تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

داود منظور؛ مدیری که خبرنگاران را تهدید می‌کند!/ گشت ارشاد مدیران برای سازمان امور مالیاتی هم کار می‌کند؟

داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی که در پاسخ به خبرنگاری که درباره مالیات قرارگاه خاتم از او پرسیده بود، خبرنگار را به اعلام جرم تهدید کرد! به جای مواخذه، به سمت رییس سازمان برنامه و بودجه ارتقا یافت!

داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی

رویداد۲۴ میرا قربانی‌فر: داوود منظور که پیش از این رییس سازمان امور مالیاتی بود، امروز با حکم ابراهیم رئیسی به سمت ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور منصوب شد.

انتصاب داود منظور به سمت ریاست سازمان برنامه و بودجه

هفته گذشته جلال رشیدی کوچی به رویداد۲۴ خبر دادهبود که مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه استعفا کرده است. این خبر امروز تایید شد و مشخص شد به جز میرکاظمی چند نفر دیگر هم برکنار شده‌اند؛ از جمله محمدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی که عجیب‌ترین اتفاقات در دوره او رخ داده است. همچنین خیاطیان رییس مرکز تحقیقات استراتژیک هم از دیگر عزل‌شدگان دولت رییسی بود. گزینه جایگزین میرکاظمی، داود منظور بود که امروز به سمت جدید خود منصوب شد.

آخرین نشست خبری داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی بسیار پرحاشیه برگزار شد. او در بخشی از این نشست  وقتی می‌گفت «عقاب‌های فرار‌های مالیاتی را شکار کرده و گنجشک‌ها که جای خود را دارند» با این سوال خبرنگار ایلنا مواجه شد که «چطور از قرارگاه خاتم الانبیاء که از سال ۹۶ تا به امروز مالیات نپرداخته هنوز مالیات دریافت نکرده است؟»

منظور این سوال را با تهدید نازیلا مهدیانی خبرنگار ایلنا پاسخ داد و در یک اقدام عجیب و با لحنی تهدیدآمیز به خبرنگار گفت «اسناد خود در این باره را ارائه کنید، اگرنه دادستان ما از شما شکایت خواهد کرد!» این پاسخ از این منظر عجیب بود که رئیس سازمان مالیاتی چرا به جای ارائه مدارک لازم درباره پرداخت مالیات توسط قرارگاه خاتم الانبیا، دست به تهدید خبرنگار می‌زند؟ آیا رئیس این سازمان دولتی شأن خود را اجل‌ آن می‌داند که حتی بشود از او سوال کرد؟ و مهمتر اینکه اگر قرار است به جای هر سوال که خوشایند او نیست، از خبرنگار و رسانه شکایت کند، خب چرا نشست خبری برگزار می‌کند؟ او خیلی راحت می‌تواند اخبار فکسی برای رسانه‌هایی که حاضر به همکاری با آنها هستند ارسال کند و هر آنچه علاقه دارد به عنوان توضیح بنویسد. حامیان دولت هم آنقدر رسانه دارند که برای انتشار خبر هم به دردسر نیفتد.

این که عضوی از دولت رئیسی در حالی که مدعی شفافیت بوده است، این طور خبرنگاری را که پرسشگری کرده، تهدید می‌کند، عجیب است و عجیب‌تر از این تهدید علنی، سکوت حامیان دولت است که روزگاری برای برخورد «عباس آخوندی» وزیر وقت مسکن و شهرسازی در مقابل یک خبرنگار، به درستی موضع انتقادی گرفتند اما در اتفاق مشابه چون ماجرا در دولت همسو رخ داده، همه آنها سکوت کرده‌اند.

رئیس سازمان مالیاتی کشور از وظایف دادستان انتظامی مالیاتی بی‌خبر است!

داود منظور در بخشی از سخنانش گفته «دادستان ما علیه شما اعلام جرم خواهد کرد.» مقصود داود منظور از دادستان ما، «دادستان امور مالیاتی» است که بر اساس ماده ۲۶۳ از فصل ششم قوانین مالیاتی کشور، مهمترین وظایفش «رسیدگی و کشف تخلفات و تقصیرات مأموران مالیاتی و نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور، تحقیق در جهات اخلاقی ماموران مالیاتی، ترفیع ماموران و اقامه دعوی علیه مؤدیان و مأموران مالیاتی» است.

در هیچ کجای شرح وظایف دادستان انتظامی مالیاتی، اینکه دادستان بتواند علیه مواردی بیرون از حیطه اداره مالیات اعلام جرم کند وجود ندارد؛ چه رسد به آنکه بخواهد برای خبرنگار کیفرخواست صادر کند! اگر بدانید که داود منظور تحصیلات خود را در دانشگاه امام صادق انجام داده، شاید بهتر متوجه شوید که چرا او از عادی‌ترین قوانین اقتصادی کشور اطلاع ندارد.

سوت‌زنی پیشکش، علیه پرسشگر اعلام جرم نکنید

مساله مهم مورد اشاره دیگر این است که در طرح سوت‌زنی که مدت‌هاست در دولت از آن سخن گفته می‌شود، مواردی همچون سوت‌زنی برای کشف فساد اقتصادی، فراریان مالیاتی و تخلفات اداری و مالی کاملا وابسته به گزارش‌های شهروندان و خبرنگاران است و طبق اعلام دولت، شهروندان، فعالان اقتصادی و خبرنگاران و روزنامه‌نگاران گزارش‌های خود را به اطلاع دولت می‌رسانند تا مورد کاووش قرار بگیرد. با این رفتار دولت در مواجهه با خواسته‌ای که خود دولت اعلام کرده، «اعلام جرم» برای پرسشگر است!

ابراهیم رئیسی در جریان مناظره‌های انتخاباتی بارها شعار شفافیت دادو مدعی بود برای مدیران گشت ارشاد راه‌اندازی خواهد کرد. آیا تهدید یک خبرنگار به خاطر یک سوال که اتفاقا مستند به مصاحبه «هوشی سادات فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء» بود، نیازمند پیگیری توسط گشت ارشاد مدیران دولت رئیسی نیست؟


بیشتر بخوانید: عزل مرد پر رابطه/ علی‌اکبر پورمحمدی فرماندار رفسنجان کیست؟


به گزارش گزارش رویداد۲۴ در یک مورد مشابه، وقتی در رفسنجان علی اکبر پورمحمدی فرماندار وقت رفسنجان در پاسخ به یک خبرنگار درباره «طرح انتقال آب» اینگونه پاسخ داده بود که «یکبار دیگر تکرار کنی توی دهنت می‌زنم»، دولت بلافاصله واکنش نشان داد و فرماندار برکنار شد. آن زمان علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در واکنشی نوشت «دوران بد‌زبانی با خبرنگاران گذشته است؛ دولت مردمی، پاسخگو و حفظ کرامت خبرنگاران از سوی دولت‌مردان ضروری است.»

همچنین مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد هم در واکنشی نوشت: «توی دهان خبرنگاران می‌زنید؟ قرار بود مردم ولی‌نعمت مسئولان باشند. خبرنگار هم صدای مردم است. گوش و چشم مردم.»

برکنار پورمحمدی در حالی بود که او برادر اصغر پورمحمدی (صدا و سیما) و برادرخانم سیدمحمد حسینی (وزیر پیشین ارشاد و معاون حقوقی رئیس‌جمهور) بود و برادر کوچکش ریاست دادگستری رفسنجان را بر عهده داشت. با این حال دولت رئیسی در برکناری او درنگ نکرد.

نکته بسیار مهمی که در تهدید خبرنگاران قابل توجه است، اینکه طرح مولدسازی توسط دولت کلید خورده و احتمالا صدها سوال مشابه در فرآیند واگذاری‌ها که از اساس غیرشفاف است، پیش خواهد آمد. اگر بنای دولت این باشد که به جای رسیدگی به سوالات، خبرنگاران و پرسشگران را تهدید کند، تصور کنید در آینده‌ای نه چندان نزدیک با چه وضعیتی روبرو خواهیم بود!

سابقه توهین به خبرنگاران

مهمترین سابقه توهین به خبرنگاران در یک مورد عباس آخوندی بود که در مواجهه با یک خبرنگار، میکروفن او را گرفت و پرتاب کرد. دولت روحانی البته با او هیچ برخوردی نکرد. در مورد دیگر سال ۹۶ حسین فراست فرماندار گلپایگان طی بازدید از کارخانه بازیافت این شهرستان رفتار زننده‌ای با یک خبرنگار داشت و فرماندار گلپایگان با فریاد به خبرنگار‌ی که مشغول تصویر از این بازدید بود، می‌گفت: «از من عکس بگیری آن قدر می‌زنمت و از اینجا می‌ندازمت بیرون» آن زمان نیازی به نامه وزیر کشور نبود و محسن مهرعلیزاده استاندار وقت اصفهان دستور عزل فرماندار گلپایگان را صادر کرد.

در مورد دیگر احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در دولت روحانی، «خبرنگاران و اصحاب رسانه را به مگس‌هایی تشبیه کرده که گل‌ها و چیز‌های خوب را نمی‌بینید و هرجا کثافت و فضولاتی هست را می‌بینند و روی آن می‌نشینند.» این توهین او بی‌جواب ماند و تا پایان دولت روحانی همچنان استاندار بود. البته این نخستین بار نبود که استاندار سیستان و بلوچستان این چنین به خبرنگار توهین می‌کرد. زمانی حریرچی معاون وزیر بهداشت به استان رفته بود، وقتی او برای مصاحبه در کادر حضور نداشت، گفت خبرنگار فهم و شعور ندارد، درک ندارد که من هم باید در کادر باشم، او شعور ندارد، کاری هم نمی‌شود کرد»

در مورد دیگر وقتی خبرنگاران از کیانوش جهانبخش سخنگوی وقت وزارت بهداشت در دولت روحانی درباره کیفیت واکسن سوال پرسیدند، او منتقدان را «پفیوز» خواند. جهانبخش به خاطر توهینش به خبرنگاران و منتقدان تذکر نگرفت، اما زمانی که به توییت سفیر چین پاسخ داد، به سرعت با وی برخورد و او برکنار شد.

در مهم مورد دیگر نادر قاضی‌پور نماینده مجلس به صورت احسان بداغی مشت زد، اما در نهایت پرونده را در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان جمع‌وجور کردند و هیچگونه برخوردی با قاضی‌پور نشد و او حتی به خاطر حمله فیزیکی به خبرنگار حاضر به عذرخواهی هم نشد. مورد دیگر عبدالحسین روح‌الامینی نماینده تهران بود که در مواجهه با خبرنگاری که از او درباره مبلغ ودیعه مسکن پرسید، پاسخ داده بود «به تو چه، غلط کردند گفتند چنین سوالی بپرسی؟» در این مورد هم حتی پرونده به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نرفت.

در دولت رئیسی تا کنون این برای بار دوم است که خبرنگاران مورد اهانت قرار گرفته‌اند یا تهدید شده‌اند. آنچنانکه گفته شد در یک مورد به درستی کار به عزل مدیر کشید و در مورد اخیر که مربوط به سازمان امور مالیاتی است، فعلا دولت سکوت کرده است.


بیشتر بخوانید: همه مدیران فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق


داوود منظور کیست؟

داود منظور عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) و متولد سال ۱۳۴۳ در تهران است. او دارای مدرک تحصیلی دکتری علوم اقتصادی، گرایش اقتصادسنجی و اقتصاد بخش عمومی از دانشگاه تهران (۱۳۷۹) و کارشناسی ارشد اقتصاد و معارف اسلامی از دانشگاه امام صادق (ع) (۱۳۶۹) است.

داود منظور پیش از این قائم مقام مدیرعامل و معاون مالی و امور مجامع شرکت مادرتخصصی توانیر (۱۳۹۷-۱۳۹۳)، معاون وزیر نیرو در برنامه‌ریزی و امور اقتصادی (۱۳۹۰-۱۳۸۸)، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی (۱۳۹۲-۱۳۹۱)، معاون برنامه‌ریزی در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور (۱۳۹۱-۱۳۹۰)، معاون برنامه‌ریزی در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ۱۳۹۱-۱۳۹۰)، مشاور اقتصادی وزیر نیرو (۱۳۹۳-۱۳۹۲)، دبیر کمیته ملی انرژی جمهوری اسلامی ایران و نماینده کشور در شورای جهانی انرژی از سال ۱۳۸۵ تاکنون و مشاور رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (۱۳۹۳-۱۳۹۲) بوده است.

داوود منظور را به عنوان یکی از مدیران امام صادقی دولت می‌شناسند. جمعی که با به قدرت رسیدن رئیسی، از دانشگاه امام صادق به دولت و وزارتخانه‌های آن کوچ کردند و البته هر کدام در هر تغییری جای خود را با یک فارغ‌التحصیل دیگر این دانشگاه عوض می‌کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
0
58
هوش هیجانی پایینی داشت مقصر نیست سرشتش همین است توقع زیادی تز اینان نداشته باشید سیستم ایراد دارد آدم هایی به سمت مدیریت عالی رساندند که هوش پایین تر از متوسط جامعه دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
فسادوتزویردرتمام نهادهاوسازمانهای دولت خدمتگزاربیدادمیکندوبرهمگان اشکاراست.وتمام پایه های دولت رانابودکرده است وتانتیجه ی نهایی که همگان میدانندزمانی نمانده است
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
0
56
رویداد جان من سال گذشته تجربه سوت زنی تو یه شرکت خصولتی رو دارم...عین گزارش منو(که محرمانه وتو پاکت ومستند به حراست کل دادم) دادن به مدیر عامل شرکتمون منتها چون سابقه رزمندگی دارم فقط پست مدیریتو ازم گرفتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
خوبه سرتو زیر اب نکردن برات پرونده خلاف های اخلاقی ومالی وووو درست نکردن ! برادر عزیز در فساد سیستماتیک شما با مافیا طرفی !
ناشناش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
1
41
خدای این بدبخت ها هم دادستانشان است دیگه! آدم های بدبخت که فقط در عمرشان چاپلوسی و پاچه خواری را یاد گرفته اند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
هرانچه بگنددنمک میزنند.وای به ان روزکه نمک بگندد.مردم فقط برای رسیدن به زمان صفرمنتظرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
مردم منتظر جرقه اند بهار ایرانی در راه است !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
0
35
این روزها همه تهدید می کنن از انسی بلا بگیر تااین ناقلا ! مسوولان بیسواد بی لیاقت ظرفیت علمی اخلاقی ودینی جایگاهیی که اشعال کرده اند را ندارند در حالی که مسوول باید پاسخگو باشد در نظام علوی که این بود در نظام اموی وحلبی ! رو نمی دانیم چه پخی هستند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
0
30
حقوق یه کارگر ماهیانه ۱۰ میلیون تومن رو بهش بدید بگید مالیاتشو حساب کنه به حضرت عباس توش میمونه بعد این اشکولو کردن رییس امور مالیاتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
0
37
خدا لعنت تان کند یک مشت بی سواد و متوهم رو دور خودشان جمع کردند که از بدیهی ترین رویه بی بهره اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
ازیه شش کلاسه ی انتصابی چه انتظاری داری.میخوای اطرافیانش کیاباشن.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
5
19
دانشگاه امام صادق علیه السلام باید اسوه اخلاق به کشور عرضه کند ، اینکه مانند گرگ میخواهد خبرنگار را پاره پاره کند بعید است در این دانشگاه تحصیل کرده باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
بعید نیست !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
همشون گرگن اصلا بعید نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
0
15
شفاف سازی یعنی این
جانباز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
1
16
دهانت دا می بویند مبادا گفته باشی دوستت دارم !!چپاول و ظلم این مسئولان پایانی ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
23
2
شماها که همه رابسوادنابلد وخودرافیلسف مدارای دکترادرهمه چیزمدانید چرانمروید یگوشیی کارابگیرد جاوببری فقط ایراد مگیریدوحرف مفت میزنید خ ز نکها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
یه گوشه کار را اگربه افراد لایق می دادند کار ! به اینجا نمی رسید سیستم با احمق دستمالکش کار می کند نه ازاده با تجربه ومتخصص !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
1
3
پس چرا چای نشد چون. آره خودتونید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
0
2
مطمئنا با این جابجایی ها دولت راه بجایی نخواهد برد رئیسی فقط افراد داخل تیم بیسواد و رانت خوار خودش را جابه جا می کند واز آنجایی که افرادی بیسواد و نامسئول مثل خودش دورو برش جمع شدند بنابراین با این جابجاییها منتظر تغییر مطلوب شرایط نباشید
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
0
1
از خصوصیات آدمهای بیسواد و ریگ تو کفش جواب سوال رو با تهدید و گمراه کردن و به حاشیه بردن پاسخ میدهند ....خدا عاقبت همه ما رو ختم بخیر بکند
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
6
1
نازیلا مهدیانی و بقیه شما: «چطور از قرارگاه خاتم الانبیاء که از سال ۹۶ تا به امروز مالیات نپرداخته هنوز مالیات دریافت نکرده است؟»
خب سند این ادعا کجاست؟ نه تنها سندی رو نکردید بلکه طلبکاری هم میکنید. در بیحیایی چه تفاوتی بین شما و رژیم وجود دارده؟

گور پدر رژیم و لعنت بر سرتاپای رژیم ولی تفاوت خبرنگاری شما با خبرنگاری زرد سعودی‌اینترنشنال چیه؟!
بیخود نیست تقریباً هرکدوم شما از کشور خارج میشین فوری جیره‌خوار بوقهای سعودی و سیا و موساد و... میشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
عزیز خبرنگار برای عدم پرداخت مالیات که نمیتونه مدرک بده، قرارگاه اگه مدرک داره رو کنه،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
0
1
ایشالا با منظور مردم به منظور خویش خواهند رسید
یک شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
0
2
به این جور مسئولان ، ببخشید منظورم رؤسا ، امید خیری نیست ، خدا کند شر نرسانند
حسین پناهی
|
Hong Kong
|
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
0
2
این سوال خبرنگار تشویش اذهان عمومی بوده باید مدارک ارائه کنه کی گفته قرارگاه مالیات نمیده؟ تا جایی که ما میدونم مالیات و بیمه تا ریال آخر پرداخت میشه هیچکس توی این کشور از پرداخت بیمه و مالیات معاف نیست
مگر فرار مالیاتی کنه که بیشتر اشخاص و دلالان این کار رو میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
0
0
یه زمانی باستناد مدارک مستند و مستدل ، به دستگاه امنیتی ، اعلام کردم که جناب رییس حراست مجموعه با یکی از عوامل بدنام و باسابقه نامبارک در حال غارت و چپاول بین المالکی هستند ، سه بار مورد تهدید قرار گرفتم که بنویس موضوع از اساس تکذیب می گردد و فقط سوئ تفاهم بوده!!!! هر چند که ماه پشت ابر نماند و با کمک بزرگی از همان دستگاه نظارتی ، آقای رییس حراست و همدستش ، اخراج شدند.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
0
2
جواب ايشان به خبر نگار نشان از عرزشي بودن و عمق اردادت بود و بايد به اين مقام مي رسيد. انتظار ديگه اي داشتين ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
0
0
اره سوت زنی، من پارسال یک فساد مدیرعامل رو به سارمان بازرسی اطلاع دادم تو شرکت دولتی، عین متن نامه رو به ذیحساب شرکتمون که معاونمون هم هست دادن اونم داد دست مدیرعامل، یکساله اضافه کارم رو صفر رد میکنن و وام هم بهم نمیدن،
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان