تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱

بهترین توصیه غذایی به سالمندان

کارشناس مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: استفاده از غذای ساده و کم حجم بهترین توصیه تغذیه‌ای برای سالمندان است.

بهترین توصیه غذایی به سالمندان

رویداد۲۴ به گزارش بهداشت نیوز حمیرا دهقانی یکشنبه ۲۳ بهمن اظهار کرد: بهبود وضعیت بهداشتی درمانی و افزایش امید به زندگی در نهایت موجب افزایش درصد جمعیت سالمندی شده است و تغذیه مناسب یکی از نکات ضروری برای داشتن زندگی سالم و بانشاط است.

وی بیان کرد: تأکید بر تغذیه مناسب در سنین سالمندی برای ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری‌های مزمن هرگز دیر نیست و افراد در سنین بالا بیش از سایر سنین در جست‌وجوی اطلاعات تغذیه‌ای -بهداشتی و نیازمند عدم وابستگی و بهبود کیفیت زندگی خود هستند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: پرداختن به الگوی تغذیه از مهم‌ترین موضوعات در مدیریت سلامت دوران سالمندی است که در مدیریت بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، استئوپروز (پوکی استخوان) و سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تناسب عملکرد دوران سالمندی، سلامت ذهنی و شناختی، حتی شکستگی‌های شایع استخوانی و سقوط نیز که در سنین سالمندی شایع است اثرگذار است.

دهقانی بابیان اینکه، گرچه دوران سالمندی به ۶۰ سال و بالاتر اطلاق می‌شود، اما تغییرات سالمندی از سال‌ها قبل آغاز می‌شود و توجه به تغذیه در این دوران به. دلیل تغییر نیاز‌های تغذیه‌ای بدن از اهمیــت به سزایی برخوردار است.

وی همچنین بیان کرد: نیاز سالمندان به مواد مغذی متأثر از داروها، بیماری‌ها و پدیده‌های بیولوژیکی دوران میان‌سالی و سالمندی بوده و در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.

کارشناس مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان تأکید کرد: مهم‌ترین توصیه تغذیه‌ای برای این سنین، تهیه غذا‌های ساده و کم حجم است به شکلی که تمامی نیاز‌های فرد به مواد مغذی تأمین شود و درعین‌حال متناسب با فرهنگ مصرف او باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی علوم پزشکی بوشهر، دهقانی تصریح کرد: نکته اساسی در برنامه غذایی سالمندان، مصرف مواد غذایی کم‌چربی و کم کلسترول) مانند شیر و لبنیات کم‌چرب کاهش مصرف روغن، کره، خام کم‌نمک و پر فیبر است.

وی گفت: از آنجا که در سالمندان نیاز به انرژی کاهش می‌یابد، برای محدود کردن دریافت انرژی، توصیه می‌شود غذا‌های کم حجم و غنی از مواد مغذی را بیشتر مصرف کنند و مصرف مواد شیرین و چربی‌ها را نیز کاهش دهند و در دوران سالمندی لازم است از تمامی گروه‌های غذایی به مقدار توصیه‌شده استفاده شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان