تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

چه کسانی مقصر گرانی مسکن هستند؟

سعید لطفی گفت: افزایش و دخالت املاکی ها دلیل افزایش قیمت مسکن نیست اما فعالیت آن ها بی تاثیر نیست. قیمت مسکن متأثر از عرضه و تقاضا است در حال حاضر نوسان دلار یکی از دلایل مشخص در افزایش قیمت مسکن است.

پیش‌بینی قیمت مسکن

رویداد۲۴ بازار مسکن در هرج‌ومرج های اقتصادی سال جاری بی نصیب نماند و از طرفی قیمت ها بالا رفت و از سوی دیگر رکود این بازار را خواباند. افزایش قیمت مصالح ساختمانی کار را برای سازندگان سخت کرد و ساخت و ساز هم کاهش یافت. وعده ساخت سالی ۱ میلیون مسکن در حد حرف ماند و فعلاً آثاری از ساخت این خانه ها وجود ندارد. این بازار کلاف سردرگمی است که درهم‌ پیچیده و هرروز بیشتر از روز قبل در هم گره می‌خورد.

مشاهدات میدانی حاکی از این است که در سردرگمی‌های بازار مشاورین املاک هم از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و باعث جو مخرب در بازار می‌شوند. در آگهی فروش مسکن خانه در منطقه ای متری ۵۰ میلیون تومان قیمت گذاشته شده بود، با مراجعه به یکی از املاکی های آن منطقه با قیمت های ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان برای هر متر مواجه شدیم و اظهار می‌کردند که خانه ها در این منطقه بالای ۶۰ میلیون است. تفاوت قیمت میان فروشنده و مشاورین املاک بازار را سردرگم کرده است و به نظر می رسد همین امر یکی از دلایل افزایش قیمت باشد.

موضوع مورد تأکید اینجا است که حتی با افزایش قیمت و رکود در بازار باید تعداد مشاورین املاک کاهش یابد اما روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می‌شود و در هر خیابان چند املاکی به چشم می‌خورد که بیشتر آن ها لوکس هستند. اگر برای مشاورین املاک این کار سود ندارد پس چرا هر کس که به دنبال سود خوب است به سراغ این کار می‌رود؟ گسترش نیوز پیرامون تأثیر مشاورین املاک بر افزایش قیمت مسکن و تعدد این واحدهای صنفی با سعید لطفی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

سعید لطفی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران پیرامون تأثیر دلالی های غیرمجاز املاکی ها به افزایش قیمت مسکن گفت: افزایش و دخالت املاکی‌ها دلیل افزایش قیمت مسکن نیست. قیمت مسکن متأثر از عرضه و تقاضا است در حال حاضر نوسان دلار یکی از دلایل مشخص در افزایش قیمت مسکن است. با نوسانات به وجود آمده ارز فروشندگان در فروش به مشکل خورده‌اند؛ این مورد یکی از عوامل کمبود عرضه در بازار است و باعث گرانی می شود.


بیشتربخوانید: پیش‌بینی یک کارشناس از قیمت مسکن در آینده


رشد قارچ گونه املاکی ها خانه را گران کرد؟

وی ادامه داد: افزایش واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب ( املاکی‌ها ) عامل گرانی نیستند اما وجود آن‌ها در بازار مسکن بی تأثیر هم نیست. دولت باید این واحدهای غیر مجاز که اتحادیه و اداره اماکن شناسایی می کند را پلمپ کند. اصلی ترین عامل گرانی مسکن عدم برابری عرضه و تقاضا است. به طور مثال اتومبیل گران شده است نمی توانیم ادعا کنیم که نمایشگاه‌ها و بنگاه‌های فروش اتومبیل را گران کرده‌اند در بازار مسکن هم به همین صورت است. بنگاه های املاک خود به تنهایی عامل گرانی نیستند.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در رابطه با رکود و گرانی مسکن خاطر نشان کرد: مشکل ما این است که به دنبال آدرس اشتباه برای گرانی‌ها می رویم؛ یکی عوامل گرانی ما عدم عرضه در بازار مسکن و دیگری گران شدن مصالح ساختمانی است. میلگرد چند هفته گذشته ۱۶ هزار تومان بود اما در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار تومان خریداری می‌شود که در بازار مسکن بی تأثیر نیست. این گرانی دیگر بر گردن مشاوران املاک نیست بلکه عدم نظارت دولت بر نهادهای ساختمانی است.

لطفی اظهار کرد: زمانی که ما از پس تولید مسکن برنیاییم مشخص است که به سمت گرانی مسکن هم می‌رویم. ما باید دنبال راه چاره برای این بازار باشیم نه مسکن که برای زمان کوتاهی درد را خاموش کند. اگر تمام مشاوران املاک تعطیل شوند قیمت مسکن کاهش می‌یابد؟ جواب مشخصاً خیر است.

وی افزود: اگر آقای رئیسی وعده خود را محقق می کرد و سالی ۱ میلیون مسکن را تولید می کردند، مشکلات بازار مسکن کمی آرام می‌گرفت. ما هنوز امیدواریم تولید مسکن از طرف دولت انجام شود که اگر این امر محقق شود قیمت مسکن در سال آینده کنترل می‌شود در غیر این صورت سال سختی برای بازار مسکن پیش بینی می‌شود و بازار به سمت گرانی می‌رود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مسکن
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
0
1
این بنگاه های معاملات ملکی در سال چقدر مالیات میدن و چندتاشون مفاصا حساب مالیاتی دارن و یا حتی مجوز کسب از صنف شون یا .... وزیر کشور جواب بدن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان