تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر

علیرضا شهرداری تیمارگر پیروز کیست؟

علیرضا شهرداری تیمارگر پیروز توله‌یوز ایرانی بود. او پیش از این عکاس حرفه‌ای محیط زیست بوده و هماکنون در پارک پردیسان کلاس‌های ارتباط با حیوانات برگزار می‌کند.

علیرضا شهرداری

رویداد۲۴ نازنین رضایی: «علیرضا شهرداری‌پناه» معروف به «علیرضا شهرداری» نامی که پس از تولد «پیروز» پیروز توله‌یوز ایرانی بسیار شنیده شد. او کسی بود که از ابتدای تولد پیروز تا زمان مرگ همراهش بود و از او مراقبت می‌کرد. پیروز در ده ماهگی به دلیل تزریق اشتباه دارو و نارسایی کلیوی تلف شد.

بیوگرافی علیرضا شهرداری

علیرضا شهرداری عکاس محیط زیست، مربی جانورشناسی و فعال محیط زیستی متولد ۱۳۶۶ است. او در حال حاضر مجرد است. شهرداری رابطه خیلی خوبی با حیوانات وحشی داشته به همین دلیل مسئولیت نگهداری یک‌سری از حیوانات خاص به وی داده می‌شود. او در زمینه نقاشی و هنر‌های تجسمی حرفه‌ای است اما به تیمارگری حیوانات روی آورده است.

شهرداری در حال حاضر در کلینیک «پارک ملی پردیسان» کلاس‌های آموزشی برای آتش‌نشان‌ها برگزار می‌کند و آموزش‌هایی درباره ارتباط گرفتن با حیوانات و روش‌های صحیح جابجایی آنها برگزار می‌کند.

علیرضا شهرداری عکاس محیط زیست

علیرضا شهرداری به صورت حرفه‌ای کار خود را با عکاسی از حیوانات و حیات وحش آغاز کرد. او علاقه زیادی به خزندگان و عکاسی از دنیای آن‌ها داشت. شهرداری به دلیل علاقه بسیاری که به زمینه ارتباط با حیوانات وحشی دارد، از بسیاری از این دسته از حیوانات نگهداری کرده است. امید معماریان یکی از افرادی بود که در این زمینه او را یاری کرده است.

بیشتر عکس خزنده ایرانی در دنیا توسط علیرضا شهرداری گرفته شده است. در اطلس پستاندارن ایران و اطلس خزندگان ایران بخش عمده‌ای از عکاسی‌ها توسط علیرضا شهرداری‌پناه انجام شده است.

علیرضا شهرداری کیست

علیرضا شهرداری تیمارگر پیروز

با توجه به خطر انقراض یوزپلنگ ایرانی و اهمیت حفظ این گونه در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ پیروز و دو برادرش با عمل سزارین از مادرشان «ایران» یوزپلنگ ماده متولد شدند. ایران پس عمل سزارین به دلیل خوردن دست انسان به توله‌ها، از دادن شیر به توله‌هایش امتناع ورزید و به همین دلیل دو توله تلف شده و آخرین توله یعنی پیروز زنده ماند.


بیشتر بخوانید: آخرین ویدئو به جا مانده از پیروز قبل از مرگ


از ۲۸ اردیبهشت علیرضا شهرداری پناه در کنار سایر متخصصان و دامپزشکان حیات وحش تلاش خود را کردند تا پیروز زنده بماند. پیروز پس از مدتی به پارک ملی پردیسان منتقل شد و زیر نظر علیرضا شهرداری به عنوان تیمارگر بزرگ شد. شهرداری تمام تلاش خود را برای سلامت پیروز کرده و گفته شده او حتی در این مدت نتوانست به دیدار خانواده خود برود.

در اوایل اسفند ماه خبر‌هایی اعلام شد که پیروز به بیماری گوارشی و روده مبتلاست، اما پس از انتقال به بیمارستان مشخص شد که مشکل کلیوی دارد و بستری شد. سرانجام پیروز ایران در ۹ اسفند تلف شد.

رئیس سابق جامعه دامپزشکان ایران با اشاره به تلف شدن پیروز گفت: «پیروز زمانی که به تهران منتقل شد، داروی اشتباه به او تزریق می‌شود. متأسفانه توسط یکی از همکاران ما در خارج از کشور به صورت تلفنی یک داروی اشتباهی برای پیروز تجویز می‌شود و این دارو باعث از کارافتادن کلیه پیروز شد. پیروز زمانی که به تهران منتقل می‌شود، کاملاً سالم بوده‌است.»

علیرضا شهرداری، در اولین واکنش خود بعد از مرگ پیروز دلنوشته‌ای در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «یادتونه چقدر بهم گفتید خوشبحالت کاش جای تو بودیم؟ /الان این منم که میگم خوشبحال همه شما که جای الان من نیستین/ که مثل من اینجوری جیگرتون آتیش بگیره و راه به جایی نداشته باشید./ من بعد از این همه سال فهمیدم که این کارا با احساسات من جور در نمیاد و باید مثل خیلی‌ها که دارن کار حیات وحش می‌کنن، اما حسشون با چودَن و آهن هیچ تفاوتی نداره بود که اون آدم من نیستم.»

علیرضا شهرداری و پیروز

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: یوزپلنگ ایرانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
0
سلام درسته که من هیچ وقت‌نمیتونم خودم روجای شمابگذارم ولی دلم منم اتیش چون من خودمم یک حیوان خانگی دارم وجکودقت پیش مریض شدودکتردامپزشکی گفت که امیدبه زنده بودنش نداشته باشید.واقعا داشتم جون میدادم کارم شده بودگریه ودعاکردن.من اقای شهرداری حس حال شمارادرک میکنم واقعاسخته من هردفعه که عکسهاشومیبینم اشکم سرازیرمیشه
مهرانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
0
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
1
همیشه موفق باشی اقای علیرضا شهرداری . و همیشه سلامت باشی تا به حیوانات کمک کنی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
0
1
بخاطر رضای خداوند دست از سر ایران متدر پیروز بردارید میدانید با بیهوش کردن ایران چه شوک بزرگی به خودش وتوله هایش وارد میشود مگر آنهایی که در طبیعت هستند به سونو گرافی میروند اگر باردار باشد از هیکل ایران مشخص میشود چه اصرای دارید سونو گرافی شود شما بهتر است همان تاریخی را که در نظر دارید آماده باشید این بهترین کمک به ایران ماده یوز است امکان دارد بیشترین آسیبها به توله های شکم مادر به خاطر همین سونوگرافی باشد بگذارید روند طبیعی خود را طی کند هرجایی باید انسان دخالت کند استرسی که به ایران وارد میشودبه هنگام بیهوشی خیلی خطرناک است نکنید نکنید نکنید
Sara
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
0
0
غمگین پیروز ایرانمان هستیم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان