تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱

مدیر ساختمان در این شرایط محکوم می‌شود

یکی از بزرگترین مشکلاتی که افراد ساکن در ساختمان‌ها یا مجتمع‌های مسکونی با آن رو به رو هستند، این است که ممکن است مدیر ساختمان عملکرد درست و مناسبی نداشته باشد.

مدیر ساختمان در این شرایط محکوم می‌شود

رویداد۲۴ شرایط محکومیت مدیر ساختمان یکی از مواردی است که در قانون به آن توجه شده است. طبق ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، مدیر ساختمان که از سوی مالکان برای اداره امور مجموعه ساختمان انتخاب می‌شود و کتباً یا عملاً این مسئولیت را می‌پذیرد، به‌واسطه پذیرش مسئولیت به‌صورت ضمنی یا طی صورت‌جلسه مدیریت ساختمان قبول مسئولیت نموده و قانوناً مسئول امور ساختمان می‌گردد.

شرایط محکومیت مدیر ساختمان

در این مطلب به چند مورد از مواردی که باعث محکومیت مدیر ساختمان می‌شود، اشاره می‌کنیم.

نداشتن بیمه مدیر ساختمان

طبق نص صریح ماده ۱۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، مدیری که به این وظیفه عمل نکند را مسئول جبران خسارات وارده به مالکان یا ساکنان می‌داند؛ این مسئولیت اگرچه از نوع کیفری نیست؛ یعنی مجازات ندارد؛ ولی این حق را برای مالکان ایجاد می‌کند که علیه او به دادگستری مراجعه و خسارت‌هایی که در اثر آتش‌سوزی به مال یا جان آن‌ها وارد شده است را مطالبه کند. البته اگر خسارات وارده تا پنج میلیون تومان باشد، مرجع صلاحیت‌دار برای رسیدگی به مطالبه خسارت، شورای حل اختلاف خواهد بود.

نداشتن قرار تعمیر و نگهداری

حفظ و اداره ساختمان عنوان کلی وظایف مدیر یا هیات مدیره است، به عبارتی تمام اقدامات و مساعی مدیر یا مدیران صرفاً جهت حفظ ساختمان از هرگونه آسیب و خرابی و انجام امور جاری مربوط به آن است. مدیر یا مدیران برای اداره امور ساختمان تابع تصمیمات مجمع‌عمومی مالکین هستند. بدیهی است چنانچه به علت نداشتن مسئول تعمیر و نگهداری ساختمان خسارت یا حادثه‌ای رخ دهد مسئولیت به عهده مدیر ساختمان است

نداشتن صورت‌جلسه مدیریت ساختمان

به‌موجب ماده ۱۲ آیین‌نامه، کلیه تصمیمات مجمع‌عمومی شرکا باید در صورت‌جلسه نوشته شده و به‌وسیله مدیر یا مدیران نگهداری گردد. بنابراین، تمامی صورت‌جلسات مجامع عمومی باید حفظ و در مواقع لزوم به مبادی ذی‌ربط ارائه و استناد شود.

زیرا این صورت‌جلسات به امضای کلیه حاضرین رسیده و مفاد آن‌ها از مهم‌ترین مدارک قابل‌استناد در برابر مالکین، مدیران، اشخاص ثالث، مراجع ثبتی، مراجع قضائی و اداری است. بدیهی است کلیه صورت‌جلسات و مدارک ساختمان با تغییر مدیر یا مدیران، به مدیر یا مدیران بعدی ساختمان، می‌بایست تحویل گردد.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان