تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
لورا روزن خبرنگار آمریکایی:

ایران دائما پیشنهاد مذاکره مستقیم آمریکا را رد می‌کند

مقام آمریکایی خبر داد: ما مکرر گفته‌ایم که به نظر ما، راه بهتر این است که با گفت‌وگوهای مستقیم این کار را تدبیر کنیم اما ایران همچنان رویگردان است.

ایران دائما پیشنهاد مذاکره مستقیم آمریکا را رد می کند
رویداد۲۴ مقام‌های آمریکایی می‌گویند که در‌ها را برای از سرگیری دیپلماسی هسته‌ای با ایران باز نگه داشته اند حتی در حالی که در پاسخ به هر سوالی در این باره که آیا برجام مرده است، به حاشیه می‌روند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از نشریه الکترونیک دیپلماتیک، چهار روز پیش، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به بی بی سی گفت که بایدن "هرگز نگفته که دیپلماسی مرده است. وی هرگز نگفت که امکان رسیدن به تفاهمی با ایران مرده است. در واقع ما بار‌ها و بارها، درست عکس این را گفته ایم... البته می‌شود درباره مردن یا نمردن برجام، با کلمات بازی کرد. رئیس جمهوری آمریکا، من را منصوب کرده تا در پی حصول نتیجه‌ای دیپلماتیک باشم. "

اکنون آیا معنی سخنان مقام‌های آمریکایی این است که به دنبال تدابیر دیپلماتیک غیربرجامی هستند تا ایران را از دستیابی به بمب هسته‌ای باز بدارند؟ و همچنین در این اثنا، نسخه‌ای از فشار حداکثریِ ۲ را دنبال خواهند کرد؟

یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید که آن‌ها هنوز هم به دنبال یک حل و فصل دیپلماتیک برای چاره کردن نگرانی‌های بزرگ مرتبط با برنامه رو به رشد هسته‌ای ایران هستند، اما ایران تا به امروز، گفتگو‌های مستقیم را رد کرده است.

این مقام آمریکایی افزود: "ما مکرر گفته ایم که به نظر ما، راه بهتر این است که با گفتگو‌های مستقیم این کار را تدبیر کنیم، اما ایران همچنان رویگردان است. البته ما همیشه راه‌هایی را برای رد و بدل کردن پیام با تهران داریم تا درباره آنچه منظور ماست، اشتباهی پیش نیاید بویژه در رابطه با تهدید علیه شهروندان آمریکایی، آزادی زندانیان ما که در بازداشت غیرعادلانه هستند و حمایت نظامی ایران از روسیه. "


بیشتر بخوانید: جدال ایران و آمریکا همیشگی است/ جمهوری اسلامی ارزش آرمان‌ها را بیشتر از رفاه عمومی می‌داند


حتی در شرایطی که مقام‌های آمریکایی و اروپایی گفته اند که به باور آن‌ها چشم انداز احیای برجام بسیار دور است، به نظر می‌رسد که مقام‌های ایرانی در این چند ماه مکرر تلاش دارند این ذهنیت را به مخاطب داخلی منتقل کنند که ممکن است گفتگو‌های هسته‌ای به زودی از سر گرفته شوند.

همان مقام ارشد آمریکایی در این زمینه می‌گوید: برخی سخنان عمومی مقام‌های رسمی ایران در این باره که خواهان بازگشت به گفتگو‌های هسته‌ای هستند، "بسیار ناروشن و کاملا گیج کننده" است. مشکل اصلی این است که پس از موارد بسیار زیادی که ما به توافق نزدیک بودیم و ناگهان ایران پا پس کشید، اکنون بسیار دشوار است که بر بدبینی غلبه کنیم... ما قبلا هم شبیه این حرف‌ها را شنیده ایم. این بار چه چیز متفاوتی هست؟ تنها تفاوتی که ما می‌بینیم این است که شرایط، در کل؛ بدتر شده است. کار‌های خود ایران موجب شده که تمرکز ما از گفتگو‌های هسته ای، متوجه ارسال پهپاد‌ها به روسیه برای به کارگیری علیه اوکراین بشود و همچنین متوجه برخورد خشونت بار آنان علیه مردم خودشان. "

این مقام آمریکایی همچنین می‌گوید: «هیچ فشار حداکثری شماره دویی در کار نیست. دولت بایدن، یک دیپلماسی جدی را پیشنهاد می‌دهد. آمریکا و اروپا از هر زمانی در زمینه ایران با هم متحدتر هستند. تفاوت‌های زیادی (میان رویکرد ترامپ و بایدن) وجود دارد. ترامپ، برجام را کنار زد، ما تلاش کرده ایم که به آن باز گردیم. ترامپ فهرستی از درخواست‌ها را به ایران داد که اساسا به معنی تسلیم نظام بود، اما برعکس ما مجموعه‌ای از درخواست‌های بسیار واقع بینانه را ارائه دادیم که از حمایت دیگر شرکای پنج به علاوه یک هم برخوردار شد تا ایران به پایبندی به الزامات خود بازگردد و از گشایش در تحریم‌ها برخوردار شود. به عبارت دیگر، ما به دیپلماسی باور داریم، ترامپ باور نداشت. نکته دیگر اینکه دولت ترامپ به تنهایی و یکجانبه اقدام کرد. ما با متحدان و شرکایمان یکدست هستیم، با اروپایی‌ها شاید از هر زمانی در گذشته، متحدتر هستیم. این نتیجه ماه‌ها دیپلماسی بردبارانه در تلاش برای احیای پیوند‌هایی است که دولت ترامپ به آن‌ها صدمه زده بود. این است که هر وقت ایران به سراغ فرانسه، آلمان، بریتانیا یا خود ما می‌آید، یک پیام محکم و یکسان را می‌شنود. "

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
0
0
هر وقت مقامات ما از گیجی درتصمیم گیری دراومدن مطمئنا شما هم از گیجی وناروشنی درمیاین
نظرات شما
پیشخوان