تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۱

پیش‌بینی بورس تا پایان سال ۱۴۰۱

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: با توجه به اینکه پایان سال است بسیاری از شرکت‌ها، سهام‌داران حقوقی و سهام‌دارانی که باید تسویه اعتباری کنند در حال نقد کردن سهام خود هستند. در کل، اما بازار به تاریخ و گذشته نگاه نمی‌کند و شرایط فعلی برروی آن تاثیر می‌گذارد.

پیش‌بینی بورس تا پایان سال ۱۴۰۱

رویداد۲۴ صبا رضایی - بورس در هفته جاری روند رو به رشدی داشته است. اگرچه شاخص کل در مجموع نزولی بود، اما دوشنبه و سه شنبه بورس روند رو به رشدی داشت و برخی از نماد‌ها صعود چشم‌گیری داشتند.

به طور کلی قیمت دلار بر روی بورس تاثیر مثبت گذاشته است. بورس نسبت به دیگر بازار‌های مالی بسیار دیر نسبت به قیمت دلار واکنش نشان می‌دهد، اما این هفته اینگونه نبود.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند بورس به زودی روند صعودی به خود می‌گیرد. حتی تاثیرات تسویه اعتباری‌ها، خبر‌های ضد و نقیض عرضه خودرو در بورس کالا و عدم شفافیت بودجه نیز نمی‎توانند جلوی رشد بورس را بگیرند.

شاخص کل بورس برخلاف هفته اخیر روند نزولی را تجربه کرد. شاخص کل بورس تهران هفته اخیر روی عدد یک میلیون و ۵۵۸ هزار واحدی بود و این هفته به یک میلیون و ۵۲۴ هزار واحدی رسید و افت ۲.۲ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. در سوی دیگر بازار نیز شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل بورس حرکت و افت ۲.۲ درصدی داشت. همچنین شاخص فرابورس با رسیدن به ارتفاع ۱۹ هزار و ۹۱۳ واحدی کاهش ۱.۸ درصدی را ثبت کرد.


بیشتر بخوانید: چند دلیل ریزش بورس در هفته گذشته


تاثیر دلار بر روی شاخص بورس

مجتبی شهبازی، کارشناس بازار سرمایه به اقتصاد ۲۴ گفت: در مجموع شرایط بازار سرمایه مثبت بوده است. حجم معاملات بسیار خوب بوده و شاخص کل نیز میل به رشد داشته است. اتفاقات بازار دلایل مختلفی دارد، یکی از آن‌ها این است که دلار بورس به دلار آزاد بسیار نزدیک است. روز دوشنبه، اول اسفند ماه، بانک مرکزی سامانه‌ای موازی با سامانه نیما ایجاد کرد که شرکت‌ها ارز‌ها را در این سامانه عرضه کنند از جمله شرکت‌های پتروشیمی و فلزات. در حال حاضر دلار توافقی شرکت‌ها به دلار آزاد نزدیک‎ است.

وی افزود: دلار بورس برای هر شرکت فعال در بازار سرمایه متفاوت است. همچنان درباره دلار در بورس ابهاماتی وجود دارد. روز اول اسفند شرکت صنایع ملی مس ایران اطلاعیه‌ای درباره عرضه کاتود مس در رینگ صادراتی منتشر کرد که در آن قیمت دلار را ۴۵ هزار تومان تعیین کرده بود.

خدابخشیان گفت: برخی از شرکت‌های فلزی نیز برای محصولات خود دلار را بیش‎تر از ۴۰ هزار تومان تعیین کرده‎اند. از جمله برای شمش فولاد دلار بالاتر از ۳۵ هزار تومان تعیین شده است. از سویی دیگر به دلیل رقابت در میان شرکت‌ها، قیمت دلار بالاتر رفته است. به دلیل انتظارات تورمی اگرچه قیمت گذاری بر اساس دلار پایه و نیمایی قیمت‌گذاری می‌شد، اما اکنون قیمت میانگین به قیمت دلار آزاد نزدیکتر شده است. دلار شرکت‌ها در حال حاضر بالاتر از ۴۰ هزار تومان تعیین شده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به اینکه پایان سال است بسیاری از شرکت‌ها، سهام‌داران حقوقی و سهام‌دارانی که باید تسویه اعتباری کنند در حال نقد کردن سهام خود هستند. در کل، اما بازار به تاریخ و گذشته نگاه نمی‌کند و شرایط فعلی برروی آن تاثیر می‌گذارد.

خدابخشیان معتقد است بورس در اسفند ماه رشد همراه با نوسان را تجربه خواهد کرد.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان