تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

سالمندی دلپذیر با ماساژدرمانی

دوره‌ای از زندگی که همه از آن فراری‌اند دوران سالمندیست درصورتی‌که اگر با آن درست برخورد شود و برایش برنامه‌ریزی داشته باشیم می‌تواند به یکی از دوران‌های خوب زندگی بدل شود.

سالمندی دلپذیر با ماساژدرمانی

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: دوره‌ای از زندگی که همه از آن فراری‌اند دوران سالمندیست درصورتی‌که اگر با آن درست برخورد شود و برایش برنامه‌ریزی داشته باشیم می‌تواند به یکی از دوران‌های خوب زندگی بدل شود.

یکی از مواردی که برای دوران خوش سالمندی در پژوهش‌ها و مطالعات علمی ثابت شده است ماساژدرمانیست.

به گزارش رویداد۲۴ می‌دانیم که دوران سالمندی بدن انسان درد‌ها و مشکلات جسمی و روحی زیادی را متحمل می‌شود و این درد‌ها گاه مزمن و برای همیشه با فرد می‌مانند. دانش‌مندان و پزشکان در تلاشند تا بتوانند این درد‌ها را در افراد و سالمندان از بین ببرند و یا تا اندازه ممکن کم کنند و در این مورد هم پژوهش‌های فراوانی انجام شده است که نشان می‌دهند ماساژدرمانی تاثیر زیادی روی این موضوع دارد.

باید بدانید این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ماساژ سالمندان می‌تواند کیفیت زندگیشان را بهبود دهد.

ماساژ منظم، کیفیت زندگی را تا حد زیادی افزایش داده و به افراد مسن اجازه میدهد که سالم‌تر، جوان‌تر و متعادل‌تر باشند.

همه می‌دانیم که با بالارفتن سن تن‌درستی افراد روز به روز کم می‌شود و چه بخواهیم و چه نخواهیم تحلیل رفتن فیزیولوژیک داخلی بدن جرئی از روند پیری محسوب می‌شود.

به‌طورکلی دوران پیری با سه عامل تعیین کننده مشخص می‌شود:

سن تقویمی: بر اساس اعلام سازمان جهانی سن تقویمی ۶۵ سال در اغلب کشور‌های در حال توسعه آغاز پیری در نظر گرفته می‌شود.

تغییر در نقش‌های اجتماعی: مانند بازنشستگی

تغییر در ظرفیت‌های عملکردی: کاهش توانایی‌های فیزیکی و حواس چند گانه از جمله تحلیل عضلات و مفاصل، کاهش سرعت پاسخ عصبی، اختلالات بینایی و شنوایی

ماساژدرمانی

فواید ماساژ سالمندان

تاثیرات مثبت ماساژ برای سالمندان شامل این موارد است:

کاهش درد‌های مزمن: درد مزمن دردی است که بیش از ۶ ماه وجود داشته باشد و در صورت ادامه دار شدن میتواند منجر به افسردگی، محدودیت در حرکت و کاهش فعالیت سالمند شود.

ماساژ میتواند به حذف مواد زائد بدن کمک کرده و با افزایش دمای موضعی باعث کاهش درد شود. ماساژ درمانی میتواند باعث بهبود جریان خون و کاهش تورم، کاهش التهاب مفاصل و درد عضلانی و درد‌های مزمن مربط با افزایش سن شود.

کاهش درد آرتروز: در یک مطالعه سالمندانی که از ماساژ به عنوان بخشی از درمان آرتروز استفاده می‌کنند، درد و سفتی کم‌تری داشتند و عملکردشان در عرض چند ماه بهبود پیدا کرد. بهبود گردش خون و افزایش درجه حرارت بافت‌های اطراف مفاصل، حضور مواد مغذی را در مفاصل افزایش داده و منجر به بهبود عملکرد و افزایش تحرک مفاصل می‌شود.

بهبود کیفیت خواب: در یک مطالعه افراد سالخورده‌ای که به صورت هفتگی ماساژ داده می‌شدند، خواب عمیق‌تر و طولانی تری داشتند. کیفیت خواب باعث می‌شود که بدن زمان بیشتری برای ترمیم خود داشته باشد و سلامت کلی بدن بهبود پیدا کند.

بهبود علایم آلزایمر: مطالعاتی که در زمینه فواید ماساژ برای سالمندان انجام شد، نشان داده است که ماساژ آرام پشت بیماران آلزایمر باعث کاهش برخی از مشکلات بیماری از جمله، سرگردانی، بیهوده راه رفتن و مقاومت می‌شود.

تسکین افسردگی: لمس کردن و ماساژ سالمندان به بهبود سلامت روان و تسکین افسردگی در سالمندان کمک می‌کند.

آرامش جسمی و روحی: مطالعه‌ای در زمینه فواید ماساژ برای سالمندان نشان داد که ماساژ سالمندان باعق کاهش تجمع هورمون استرس یا کورتیزول در بدن می‌شود و به بدن اجازه می‌دهد که وارد دوره استراحت و ترمیم شود.

بهبود زودتر پس از جراحی، صدمات و بیماری‌ها: روند بهبود افراد مسن کندتر از جوانان است. افزایش سن باعث سفت شدن مفاصل و عضلات می‌شود که همین امر بهبود ناشی از آسیب‌ها را سخت‌تر کرده و دامنه حرکت را محدود می‌کند. ماساژ باعث می‌شود که عضلات، بافت‌های همبند، مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌ها مایعات بیشتری داشته باشند و سریعتر بهبود پیدا کنند. ماساژ با بهبود گردش خون در اطراف محل آسیب، ماکروفاژ‌ها را قادر میکند تا سلول‌های مرده و آسیب دیده را از بین ببرند و بهبودی سرعت پیدا کند.


بیشتر بخوانید:  راه های پیشگیری از زوال عقل در پیری


بهبود تعادل سالمندان با ماساژ: سقوط یکی از دلایل اصلی آسیب در سالمندان است. افزایش سن باعث ضعف عضلات می‌شود و در نتیجه تحرک و تعادل کاهش پیدا میکند، ماساژ سالمندان روشی عالی برای بهبود تعادل و تقویت عضلات محسوب می‌شود.

بهبودی بعد از سکته با ماساژ: سکته مغزی تاثیر مخربی بر کیفیت زندگی سالمندان می‌گذارد. ماساژ سالمندان بعد از سکته مغزی معمولا نتایج خوبی دارد. ماساژ با تمرکز بر نواحی خاص بدن و تحریک مناطقی که در اثر سکته فلج شده اند به عنوان ابزاری برای بهبودی استفاده می‌شود.

فواید ماساژدرمانی

تاثیر ماساژ سالمندان بر سلامت کلی بدن

ماساژ سالمندان اثرات فیزیولوژیکی دارد که سبب بهبود سلامت کلی سالمندان می‌شود.

باز شدن عروق خونی: ماساژ سالمندان باعث تحریک و باز شدن عروق خونی می‌شود که با صورتی شدن رنگ پوست قابل مشاهده است. باز شدن عروق خونی باعث افزایش دمای بافت بدن، از بین رفتن مواد زائد و رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بافت‌های بدن است.

بهبود تخلیه لنفاوی:یکی از سیستم‌های بدن که مواد زائد و سموم بدن را دفع می‌کند سیستم لنفاوریست، اما از آن‌جا که مانند عروق خونی، پمپی مانند قلب ندارند در صورت ایجاد تورم بیش از حد یا سلول‌های آسیب دیده و باکتری‌ها، دچار اختلال می‌شوند. ماساژ دادن باعث فشار دادن مایعات به سمت گره‌های لنفاوی شده و به تخلیه مواد زائد از بدن کمک می‌کند.

افزایش هورمون‌های مفید در بدن: ماساژ در سالمندان باعث افزایش ترشح هورمون‌های سروتونین، دوپامین و اندورفین می‌شود. اندورفین مسئول تنظیم خلق، اشتها و خواب است. دوپاین باعث ایجاد خوش بینی و اشتیاق می‌شود در نتیجه افزایش ترشح آندرفین بدن باعث میشود که سالمند احساس و انگیزه برای انجام کار‌ها و حرکت به سمت اهداف و آرزوهایش داشته باشد. افزایش سروتونین منجر به افکار مثبت و احساس خوب می‌شود.

کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و بافت‌ها: یکی از کار‌های مهمی که ماساژ انجام می‌دهد این است که سبب افزایش ویژگی و خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود به همین دلیل احتمال آسیب دیدگی با پارگی تحت فشار کم‌تر می‌شود. ماساژ سبب بهبود جربان خون و در نتیجه کلاژن سازی بیش‌تر در بافت‌ها می‌شود که نتیجه آن انعطاف پذیری بهتر و افزایش دامنه حرکت است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان