تاریخ انتشار: ۲۰:۰۵ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

چگونه داشبورد ماشین را تمیز کنیم؟

آیا شما هم جزو کسانی هستید که به تمیزی داخل خودرو به‌اندازه ظاهر بیرونی آن اهمیت می‌دهید؟ هرچند داخل ماشین مانند بیرون آن در معرض انواع آلودگی‌ها قرار ندارد، اما به هر حال بعد از مدتی کثیفی‌ها خود را روی قسمت‌های مختلف از جمله داشبورد و صندلی‌ها نشان می‌دهند.

داشبورد خودرو

رویداد۲۴ داشبورد ماشین اولین قسمتی است که شما و سایر سرنشین‌های خودرو به‌محض ورود، آن را می‌بینید. از همین‌رو، تمیز کردن داشبورد ماشین معمولا یکی از دغدغه‌های صاحبان خودرو، مخصوصا رانندگان تاکسی‌های آنلاین است. در این مقاله به بررسی ۵ روش تمیز کردن داشبورد ماشین می‌پردازیم. بعد از مطالعه مطلب پیش‌رو فقط در چند دقیقه می‌توانید به‌راحتی داشبورد اتومبیلتان را برق بیندازید.

۱- تمیز کردن داشبورد ماشین با وازلین؛ راهی عجیب و کاربردی

شاید استفاده از وازلین برای پاک کردن داشبورد ماشین در نگاه اول کمی عجیب و حتی دور از ذهن به نظر برسد؛ اما وازلین نه‌تنها خاصیت پاک‌کنندگی بسیار بالایی دارد، بلکه سطح داشبورد را براق، تمیز و یک‌دست می‌کند. برای اینکه بهترین نتیجه را از این روش به دست آورید، باید اول از همه گردوغبار روی داشبورد را با استفاده از یک دستمال نخی یا حوله‌ای کاملا پاک کنید و پس از آن برای درخشندگی سطح داشبورد به سراغ وازلین بروید. قسمتی از یک دستمال کاملا تمیز را به وازلین آغشته کنید و آن را سرتاسر داشبورد ماشینتان بکشید.

داشبورد ماشین اولین جایی است که نگاه مسافران و سرنشینان را به خود جلب می‌کند. طبیعتا هیچ‌کس دوست ندارد حتی چند دقیقه از زمان خود را در یک محیط کثیف و بدبو بگذراند. اگر دقت کرده باشید، یکی از مهم‌ترین معیارهای امتیازدهی به رانندگان در تاکسی آنلاین نیز نظافت و خوش‌بو بودن ماشین است. وازلین و سایر روغن‌های تمیزکننده بوی نامطبوع به‌جامانده از مواد شیمیایی را به خود جذب می‌کنند. همچنین این ماده شگفت‌انگیز از تغییر رنگ داشبورد بر اثر تابش نور آفتاب نیز جلوگیری می‌کند.

۲- پاک کردن داشبورد ماشین با سرکه؛ نظافت با کمترین هزینه

کسانی که به تمیزی ماشین خود اهمیت می‌دهند، صرفا به رفع آلودگی‌ها و جمع کردن خرده‌ریزه‌های کف اتومبیل نمی‌پردازند. درخشندگی قسمت‌های مختلف داخل ماشین از جمله داشبورد از مهم‌ترین کارهایی است که ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند. برای درخشان کردن داشبورد نیازی به صرف هزینه برای خرید واکس داشبورد ماشین نیست؛ بلکه با استفاده از سرکه هم می‌توانید این کار را به‌خوبی انجام دهید.

برای ساخت محلول تمیز کننده داشبورد فقط کافی است ۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید را در یک فنجان آب گرم بریزید. سپس ۱ قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی و ۱ تا ۲ قاشق روغن بچه را به آن اضافه کنید. محلول درخشان‌کننده داشبورد ماشین شما آماده است. حالا آن را داخل قوطی اسپری بریزید و با یک دستمال تمیز داشبورد را پاک کنید. این محلول به رفع بوی سیگار و حتی پاک کردن برچسب از روی سطوح پلاستیکی و فلزی هم کمک می‌کند.

۳- تمیز کردن داشبورد ماشین با جوش شیرین؛ سریع و کم هزینه

جوش شیرین یکی از بهترین ماده‌ها برای خنثی کردن انواع بوها است. اگر بوی دود سیگار، مواد خوراکی، انواع نوشیدنی‌ها و مایعات ماشینتان را در بر گرفته است، اصلا نگران نباشید! کل فضای اتومبیل را می‌توانید به‌راحتی و با کمک جوش شیرین خوش‌بو و باطراوت کنید. اگر در ساخت محلول تمیز کننده داشبورد ماشین از یک اسانس خوش‌بو استفاده کنید که چه بهتر!

چگونه داشبورد ماشین را تمیز کنیم؟

برای پاک کردن داشبورد ماشین ۱ فنجان جوش شیرین را با ۱۰ قطره اسانس به‌خوبی مخلوط کنید و این ترکیب را به مدت حداقل یک ساعت کنار بگذارید. درصورت نیاز می‌توانید یک فنجان آب لیمو را هم به آن‌ها اضافه کنید تا محلول رقیق‌تری به دست آید. حالا فقط کافی است ترکیب ساخته‌شده را روی سطح داشبورد اسپری و با یک پارچه نرم آن را پاک کنید. همین یک کار ساده را انجام دهید و منتظر تاثیر آن در نظافت خودرو و رضایت مسافران باشید.

۴- روغن زیتون؛ بهترین روغن برای داشبورد ماشین

شاید دیدن روغن زیتون در میان روش‌های تمیز کردن داشبورد ماشین عجیب به نظر برسد؛ اما روغن زیتون فقط در آشپزخانه و روی میز آرایش کاربرد ندارد. با ترکیب آب لیمو و روغن زیتون می‌توانید برای ساخت محلول تمیز کننده داشبورد اقدام کنید. برای این کار نصف فنجان آب لیمو را با ۱ فنجان روغن زیتون مخلوط کنید و خوب تکان دهید. از این محلول حتی می‌توان برای تمیز کردن صندلی‌ها و روکش‌های چرمی هم استفاده کرد. البته توصیه می‌کنیم قبل از تمیز کردن کل صندلی، اول این محلول را روی یک قسمت کوچک آزمایش کنید.


بیشتر بخوانید: پنج نکته مهم برای رانندگی در روز‌های بارانی


اسید سیتریک موجود در آب لیمو دقیقا مانند سرکه و مایع ظرف‌شویی، ذرات چربی و گردوغبار را از روی سطوح سخت از بین می‌برد. سپس روغن زیتون با خاصیت‌های منحصربه‌فرد خود باعث درخشندگی داشبورد می‌شود. این ماده در عین حال که یک محافظ قوی در برابر آلودگی‌ها است، به رفع آفتاب سوختگی داشبورد پارس و سایر اتومبیل‌ها هم کمک می‌کند.

۵- استفاده از پارافین و واکس داشبورد ماشین

یکی از راه‌های موثر برای تمیز کردن داشبورد ماشین سمند یا سایر مدل‌ها استفاده از واکس است. واکس‌ها یک لایه نازک روی سطح موردنظر ایجاد می‌کنند که مانع وارد شدن هرگونه آسیب و خط و خش به آن می‌شود. ماندگاری بالا، ایجاد درخشندگی و از بین بردن لکه الکل روی داشبورد ماشین از مهم‌ترین مزایای استفاده از واکس است.

انواع واکس داشبورد ماشین مایع و ژله‌ای را می‌توانید از بازار تهیه کنید؛ سپس با استفاده از یک اسفنج یا دستمال نرم و تمیز آن را روی سطح داشبورد بکشید. بعضی از افراد نیز برای کاهش هزینه‌ها ترجیح می‌دهند از پارافین برای داشبورد ماشین استفاده کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان