تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

چند نکته مهم در ازدواج موقت که کسی به شما نمی‌گوید

مشاوره حقوقی آنلاین؛ افرادی که قصد ازدواج موقت دارند، قبل از اقدام به این عمل، باید نکات حقوقی ازدواج موقت را بدانند و از آثار حقوقی این نوع ازدواج آگاهی کاملی داشته باشند.

چند نکته مهم در ازدواج موقت که کسی به شما نمی‌گوید

رویداد۲۴ نکات مهم ازدواج موقت را همه افراد باید از آن اطلاع داشته باشند تا بتوانند از مشکلات احتمالی پیشگیری کنند. بطور کلی ازدواج در اسلام به دو نوع ازدواج دائم و ازدواج موقت یا منقطع تقسیم‌بندی شده است که در ماده ۱۰۷۵ قانون مدنی نیز با تاکید بر این موضوع ازدواج مـوقت را به رسمیت شناخته است که قانون‌گذار ثبت رسمی ازدواج موقـت را برعکس ازدواج دائم الزامی ندانسته است.

نکات مهم ازدواج موقت

نکات مهمی در رابطه با ازدواج موقت وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

تفاوت تبعیت از شوهر در عقد دائم با عقد موقت

دررابطه‌با تبعیت از شوهر در عقد دائم به‌صراحت بیان شده است که ریاست خانواده برعهده مرد است و زن باید از شوهر خود تبعیت کند.

طبق اصول مشخص شده در شرع و قوانین کشور مرد حتی می‌تواند با اشتغال زن مخالفت کرده و یا حتی باید گفت که زن برای خروج از منزل باید از شوهر خود اجازه دریافت کند.

البته این مسائل شرعی است و در حال حاضر چنین مواردی را نمی‌توان جزو مسائل مهم زندگی بیان کرد و زن و شوهر همواره با یکدیگر سر این مسائل توافق می‌کنند.

دررابطه‌با تبعیت در عقد موقت باید گفت شرایط عقد دائم در این نوع عقد وجود ندارد، و زن تکلیفی نسبت به تبعیت از شوهر خود دررابطه‌با شرایط زندگی ندارد و مرد هم نمی‌تواند از ادامه شغل زن جلوگیری کند.

مهریه در ازدواج موقت 

یکی از نکات مهم ازدواج موقت مهریه است. درصورتی‌که در نکاح موقت مهریه مشخص نشود بر اساس قانون و شرع اسلام، آن عقد باطل است.

در این نوع عقد ابتدا باید مدت‌زمان عقد مشخص و پس از آن مهریه به طور شفاف بیان شود. در غیر این صورت عقد باطل محسوب می‌شود. لازم به ذکر است تحت هر شرایطی مهریه باید توسط مرد پرداخت شود، چه درصورتی‌که نزدیکی صورت گیرد چه صورت نگیرد.

البته باید گفت درصورتی‌که مرد پیش از نزدیکی، تمام مدت را به زن بذل کند، در این صورت، باید تنها نیمی از مهریه مشخص شده را بپردازد.

ثبت ازدواج موقت

مرد الزامی برای ثبت این نوع ازدواج ندارد. به همین منظور باید گفت صرفاً خواندن صیغه ازدواج موقت چه به زبان فارسی چه به زبان عربی برای ازدواج موقت کفایت می‌کند و از نظر شرعی ازدواج صورت‌گرفته است.

لازم به ذکر است که این موضوع تا زمانی درست است که زوجه (زن) باردار نشده باشد و درصورتی‌که زن باردار شود الزاماتی وجود دارد که باید صیغه موقت به ثبت برسد.
این موضوع ازآن‌جهت مهم است که فرزند حاصل از این ازدواج امکان پیگیری مطالبات خود را در آینده داشته باشد. همچنین اگر زن یا شوهر در ضمن عقد، ثبت آن را شرط کنند یا هر دو بر آن توافق کنند، در این صورت، ثبت نکاح موقت بازهم ضروری است.

نفقه زن در ازدواج موقت 

یکی دیگر از نکات مهم ازدواج موقت نفقه است. در ازدواج دائم، بعد از قرائت عقد شرایط مربوط به نفقه زن برعهده زوج (شوهر) است. ولی این موضوع در ازدواج موقت این‌گونه نیست، و شوهر الزامی دررابطه‌با پرداخت نفقه به زن ندارد. البته درصورتی‌که زن شرط کرده باشد.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
0
0
بنابراین ازدواج سفید هیچ مغایرتی با شرع ندارد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان