تاریخ انتشار: ۰۰:۴۴ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۳۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ائتلاف جرج تاون و یک سوال مهم/ اهمیت اپوزیسیون خارج‌نشین برای مردم ایران چقدر است؟

چهار چهره مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور در دانشگاه جرج تاون واشنگتن دور هم جمع شدند و درباره آنچه «آینده جنبش دموکراسی ایران» خواندند، صحبت کردند. اما اهمیت اپوزیسیون خارج‌نشین برای مردم ایران چقدر است؟

نشست جرج تاون

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: رضا پهلوی فرزند محمدرضاشاه پهلوی، حامد اسماعیلیون نویسنده و سخنگوی انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲، مسیح علی‌نژاد خبرنگار رسانه دولت آمریکا و نازنین بنیادی بازیگر هالیوود در نشستی به میزبانی مشترک «دانشکده روابط بین‌الملل و انجمن فرهنگ ایرانی دانشگاه جورج تاون» با مجری‌گری کریم سجادپور پژوهشگر «بنیاد کارنگی» حاضر شدند.

بر اساس برنامه از پیش اعلام‌شده دانشگاه جرج تاون، قرار بود شیرین عبادی حقوقدان، عبدالله مهتدی دبیرکل حزب کومله، علی کریمی فوتبالیست و گلشیفته فراهانی بازیگر هم جزو مهمانان این برنامه باشدند اما خبری از این چهار نفر نبود و تنها اظهارات آن‌ها به صورت آنلاین منتشر شد. با این حال رسانه‌هایی از جمله ایران اینترنشنال که خبرنگار به این نشست فرستاده‌اند، برای پوشش اخبار آن همچنان از عنوان «نشست هشت چهره برجسته مخالف جمهوری اسلامی در آمریکا» استفاده می‌کنند.

هدف از این گردهمایی بررسی جنبه‌های مختلف «ائتلاف اپوزیسیون» بود؛ مساله‌ای که از ابتدای اعتراضات در ایران مساله محوری بوده است، از همین رو، هشت مهمان برنامه واشنگتن، خبر برگزاری نشست را با یک توییت واحد اعلام کردند و از عبارات «ایران متحد» و «همبستگی» استفاده کردند.

چه کسانی در نشست ائتلاف جرج تاون حضور داشتند؟

موسسه «زنان، آزادی و امنیت» دانشگاه جرج تاون که یکی از میزبانان برنامه اپوزیسیون جمهوری اسلامی بود، موسسه معتبری در آمریکاست. هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا جزو موسسان این موسسه است. ملانی ورویر مدیر این موسسه اولین سفیر آمریکا در امور جهانی زنان است. او در زمان باراک اوباما به عنوان نماینده آمریکا در کمیسیون جایگاه زن سازمان ملل فعال بود؛ همان کمیسیونی که به تازگی ایران را از آن اخراج کرده‌اند. در این نشست نمایندگان برخی رسانه‌ها از جمله رسانه‌های فارسی ایندیپندنت، ایران اینترنشنال، بی.بی.سی، من‌وتو و کیهان لندن حضور داشتند و از مهمانان سوال کردند.

اولین نکته درباره این نشست این است که اساسا هیچ حرف تازه‌ای در آن زده نشده و دقیقا به همین دلیل بازتاب آن در رسانه‌ها هم بسیار کمرنگ بود. رویترز جزو معدود رسانه‌ای معیار جهان است که این نشست را پوشش داده و از آن به عنوان نشست چهره‌های مخالف خارج از کشور ایران برای بحث درباره «راه‌های اتحاد اپوزیسیون پراکنده» در آستانه سالگرد انقلاب ۱۹۷۹ در ایران یاد کرده است.

این رسانه نوشت: «اپوزیسیون ایران مدت‌هاست به جناح‌های بی‌شماری در داخل و خارج از کشور نظیر سلطنت‌طلب‌ها، جمهوری‌خواهان، چپ‌ها و سازمان‌های گروهی و قوی اقلیت از جمله کُردها، بلوچ‌ها و اعراب تقسیم شده‌اند.»

سایت خبری یاهونیوز هم جزو معدود رسانه‌های مهم بود که این نشست را پوشش داد. این سایت خبری نوشت «گروهی از چهره‌های اپوزیسیون سرشناس ایرانی تبعیدی روز جمعه برای کمک به اعتراضات سراسری ماه‌های اخیر برای جایگزینی حکومت اسلامی ایران با دموکراسی سکولار، خواستار اتحاد و پایان دادن به درگیری‌های داخلی شدند.»

این رسانه به سالگرد انقلاب اسلامی در ایران هم اشاره کرده و نوشت «نشست مذکور یک روز قبل از چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران برگزار شده است.» یاهو به وجود اختلافات در بین مخالفان جمهوری اسلامی اشاره کرده و نوشت «اپوزیسیون مهاجر مدت‌هاست که به دلیل درگیری‌های درونی بین جناح‌های مختلف خود، بدنام شده‌اند.»

این رسانه در گزارش خود گفته «اکثر تحلیلگران معتقدند اعتراضات در ایران، در ماه‌هایی که صد‌ها کشته، هزاران بازداشتی و چهار اعدام به همراه داشته، شتاب خود را از دست داده است. اما شرکت‌کنندگان در این نشست اصرار داشتند که رژیم همچنان در معرض تهدید است!»

رسانه‌های اصولگرا هم توجه چندانی به نشست جرج تاون نشان ندادند. روزنامه فرهیختگان متعلق به دانشگاه آزاد در یک جمله به همه حاضران در نشست اینگونه تاخته است: «وقتی کمی آن‌سوتر از ایران، در اوکراین همسو با غرب، یک دلقک به مقام رئیس‌جمهوری می‌رسد، منطقا یک فوتبالیست با مدرک تحصیلی دیپلم یا بازیگر تقریبا بیکار یا آقازاده‌ای که ۴۰ سالی است خرجی‌اش را مادرش می‌دهد هم می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.»

این رسانه سخنرانان این نشست را بدون «وزن و اثر اجتماعی در اپوزیسیون و در داخل ایران» خوانده و با اشاره به وجود اختلافات در بین مخالفان جمهوری اسلامی گفته بهترین اصطلاح برای تئاتری که قرار است روز جمعه روی پرده برود، «جمع نقیضین» است.

جالب اینجاست که روزنامه فرهیختگان از غایبان بزرگ یاد کرده و فهرست عجیبی از مخالفان جمهوری اسلامی را ردیف کرده که به زعم این رسانه، چهره‌های موثری بوده‌اند که جایشان در نشست جرج تاون خالی بوده است. در این فهرست اسامی امیرعباس فخرآور، سام رجبی، حمید فرخ‌نژاد، شهناز تهرانی، سیدمحمد حسینی، حسن شماعی‌زاده، ابی، سوشا مکانی، محمد عمرانی، برزو ارجمند و احسان کرمی دیده می‌شود!

احتمالا مقصود فرهیختگان از غایبان بزرگ، کنایه‌ای به اپوزیسیون جمهوری اسلامی بوده است؛ اگرنه بعید است تصور کنیم این رسانه چهره‌هایی همچون سام رجبی و امیرعباس فخرآور و سوشا مکانی و احسان کرمی و ... را آنقدر صاحب‌وزن بداند که برای نقد نشست، از جای خالی آنها بگوید!

دانشگاه جرج تاون در وبسایت خود برگزاری این نشست را «اولین نشست پس از آغاز خیزش مردمی ایران» بعد از مرگ مهسا امینی خوانده و نوشت «از چهره‌های کلیدی و مطرح جنبش دموکراسی‌خواهی ایرانیان در یک نشست حاضر می‌شوند تا درباره تداوم و پویایی جنبش، دیدگاه‌های مشترکشان درباره آینده ایران، و تاثیرات جهانی تغییر دموکراتیک در ایران صحبت کنند.»

تلاش اپوزیسیون برای ائتلاف

چند نکته کلیدی در جریان نشست مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. موضوع محوری این نشست، نمایش ائتلاف بین اپوزیسیون جمهوری اسلامی بود. یکی از مهمترین بخش‌های این نشست اظهارات شیرین عبادی در بیانیه آنلاین خود درباره اختلافات میان مخالفان جمهوری اسلامی بود. او گفت «جمهوری اسلامی تا الان به این دلیل نجات پیدا کرده که ما با هم اختلاف داشتیم. ما باید اختلافات را کنار بگذاریم.»

عبادی گفته در حال کار روی منشوری تحت عنوان «منشور همبستگی و سازماندهی برای ایران»، برای گذار به یک نظام متکثر در پی یک انتخابات آزاد است. بخش‌هایی از اصول این منشور را مسیح علی‌نژاد خواند و حامد اسماعیلیون هم گفت که راهنمایی و متن از داخل ایران آمده است.

مسیح علی‌نژاد گفت «ما باید روی یک اصول حداقلی بر اساس اعلامیه حقوق بشر و از بین رفتن تبعیض‌ها، و اصولی که همه مردم در ایران می‌توانند خودشان را در آن ببینند و پایان سرکوب‌ها توافق کنیم.»

تصویر پایانی نشست در حالی که مهمانان هم دیگر را در آغوش گرفته‌اند مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. البته این تصویر بیش از آنکه برای ایرانیان مقیم کشور اهمیت داشته باشد، برای ایرانیان خارج از کشور اهمیت داشت و آنها این تصویر را نماد رسیدن به ائتلاف در بین مخالفان متکثر خوانده‌اند، اما در ایران این نشست نه بازتاب خاصی داشت نه آنچنان جدی گرفته شد.

چرا نشست جرج تاون دیده نشد؟/ از اختلاف بر سر بیانیه میرحسین تا منشور همبستگی

مساله کنار گذاشتن اختلافات در بین مخالفان خارج از کشور دست‌مایه طنز برخی کاربران توییتر شده است. یکی از انتقادات به این ائتلاف نمادین این است که اساسا این ائتلاف بین چه کسانی صورت گرفته است؟ آیا این چهار نفر (یا حتی هشت نفر) جمعیت مخالفان جمهوری اسلامی را نمایندگی می‌کنند؟ این نشست با برد رسانه‌ای اندکی که داشته چقدر برای مردمی که در ایران زندگی می‌کنند، اهمیت دارد؟

اختلاف بر سر بیانیه میرحسین

یکی از بخش‌های مورد توجه این نشست، اظهار نظر‌های شرکت‌کنندگان درباره بیانیه میرحسین موسوی و همزمان تلاش برای ایجاد یک فاصله محافظه‌کارانه با میرحسین موسوی بود.

رضا پهلوی گفت «از همه کسانی که به این نتیجه برسند که اصلاحات راه خروج از این بن‌بست نیست مسلما استقبال خواهیم کرد.» مسیح علی‌نژاد میرحسین موسوی را شخصیتی خواند که شاید «بتواند در ریزش نیرو‌های داخل نظام کمک کند»، اما گفت «در مورد میرحسین بعدا برای مجازات باید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود.»

حامد اسماعیلیون، اما بی‌درنگ گفت باید از بیانیه میرحسین موسوی استقبال کرد. بسیاری از کاربران توییتر مسیح علی‌نژاد را بابت اظهاراتش علیه میرحسین مورد انتقاد قرار داده‌اند و همزمان حمایت رضا پهلوی از بیانیه موسوی را هوشمندانه خواندند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که همزمان که در خارج از کشور به دنبال تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای محاکمه میرحسین موسوی هستند، در داخل نیز رسانه‌های اصولگرا بیانیه میرحسین را بیانیه تنظیم‌شده توسط سازمان مجاهدین خلق توصیف کرده‌اند!

پذیرش تمامیت ارضی توسط عبدالله مهتدی

عبدالله مهتدی دبیرکل حزب کومله کردستان ایران به صورت آنلاین در جلسه حضور داشت. او در این جلسه حرفی از مساله حزب کومله با تمامیت ارضی ایران و مساله جدایی‌طلبی نزد، اما پیش از این در مصاحبه‌ای که با شبکه بی.بی.سی فارسی درباره این نشست داشت گفت «آنچه شما اقلیت‌ها می‌نامید در ادبیات ما به عنوان ملیت‌ها به کار می‌رود و باید بیشتر به رسمیت شناخته شود.»

مهتدی البته در توضیح رویکرد احزاب کُرد درباره تمامیت ارضی ایران گفته «مساله تمامیت ارضی بسیار حساسیت‌زا و نامناسب است و به جای آن باید فرمول‌های دیگری به کار ببریم. احزاب کُرد خواهان جدایی نیستند، بلکه هویت‌طلبند و می‌خواهند سهمی در تصمیم‌گیری‌های ایران داشته باشند و می‌خواهند مناطق خودشان را از طریق ارگان‌های منتخب خودشان هدایت کنند. کرد‌ها یکپارچگی سرزمینی ایران را قبول دارند و هر سندی را که حقوق ملیت‌ها و اقلیت‌ها را در بر داشته باشد قبول می‌کنند.»

این اظهار نظر اگرچه در نشست تکرار نشده، اما به معنای عدم توافق حزب کومله کردستان ایران با دیگر اعضای حاضر در نشست جرج تاون بر سر قبول تمامیت ارضی ایران بدون قید و شرط است. مساله یکپارچی ارضی ایران فصل مشترک بسیاری از جریان‌های مخالف است. رضا پهلوی بار‌ها بر این اصل به عنوان اصل کلیدی تاکید کرده است. ظاهرا در نهایت گروه‌های مخالف خارج از کشور در نگارش متن منشور مورد نظرشان باید تکلیف‌شان را در مورد این اصل روشن کنند.

جایگاه اپوزیسیون خارج نشین میان مردم ایران کجاست؟

حقیقت آن است که مسئله اصلی نشست جرج‌تاون و نشست‌های مشابه، نه «ایده‌های مورد نظر کومله» یا «عدم دسترسی به ائتلاف» و «نظرات متشتت» و موارد مشابه است، مشکل اصلی آنجاست که آنها یکبار باید از خود بپرسند که وزنی در میان مردم ایران دارند؟ واقعیت این است آنقدر که مقامات جمهوری اسلامی به گروه‌های اپوزیسیون بها می‌دهند و تمام دستگیرشدگان را فریب‌خورده فلان گروهک و سازمان و نهاد و ... می‌دانند، خود مردم چنین اعتقادی ندارند.

کافی است مصاحبه‌های مسئولان درباره بازداشت‌شدگان را مرور کنیم؛ از نظر مقامات امنیتی جمهوری اسلامی تمام معترضان در خیابان عضو یا دست‌کم فریب‌خورده سازمان مجاهدین خلق هستند، این در حالی است که در خوشبینانه‌ترین حالت بعید است کل اعضای این سازمان در دنیا به هزار نفر هم برسد، با این حال وزنی که نهادهای امنیتی به چنین سازمان‌هایی می‌دهند، آنقدر زیاد و غیرمنطقی است که دور از تصور است؛ تا آنجا که بیانیه میرحسین موسوی را هم دستپخت مجاهدین می‌دانند!

یعنی باید از نهادهای امنیتی پرسید که چگونه می‌شود فردی بیش از ۱۲ سال در حصر و نظارت شدید نیروهای امنیتی باشد، اما سازمان مجاهدین توانسته برای او بیانیه بنویسید و به دستش برساند!

در موارد دیگر هم ماجرا مشابه همین است. افراد بسیاری مقابل دوربین نشانده شدند تا اعتراف کنند که فریب شبکه ایران اینترنشنال را خورده‌اند! این یعنی ظاهرا خود جمهوری اسلامی هم بدش نمی‌آید چنین گروه‌ها و افرادی مسمترا به عنوان اپوزیسیون معرفی شوند، چراکه بعید است غیرحرفه‌ای‌تر از آنها را بشود تصور کرد.

به عبارت دیگر چهره‌های اپوزیسیون هرچقدر هم که کارکشته باشند، اما در ایران اثرگذاری جمعی ندارند و کسانی که داخل ایران زندگی می‌کنند عمدتا نگاه خوش‌بینانه‌ای نسبت به کسانی که از خارج مردم را تشویق به حضور در اعتراضات می‌کنند، ندارند. شبکه‌های اجتماعی مملو از کنایه‌هایی است که در آن خطاب به خارج‌نشینان گفته می‌شود «شما بیایید ایران، ما قول می‌دهیم خودمان صف اول اعتراضات بایستیم!»

اگر این موضوع را بپذیریم، آنگاه می‌توان اینگونه تحلیل کرد که نشست جرج‌تاون اگرچه مهمترین نشست ائتلاف علیه جمهوری اسلامی بود، اما در واقعیت تاثیر چندانی روی مردم ایران ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
9
64
تحلیلی بجا و منطقی بود، اما باید یادآور شد اگر حکومت با شیوه صحیح با معترضان برخور می‌کرد اکنون شاهد توجه به این نشست‌ها نبودیم وچه بسا در صورت پافشاری حکومت بر روش‌های خشن و سخت و عدم توجه به خواست ملت، قطعاً ملت بناچار بیش از پیش دنبال حداقلی ها هم خواهد رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
خیلی نادونی. خخخخخ
ناشناس
|
Canada
|
۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
25
89
دوست عزیز ...اینکه ارزش مخالفان جمهوری اسلامی بین مردم چقدر هست مهم نیست ...انچه که واضح هست این است که این نظام کنونی جایی در دل، روح و ذهن اکثریت مردم ندارد ...خود را فربب ندهید ...مسیر عاقبت بخیری میر حسین اگر دنبال نشود و راهی برای این بن بست زده نشود متاسفانه یا خوشبختانه این سیل بنیان کن خواهد امد و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
خخخخخخ
سعید
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
باشه این نظام جای در دل و روح مردم ندارد
فقط نمیدونم این بیست سی میلیونی که تو ۲۲ بهمن تو جای جای ایران جشن پیروزی انقلاب برگزار کردن کیا بودن
احتمالا اینا مردم ایران نیستن با اتوبوس از کره مریخ امدن نقش سیاهی لشکر بازی کنن برن

ولی چیزی که در واقعیت دیدیم
این بودکه مردم برخلاف سال های قبل امسال میدونستن که باید برای تودهنی زدن به غربگداهای داخل و خارج ایران بیان و نشون بدن که چقدر این انقلاب و رهبر هوادار داره
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
آقا سعید ریاضی شما ها خوب نیست ‌ جمعیت راه پیمایی در تهران به 400هزار و کل کشور به 3میلیون هم نمی‌رسید . یعنی 5درصد مردم هم نبودن. . مثلا میگن در تهران 1=5میلیون آمدن تو خیابان . در حالیکه حتی در حالت شلوغی1.5میلیون حداقل 50کیلومتر خیابان میخواد و خیابان آزادی فقط 5.5کیلومتر است.
ناشناس
|
Canada
|
۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
18
69
آنقدری هست که باعث بشه خیلی ها خودشون رو زرد و قهوه‌ای بکنن
صبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
101
26
شتر در خواب بیند پنبه دانه
گهی لف لف خورد،گه دانه دانه
آرزوی نابودی وحدت ،یکپارچگی ونظام اسلامی را به گور خواهند برد،چه داخلی وچه خارجی.
پاسخ ها
آزادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
شما هم آرزوی تبدیل ایران به کره شمالی رو به گور خواهید برد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
لپ لپ خورد نه لف لف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
کره شمالی مثل ایران می کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
ایران وسوریه کردیم کره شمالی هم میکنیم سایبری
مهاتما گاندی
|
Canada
|
۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
13
80
« ابتدا شما را نادیده می گیرند ، بعد به شما می خندند ، سپس با شما می جنگند ، اما در نهایت شما پیروز می شوید » .
این گزارش نشان داد که ظاهرا” مرحله انکار و نادیده گرفتن اپوزیسیون تمام شده و وارد مرحله خندیدن و تمسخر شده ایم !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
اول شما را غول می بینند بعد می بینند بادکنک بودید خخخخ
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
طرفدار های شما بیشتر شبیه بادکنک هستند . مثل زاکانی و...
5
|
Germany
|
۰۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
57
20
تنها راهی که میتوان حقوق اتنیکها و اقلیتها برابر با قوم فارس که خود را به خیالشان مالک کشور میپندارند! و برای دیگران تعیین تکلیف میکندحفظ شود (فدرالیسم)است.که ضامن حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی کشور است. ساز جدایی و جدایی خواهی زمانی کوک میشود که شهروندان کرد و ترک و عرب و لر و بلوچ و...که در گوشه کنار کشورند برای خود سهمی جز فقر و فلاکت و بیکاری و. ستم فرهنگی و تورم و عدم توجه از طرف مرکزنشینان و دولت مرکزی قائل نباشند. و سهمی در اداره کشور نداشته باشند.
صدها سال ستون فقرات کشور و بار پرشیا بر روی دوش اقوام بوده. و در طی دولت سازی رضا پهلوی که نام فامیلش هم عاریه از محمود پهلویست. نظم فدرالی و کشور را به تقلید از اروپایی ها بهم ریخت. و دولت ملتی بر پایه زبان و فرهنگ و تاریخ قوم فارس! بنا کرد.که این خبط تاریخی تا امروز ادامه دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
برو بابا
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
باید خدمتت عرض کنم که متاسفانه کورد و لر و بلوچ و تورک اهمیتی به این چیزا نمیدن و اکثرا ملی گرا هستن و واسشون زبان و نژادشون مهم نیس و خود رو ایرانی میدونن..فقط من و اده ی اندکی هستیم که متفاوت هستیم و زبان و نژادمون برامون مهمه...ضمنن فارسهای کنونی فارس نیستن بلکه تورکها و کردها و لرها ووو هستن که فارس زبان شدن
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
شما با تمامیت خواهیتون ایرانو میکنید یوگسلاوی
ناشناس
| Poland |
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
نیما۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
از کی تا حالا فارس گرایی شده ملی گرایی!
تاریخ و تمدن و زبان فارسی شده مساوی با تمامیت ایران
ملی گرایی باید در برگیرنده تمامی فرهنگ و اداب و رسوم اتنیکهای درون ایران باشه . شما وقتی ملی گرایی! ملی گرایی رو تنزل به قوم و تاریخ فارس میدی.سهم کرد و ترک و لر عرب و بلوچ و لاری تو ایران کجاست!!
در ادامه هم میفرمایید فارس نداریم. این حقه ای هست توسط بعضی از فارسها که بخوان کل صورت مساله قومیت ها و مطالبات انها رو حذف کنن . حتی ترس از این ندارند که کل موجودیت فارس رو زیر سوال ببرن.
این واقعیتی است که اتنیکها میخواهند در اداره امور منطقه خودشون مشارکت داشته باشند.در چارچوب همین کشور!شما با ندیده انگاشتن انها انها رو نظریات رادیکالتر میکنید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
پهلویها خودشون از اقلیتها بود دورگه مازنی و ترک بودن نه فارس منم از اقلیتها اما مخالف فدرالیسمم چون میدونم شما ترکها کجاها رو تو نقشه خیالی فدرالیتون میارید در مورد محرومیت هم که چقدر شما شهروندان ترک فقیرید بابک زنجانی و رضا ضراب و ...هرچی مختلسه از شمان اسم کردها رو هم اول ننویس حداقل تا وقتی که سنندج و عاظرباییجان میدونی
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
کامنت رو رد نکن اقای سانسور چی!
من ترک نیستم . من بختیاریم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
۲۱:۴۰ باشه باور کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
مسخره نکن این چ نظری هس؟؟ اول نظرات و نشخوار کن تو ذهنت بعد نظر بده

قبل انقلاب این قومیت ها دختر و میفروختن بخاطر فقر و فرهنگ پایین، یا شپش بدن شون میشکوندن از بی بهداشتی، یا هنرشون ساخت رو شور بود وخیلی موارد
بلوچستان اگه پیشرفت بخاطر لج کردن با حکومت هس
رضاخان بلوچ ها درو میکرد ولی بعد انقلاب حکومت باهاشون خیلی نرمش کرد
یعنی نا امن کردن منطقه برای پیشرفت اقتصادی شون
اینکه مهندسان راه اهن جدید و کشتن بنظرتون روش تشکر و استقبال از پیشرفت اقتصادی هس؟؟
5
|
Netherlands
|
۰۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
54
21
همزمانی این نشست و بیانیه اخیر بچه شاه همزمان بود با بیانیه نخست وزیر سابق جمهوری اسلامی. انگاری شاخکهای اطرافیان شازده تکان خورده که ممکن است توسط موسوی از دور خارج شود سریعا دست دوستی به سوی افرادی دراز کرد که طی توهم اینکه میلیونها طرفدار دارد و میتواند یک تنه همه کارها را پیش ببرد از انها فاصله گرفته بود.(البته عمده افراد در این نشست وزن چندانی ندارند مخصوصا کریمی و بنیادی و گلشیفته)
امریکایی ها و افرادی که روی شخص شازده سرمایه گذاری کرده بودند فهمیده اند که او در عالم واقع توان اداره کردن خانه شخصی و کارهای شخصی از جمله بهداشت فردی خود را ندارد. لذا مسیح خانم را به عنوان فرد جمهوری خواه در کنار او قرار داده اند تا مبادا فردا به واسطه بی عملی شاهزاده منافعشان در ایران بخطر بیفتید.انگلیسها هم که دائما در رقابت با امریکایی ها هستند مامور نمره دارشان نازنین جان! را جلو فرستادند تا مبادا منافع روباه پیر بخطر بیفتید و توسط امریکایی ها همه چیز هاپولی شود و سر گینک انگلیسی بی کلاه بماند. امریکاهایی مطمئن باشند هیچکدام از این افراد مخصوصا نازنین بنیادی و کریمی و مسیح علینژاد وشازده عاملانو ماموران سرویس جاسوسی انگلیس و سیا نمیتوانند کاری پیش ببرند.و مردم ایران اجازه نمیدهند خارجی دوباره روباه مکاری را همچون سیاستمداران عراقی بعد از سقوط صدام در عراق و حامد کرزی افغانستان و .. بر سر کرسی قدرت بنشانند تا حافظ منافع امریکا در خاورمیانه باشد.
در صورت به قدرت رسیدن این فرد یعنی شازده از انجا که فرد و راحت طلب و بی مسئولیتی و استبداد طلبی است(به توئیتهای اطرافیانش در فرشگرد بنگرید و مصاحبه های انها در کیهان لندن؟) کشور به منتها علیه هرج و مرج و فساد فرو خواهد افتاد و باید با چراغ بدنبال شخص مفلوکی همچون احمدی نژاد و یا روحانی روباه بنفش و رئیسی 6کلاسه بیفتید.
فردی که عامل خارجی باشد ضامن دموکراسی و حقوق برابر در ایران نخواهد بود صرفا نوکر خارجی میشود.
تنها مردمند که میتوانند اینده و سرنوشت خویش را بدست گیرند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
خیلی خزعبلات گفتی بهداشت فردی!! خخخخخخخخخخ
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
اقای بهداشت فردی از این شازده عکس با افتابه داری پخش کن ببینن مردم
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
بله من باره دیدم در اینستاگرام که طرفداران پهلوی بسیار کامنتهای رکیک زشت نژادپرستانه میزارن و هیچ حرفی که مخالفشون باشه رو بر نمیتابن و اگر اینها حاکم بشن کشتو کشتار راه میندازن که ارزوی الان رو بکنیم
ناشناس
| Poland |
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
بله میتونید تصاویر ایشون رو در مجازی مشاهده فرمایید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
62
27
دلقک ها و عروسکهای خیمه شب بازی! بدبخت مردمی که اینها نمایندگان آنها باشند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
طنزتلخی بود غیبت بزرگان شهنازتهرانی سام رجبی و......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
20
38
هر مردمی لایق حکومتی هستند که بر آنان حکمرانی می کند لیاقت این مردمم بیشتر از این حکومت نیست
چه خوشمان بیاید یا نه ج ا امده است که بماند و حالا حالاها ریش و قیچی دست اینهاست دلخوشی و امیدواری از تغییر و انقلاب هم بیهوده است
خارج نشینان هم چه اجنبی و چه وطنی دردی که دوا نخواهند کرد که هیچ بلکه خودشان دردند چون هدف و ارمان و نیت محترم و یا حتی مشترکی برای این کشور ندارند نهایت ارزویشان نبود ج ا است اما بعدش چه؟ هیچ تصویر روشنی ندارند
این تغییر و تحول باید از درون هر فرد در جامعه شکل بگیرد و متاسفانه تا انقلاب فکری و شخصیتی بوجود نیاید انقلاب گرسنگان بی فایدست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
تلخ اما حقیقت
تا مردم درست نشوند حکومت اصلاح نمیشود
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
12
52
نمیدانم حرف من را سانسور می کنی یا نه . ولی توصیه می کنم کتاب ( انقلاب در دو حرکت ) اثر مهدی بازرگان را مطالعه کنید . آنجا می گوید انقلاب وقتی پیروز شد که مخالفین متحد شدند و حکومت متفرق . همین اتفاقی که الان دارد می افتد. آن موقع همه بر سر مرگ بر شاه توافق کردند چه کمونیست چه مذهبی چه ملی گرا و... یادتان نرود که اکثر قدرتمندان بعد از انقلاب بعد از سالها از خارج آمدند مثل خود امام ، بهشتی ، خاتمی و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
به این چهارنفرمیگن مخالفین متحد!؟مسیح که چندسال چسبیده به رضاپهلوی اتفاق جدیدی هم نیست،الانم باسال 57زمین تااسمون فرق کرده که چند نفرتوی یه دهکده توفرانسه جمع شدندوبرای کشورنظام سیاسی انتخاب کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
آقای مازیار صحبت شما درست است اما قدم بعدی اینست که اصلا چنین وضعی منجر به چه اتفاقی می‌شود خوب یا بد
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
آقای ناشناس ، آیا بعدی می تواند از رییسی بدتر باشد؟ آیا شهردار بدتر از زاکانی میشود؟ آیا مجلسی بدتر از این مجلس میشود که شما ناراحت این هستید که بعدی نکنه بدتر باشه .
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
11
45
بعید بود از شما که چند تا کامنت که مشخصه از طرف ارتش سایبری ج ا هست رو به عنوان کنایه مردم معرفی کنید.در ضمن شما موج خوشحالی و امیدواری رو بین مردم ندیدین؟یا نمیتونین بنویسین که دیدین؟؟؟
پاسخ ها
ام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
چی میزنی تو؟
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
16
52
هیچی نداشته باشن پرستیژ و ادب حرف زدن رو دارن مثل زاکانی گلوتو بمال انقلاب کلفته تو گلوت نمونه محس اژه ای سوت بلبلی خاتمی که فحاشی میکنه یا رادیو مجلس رو گوش کنید دعوا فحاشی گاز گرفتن ادب نذاکت پرستیژ شیک بودن و مقبولیت
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
11
66
اينكه اپوزيسيون چقدر در دل مردم جا دارد مساله اصلي نيست . مساله الان ايران نظام كنوني است كه در دل اكثريت مردم ايران جايي ندارد.
پاسخ ها
5
| Finland |
۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
صورت مساله رو پاک نکن!اینکه جمهوری اسلامی جای در دل مردم جای دارد یا ندارد جداست!
نویسنده فرض رو بر این گرفته که اکثریت مردم خواهان تغییر انقلابی هستند و حالا میخواد وزن این افراد رو حلاجی میکنه!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
55
17
اخرکدام اینها ادم حسابی هستند اون ولچه سیمی
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
يعني سال 57 ادم حسابي ها انقلاب كردند . بعد همشون حذف فيزيكي شد ند.
ناشناس
|
China
|
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
55
16
از نظر من كه در ايران زندگي ميكنم اپوزيسيون افراد روان پريش بسيار فحاش و بي ادبي هستند كه تنها حسن انها مسئوليت پذيريشان در مقابل استكبار و صهيونيست ها و پولهاي انها براي جاسوسي و مخالفت توام با جهل با نظام جمهوري اسلامي ايران و تجزيه اين مملكت است.
اگر قرارباشد اصلاحاتي صورت گيرد فقط بايد روي نيروهاي داخلي غير وابسته به بيگانگان، حساب كرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
ایران مال همه اس همون خارج نشینانم که میگی اونام ایرانی هستن وسهم دارند تو کشورشون وچقدررر کمک خیزش مردم بودند زن ومرد وپیر وجوون وفریادهاییی که زدند تا جهان هرچه بیشتر این کافران را بشناسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
نظرتو برا خودت نگه دار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
آره مردم رو شما حساب می کنن کارنامه چهل سالتون گویاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
ایران متعلق به همه ایرانیان است.
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
13
52
کمی تفکر و تعقل و البته فهم و شعور و انصاف در وجود شما باشد متوجه خواهید شد که قرار نبود حرف تازه ای زده شود . هدف از این نشست اعلام اتحاد و یک پارچگی بین مخالفان بود که انجام شد. سوال از شما آیا در 43 سال ننگین گذشته به غیر از حرف های کهنه 1400 ساال قبل حرف تازه ای از سوی اهل عمامه در جمهوری اسلامی زده شده؟ اگر نیست که چرا شما ساکت بودین؟
موضوع بعدی اینست که فریاد مردم در خیابان و پشت بام ها نشان از وزن این مخالفان و بالاخص آقای رضا پهلوی دارد. خیلی جای خوشبختی است که 43 سال قبل که مردم ناآگاه و فریب خورده فریاد مرگ بر شاه سرمیدادند حالا با ابراز پشیمانی حاضرند جانشان را برای شاه بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
نه امام زاده نه اقازاده گوربابای شاه زاده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
تا وقتی که مردم کوی وبرزن بر زبانشان" خدابیامرز شاه خدابیامرز رضا شاه" جاری میشود وخاطرات شیرین آن دوران را سینه به سینه نقل میکنند پهلوی زنده است چه خوشتان بیاید چه بدتان بیاید واراجیف سر هم کنید ولی همممممههه تان خوب میدانید که پهلوی در دل مردم واقعی و ایران دوست جاودانه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
تا وقتی ملت ایران اسطوره پرست و مرده پرستند و همیشه در سودای گذشته ی به زعم خودشان شیرین سیر می کنند وضعشان بهتر نمی‌شود
پورپکان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
10
48
وزن ؟؟
هر کس بر علیه ظلم قدمی برمیداره وزن و اهمیتش نسبت به خاکستری هایی که هنوز داریم تاوان بی مسئولیتی چهل و چند سالشون رو میدیم قابل مقایسه نیست
یک جوان۱۸ ساله ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
64
14
وجدانا اگه قراره این چهارتا دلقک جایگزین علم الهدی و احمد خاتمی بشن، همون بهتر که همونها سرجاشون بمونن
آقازاده ای مثل روح اله زم رو مقایسه کنید با این ربع پهلوی بچه ننه
اومده ادعای نجات ایرانو داره
آقا یه کلام اگه قرار این چهار تا الدنگ تصمیم ساز باشن، همون علم الهدی بهتره بخدا
ملتو خر فرض کردن، یارو زن و بچه ش توی هواپیمای سقوط کرده است، عشق قدرت زده به سرش
اون مسیح علی نژا الدنگ که خون فروشی می کنه و صوتش رو سالومه لو داد
آقا هر چار تا تون خفه شین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
-بچه تو دهنت بو شیر میده حرفای گنده تر از هیکلت نزن برو پفکتو بخور بعدشم مسواک بزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
تو پسر علم الهدایی؟
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
اصلا رضا پهلوی افتضاح. تو یک صفت بگو که احمد خاتمی در آن بهتر از رضا پهلوی است. بگو دیگه. بله من مسیح علی نژاد را ترجیح میدم به انسیه خزعلی و یا علم الهی و..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
41
8
یکی از شاخصهای منافقین۞ وَإِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْ ۖ وَإِنْ يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ ۖ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ ۖ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ ۚ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۖ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ
چون آنها را ببينى تو را از ظاهرشان خوش مى‌آيد، و چون سخن بگويند به سخنشان گوش مى‌دهى. گويى چوبهايى هستند به ديوار تكيه داده. هر آوازى را بر زيان خود مى‌پندارند. ايشان دشمنانند. از آنها حذر كن. خدايشان بكشد. به كجا منحرف مى‌شوند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
11
58
این تفسیر شماست . مردم خسته شدند از رهبران بی سواد که با جعل مدرک خود را دکتر معرفی می کنند . مطمئن باشید اینها مقبول ترند
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
باهات موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
آفرین درست گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
خودت چند کلاس سواد داری برو یکی از کتابهایش را بخوان اگر چیزی فهمییدی نگاه نکن توی سخنرانی ها ابتدایی سخن رانی مکنه که امسال تو نفهم بفهمید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
35
18
نماینده های واقعی مردم معترض،امثال نسرین ستوده هاو
جنبش های دانشجویی داخل کشورمون هستندکه درپاییزامثال نذاشتندصدای اعتراضات مردم به راحتی خاموش بشه،نه این مفتخورهای راحت طلب ائتلاف جرج تاون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
همون مفتخورهایی که تو میگی دارن با تمام توانشون علیه ظلم فریاد میزنند امثال تو کرند وناشنوا ایرانی واقعی وایران دوست اونیه که هموطنشو یاری کنه که در منجلاب اسیره حالا با هر وسیله تو وامثالت نمیپسندید به درک
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
26
34
من مخالفِ حکومتِ فردى ام به رضا پهلوی ام وکالت نمیدم ... اما اون بنای ِ یادبودی که جلوش وایسادى یادگارِ پهلویه ... بهش شهياد ميگفتن ... استادیومِ ورزشی آریامهر و فرودگاهِ مهرآباد و شهرکِ اکباتانم ... جالبه که آستانِ قدس و فرودگاهِ امام و ساختمونِ قدیم و جدیدِ مجلس و دانشگاهای تهران و صنعتی و پلی تکنیک و ملی و امام صادق يا ICMS سابقم همونا طراحى كرده بودن ... روزنامه كيهانم يه روزى شونصدتا نشريه درمياورد قرار بود بشه دانشكده خبر ... مجموعه های آموزشی که رو هم شدن دانشگاه علامه ام دانشگاهای مصادره ای بودن ... جام جم و راه آهن سراسری و پل وِرِسک و بیمارستان هزارتختخوابی و موزه ها و سینما تئاترا و پُلا و پارکائم و مترو و هسته اى ام اونا بنا گذاشتن ... زمانِ جنگم توش و توانمون نیروهوایی شاه بود و دپوی مهمات و خوراک و تجهیزاتِ زیرِ گردنه قوچک... شماها یه لقمه چرب دیدین نشستین سر سفره به خوردن ... پیشرفتای بعدِ انقلابم محصولِ تلاش کساییه که الان کشیده ن کنار بهشون میگین فتنه گر و دشمن ... تنها کاری که تو کردی اعدام بوده و بالا بردن خطِ فقر ... طبقه متوسطم که به کل نابود شدن !!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
اقای اریو برزن نظرت قبلا چیز دیگه ای بود یادمه وقتی اقای علی کریمی واقای فرخ نژاد وکالت دادند نوشته بودی دمشون گرم منم وکالت میدهم چی شدی پس??
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
آقای آریو برزن داره زیر پوستی مخاطب حذب میکنه
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
دوست عزیز من کلیت رو عرض کردم و دو پهلو نوشتم.بنا به دلایلی که برای رویداد 24 قابل انتشار باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
آریوجان عزیزشهروندمحترم.حکومت پهلوی به تاریخ پیوست وهیچوقت بازسازی نخواهدشدچه یه روزخوشمون بیادوکالت بدیم بهشون یاپشیمون بشیم بگیم به فردوکالت نمیدیم،بهتره به جای یه سری حرفهای کهنه که چندساله دائماداره تکرارمیشه،دنباله روایده ال های مدرن نسل جوانمون باشیم.
شهرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
اسم شمارو دیدم با توجه به کامنتهای قبلیتون مثبت زدم وقتی خوندم پشیمون شدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
جناب اریوبرزن فرودگاه امام درزمان اقای خاتمی تکمیل شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
حالا فقط سر فرودگا امامت موندی بقیه چی 1925
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
4
50
بهترین معیار برای تشخیص مقبولیت برگزاری رفراندوم می باشد نه توجیه و توضیح زیبا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
۳۰ تا پزشک متخصص کارشناس گفتند این دختره بزهکار که پدرش با کاسبی می کرده مرده
اما غربزده وطن فروش باز اسم این بزهکار را می آورند بعد می خواهید نظر ۹۰ میلیون ایرانی را
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
ناشناس ۱۹:۳۹ اگه کمتر فیلم پورن نگاه کنی کمتر از غرب متنفر میشی،امتحان کن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
بله رفراندوم بهترین است ؛ اما جنایتکاران را هیچ کجای دنیا برای انتخاب کاندید نمیکنند! کاندید عوامل خاندان پالانی مثل کاندیداتوری هیتلر و موسولینی و استالین است ! که در دنیای غرب هم کسی به این موجودات که هیچ سنخیتی با ازادی و انسانیت ندارند، میدان نمیدهند، و دیگر اینکه رفراندوم شرایطی دارد ، رفراندومی که تحت مدیریت و احاطه استعمار و مدیای استعماری باشد ، رفراندوم نیست! همین الان جلوی چشم ملت تلویزیونهای استعماری اخبار را سانسور کرده و مطابق میل سلطنت مدفون پخش میکنند! هرکس ببیند فکر میکند همه مخالفان سلطنت طلبند! در یک تجمع چند هزار نفری ۱۰ راس شاهپرست را در یک گوشه جمع کرده و مصاحبه میکنند ! و کل ان تجمع را مصادره میکنند! ایا ملت نمیفهمد؟! برو کشکتو بساب مشدی..من حاضرم در زندان جمهوری اسلامی باشم ، تا در حکومت سلطنتی مثلا آزاد...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
درودبرشرفت اقامحمدخوب گفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
4
17
خوب حالا که اینا وزنه ای نیستن شما وزنه این دیگه مشکلی نیست پس همه چی حله ترکیه هم که زلزله اومد عربستان وقطر وامارات وکویتو هم که سیل ببره دیگه اول کشور منطقه ایم دیگه کسی نمی تونه بگه جمهوری اسلامی کارآمدی نداشته
محمدرضا کیانفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
35
8
.
شاهزاده رضا پهلوی گفت: این واقعیت تاریخی است که من وارث پادشاهی هستم.

آقای پهلوی،
واقعیت تاریخی فرزندان قاجار وارث پادشاهی هستند زیرا پدربزرگ‌تان سر سفره‌ی قاجار بزرگ شد قاجار به او سواد آموخت زن داد به فرماندهی گمارد ولی ایشان از اعتمادشان سوءاستفاده نمود سوگند وفاداری‌اش را زیر پا گذاشت نمکدان‌شان را شکست پادشاهی را غصب کرد خون شهدای راه آزادی را هدر داد و مشروطیت را دوباره به استبداد مبدل ساخت مادامی‌که شما پدر و پدربزرگ‌تان را نقد نکرده‌اید نزد ملت جایی ندارید.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
رضا شاه ایران را از نابودی وویرانی نجات داد چه میگویی اقا نمکدان شکستنو از کجات دراوردی ? کشوری که داشت به دست اوباش قاچار تاراج وبخشیده میشد ومردم بدبخت وبیمار وفلک زده بودند از قاجار گرفت واز نو ساخت پس به نظرت باید سوگند فداراریش را نمیشکست ومینشست ونابودی کشورش را میدید ??واقعا. که چه دید منطقی ودرستی نسبت به پهلوی داری شما با رضا پهلوی مخالفی باش برادر چراواقعیات تاریخی ایران را زیر سوال میبری مثل خاله زنکها. نشستی چرت سر هم کردی ایران را دومرد بزرگ پلوی ساختند وگرنه حالا زنده نبودی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
درودبرشمااقای کیانفر
s.s
| Poland |
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
لازم به ذکر است شما مبلغهای شاه وشازده واقعیات تاریخی را زیر فرش پهنان میکنید. و همچنان دروغهای صد سال اخیر دستگاه پروپاگندای رسانه های شاه را تفت میدهید.
شما هر وقت به اشاره به کوتای 1299 کردی و نقش انگلیس در به قدرت رسید رضا سوادکوهی بعد من میتونم به عرایض شما فکر میکنم!
شما دائما برای توجیه جنایتها و خیانتهای و بیسوادری شخص او و خاندانش احساسات عمومی را تحریک میکنید چرا که او ایران را نجات نداد.
سیاست انگلیس بعد از جنگ اول ارامش در خاورمیانه بود. .و اجرای قرارداد1919 که توسط عامل خود رضا انجام دهد. بعد انگلیس پی برد رضا سوادکوهی چموشی میکند به او عرض کردند شما یادت نرود ما شما از اصطبل داری در جوانی و به مقام شاهی کشوررساندیم. یابو برتان ندارد بفرمایید بیرون!. این واقعیت است پسرم .نه اون چزی که شما اشاره میکیند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
قاجار خودش با زور زندیه رو سرنگون کرد پس وارث اصلی میشه زندیه کمتر حرف بزنید بوی گند نژادپرستی از هرجایی که شما ترکها هستید میاد
ناشناس
| Germany |
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
پهلوی لعنتی تودشمن ملتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
22:5 هرچی میخوای بگو پهلوی ایران راساخت شماها دیگه دم از بی سوادی نزنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
فرزندان قاجار کم خراب کردن به مملکت بازم بیان قدرت بگیرن کمتر صدا سیما ببین احمدشاه قاجار با تصویب مجلس موسسان از قدرت برکنار و ۳۵ سالگیش تو اروپا مرد اتفاقا با رای مجلس و با حکم مشروطه برکنار شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
۲۲:۴۵ لعنتی تو دشمن ملتی اشتباه شاه تاسیس شهرصنعتی تو تبریز و زنجان و ارومیه بود نباید برای دشمنانش کاری میکرد باید میذاشت مثل زمان قاجار از قحطی بمیرن یا آواره استانهای دیگه بشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
رویداد جان در جوابم به ۲۲:۴۵ چرا ... ‌لعنتی رو سانسور کردی ؟! اینا که خودشون صد برابر بدتر توهین میکنن الانم از عقده دارن میترکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
درجواب16:27بیشعوره نفهمه باهرکی مشکل داری حق نداری به مردم تبریز،زنجان وارومیه توهین کنی،امیدوارم مدیریت رویداد24اجازه نده به قومیتها توهین بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
بزرگترین اشتباه جمهوری اسلامی دشمنی با آمریکا بود اگه این اشتباه رو نمی‌کرد همه خوش و خرم سر خونه زندگیمون بودیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
۰۰:۴۵کامنت من کجا توهبن به قومیتها بود؟ همزبانت گفت باید قاجار به قدرت برسه جوابش و دادم که شاه اشتباه کرد گذاشت تو تبریز و زنجان و ارومیه کارخانه و شهرصنعتی ساخته بشه وقتی از قاجار میگید باید تحمل قحطی و گرسنگس زمان قاجار و هم داشته باشید کجاش توهین بود ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
26
3
اگر سپاه پاسدران مقاله ای در باره این حرفهای که ربع پهلوی میگه من نفوذ دارم تو سپاه و دیگر نیروهای نظامی که اینقدر سپاه و بسیج حلوا حلوا میکنه خوب نبود و شاید هم من ندیدم یه بار قاطع بگه بشینه سر جاش اقا رضای بیسواد تر از علی کریمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
20
9
بقیه هیچی انصافا نازنین بنیادی از ایران چه میدونه
آخه کی بهش اجازه داده یهو اینقدر بیاد وسط
پاسخ ها
4
| Norway |
۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
ایشون ماموره حفظ منافع انگلیسه. سه چهار تا از اینها ماموران دولتهای خودشونند. شازده رضا بخشی از جریان امریکا رو پشت خود داره. مسیح علینژاد هم پشتش امریکاست فقط اینو گذاشتن تا تعادل برقرار کنه با شازده.اخه امریکایی ها همه تخم مرغهاشو تو سبد شازده و یک فرد نمیذارن..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
قبلا که دوست دختر تام کروز بود بعد بخاطر عقاید ساینتولوژی دعواشون شد
ناشناس
|
Sweden
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
3
28
روزنامه فریختگان احتمالا نمیداند که آقای رئسی، رئیس جمهوری فعلی دیپلم هم ندارد.تشکیل اپوزیسیون در خارج یا داخل البته موضوع مهمی است ولی‌ مهمتر از آن شرایط داخلی‌ کشور است که موجب پیدایش اپوزیسیون شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
واکسن فایزر بزن بیماریت خوب میشه دروغ‌های نخ نما خخخخ
طاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
3
29
فقط رفراندوم آینده ایران با همین ملت رقم خواهد خوردنه خارجیها
ساعد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
27
6
اهمیت اپوزیسیون برای مردم به اندازه پشم در ..... اولاغ است.
ازادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
11
34
زنده باشن هر ۴تاشون .به امید ازادی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
دمت گرم انشالله ازادی
عبدالله تراب زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
آزادی امثال شما از جهالت را آرزومندم
پران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
32
7
لياقت مردم ايران در حد مسي خانم و عقبگرد به پهلويه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
نه همین دست فرمونتو برو جلو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
الان که عین زمان قاجاریم پس اگه برسیم به پهلوی یعنی جلو رفتیم نه عقب
مهین
|
United States of America
|
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
33
8
علی کریمی هرزه؛که در دائما در انستاگرامش پست و استوری میگذارد نمیتوانست چهار کلام با رضاپالانی و مسیح عجوزه هم کلام شود؛
