تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حذف وزارت خارجه از مناسبات مهم سیاست خارجی/ شمخانی چگونه به محور دیپلماسی ایران تبدیل شد؟

مذاکرات دیپلماتیک علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در منطقه ادامه دارد. سطح مذاکرات و نتایج حاصل از آن این احتمال را که باز کردن گره‌های دیپلماتیک از دستور کار دولت خارج و به شورای عالی امنیت ملی سپرده شده را پررنگ می‌کند.

علی شمخانی

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: بعد از سفر موفقیت‌آمیز علی شمخانی به پکن و توافق با عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بعد از هفت سال تیرگی روابط، شمخانی عازم یک کشور منطقه‌ای دیگر با پیشینه اختلافات شد. دبیر شورای عالی امنیت ملی روز پنجشنبه ۲۵ اسفند به امارات سفر کرد تا «همکاری» را جایگزین «خصومت» کند.

سایت خبری نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی گفته علی شمخانی در سفری یک روزه به امارات متحده عربی با «شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان» دیدار کرده و در این دیدار کشور‌های منطقه را به «اعضای یک خانواده» تشبیه کرده و خواهان «گفت‌وگو، حسن نیت و مدارا» برای حل «اختلافات خانوادگی» شد.

روابط ایران و امارات همزمان با قطع روابط با عربستان تیره شد. امارات یکی از کشور‌های بلوک متحد عربستان در جنگ یمن است. در این جنگ ایران حامی گروه انصارالله یا حوثی‌هاست. در اوج تنش‌های جنگ داخلی یمن، امارات هم از حمله حوثی‌ها مصون نبوده است.

بنا به اعلام صفحه توییتری نور نیوز، هیاتی شامل «مسئولان عالی اقتصادی، بانکی و امنیتی دبیر شورای عالی امنیت ملی را همراهی می‌کنند.» گفته می‌شود منظور از مسئولان عالی‌رتبه، رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات و دستیار وزیر خارجه در امور کشور‌های حوزه خلیج فارس است.

حذف دستگاه دیپلماسی رئیسی از مناسبات مهم سیاست خارجی

فقدان دستگاه دیپلماسی دولت ابراهیم رئیسی زمانی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم امارات آخرین مقصد تور منطقه‌ای شمخانی نیست. یک منبع مطلع در دفتر مشاور امنیت ملی عراق به میدل.ایست.آی اعلام کرده «علی شمخانی برای امضای یک توافق امنیتی مهم با عراق به بغداد سفر می‌کند.»

عراق میلیارد‌ها دلار بدهی گازی و برقی به ایران دارد که به بهانه تحریم‌های آمریکا در بانک‌های عراقی انباشته شده‌اند. موضوع آزادسازی دلار‌های ایران در عراق جزو وعده‌های مکرر دولت ابراهیم رئیسی بوده است، اما ظاهرا این گره هم به دست دولت باز نشده و مقام دیگری مامور باز کردن آن شده است.


بیشتر بخوانید: توافق ایران و عربستان در غیبت وزارت خارجه!/ چرا امیرعبداللهیان از مذاکرات تهران - ریاض کنار گذاشته شد؟


در جریان توافق‌های دیپلماتیک و امنیتی دبیر شورای عالی امنیت ملی، جای خالی وزیر خارجه دولت رئیسی بسیار مشهود است. آنچه شمخانی مسئول اجرای آن شده، دستورکار قطعی دستگاه دیپلماسی کشور است که در یک سال و نه ماه عمر دولت به جایی نرسیده و ظاهرا طاقت مقامات بالاتر نظام را طاق کرده است. ماموریت دیپلماتیک منطقه‌ای در حالی به شمخانی سپرده شده که امیرعبداللهیان مدعی تخصص در حوزه منطقه ایست. او معاون عربی-آفریقایی وزارت خارجه ظریف بود و برکناری او از این سمت با حمله همه جانبه جریان‌های نزدیک به رئیسی در دوران ریاست جمهوری روحانی مواجه شد. اما ظاهرا برای همین جریان هم مشخص شده که این برکناری تنها دلایل سیاسی نداشته و بیشتر ناشی از عدم شایستگی بوده است.

غیبت امیرعبداللهیان در تصمیمات سیاست خارجی مهم یک ماه اخیر خبری نیست که مورد توجه خود وزیر خارجه هم قرار نگرفته باشد. انتقادات به حدی شدید است که صدای امیرعبداللهیان را در آورده است. او گفته «همه چیز در چارچوب نظام و زیر نظر رئیس‌جمهورست. هماهنگی وجود دارد؛ دشمنان بدانند، اختلافی نیست.» همین یک جمله کافی است تا مخاطب بداند اختلافی هست!

در بخشی از بولتن محرمانه خبرگزاری فارس به ناامیدی مقامات ارشد نظام از توانایی دولت رئیسی در پیشبرد امور کشور اشاره‌هایی شده و به بی‌برنامه و کند بودن و بی‌تصمیمی دولت را تایید شده است. در این بولتن به نقل از قالیباف رئیس مجلس آمده که گفته «دولت برنامه و هدفی در کارها ندارد و نمی‌تواند تصمیم بگیرد.»

جایگاه شمخانی در دیپلماسی دولت روحانی

برخی افراد و جریان‌های نزدیک به دولت رئیسی در توجیه این برون‌سپاری دیپلماتیک می‌گویند «شمخانی منصوب رئیسی در شورای عالی امنیت ملی است و از طرف رئیس جمهور مامور این کار شده است»، اما واقعیت چیز دیگری است و به نظر می‌رسد که حضور شمخانی به عنوان امضاکننده توافق از سرگیری روابط دیپلماتیک به معنای تصمیم‌گیری در سطحی بالاتر از دولت است.

اگرچه دبیران شورای امنیت ملی قانونا منصوب رئیس جمهورند و حق رای ندارند. با این حال مطابق روال مرسوم در اغلب موارد، همزمان رهبری او را به نمایندگی رهبری در شورا نیز منصوب می‌کند تا حق رأی داشته باشد. به این ترتیب آنچه دبیر شورای عالی امنیت ملی را به یک سمت کلیدی تبدیل کرده نه انتصاب از جانب ریاست جمهوری، که نمایندگی از جانب رهبری است. این یعنی در حالی که افتخار دولت روحانی این بود که توانسته مذاکرات سیاست خارجی را از «شورای عالی امنیت ملی» به «وزارت خارجه» منتقل کند تا تیم تخصصی کار را در دست بگیرد، حالا در دولت رئیسی، تیم سیاست خارجی آنقدر ناکارآمد است که در عین حمایت تمام ارکان نظام حتی نتوانستند یک «مذاکره» را پیش ببرند و به این ترتیب مذاکرات بار دیگر از «وزارت خارجه» به «شورای عالی امنیت ملی» منتقل شد.

به گزارش رویداد۲۴ این اتفاق در حالی صورت گرفته که علی شمخانی در میان چهره‌های سیاست خارجی دولت روحانی، مقامی دست چندم به شمار می‌رفت که خودش هم مقابل آن تیم ادعایی نداشت، با این حال شمخانی هماکنون در مقابل تیم سیاست خارجی دولت رئیسی، به «پادشاه دیپلماسی» تبدیل شده است که بدون نیاز به هماهنگی با وزارت خارجه، خودش مذاکرات را پیش می‌برد و یکی یکی توافق می‌کند.

مذاکرات سیاست خارجی شمخانی در حالی انجام می‌شود که استمرار حضور شمخانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بعد از پایان دوران ریاست جمهوری روحانی بار‌ها با مخالفت جریان‌های نزدیک به ابراهیم رئیسی مواجه شده است. این مخالفت به حدی جدی بود که گفته می‌شد افشای جزییات پرونده علیرضا اکبری معاون پیشین شمخانی به اتهام جاسوسی با هدف برکناری شمخانی کلید خورده بود.

برخی ناظران معتقدند زمان‌بندی افشای دستگیری و سپس اعدام اکبری با شروع ماموریت‌های دیپلماتیک شمخانی همپوشانی دارد. اکبری به جرم جاسوسی برای انگلیس در سال ۱۳۹۸ بازداشت شده بود. برخی معتقدند بیرون کشیدن پرونده اکبری از بایگانی توسط رسانه‌های نزدیک به دولت پس از سه سال، با هدف حمله به «علی شمخانی» بوده است.

در فایل صوتی که بی‌بی‌سی فارسی از اکبری منتشر کرده، او می‌گوید اتهامش این بوده که «برای علی شمخانی عطر و پیراهن کادو برده است» به گفته اکبری، نهادها امنیتی گفته‌اند او می‌خواسته بتواند به ازای آن اطلاعات دریافت کند.

اکبری تنها مقام نزدیک به شمخانی نیست که به جاسوسی متهم شده. سه سال پیش علامحسین اسماعیلی سخنگوی وقت قوه قضاییه از بازداشت فردی به نام «رضا عسگری» خبر داد و گفت او بازنشسته هوافضای وزارت دفاع کشور بوده و در سال‌های پایانی خدمت و بعد از بازنشستگی به به سرویس سیا وصل شده و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های موشکی ایران را به این سازمان می‌فروخته است.

بعد از این اطلاعیه مشخص شد که رضا عسگری در واقع همان علیرضا عسگری معاون علی شمخانی در دوران وزارت دفاع او در دولت محمد خاتمی است، که پس از بازنشستگی به تجارت زیتون و روغن زیتون در سوریه مشغول بود تا اینکه روز ۱۶ آذرماه ۱۳۸۵ از سوریه به ترکیه سفر کرد و دو روز پس از آن ناپدید شد. پس از این ماجرا مقام‌های ایرانی بار‌ها اسرائیل را متهم به ربودن عسگری کرده‌اند.

در بولتن افشا شده از خبرگزاری «فارس» هم رد پای این حمله‌ها دیده می‌شود. در بخشی از این بولتن درباره جلسات شمخانی با رسانه‌ها پس از اعتراضات اشاره شده و از این بابت به او تاخته‌اند.

آبان ۱۴۰۰ خبرگزاری مهر متعلق به سازمان تبلیغات گزارشی از اختلاف بین شهید همت و شمخانی در مدیریت جنگ منتشر کرد. انتشار این گزارش هم نشان دهنده وجود اختلافاتی بر سر استمرار حضور شمخانی در شورای عالی امنیت ملی بود. در این گزارش نقل قولی از شهید همت در انتقاد از نحوه مدیریت جبهه‌ها توسط شمخانی فرمانده وقت سپاه خوزستان منتشر شده که می‌گوید «همین برادر شمخانی آمده؛ چندبار در منطقه گشته، اما حتی یک‌بار دوربین دستش نگرفت تا منطقه را ببیند، تازه الان آمده و به من با یک حالتی می‌گوید: حاج همت؛ دیگر منطقه‌ای نبود برای عملیات، که رفتی و اینجا را انتخاب کردی؟»

بعد از افشای پرونده علیرضا اکبری، احتمال برکناری شمخانی قوت گرفت و حتی چهره‌های همچون «سردار رشید» و «سردار رحیم صفوی»، «سردار احمد وحیدی» و «سردار اسماعیل نجار» به عنوان گزینه‌های جانشین طرح شدند. با این حال همین چهره‌ای که ده‌ها بار برای برکناری‌اش تلاش شده، از کل تیم دیپلماسی دولت رئیسی بهتر عمل کرده است!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: علی شمخانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
0
14
ریاست‌جمهوری و در کل دولت حکم کار پرداز را دارند همین که به جای وزیر خارجه یک مقام رده چندم دور افتاده به مذاکره و توافق یعنی اینکه انچه در آئينه میبیند از واقعیت دورتر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
از اول هم دولت در ظاهر کاره ای نبوده و دولت در سایه همه کارس.
دولت در سایه هم فقط دغدغه تامین منافع ی چند صد نفری رو داره و مردم به حساب نمیان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
دولت بی عرضه یعنی همین
امیرعبدالهیان رسما جز قطع ارتباط کردن با کشورها کار دیگه ای بلد نیست همه کشورها رو دشمن می دونه ، این تفکر دشمن پنداری و انرژی منفی که این دولت داره کشور رو به بن بست رسونده
doulate aslye rous az sayeh dar amad amma dir Putin dastgir misheh
|
Canada
|
۰۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
4
5
صفحه نخست » دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت ولادیمیر پوتین را صادر کرد
https://news.gooya.com/2023/03/post-74236.php
بالاخره جهان جلوی این جنایت کار دیوانه مثل دادگاه نورونبرگ و هیتلر و کارگزاران او ایستاد ، و مثل میلوشویچ .
- این روز ، روز اغاز یک دوران پر افتخار در جامعه بین المللی است
- فرشته عدالت به پوتین و صدام و اسد و قذافی و لوکاشنکو و جین پینگ و ملاهای روسی و نظامیان میانمار و پول پوت و استالین و لنین و چه گه وارا و کاسترو و ارتگا وغدیراف و .....
- شمشیر عدالت نشان داد
- اینها دیگر نمی توانند به اسانی به مردم کشورهای ضعیف یا مردم بی پناه خودشان حمله جنایت کارانه بکنند ،
- انها را از خانه و کاشانه شان بیرون کنند ،
- انها را شکنجه و به زنان تجاوز کنند و بمب بر سر کودکان و بیماران و زنان باردار بریزند
- و از عقوبت و مجازات نترسند
- پوتین حالا به ۱۲۳ کشور دنیا نمی تواند سفر کند
- از حضور در جی ۷ و جی ۲۰ و مجمع عمومی سازمان ملل باید برای همیشه خداحافظی کند
- هیچ بعید نیست الیگارشهای مافیایی دور او ، او را تحویل ندهند
- امروز دل خامنف و رئیسی و موسوی و روحانف هم می لرزد
- اما سخن من با اپوزیسیون خود خوانده
- که دائما از حمله به روسیه و جنایت روسیه در ایران و اوکراین و سوریه طفره میروند
- و الان نسبت به دولا شدن ملاهای روسی در برابر چین و عربستان سکوت معنی دار کرده اند
- و در حال موج سواری و بهره برداری شخصی از خون جوانان دهه هشتادی هستند
- و رقابت کودکانه با هم تا مثلا ، مثل ۵۷ و توهم گوادلوپی ،
- امریکا ملاهایی را که اینها می گویند امریکا اورده ، ببرد ، و اینها را بیاورد .
- یا مثل چلبی و کرزای اینها از هیچ به همه چیز یک شبه برسند .
- اما اینها نمی فهمند
1) نه گوادلوپی درکار بود
2) نه چلبی و کرزای "دو چهره" بودند و دمشان پیش طالبان و صدام بود و دهانشان در امریکا و انگلیس .
3) هیچ کدام انها را تا روز سرنگونی کسی نمی شناخت .

- پس صابون به کس و کونتان نزنید
- که سازمان مجاهدین خلق با مقبولیت سیاسی نزد اکثر جمهوری خواهان غربی و جمعی از دموکرات ها و لیبرال ها و استقامت و ایستادگی و هزینه دادن و در کنار امریکا و اسرائیل و اروپا ایستادن ،
- همه شماها ،
- حتی شاهزاده عزیز را که پشتیبانی و پایگاه داخلی دارد ،
- به دلیل عدم تصمیم گیری
- و امریکا ستیزی
- و طلب کاری بی جا از غرب
- و بازی و همکاری با جاسوسان ک گ ب و ساواما ملاهای روسی و موسوی و سپاه و ...
- مشکوک اگر به نظر نرسد ،
- فاقد قدرت درک و قضاوت صحیح از اوضاع ایران و جهان نشان می دهد ،
- ودرغرب کسی که فاقد قدرت قضاوت صحیح باشد را در یک شرکت برای یک کار ساده هم بر نمیگزینند ،
- تا چه رسد برای اداره مملکتی درگیر در چنین بازی روسی وچینی و عربی و ارمنی پیچیده و خیانت کارانه ای .
- شاهزاده اگر اندکی استقلال رای داشت
- و بازیچه این توده ایها و فدایی ها و نفوذی های انها در تشکیلات و حکومت و رسانه های پدر مدرن و میهن پرستش نبود ،
- همین الان باید با ۱۸۰ درجه چرخش ، از همین حکم بازداشت پوتین استفاده کرده
و با روکردن اسناد جاسوسان پوتین در ایران و تبلیغ روی ان ،
- ملاهای روسی را شریک جرم پوتین کرده و حکم بازداشت خامنف و سران سپاه و رئیسی و روحانف و ... را از انها درخواست کند .
- برود کنار مردم اوکراین
- و به همه مارکسیست لنینیست ها اتمام حجت کند که
a) باید از روسیه و دیکتاتوری پرولتاریا
b) و تجزیه ایران به ایرانستان
- فاصله بگیرند ،
- وگرنه هم بستگی بی هم بستگی
- نوری علا سالها دروغ و دغل های روسی به نفع ملاها را تبلیغ کرده ،
- اما از انجایی که هر انسانی حرف درست هم میزند ،
- یک حرف درست زده ،انهم این است :
- این "همه با هم " باید یکبار برای همیشه از زبان و فکر مردم ایران بیاید بیرون .
- چون علت العلل همه فسادها و دروغ ها و فریب ها همین "همه با هم " است که بر اساس دروغ گفتن به هم وفریب دادن همدیگر است تا روزی که یکی به همه کیر بزند !
- ائتلاف میش و گرگ و کفتار معلوم است اخرسر به نفع چه کسی خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
17
1
سرداران جنگ تحمیلی، نخبگانی اند که از دل بدترین شرایط بیرون کشیده شدند افسوس که از اینان دیر استفاده شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
قرار نیست هر کسی رفت جنگ همه کاره باشد
افزون بر این که اقای شمخانی گاهی در قرارگاه دیده میشد و اصلا نیروی جنگ و عملیات نبود
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
0
13
درود به شرفت رویداد که اینقدر دقیق جان مطلب و گفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
17
3
خیلی روش انگلیسی پیش گرفتید اما خاک بر سرشما اینها بچه های انقلاب هستند فرقی نمی کند چه کسی در کجا گوشه از مشکلات مردم را حل کند این فکر تفرقه ناشی از از اندیشه زیر ناف شما رسانه چی های تعلیم دیده هالیوود برهنگی و کثافت هست. هر چند این نظر منتشر نکنید
پاسخ ها
به کجا چنین شتابان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
باز هم تو ؟ میترسم تو هم مثل بقیه شعار دهندگان دهن کف کرده ،بچه هات سر از غرب در بیارن . این روزها نون توی این شعارهاست
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
علی شمخانی کجاش بچه انقلاب هست؟
کورش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
احسنت بر تو فدایی داری داداش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
1
15
کشتی های پسر شمخانی احتمالا با مشکل مواجه شدند رفتند صلح کردند که کسی کاری به کارشون نداشته باشه
م.ر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
2
11
از ابتدا هم مشخص بود تمام وزرا درحد کارمندانی رده بالایی هستند که امورات را روزمره را انجام میدهند و هماهنگ کننده مانند یک مدیر مدرسه ،دولت سایه رسما"خود اقدام میکند و به منتخبان صوری هم فقط بحد یک وسیله برای رسیدن به اهداف میباشد ،الزامی به وزنه سیاسی و نخبه بودن نیست و جمهوریت نظام کامل از بین رفته وگروه سایه که گروه فشار و قشر خاص با تعداد اندک قدرت و ثروت و کفه ترازوی نظام به سمت آنهاست و جمهوریت را فراموش کردید این وضع بوجود می آید که منتخبین حداقلی هم اهمیتی ندارد همانطور که در دوره ریاست جمهوری حداکثری آقای روحانی برای معضل رابطه امریکا و برجام انتخاب شدند ولی گروه حداقلی اجازه اتمام و با ثمره رساندن آنرا که بهترین نبود ولی درآن شرایط اجتماعی و اقتصادی خوب بود ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
1
14
مملکت داری وهزاران شغل دیگه برای اینا سواد نمیخواد یک چرخه دورش نشستن نوبتی بهشون ازاین شغلها میرسه
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
1
14
انشالله جزایرسه گانه خرج ماندنتان نباشه.
ناشناس
|
Singapore
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
1
10
انتخاب شمخانی شاید به این دلیل باشد که حداقل عربی اش بهتر از امیرعبداللهیان است و عرب ها میفهمن چیچی میگه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
1
4
بهترین.راه.دوستی.باکشورهاهست.بایدباکشورهای.همسایه.وبقیع.کشورهادوست.باشیداگرمخاهیددوست.نباشیدبرای،کشوربدمیشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
11
4
این دولت مثل کودکستان دولت قبل نیست که وزیر امورخارجه اش به خاطر این کار ها قهر کنه
شهروند ایثار گر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
8
1
باسلام دست مریزاد به مرد جبهه و جنگ و سازندگی و خط مقدم دیپلماسی که برای ایران مانند دفاع مقدس ابرو به ارمغان اورده و بازوی محکمی برای دولت و نظام و ملت شهید پرور بوده و خواهد بود پس دلاور خسته نباشی برادر شمعخانی شهر وند ایثار گر
به کجا چنین شتابان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
0
5
حداقل روی منابر و پشت تریبون ها اونقدر فحش و لعنت به عربستان نمی فرستادین تا بشه این روز ها رو باور کرد !!! گرچه که منبری ها و پامنبری ها استاد مغالطه هستن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
0
2
بنظرم آقای رئیس جمهور بد جور بازی خورد از همون تفکر دولت در سایه. چنان محو توهماتشون شد که تهش شده این.نه مقبولیت داخلی داره نه پرستیژ خارجی. مونده و قطار پیشرفتش که همه دارن ازش پیاده میشن، بیچاره فقط ملت ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
0
0
رویداد24، سعی بفرمایید قبل از انتشار کامنتها ، آنها را بخوانید، الفاظ زشتی که یکی از کاربران بی ادب در رابطه با این تیتر بکار برده، شرم آوره.......
نظرات شما
پیشخوان