تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چرا منشور همبستگی و سازماندهی اپوزیسیون، مخالفان را متحد نخواهد کرد؟

تعدادی از چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی متنی را تحت عنوان «منشور همبستگی و سازماندهی» منتشر کرده‌اند و امیدوارند سایر گروه‌های مخالف حول محور این منشور دور یک میز جمع شوند و برای فردای براندازی به توافقی برسند. در این گزارش جنبه‌های مبهم و اختلاف‌برانگیز این منشور مورد بررسی قرار گرفته است.

منشور مهسا اپوزیسیون

رویداد۲۴ فرهاد فرزاد: شش تن از چهره‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی در خارج از کشور متنی را با عنوان «منشور همبستگی و سازماندهی» منتشر کرده‌اند. حامد اسماعیلیون از چهره‌های کلیدی دادخواهی قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی، نازنین بنیادی بازیگر، رضا پهلوی فرزند محمدرضاشاه پهلوی، شیرین عبادی حقوقدان، مسیح علی‌نژاد فعال رسانه و عبدالله مهتدی دبیرکل حزب کومله کردستان ایران امضاکنندگان این متن هستند.

این منشور ۱۷ بندی ایرادات مهمی دارد که در این گزارش به آن پرداخته شده است. اپوزیسیون جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تا کنون مشکل اجماع داشته است. تا امروز تلاش هیچ یک از گروه‌های مخالف نظام برای جمع کردن مخالفان دور یک میز موفقیت‌آمیز نبوده است. دلیل این عدم توافق هم اختلاف ماهوی این گروه‌ها با یکدیگر است. گروه‌های چپ با سلطنت‌طلبان، گروه‌های لیبرال و دموکراسی‌خواه با چپ‌ها و سلطنت‌طلبان و همه گروه‌ها با مجاهدین خلق سر سازش ندارند!

همین مسئله در منشور هم دیده شده است؛ آنها برای حل این مشکل منشور خود را در حداقلی‌ترین حالت ممکن نوشتند! چه اینکه تدوینگران منشور امکان پرداختن به جزییات را ندارند. در مقدمه منشور گفته شده گام بعدی نیازمند همراهی هموطنان متخصص در رشته‌های مختلف است و سازو کار‌های دموکراتیک و اجرایی این همبستگی «در اولین فرصت معرفی و اجرا» خواهد شد!

اپوزیسیون جمهوری اسلامی و تحریم‌ها علیه ایران

دومین مسئله، نسبت منشور و امضاکنندگان آن با مقوله تحریم‌هاست. نویسندگان این منشور مدعی هستند آن را با هدف گذار از جمهوری اسلامی به «ایرانی آزاد و دموکراتیک»، با تکیه بر «فعالیت‌های خارج از کشور» نگاشته‌اند. آنها معتقدند «انزوای جهانی جمهوری اسلامی» اولین گام برای ایجاد تغییر است. با همین رویکرد هم «اخراج سفرای جمهوری اسلامی» را در دستور کار قرار داده‌اند. با این حال این رویکرد همان رویکردی است که در داخل با انتقاد بسیاری مواجه است. فشار‌های بین‌المللی و انزوای جهانی جمهوری اسلامی یک قربانی قطعی دارد و آن مردم ایران است. دود انزوای جهانی نظام در سال‌های اخیر بعد از خروج ترامپ از برجام به چشم مردم رفته است به همین دلیل نویسندگان منشور نیت اصلی‌شان یعنی افزایش تحریم‌ها را به دلیل حساسیت افکار عمومی به این رویکرد، پشت واژگان زیبا پنهان کرده‌اند! این در حالی است که افزایش انزوای جمهوری اسلامی به معنای تشدید تحریم‌ها و فشار حداکثری روی مردم است.

نازنین بنیادی از امضاکنندگان این منشور در گفتگویی به صراحت تحریم‌ها را به «شیمی‌درمانی» تشبیه کرده بود و آن را واجب می‌دانست. افکار عمومی ایرانیان داخل کشور نسبت به عبارت «تشدید تحریم ها» حساس است و از هر گروهی انتظار دارد نسبتش را با این مقوله مشخص کند. دلیل این حساسیت هم روشن است. علاوه بر تاثیر بسیار واضح و منفی تحریم‌ها بر معیشت مردم، افزایش تحریم‌ها در سال‌های گذشته به رشد جریانی در کشور منجر شده که با کلیدواژه «دور زدن تحریم ها» فربه‌تر شده و در همه ارکان اقتصادی و سیاسی کشور ریشه دوانده است.

تکلیف اپوزیسیون با حفظ تمامیت ارضی ایران چیست؟

سومین ابهام منشور ذیل موضوع «حکومت دموکراتیک» به وجود آمده است. در بند دو به «حفظ یکپارچگی کشور» تاکید شده و در بند سه «تمرکززدایی از قدرت» و «سپردن اختیارات مالی، اداری و سیاستگداری به نهاد‌های استانی، شهری و ناحیه ای» مورد تاکید قرار گرفته است. این دو بند هرچند در ظاهر با هم تضاد ندارند، اما در باطن نشان‌دهنده یک عدم توافق جدی‌اند. دقیقا همین عدم توافق مانع از به کار بردن عبارت «حفظ تمامیت ارضی» به جای «حفظ یکپارچگی سرزمینی» شده است. پیش از این رضا پهلوی سه شرط را برای ائتلاف با گروه‌های مخالف تعیین کرده بود و یکی از این سه شرط «تمامیت ارضی» بود. حضور مهتدی در میان امضاءکنندگان منشور نشان می‌دهد «حفظ تمامیت ارضی» در این جمع امکان‌پذیر نیست.

عبدالله مهتدی پیش‌تر پیش شرط رضا پهلوی در مورد حفظ تمامیت ارضی ایران را نپذیرفته بود و آن را ناشی از «ناسیونالیسم تندرو ایرانی» خوانده بود که قائل به حقوق «ملیت‌ها» نیست. او اقوام مختلف ایران را نه قوم، بلکه «ملت» می‌داند. همین اختلافات هم سبب شده منشور اشاره‌ای به «ملت ایران» و «زبان فارسی» نداشته باشد و به جای آن در موضوع حقوق بشر و کرامت انسانی به پذیرش جایگاه زبان مادری تاکید کند.

پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی!

یکی از مواردی که در منشور اپوزیسیون مطرح شده، لزوم پیوستن نظام جدید به کنوانسیون‌های بین‌المللی است. این بخش منشور اپوزیسیون به طنز شبیه شده است؛ چه اینکه اگر بحث حضور در کنوانسیون‌های بین‌المللی باشد، همین الان جمهوری اسلامی تقریبا عضو تمام آنهاست. منشور مدعی شده جمهوری اسلامی این کنوانسیون‌ها را اجرا نکرده است. با این حال مشخص نیست چطور باید به اجرای این کنوانسیون‌ها در نظام آلترانیو بعدی ایمان پیدا کرد.

در بند ۱۰ منشور پیوستن به کنوانسیون‌های سازمان بین‌المللی کار به عنوان یکی از وعده‌های امضا کنندگان ذیل مقوله حقوق و کرامت انسانی ذکر شده است. سازمان بین‌المللی کار (ILO) یکی از موسسات تخصصی سازمان ملل متحد است که جمهوری اسلامی ایران تقریبا تمام کنوانسیون‌ها و مقاوله‌نامه‌های آن را امضا کرده است. اساسنامه و تاریخچه سازمان بین‌المللی کار در بخش «درباره ما» وبسایت رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی درج شده است.

ذیل بخش «عدالت» منشور، از تشکیل یک دستگاه قضایی «منطبق بر استاندارد‌های جهانی» حمایت شده است. تنها استاندارد بین المللی در مورد دستگاه قضایی، استقلال آن است. این استاندارد در اصل ۵۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تضمین شده است. مشخص نیست منظور امضا کنندگان منشور از حمایت از تشکیل یک دستگاه قضایی مستقل چیست، اما اگر صِرف تاکید بر این اصل در قانون اساسی، متضمن اجرای آن باشد، جمهوری اسلامی نباید در مظان اتهام باشد.


بیشتر بخوانید: ائتلاف جرج تاون و یک سوال مهم/ اهمیت اپوزیسیون خارج‌نشین برای مردم ایران چقدر است؟


اپوزیسیون و درخواست انحلال سپاه

در مقوله «صلح و امنیت»، امضا کنندگان منشور خواستار «انحلال سپاه پاسداران» و تمام زیرمجموعه‌های آن شده‌اند. درخواست عدم دخالت نیرو‌های نظامی در اموری به جز امر «دفاع از یکپارچگی سرزمینی کشور»، درخواست مشروعی است، اما انحلال سپاه در حالی که این نهاد نظامی در کنار فرماندهی مرزبانی ناجا در چهار دهه گذشته مسئولیت حفاظت از برخی از حساس‌ترین مرز‌های کشور را برعهده داشته، حتما می‌تواند خطر حمله خارجی و نزاع داخلی را تقویت کند. بنابراین به نظر می‌رسد از این منظر اپوزیسیون جمهوری اسلامی اساسا شناختی از وضعیت داخلی ایران ندارد.

به گزارش رویداد۲۴ بند ۱۴ منشور خواستار «پیوستن به دادگاه بین‌المللی کیفری» شده است. احتمالا منظور نویسندگان منشور، پیوستن ایران به اساسنامه رم دیوان کیفری بین‌المللی است که تنها ۱۲۳ کشور در حال حاضر آن را امضا کرده‌اند و نام ایالات متحده آمریکا هم در بین امضا کنندگان نیست.

از سوی دیگر منشور خواستار «لغو پیمان‌های» جمهوری اسلامی با کشور‌های دیگر با بهانه تضاد آن‌ها با «منافع ملی» و «ناعادلانه» بودن شده است. یک اصل تغییرناپذیر در نظام بین‌الملل وجود دارد و آن پایبندی نظام‌ها به پیمان‌های بین المللی حتی بعد از انقلاب‌هاست. این اصل در عمل در بسیاری موارد نقض شده، اما دلیل وجودی آن، حفظ نظم جهان است.

کشور‌های مختلف انتظار دارند تغییرات داخلی در کشور‌ها کمترین تاثیر منفی را بر سازوکار‌های جهانی بگذارد. حتی نظام‌هایی با سابقه روابط خصمانه جمهوری اسلامی و ایالات متحده هم از پیمان‌هایی مانند «پیمان مودت» خارج نشدند و هر از گاهی با استناد به این پیمان از یکدیگر در دیوان بین‌المللی شکایت می‌کنند. جمهوری اسلامی در هفته‌های نخست از سنتو خارج شد و این مهمترین خروج یک نظام نوپا از یک پیمان بین المللی مربوط به رژیم قبلی بود.

حتی جمهوری اسلامی هم در بسیاری موارد به تعهدات حکومت پهلوی پایبند ماند؛ از جمله مسائل مهم حقابه ایران و افغانستان که در دوران هویدا امضا شده بود، هنوز مورد استفاده جمهوری اسلامی و حتی طالبان امروز است.

ناآشنایی اپوزیسیون با پروتکل‌های هسته‌ای

بند ۱۵ منشور، نظام بعدی را ملزم به پیوستن به کنوانسیون ایمنی و امنیت هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرده است. کنوانسیون ایمنی هسته‌ای یک سند است که دولت‌های بهره‌بردار از نیروگاه‌های هسته‌ای را متعهد می‌کند که چارچوبی نظارتی برای حاکمیت بر ایمنی تأسیسات هسته‌ای را ایجاد کنند. جمهوری اسلامی پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پذیرفته و ذیل آن سیستم پادمان آژانس به صورت حداکثری در مورد آن اعمال می‌شود. از سوی دیگر ایران تنها یک نیروگاه هسته‌ای در بوشهر دارد که تحت نظارت شدید بین‌المللی توسط پیمانکار خارجی در حال تکمیل است و عملا نیازی به پیوستن به یک کنوانسیون برای اعمال نظارت بیشتر ندارد. به نظر می‌رسد نگارندگان منشور به این دلیل این بند را اضافه کرده‌اند که اشاره‌ای به مقوله هسته‌ای ایران که حساس‌ترین مساله برای جامعه جهانی در حال حاضر است، داشته باشند، اگرنه خود توضیحات منظور نشان می‌دهد که آنها در این مورد جملاتی نسنجیده و غیرتخصصی نوشته‌اند.

بند «پایداری محیط زیستی» و التزام به «اصول پایه توسعه پایدار و حقوق محیط زیستی بشر» گنگ‌ترین بند منشور است. نگارندگان حتی زحمت اسم بردن از این اصول پایه را به خود نداده‌اند و حتی در مورد اجرای پیمان‌های بین‌المللی محیط زیستی هم به ذکر «عمل به قطعنامه‌های سازمان ملل در این موارد» بسنده کرده‌اند. مشخص نیست چرا گروه‌های مخالف باید حول محور چنین دستور کار گنگ و کلی‌ای به ائتلاف برسند.

پیشتر، هشت چهره سرشناس مخالف جمهوری اسلامی قرار بود در نشستی در دانشگاه جورج تاون بر «همبستگی» با هدف سقوط جمهوری اسلامی ایران دور هم جمع شوند و در همین نشست هم وعده انتشار «منشور همبستگی و سازماندهی برای ایران» داده شده بود. در همین ابتدای امر نام گلشیفته فرهانی و علی کریمی که پیشتر دربین هشت چهره نشست جورج تاون حضور داشتند، پای منشور دیده نمی‌شود و این آغاز اختلافات بین گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
35
13
یه نگاه به عکس بندازید جواب سوالتون مشخصه.هیچ کدوم اینا یک مبارز و سیاستمدار واقعی نیستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
همشون شیتیل بگیراسرائیل اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
گالریش کلا امریکایی ست خودشان هیچ اراده ای ندارند اینها برده های مطلق ابرقدرتند
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
6
28
یعید بود از شما اینجور نقد.واقعا منطقی بودن نقد ها؟
شما نمیدونید بحث محیط زیستی چیه؟ نمیدونین احزاب مختلف نظرهای مختلفی دارن مبنی بر هزینه و عدم هزینه اضافی تو این مورد؟
شما انتظار دارین بیان بگن سپاه همین سپاه باشه؟ مردم قبول میکنن؟ الان که سیبل اصلی اعتراضا خودسپاست.
و چه خوب که ایده هم بدین !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
47
7
بهتر بکی منشور نابودی ایران درود بر جمهوری اسلامی ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
زر نزن جیره خور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
26
23
بزرگترین شانس جمهوری اسلامی این هست که اینا اپوزیسیونش هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
22
6
محصول چندین سال کار و آموزش غول رسانه غرب و هالیوود چنیین بوجود آمده است در اینجا شما منبع اندیشه کاملا از پایین ناف را به عینه می توان مشاهده کرد کار هالیوود از کار انداختن اندیشه بالای ناف است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
3
19
مردم زندگی دارند بیکار نیستند مبارزه کنند اما اگر زندگی شان را سیاه کنید مبارزه می شود زندگی شان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
25
4
وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ
آنان مكر كردند، و خدا هم مكر كرد، و خدا بهترين مكركنندگان است.
پاسخ ها
راهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
خدایش این جمله یعنی چی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
آیه قران است تو بگو الله الصمد یعنی چه؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
این افراد که کسی نیستند که تصمیم بگیرند حال هر حیله ابرقدرت می خواهد بگیرد ما که خبر نداریم این افراد هم که دور هم جمع شدند اطلاع ندارند اما خداوند از رگ گردن به آنها نزدیکتر است اگر ما بندگان خوب خدا باشیم حیله و نیرنگ آنها نقش بر آب می شود
تاشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
7
1
چرا عکس عبدلله شاه را حذف کرده اید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
اینها برده اند خودشان هم نمی دانند چه غلطی باید بکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
2
21
مشکل اصلی و اساسی، استبداد دینی و سرکوب وحشیانه ملت معترض است که باعث ظهور چنین افرادی به نام جنبش آزادیخواهی ملت می‌شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
دیگه آمبولانسی سطل اشغالی باقی نمی گذاشتن
تمام سران مملکت با رای مردم انتخاب می شوند حالا افراد به خاطر حراج ناموسشان قدقد دارند چه میشه کرد
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
10
30
استدلال پوچی در این مقاله بود. می گوید اینها با هم اختلاف دارند . مگر در زمان پهلوی ، کمونیست و مذهبی و ملی گرا و... با هم اختلاف نداشتند؟ ولی با هم خوب متحد شدند. من الان اختلاف عقیده زیادی بین علی نژاد ، بنیادی و حامد اسماعیلیون نمی بینم.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
درزمان پهلوی کمونیست ومذهبی وملی گرادغدغه ایران داشتندولی امثال علی نژادوبنیادی هیچ عرقی به ایران ندارندفقط دنبال مطرح کردن نام خودشون هستند،نازنین بنیادی روتاقبل ازاعتراضات امثال کسی نمیشناخت،ولی الان ادعای نمایندگی مردم ایران رو داره!استدلال شما پوچ تربه نظرمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
19:41اولا جنابعالی نه در مغز واندیشه ی کسی هستی که اینقدرراحت ومطمئن میفرمایید عرق ملی ندارند مبارزه کردن وخطر را به جان خریدن وخییلی موارد دیگر نشان عرق ملی هرکس است ودوم این که در زمان گذشته اتفاقا مذهبی گرایان. تندرو که سینما آتش میزدند تا گردن رژیم بیاندازند ایران براشون هیچ ارزشی نداشت همانطور که حالا ارزش ندارد کدوم یکی از اینا تا به حال به ایران گفته میهنم وتنم !! در حالی که شاه ایران بسیار از واژه ی میهنم وکشورم استفاده میکرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
در زمان شاه گروههها به ترتیب نفرات بیشتر مذهبی و کمونیستی ملی گرا بودنند و گروههای کمونیستی هدفشون وصل شدن به شوروی بود و برای اینکار اول باید رژیم پادشاهی سرنگون میشد به همین خاطر کمونیستها با 2 گروه مذهبی و ملی گرا اتحاد ایجاد کردن .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
درجواب20:14اولامبارزین که جونش به خطرافتادبچه های کف خیابونای ایران بودند،این چندنفراون سردنیادارن عشق حالشون خودشون می کنند،دومامن خودم اعتقادات مذهبی ندارم،ولی بیشترشهدای کشور در دفاع از ایران دربرابرحمله عراق چه درسپاه چه درارتش انسان های مذهبی بودندوشایدهم کسانی درمیان انهاکم اعتقاد وجود داشته،درهرصورت هیچ کس حق مصادره کردن وسوءاستفاده ازرخ دادهای داخلی کشور رونداره مخصوصاخارج نشین ها که دندون تیزکردن برای پست وریاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
7
32
تحلیلی بجا نبود، سپاه عامل اصلی و اساسی بحرانها و هرج و مرج، رانت خواری، بی‌عدالتی، تهمت، حبس، فساد، دروغ، تجاوز، سرکوب معترضان است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
24
9
حضور یک تروریست و تجزیه طلب در این جمع که هزاران سرباز بیگناه را سر بریده خود مبین همه چیز هست .
خون کیان ها و نیکاها و ساریناها و .....هدر رفت .
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
جناب سایبر شما نگران خون اونا نباش.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
جناب سایبری مهتدی و انشعابش تجزیه طلب نیستن بلکه اون انشعاب علیزاده هستش. دموکرات ها به کومله ها حمله کردند تو دهه ۶۰ ولی مهتدی و گروهش تلافی رو به ضرر ایران دیدن
این انشعاب ۲۰ ساله به وجود اومده و نه تجزیه طلبه و نه کمونیست
اگر اینطوری بود نه پهلوی ملی گرا نه اسماعیلیون کرمانشاهی که کتابش کاملا بر ضد مجاهدینه و قسمت هایی علیه تجزیه طلب ها با مهتدی متحد نمیشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
7
3
قدیمی ها که سواد ندشاتند ولی عقل و تجربه داشتند و سرد و گرم چشیده روزگار بودند ضرب المثل خوبی می زدند که شاید با این قضیه بی ارتباط نباشد:
حرفی بزنید که کسی تو دهن تون نزند و در جایگاهی بنشینید که کسی بلندتان نکند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
7
27
آدمهای مثل علی کریمی از درد اجتماع، دردشون می‌گیرد دشمن علی کریمی، دشمن انسانیت است برای حفظ ظاهر هم که شده نگویید علی کریمی دشمن نظام است.
تورک افشاری.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
3
12
ملت ما هنوز بیدار نشدن و خیلی به امور بی تفاوتن و دنبال زندگی عادیشون هستن..وفقط عده اندکی هستن که بیدار هستن و فراتر از نون و شکمشون فکر میکنن حتی اگر گرسنه باشن...تا نودوپنج درصد مردم ایران بی تفاوتن این حکومت پایدار خواهد ماند.حالا حالا جمهوری اسلامی هستش و از ما به رد هست و حداقل پنجاخ سال زمان دیگر باید بگذره تا ملت از بی تفاوتی دربیان.....جمهوری اسلامی با فریب مردم اجازه تشکیل اپوزیسیون متحد رانخواهد داد..مردم رو خوب شناختن این حکومتیها..امیدوارم کامنت رو حذف نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
اینقدر ناامید نباشید آیه یاس نخوانید اینها خودشان عامل فروپاشی خود خواهند شد
راهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
مرگ اصلی ناامیدیه
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
8
5
خدایا ما درداخل کشورخون بدیم وما تحریم سخت راکه اینها سفارش میدن به غرب برعلیه ما تحمل بکنیم بعد اینهابیان ازاوندرآب بدون هیچ زحمتی نمادحکمومت بکنند ما خودمون کاریم یا کم عقل..جمع کنید بی شرفها..گدایان غرب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
شما گدایان شرق فقط غارت کردین و کاسب تحریم بودین و هر روز یه مصیبت جدید ساختین واسه ایران بشین سر جان منافق
راهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
گدایان شرق عالی بود
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
5
4
خدایا ما درداخل کشورخون بدیم وما تحریم سخت راکه اینها سفارش میدن به غرب برعلیه ما تحمل بکنیم بعد اینهابیان ازاوندرآب بدون هیچ زحمتی نمادحکمومت بکنند ما خودمون کاریم یا کم عقل..جمع کنید بی شرفها..گدایان غرب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
2
10
باتشکرازخانم لیلافرهادی،آن بخش ازنقدتان درباره اپوزیسیون به ظاهردلسوزکاملادرست است،اعمال سنگین ترین تحریم هاعلیه جمهوری اسلامی فقط یک قربانی داشت ان هم مردم ایران بودند،تنهابرنده این شرایط اسفناک اقتصادی ،کاسبین تحریم هابودن که بیشترین سود روازاین وضعیت به دست اوردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
2
2
من متاسفم برای رسانه های داخلی هنوز به این نتیجه نرسیدن جمهوری اسلامی ایران اپوزسیونش امریکا و غرب است این فارسی زبان‌ها برده ابرقدرتند هر سازی که کوک کند باید این برده ها به رقصند در غیر اینصورت بوسیله پلیس قتل خود ساخته یا به اطلاعات ایران ترانسفرمیشوند داخلی ها را ماهواره ها خر کردن کف بود اندیشه ای زیر ناف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
2
1
من متاسفم برای رسانه های داخلی هنوز به این نتیجه نرسیدن جمهوری اسلامی ایران اپوزسیونش امریکا و غرب است این فارسی زبان‌ها برده ابرقدرتند هر سازی که کوک کند باید این برده ها به رقصند در غیر اینصورت بوسیله پلیس قتل خود ساخته یا به اطلاعات ایران ترانسفرمیشوند داخلی ها را ماهواره ها خر کردن کف بود اندیشه ای زیر ناف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
1
3
این منشور از طویله کاخ سفید بیرون زده اینها بدون ابرقدرت جرات خارج کردن باد از خود ندارند اینها کارگران غربند که برای اهداف آنها بایستی به طور صد در صد تابع اوامر آنها باشند پهلوی که در کشور بود بدون هیچگونه واکنشی بحرین ۹ برابر کیش را داد رفت حالا اینها جرات دارند غیر از. فیلم نامه نوشته شده تغییری ایجاد کنند؟؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
2
2
بوی سوختن شما و نظر دهنده هاتون می آید ، خیالتون راحت به نتیجه خوبی خواهد رسید و همه حمایت خواهند کرد همینطور که 80 درصد کشور قبولشون دارند نه شما را که حساب هم نمیکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
1
1
شما که لازم نیست برای منتشر نظرات از ابرقدرت ادستور بگیرید؟
نظرات شما
پیشخوان