او خود هم میدانست بلد نیست چهارکلمه حرف بزند و ممکن است ابروی بقیه اینها را بیشتر ببرد همه چیز را واگذار به بازیگر فیلمهای خاک بر سری کرده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
فقط میشینید و حرف مفت میزنید که سلطنت طلبها ناسزا وفحش میدن شما احمقا که دهان نجستونو که باز میکنید فقط ازش ...بیرون میاد پس ببند
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
آقا مهین!مودب باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
هرز تویی کثافت سایبری مزدور
نائب
|
Netherlands
|
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
35
7
این خاندان حرامی با چه جرئتی میخواهد برگردد؛
خاندان حرامی پالانی بداند که ملت تورک آزربایجان بلایی به سرش میاوردند که ارزوی همان کوکی شیره خواره در بغلش پدر و مادرش کند و هرگز بزرگ نمیشد
خاندان کشور فروش پالانی فرزند کوروش صهیونیست چپاولگر!
پاسخ ها
اذربایجان اوغلویام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
این خاندان بی ریشه هیچ ربطی به کوروش کبیرندارند.نام خانوادگی اینهاسوادکوهی است،نام پهلوی روبعداًبرای خودشون انتخاب کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
بدبخت جیره خور آخرشه خوب بخور.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
اندازه قاجار و صفوی و ایلخانی کشور و غارت نکرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
4
10
ای خدا ببین به کجا رسیده کار مملکت
عالیمقام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
12
6
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولان گه تست
عرض خودمیبری وزحمت مامیداری
s.s
|
Romania
|
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
16
6
دوستان عزیز خوب به چهره نازنین جان ناز نازی! توجه کنید تا با چهره یک پرستو سازمان اینتل جی سرویس از نزدیک اشنا شوید. ما ایرانی ها از این پرستوها داریم. پرستوها فقط متعلق به گا ک ب و موساد و سیا نیست!
البته از دیگر پرستوها در اینده توسط کشورهایشان رونمایی میشود!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
4
6
مثل اینکه صنعتی و سنتی خوب باهم ساخته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
همچنین برای تو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
مخصوصاواسه سلطنت طلبها
پرویز
|
Netherlands
|
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
5
20
تعدد کامنتهای اینجا خودش نشان ا زاهمیت موضوع می دهد/ آنهایی هم که نام بردید که جایشان خالی بود از سوزنتان بود/مطمنن باشید جای هیچکس در فردای ایران خالی نیست. همه از گدا تا دارا از فاحشه تا باکره در فردای ایران آزاد جایگاه خود را دارند و همه صاحب رای هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
مرحبا برشما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
خیلی دلت خوشه یاد سرودای آرمانگرایانه ی ۵۶ و ۵۷ افتادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
یک میمون هم بگذارند کارمند رویداد نظر می گذارند
ایثار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
2
19
ساندیسها هم گران میکنن همین هم گیرتون نمیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
1
0
هم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
12
5
این رویداد 24 هم خووووب از آب گل آلود ماهی میگیره..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
توبرو از اب زلال ماهبگیتو بگیر یارو
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
20
3
وای برمن ! که اپوزسیونم این موجودات دوزاری باشند!! این چند نفر که تحت مدیریت سیا در ابدارخانه کتابخانه دانشگاه جمع بودند!(یک سالن هم بهشون ندادند!) حاضران هم نمایندگان مدیای استعماری وابسته ؛ عنترآشغال، bbc، voa و منو تو! که همگی وابسته به استعمارند، یک بازیگر سکسی! یک فوتبالیس سیکل، و دیگرانیکه همگی به قیمت یک گوسفند قیمت ندارند..بدتر از انها کسانی هستند که در کمال جهل مرکب به این موجودات مثبت داده اند..بفرض محال امریکا مثل عراق حمله کند و ایران را بگیرد و در اختیار مزدور بلامنازعش (ربع پهلوی ) بگذارد ! به محض استقرار چوبه های تیرباران پدرش را نوسازی کرده و تمامی آزادیخواهان را تیرباران میکند ، سپس اراذل و اوباش و بازماندگان شعبان بی مخ را راهی خیابان میکند تا همه را قلع و قمع کنند! سپس با شعار جامانده پدر مدفونش شعار یک کشور یک زبان ! همه زبانها و اقوام ایرانی را ممنوع کرده و چند ماه فرصت میدهد؛ تا از زبان و هویت خود توبه کرده و به قوم ظاله ژن برتر پارس و اریا بگروند..زهی خیال باطل ..ان ممه را لولو خورد..مگر ترکها مرده باشند که امریکه بتواند فاشیسم پهلوی را زنده کند..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
دوزاری تویی سایبری دهنتو عادت بده شاهزاده رضا پهلوی اسمو تریلی نمی‌کشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
تو خودت یه پا شعبون بی مخی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
3
13
چه قاب زیبایی کنار مردم ایران در میدون شهیاد ببینمتون با رقص وپایکوبی الهی امین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
2
2
خدا کنه جنگ بشه آمریکا اینارو بکشه ما راحت بشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
1
9
این خبر بود یا فقط مسخره کردن و دهن کجی اخه چرا نمیخواهید قبول کنید که همین شما تندروها مملکتو به اینجا کشوندید کاری به چند درصد با اونا هستن و نیستن ندارم ولی حساب نکردن اونا و لودگی شماها هم درست نیست حالا هی شماها بگید یک درصدی هستن و... ولی یه ذره منطق داشته باشی و فقر هموطناتو ببینی که چطور کارد به استخوانشون رسوندین اونموقع عمق فاجعه دستتون میاد ادم گشنه شرمنده زن و بچه دین و خدا نمیشناسه پس پشت دین سنگر نگیرید راه حلی برای وضعیت معیشت وفقر بکنید که بعید میدونم راهکاری در دستتون باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
برای گرمایش برو در صف هیزم هیس هیس. واکسن فایزر هم بزن
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
11
4
من واقعاً ناراضی‌ام و معترض، ولی این چند نفر هم نچسب هستند و ناامیدکننده. آخه با حرف‌های الکی و عکس و جلسه و بدون یک خط برنامه و بدون یک نماینده از تعداد زیادی از اقشار مردم و از خارج ایران قراره چه گلی به سر مردم زده بشه؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
0
0
نسبت به یه تحلیلی که تو یه رسانه رسمی داخل ایران منتشر میشه بدک نبود اما رگه هایی از خودسانسوری داشت و کم و بیش بعضی از عقاید حکومت رو هم قاطیش کرد تا بی دردسر منتشرش کنه. اما این موضوع که بیشتر مردم ایران دل خوشی از این چهار چهره ندارن یه چیزیه که باید یه تحقیق مستقل راجع بهش انجام بشه که تو ایران امکان پذیر نیست؛ و این چیزی که شما درباره نظر مردم میگید، نظر شخصی شماست و قطعیت نداره. به هرحال خسته نباشید
نظرات شما
پیشخوان