریداری شده به صورت قانونی وارد کشور شده و یک کالای قاچاق محسوب نمی شود. طبق آخرین آمار، سالیانه حدود ۱۰ میلیون گوشی موبایل به صورت غیرقانونی و قاچاقی وارد کشور می شد که طرح رجیستری توانست تا حدود زیادی معضل ورود تلفن های همراه غیر اصل و های کپی را حل کند. طرح رجیستری گوشی طی ماه‌های اخیر با سرعت خوبی گسترش یافته و در حال حاضر تمام برندهای موبایل موجود در بازار را تحت پوشش خود قرار داده است. با توجه به اهمیت رجیستر کردن موبایل، لازم است تا همه افراد نحوه رجیستر کردن گوشی های موبایل را فرا بگیرند. به همین منظور ما در این مطلب به چگونگی روشهای رجیستر کردن گوشی های تلفن همراه خواهیم پرداخت.

رجیستر کردن موبایل در چه سامانه ای انجام می شود؟

رجیستر کردن گوشی های تلفن همراه در سامانه همتا انجام می شود. سامانه همتا توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی شده تا کاربران بتوانید به راحتی تلفن های همراه خود را در آن رجیستر کنند. سامانه همتا از چند طریق مختلف در دسترس است. کاربران تلفن های همراه می توانند از طریق اپلیکیشن، وبسایت، کد USSD و همچنین پیامک از این سامانه استفاده کنند.

نکات لازم قبل از رجیستر کردن تلفن همراه

افراد قبل از آغاز فرآیند رجیستر کردن باید از داشتن برچسب رجیستر شده رویجعبه  محصول مطمئن شوند. بنابراین قبل از شروع فرآیند رجیسترکردن،از حک برچسب رجیستری (تحت عنوان رجیستر شده) روی جعبه موبایل مطمئن شوید. در مرحله دوم نیاز به کد IMEI یا (شناسه بین المللی تجهیزات موبایل) دارید..

برای استعلام این کد IMEI کافیست شماره های این شناسه را از طریق پیامک به شماره ۷۷۷۷ ارسال کنید. علاوه بر پیامک می توانید از کد دستوری #۷۷۷۷* یا اپلیکیشن سامانه همتا نیز برای انجام این کار استفاده کنید.

پس از انجام این مرحله، پیامکی با پیش شماره ۷۷۷۷ را دریافت خواهید کرد که حاوی مدل و اطلاعات گوشی تلفن همراهی است که آن را خریداری نموده اید.  در این مرحله باید اطلاعات دریافت شده را با گوشی تلفن همراه خود مطابقت دهید و از صحیح بودن و مطابقت کامل آن مطمئن شوید.

انواع روشی رجیستر گوشی های موبایل در سامانه همتا

قبل از ورود به سامانه همتا و شروع عملیات رجیستر، ابتدا IMEI اصلی گوشی خود را با شناسه ای که روی جعبه حک شده تطبیق دهید. برای دسترسی به IMEI  فقط کافیست کد دستوری #۰۶#* را شماره گیری کنید تا IMEI موبایل شما روی صفحه نمایشگر ظاهر شود.

در این مرحله کد دریافتی را با IMEI که روی جعبه گوشی حک شده مقایسه کنید و مطمئن شوید که جعبه متعلق به همان گوشی تلفن همراهی است که قصد خریداری آن را دارید. پس از مطمئن شدن حالا سه روش برای رجیسترکردن گوشی برای شما فراهم است که در ادامه به تشریح هر سه روش خواهیم پرداخت.

1. رجیستر کردن گوشی با کد USSD

آسان ترین روش برای رجیستر کردن موبایل، استفاده از کد دستوری USSD است. از این کد در هر زمان و مکانی می توان استفاده کرد  و شما نیاز به دسترسی به  اینترنت ندارید.

برای شروع رجیستر در روش USSD ابتدا کد دستوری #۷۷۷* را روی تلفن خود شماره گیری کنید تا کد دستوری سامانه به اجرا درآید. لحظاتی بعد یک متن چند گزینه ای روی صفحه نمایشگر موبایل شما ظاهر می شود. در این مرحله عدد مربوط به گزینه فعال سازی را وارد کرده و سپس کلید ارسال را بزیند. در مرحله بعدی در پنجره ای که به شما نمایش داده می شود، شناسه ۱۵ رقمی IMEI موبایلی را که قصد خریداری آن را دارید وارد کنید و دوباره کلید ارسال را بزنید تا وارد مرحله بعدی شوید.

در این مرحله باید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. در مرحله آخر کد فعال سازی را وارد کرده و روی گزینه ارسال بزنید. شما تقریبا به مرحله پایانی رجیستر گوشی خود رسیده اید. در این مرحله فقط کافیست عدد ۱ را در صفحه بعدی وارد کرده تا گوشی شما در سامانه همتا ثبت شود. لحظاتی بعد پیامکی با مضمون ثبت شدن گوشی تان در سامانه همتا برای شما ارسال خواهد شد.

روش های ریجستر کردن گوشی

2. رجیستر کردن گوشی از طریق وبسایت سامانه همتا

علاوه بر اپلیکیشن، از وبسایت سامانه همتا نیز می توانید برای رجیستر کردن گوشی خود استفاده کنید. در این روش ابتدا باید به وبسایت سامانه همتا مراجعه کرده و وارد بخش فعال سازی شوید. سپس شماره تلفن همراه، IMEI دستگاه و همچنین کد فعال سازی خود را در بخش های مربوط به آن ها وارد و پس از درج کد امنیتی موجود در تصویر روی فعال سازی کلیک کنید.

ریجستر کردن گوشی از طریق وبسایت سامانه همتا

 

3. رجیستر کردن گوشی با کمک اپلیکیشن سامانه همتا

شما پیشتر رجیستر کردن از طریق USSD  را یاد گرفتید. روش دیگر رجیستر کردن گوشی در سامانه همتا استفاده ازاپلیکیشن سامانه همتا است.  اپلیکیشن سامانه همتا یک اپلیکیشن کاربردی است که می توانید برای رجیستر کردن گوشی خود از آن استفاده کنید. روش کار با این اپ نیز بسیار آسان است. شما می توانید این اپلیکیشن را از وبسایت سامانه همتا و یا فروشگاه های برنامه های موبایل دانلود و روی گوشی خود نصب کنید.

پس از نصب این اپلیکیشن وارد برنامه شده و گزینه «فعال سازی تلفن همراه» را فشار دهید. سپس به ترتیب شماره تلفن همراه، IMEI گوشی خود و همچنین کد فعال سازی خود را در پنجره اپلیکیشن وارد کنید و در ادامه کلید «فعال سازی» را فشار دهید.

ریجستر کردن گوشی با کمک اپلیکیشن سامانه همتا

انتقال مالکیت گوشی تلفن همراه

یکی از موضوعات مهم دیگر در مورد رجیستر کردن گوشی های تلفن همراه انتقال مالکیت آن است. اگر تحت هر شرایطی سیم کارتی که با آن  قبلا گوشی تان را رجیستر کرده اید تغییر داده اید، باید از طریق سامانه همتا، مالکیت موبایل خود را تغییر دهید تا بعدا با مشکلی رو به رو نشوید.

برای انتقال مالکیت فقط کافیست از یکی از روش هایی که در بالا به آن اشاره شد تغییر مالکیت را ثبت کنید. بدون شک راحت روش استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* است که استفاده از این روش را به شما توصیه می کنیم.

طبق این روش ابتدا باید کد دستوری #۷۷۷۷* را روی گوشی تلفن همراه خود شماره گیری کرده و از میان گزینه هایی که روی صفحه ظاهر می شود «انتقال مالکیت» را انتخاب کنید. در مرحله بعدی، باید شماره تلفن سیم کارتی را که هم اکنون موبایل مورد نظر با آن رجیستر شده را وارد کنید.

سپس باید به دنبال رمز سیستم همتای سیم کارت قبلی بگردید و آن را در بخش مربوط به آن تایپ کنید. با ورود به مرحله بعدی، نوبت به ارسال شناسه IMEI‌ می رسد، آن را وارد کنید و گزینه اراسل را فشار دهید

با این کار وارد صفحه ای خواهید شد که از شما خواسته می شود تا شماره تلفن همراه جدید خود را در آنجا وارد کنید. در این مرحله تمام اطلاعات درخواست شده را وارد و سپس آن ها را تایید کنید. در پایان پیامکی دال بر موفقیت آمیز بودن تغییر مالکیت را دریافت خواهید کرد که نشان می دهد که تلفن همراه شما برای شماره جدید با موفقیت ثبت شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
پیشخوان