تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران و روسیه

جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس روز جمعه از بسته جدید تحریمی علیه روسیه خبر داد که به بهانه ممنوعیت صادرات کالاهایی که مسکو در جنگ علیه اوکراین استفاده می‌کند، ۵ نفر از مدیران ارشد شرکت صنایع هوایی قدس نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران و روسیه
رویداد۲۴ وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت این کشور منتشر شد اعلام کرد: تحریم‌های جدید شامل صدها کالا از جمله قطعات هواپیما، تجهیزات رادیویی و قطعات الکترونیکی است که می‌تواند توسط مجتمع صنعتی نظامی روسیه از جمله در تولید پهپاد استفاده شود.

در این بیانیه ادعا شده است: اطلاعات نظامی نشان می‌دهد که کمبود قطعات در روسیه در نتیجه تحریم‌ها احتمالاً بر توانایی آنها در تولید تجهیزات صادراتی مانند خودروهای زرهی، هلیکوپترهای تهاجمی و سیستم‌های دفاع هوایی تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، بسیار محتمل است که نقش روسیه به عنوان یک صادرکننده قابل اعتماد تسلیحات و مجموعه نظامی-صنعتی آن بوسیله تحریم ها تضعیف شود.

وزارت امور خارجه انگلیس در این بیانیه مدعی شد که تحریم‌های جدید آسیب بیشتری را به روسیه می‌زند و «ماشین نظامی پوتین را که در حال حاضر مجبور به بسیج تانک های دوران شوروی سابق است ضعیف خواهد کرد.»

کلورلی در این باره ادعای پیشرفت اوکراین در جنگ با روسیه را تکرار کرد و افزود: «اما این کشور به تنهایی نمی تواند پیروز شود. به همین دلیل است که ما باید برای کمک به پیروزی اوکراین بیشتر تلاش کنیم.»

وی افزود: «امروز ما نخبگانی را که صنایع کلیدی پوتین را اداره می‌کنند تحریم می‌کنیم و متعهد می‌شویم که صادرات هر کالایی را که روسیه در میدان جنگ از آن استفاده می‌کند ممنوع کنیم.»

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس، مدیران ارشد شرکت انرژی هسته ای دولتی روسیه موسوم به «روس اتوم»، به علاوه مدیران دو شرکت بزرگ دفاعی روسیه، چهار بانک و دیگر نخبگان روسیه تحریم شدند.

در بخشی از این بیانیه با تکرار ادعای مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین آمده است: تحریم ۵ نفر از مدیران ارشد ایرانی در شرکت صنایع هوایی قدس، نشان دهنده تعهد ما به ادامه فشار بر کشورهای ثالث تامین کننده ارتش روسیه است.


بیشتربخوانید: تا زمانی که ایران از از روسیه حمایت کند، به میز مذاکره برنمی‌گردیم


غرب به رهبری آمریکا از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین، ادعای مردود مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ را مطرح کرده است. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی و سپس ادعای انتقال احتمالی موشک‌های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرد.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای مطرح شده در این زمینه را رد و تصریح کرده است که هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه نداده است.

اما انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یکهزار و ۱۰۰ شهروند روس و بیش از ۱۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است. دولت لندن همچنین تحریم‌هایی را به بهانه مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین وضع کرده است.

جنگ اوکراین که اینک یک سال از آغاز آن می‌گذردِ، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح های پیشرفته تر و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

کرملین طی این مدت بارها به غرب به سرکردگی آمریکا نسبت به تحویل تسلیحات پیشرفته به اوکراین هشدار داده و آنرا عبور از خطوط قرمز خود اعلام کرده، اما کشورهای عضو ناتو با نادیده گرفتن این هشدارها به تجهیز اوکراین و تحریک روسیه ادامه می‌دهند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شهریور ماه گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواسته خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی تحت تاثیر القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهوری دیگری در روسیه به قدرت برسد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تحریم ایران ، روسیه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Turkey
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
0
0
با سلام و خسته نباشيد خدايي پيغمبري جايزه ميخواد اين همه تحريم بر سر يك مملكت را باعث شدن الله و اعلم با تشكر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
0
0
خیلی چالب است روسیه ۲۰د صد خاک اوکراین را گرفته ومی گوید بیایید صلح کنیم وازطرف دیگررزیم ایران هم درکشورگشایی پوتین بااوهمدست شده است ازبی عقلی رهبراحمق ایران است که خودش رانخوداش این چنگ کرده ویک ملتی رادرحال واینده گرفتار صدها مشکل اقتصادی وسیاسی خواهد کرد یک نمونه ان الان دلار۵۳هزارتومانی گوشت کیلویی نیم ملیونی می باشد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان