تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱

عوامل نایاب شدن یک کتاب در بازار چیست و چگونه می‌توان کتاب‌های نایاب را تهیه کرد؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی دلایل کمیاب و یا نایاب شدن کتاب در بازار اشاره کنیم. همچنین راهکار‌هایی برای تهیه کتاب‌های نایاب ارائه خواهیم داد.

عوامل نایاب شدن یک کتاب در بازار چیست و چگونه می‌توان کتاب‌های نایاب را تهیه کرد؟

رویداد۲۴ در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی دلایل کمیاب و یا نایاب شدن کتاب در بازار اشاره کنیم. همچنین راهکارهایی برای تهیه کتاب های نایاب ارائه خواهیم داد.

به بیان بسیار ساده، کتاب نایاب کتابی است که به صورت معمول در بازار پیدا نمی شود و برای یافتن آن اندکی زحمت و اندکی پول بیشتر باید پرداخت کرد. معمولا برای خرید کتاب نایاب در بازار باید به دست دوم فروشی ها سر زد.
در ابتدا به دلایل نایاب بودن یک کتاب در بازار می پردازیم. 

⦁عدم تجدید چاپ بدلیل درخواست پایین: نایاب بودن یک کتاب در بازار لزوما به معنای گران بودن آن نیست. ممکن است دلیل عدم چاپ یک کتاب، کم بودن میزان تقاضای آن در بازار کتاب باشد. پس کتاب های نایاب را با کتاب هایی که بدلیل ممنوعیت چاپ، دیگر امکان تجدید چاپ ندارند نباید اشتباه گرفت. برای مثال کتاب های شعر منوچهر آتشی که در دهه 80 توسط انتشارات نگاه به چاپ می رسید چندین سال است دیگر تجدید چاپ نمی شود و مجموعه کامل آثار جای آن را گرفته. حال اگر دنبال یکی از این مجموعه ها (مثلا دیدار در فلق) باشید به سختی می توانید آن را پیدا کنید. پیدا کردن این کتابها حتی از پیدا کردن کتابهایی که بسیار نایاب ترند (مثلا کتاب طاعون چاپ نیل از سری پوست ماری) سخت تر هست چرا که فروشندگان کتاب دست دوم نیز خیلی بدنبال نگهداری و فروش این کتابها نیستند و معمولا باید از داخل حراجی کتاب دست دوم یا بصورت اتفاقی آنها را پیدا کنید.

عوامل نایاب شدن یک کتاب در بازار چیست و چگونه می‌توان کتاب‌های نایاب را تهیه کرد؟
 
⦁عدم تجدید چاپ بدلیل ممنوعیت چاپ: برخی کتابها هم بدلیل عدم تجدید چاپ در بازار نایاب می شوند. منتها تفاوت آنها با مورد 1 در این است که دلیل عدم چاپ آنها ممنوعیت چاپ هست. برای مثال کتاب انسان خردمند که تا چند سال قبل توسط نشر نو به چاپ می رسید در حال حاضر چاپ نمی شود و در بازار نایاب است. یا مثلا کتاب حاجی آقای صادق هدایت که سالهاست تجدید چاپ نشده و در بازار کتاب نایاب است. در این مورد هم معمولا قیمت بالاتری نسبت به عرف بازار باید پرداخت کنید. 

⦁تعلق به یک دوره خاص: بعضی کتابها با اینکه یک عنوان معروف هستند و در بازار نیز به میزان فراوانی وجود دارند، ممکن است یک چاپ خاص نایاب داشته باشند. برای مثال همان کتاب طاعون توسط چندین ناشر معروف در حال چاپ بوده در بازار موجود است، اما اگر بخواهید سری پوست ماری آن را تهیه کنید کار سختی در پیش دارید. دلیل نایاب بودن این سری تعداد دفعات کم چاپ هست و اینکه خواهان زیادی در میان کلکسیونرهای کتاب دارد. در مجموع حدودا 3-4 هزار نسخه از این عناوین در دهه 40 به چاپ رسیده و نسبت به تقاضای بازار تعداد کمی موجود هست. بر خلاف مورد اول، برای تهیه این کتابها باید مبلغ زیادی را بپردازید ولی معمولا بدلیل تمایل کتابفروشهای دست دوم، کار چندان سختی برای تهیه آنها ندارید، البته اگر با پرداخت مبلغ کتاب مشکلی نداشته باشید.

عوامل نایاب شدن یک کتاب در بازار چیست و چگونه می‌توان کتاب‌های نایاب را تهیه کرد؟

کتاب های نایاب را چگونه تهیه کنیم؟
یکی از راههای پیدا کردن کتاب نایاب مراجعه حضوری است که البته به دلایلی بسیار سخت و طاقت فرسا هست. ممکن است مجبور باشید برای یافتن یک کتاب نایاب 50 کتابفروشی را در خیابان انقلاب بگردید. البته شاید بازهم نتوانید کتاب مد نظرتان را پیدا کنید. یا اصلا ممکن است در تهران نباشید و شانستان برای مراجعه حضوری بسیار کم و محدود است. به نظر می رسد با یک سرچ ساده در گوگل بتوانید کتاب موردنظرتان را بیابید یا حداقل حدود قیمت آن را به دست آورید. وبسایت هایی مانند کتاب رومی دسته بندی مجزایی برای کتاب های نایاب دارند و با یک جستجو می توانید وضعیت موجودی کتاب مد نظرتان را پیگیری کنید. یکی از راه حل هایی که کتاب رومی برای تهیه کتاب های نایاب انجام می دهد و می تواند به دسترسی بهتر کتابدوستان به کتاب های نایاب منجر شود، خرید و فروش کتابخانه شخصی است چرا که باعث می شود بسیاری از کتابهایی که ممکن است برای فردی مورد نیاز نباشد به چرخه کتاب وارد شود و به دست علاقمندان برسد.

راه بعدی این است که در شبکه های مجازی مخصوصا اینستاگرام با جستجوی هشتگ مربوطه کتاب مد نظرتان را بیابید.

برچسب ها: اخبار روز
نظرات شما
پیشخوان