تاریخ انتشار: ۲۱:۵۴ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

پازوکی: توافق ایران و عربستان نشان داد مذاکره بهتر از سفارت‌نوردی است/ تندروها باعث بدبختی مردم شده‌اند

پازوکی، اقتصاددان گفت: توافق کنونی با عربستان، بازگشت به تفاهمی است که در دولت سید محمد خاتمی با ریاض به امضا رسید

پازوکی اقتصاددان: توافق اخیر نیز نشان داد که مذاکره به جای سفارت‌نوردی چه خروجی دارد/ متاسفانه آقای رئیس‌جمهور نمی‌داند که بازار، پنجشنبه و جمعه نمی‌شناسد!

رویداد۲۴ از سرگیری روابط بین تهران و ریاض پس از هفت سال از حمله برخی عناصر تندرو به سفارت سعودی در ایران، تاثیرات مثبتی در عرصه عمومی اقتصاد کشور گذاشته و سیر افسارگسیخته صعودی ارز را با روندی کاهشی همراه کرده است.

مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد با سابقه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به مواضع برخی از دولتمردان در خصوص تغییرات نرخ ارز توسط برخی گروه‌های تلگرامی و مجازی، اظهار داشت: آنچه آقایان در این باره می‌گفتند، ناشی از جهالت و نادانی دوستان بود! چرا که این افراد، اقتصاد را نشناخته و با فرمان و دستور اداره نمی‌شود. اقتصاد قواعد و قوانین خاص خود را دارد.

توافق ایران و عربستان نیز نشان داد که مذاکره به جای سفارت‌نوردی چه خروجی دارد

اقتصاد ایران، بخصوص از زمان تحریم‌های ناجوانمردانه ترامپی به شدت بسته شده بود و ما عملا با دنیا تعامل نداشتیم. عدم تعامل با جهان، انتظار تورمی را تشدید و بی‌ثباتی را به اقتصاد تزریق می‌کند. بی‌ثباتی در بازار، نشأت گرفته از بسته بودن اقتصاد ایران است. کما اینکه همین فقره توافق اخیر نیز نشان داد که مذاکره به جای سفارت‌نوردی چه خروجی دارد.

تفکری که پشتیبان به آتیش کشیدن سفارت سعودی در تهران و مشهد بود، مطلقا به منافع ملی ایران نمی‌اندیشید. این تفکر تندرو‌ها باعث بدبختی و مشکلات عدیده معیشتی برای مردم شده است.


بیشتر بخوانید: وزیر دارایی عربستان: ریاض می‌تواند خیلی زود در ایران سرمایه‌گذاری‌های خود را آغاز کند


رئیس‌جمهور نمی‌داند که بازار، پنجشنبه و جمعه نمی‌شناسد

همین آقایان متاسفانه اطلاعات غلط به رئیس جمهور دادند و اخیرا شاهد بودیم که رئیسی در اظهاراتی گفت که روز پنجشنبه، جمعه و شنبه (روز مبعث) در عین تعطیلی بازار، قیمت‌ها بالا می‌رفت! این نشان می‌دهد که متاسفانه آقای رئیس‌جمهور نمی‌داند که بازار، پنجشنبه و جمعه نمی‌شناسد! کما اینکه خبر توافق با ریاض در روز جمعه رسانه‌ای شد و همان روز هم قیمت‌ها شروع به ریزش کردند.

در همه دنیا، سیاست خارجی در خدمت رشد و توسعه اقتصاد کشورهاست، اما در ایران ما به دلیل تفکر تندروها، اقتصاد در گرو سیاست قرار گرفته بود. کما اینکه از روز جمعه به این سو، ارز اضافه‌ای وارد خزانه بانک مرکزی نشده، ولی همین خبر توافق با عربستان به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، باعث شد که شاهد ریزش در نرخ ارز باشیم.

شاید دو دهه بعد، اسنادی رو خواهد شد که افراد پشتیبان حمله به سفارت عربستان، قطعا از اسرائیل پول گرفته بودند! این تفاهم اتفاقا به سود منافع ملی ما و به ضرر دشمنان از جمله اسرائیل بوده است. من اعتقاد دارم که شاید دو دهه بعد، اسنادی رو خواهد شد که افراد پشتیبان حمله به سفارت عربستان، قطعا از اسرائیل پول گرفته بودند!

امروز مذاکره با ایالات متحده به عنوان قوی‌ترین قدرت اقتصادی دنیا به نفع ما و به ضرر دشمنان ماست. اما این مهم از نظر دوستان نادان ما، نشان از وادادگی است.

همین توافق اخیر نشان داد که وقتی ثبات به وجود بیاید، تقاضای ارز نیز کاهش خواهد یافت. در حالی که متاسفانه به دلیل فقدان ثبات از ابتدای فروردین امسال تا بهمن ماه، ارزش پول ملی بیش از ۷۰ درصد کاهش پیدا کرد.

توافق با عربستان، بازگشت به تفاهمی است که در دولت سید محمد خاتمی با ریاض به امضا رسید

اگر مفاد سه بندی توافق امضا شده توسط دبیر شورای‌عالی امنیت ملی را بررسی کنیم به دولت اصلاحات برمی‌گردد. به عبارت دیگر، توافق کنونی، بازگشت به تفاهمی است که در دولت سید محمد خاتمی با ریاض به امضا رسید (تفاهمنامه سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۸۲).

تجاوز به سفارت خارجی، یک اقدام ضدانقلابی، صهیونیستی و غیرمنطقی است

تجاوز به سفارت خارجی، یک اقدام ضدانقلابی، صهیونیستی و غیرمنطقی است. کما اینکه در ماجرای حمله به سفارت عربستان هم، جهان ما را بر خلاف روزنامه کیهان، محکوم کرد. عاجزانه از مقامات امنیتی می‌خواهم که تحقیق کنند در پشت تفکر حاکم بر کیهان چه کسی قرار دارد؟

منبع: امتداد

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
6
0
چرا دروغ به خورد ملت می دهید در آن موقع نفت قیمتش آمده بود به زیر ده دلار خاتمی هم با رسانه چی های فاسد و گندیده خود کاری نمی توانست انجام دهد لذا اقای مرحوم هاشمی رفسنجانی راهی عربستان شد و با تحریک آنها که اینقدر برده ابرقدرت نباشید که قیمت نفت مقداری خوب شد و سواری گیرای خاتمی هم رفتند پیش اربابانشان و شدند برده جنسی و خدماتی
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
0
9
کیهان وابستگی اش مشخص هستش نیاز به کنکاش نیست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان