تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

شیرین عبادی کیست؟

شیرین عبادی حقوقدان ایرانی است که وکالت پرونده‌های مهمی مثل مرگ عزت ابراهیم نژاد و زهرا کاظمی را برعهده داشته است. عبادی هماکنون در خارج از کشور به عنوان اپوزیسیون جمهوری اسلامی در ائتلاف با رضا پهلوی فعالیت می‌کند.

شیرین عبادی

رویداد۲۴  نازیلا معروفیان: نخستین قاضی زن در ایران و تنها ایرانی‌ است که جایزه صلح نوبل را از آن خود کرده است. شیرین عبادی زمانی طرفدار انقلاب بود و حالا به یکی از اصلی‌ترین مخالفان جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

زندگینامه شیرین عبادی

شیرین عبادی ۳۰ خردادماه ۱۳۲۶ در روستای قایش از توابع شهرستان رزن استان همدان به دنیا آمد. یکی از دلایل علاقمندی عبادی به رشته حقوق، پدرش محمدعلی عبادی از استادان حقوق تجارت بود.

گفته شده قرار بوده محمدعلی عبادی در یک دوره به عنوان معاون وزیر کشاورزی انتخاب شود اما پس از کودتای ۲۸ مرداد از شغل سابقش یعنی ریاست اداره ثبت شهر همدان برکنار شد.

یکسال پس از تولد شیرین، خانواده عبادی تصمیم گرفتند به تهران مهاجرت کنند. عبادی دوران دبیرستانش را در مدارس «انوشیروان دادگر» و «رضاشاه» که از مدارس به‌نام آن دوره بود، گذراند.

عبادی سال ۱۳۴۴ وارد دانشگاه حقوق شد و چهار سال بعد در دادگستری رسما «قاضی» شد و عنوان اولین قاضی زن ایران را به خود اختصاص داد.

شیرین عبادی همزمان با قضاوت، در دانشگاه تهران فوق لیسانس حقوق خصوصی را اخذ کرد و توانست در سال ۱۳۵۴ ریاست شعبه ۲۴ دادگاه را به‌دست آورد که البته یکماه پس از انقلاب از ریاست دادگاه بر کنار شد.

شیرین عبادی در همان سال‌های آغاز فعالیتش در دادگاه با جواد توسلیان آشنا شد و با او ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو دختر به نام‌های نگار و نرگس بود. شیرین عبادی پس از مدتی از همسرش جدا شد.

شیرین عبادی کیست

اتهامات جواد توسلیان علیه شیرین عبادی

زمانی که در برنامه  ۲۰:۳۰ تلویزیون ایران فیلمی درباره شیرین عبادی پخش شد، جواد توسلیان همسرش توسط شیرین عبادی صحبت کرد و گفت پیشرفت‌های عبادی به خاطر حمایت‌های اشرف پهلوی بوده است.

توسلیان در این برنامه گفته «علت دادن جایزه صلح نوبل به شیرین ایجاد کردن نوعی مصونیت جانی برای او در مقابل جمهوری اسلامی و از طرفی مخارج فعالیت‌های سیاسی که رقمی نزدیک به میلیون دلار بود، پرداخت شود تا بیشتر علیه جمهوری اسلامی فعالیت کند.»

توسلیان در همان برنامه گفته «شیرین عبادی نقش پررنگی در شعله‌ور کردن اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ موسوم به جنبش سبز داشته است. دقیقا دو روز پس از انتخابات همسر من به مسافرت رفتند و دیگر هیچوقت به کشور بازنگشتند. بعدها مشخص شد که او وظیفه شعله‌ورتر کردن اغتشاشات را بر عهده داشت! بنده از همینجا اعلام می‌کنم که می‌خواهم راهم را از او جدا کنم.»

خود شیرین عبادی درباره این سخنان چنین گفته است: «من برای سخنرانی در یک کنفرانس که درباره اعتراضات به نتایج انتخابات سال ۸۸ به اسپانیا سفر کردم. پس از بازداشت تعداد بسیاری از همکارانم تصمیم گرفتم که مدتی در اسپانیا بمانم و بعد به ایران بازگردم. جمهوری اسلامی دو تن از همکارانم را برای بازجویی احضار کرد. آنها به من پیغام دادند که اگر ساکت بمانم کاری با من نخواهند داشت و حتی به من اجازه خواهند داد که دفتر کانون را باز کنم اما با پاسخ منفی من مواجهه شدند.» شیرین عبادی مدعی است که حرف‌های جواد متوسلیان به خاطر فشار امنیتی و پرونده‌سازی برای او بوده است.

مقاله شیرین عبادی درباره دیه زنان

پس از انقلاب و با تصویب قانون مجازات اسلامی، دیه زن نصف مرد تعیین شد. با تصویب این قانون، عبادی مقاله‌ای در اعتراض به آن منتشر کرد. مرضیه وحید دستجردی در واکنش به مقاله انتقادی عبادی در مجلس خطاب به مسئولان نوشت: «این زن را ساکت کنید.»

شیرین عبادی گفته پس از انتشار این مقاله به مدت هشت سال پروانه وکالتش لغو شد اما در نهایت در سال ۱۳۶۹ توانسته دوباره مشغول به وکالت شود.

پرونده‌های جنجالی وکالت شیرین عبادی

عبادی پس از عضویت دوباره‌اش در کانون وکالت، پرونده بسیاری از فعالان سیاسی به ویژه زنان و کودکان را بر عهده گرفت. یکی از پرونده‌های جنجالی او مربوط به پرونده تجاوز گروهی به دختری ۱۱ ساله به نام لیلا فتحی است. پرونده‌ای که به گفته خود عبادی، یکی از متجاوزگران از زندان فرار می‌کند.

به گزارش رویداد۲۴ عبادی مدعی است این فرد با یکی از مقامات ارتباط داشته و به همین دلیل از حکم نجات پیدا می‌کند. نکته عجیب این ادعا آنجا بود که این فرد دستگیر و محکوم به قصاص شد و با ماجرا آنچه عبادی گفته، تفاوت دارد.

دو سال بعد یعنی سال ۱۳۷۶ شیرین عبادی پرونده آرین گلشنی، دختر بچه ۹ ساله تهرانی که به دلیل شکنجه توسط پدر، نامادری و برادر ناتنی‌اش جان خود را از دست داد. خانم عبادی در آن زمان پرونده شکایت مادر آرین را قبول کرد. پرونده‌ای که روند رسیدگی به آن تا سال ۱۳۷۹ ادامه داشت که به سبب همین اتفاق سه سال پس از این اتفاق یعنی سال ۱۳۸۱ قانونی در جهت حمایت از حقوق کودکان تصویب و کودک‌آزاری جرم محسوب شد.

تعلیق دوباره پرونده وکالت عبادی

شیرین عبادی پس از حادثه کوی دانشگاه در ۱۸ تیرماه ۱۳۷۸ پرونده عزت ابراهیم‌نژاد از جان‌باختگان حادثه را بر عهده گرفت. خودش می‌گوید: «تمام تلاش خود را می‌کردم تا سر نخی به‌دست آورده و بتوانم عاملین و آمرین آن حمله شبانه را معرفی و به پای میز محاکمه بکشانیم. در جریان این تلاش بودم که جوانی به نام امیرفرشاد ابراهیمی به دفتر من مراجعه و عنوان کرد اطلاعات ذی‌قیمتی از عاملین و آمرین داشت.» پروانه وکالت شیرین عبادی در ماجرای این پرونده به خاطر انتشار فایل صوتی به برخی افراد و نهادها لغو شد.

پرونده وکالت زهرا کاظمی

یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های وکالت شیرین عبادی پرونده زهرا کاظمی خبرنگار دو تابعیتی بود که مقابل زندان اوین به دلیل عکسبرداری از تجمع خانواده دانشجویان بازداشت شده بود.

جایزه صلح نوبل شیرین عبادی

شیرین عبادی و دریافت جایزه صلح نوبل

شیرین عبادی آذرماه ۱۳۸۲ برنده جایزه صلح نوبل شد. کمیته جایزه نوبل این جایزه را به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری شیرین عبادی به او اعطا کرد. محمد خانمی رئیس جمهور وقت در واکنش به دادن جایزه صلح نوبل به خانم عبادی گفت که «برندگان جایزه علمی نوبل برجسته هستند اما جایزه صلح نوبل، سیاسی‌ترین جایزه نوبل است. امیدوارم خانم عبادی که از یک خانواده مذهبی هستند منافع جهان اسلام را مورد توجه قرار دهد.»


بیشتر بخوانید: رضا پهلوی کیست؟ مردی در رویای پادشاهی!


شیرین عبادی در سال ۱۴۰۱

با پررنگ‌شدن جنبش زن زندگی آزادی و تداوم اعتراضات در ایران، گروه‌های و افراد مخالف جمهوری اسلامی در خارج از ایران فعالیت خود را بیش از پیش افزایش دادند. شیرین عبادی یکی از همین افراد بود که همراه با گلشیفته فراهانی، نازنین بنیادی، عبدالله مهتدی، رضا پهلوی و حامد اسماعیلیون به عنوان اپوزیسیون ایران ائتلاف کردند.

آنها در جریان نشست‌های مختلفی که داشتند، منشور همبستگی به عنوان منشور اپوزیسیون تهیه کردند که البته جزییات منشور نشان می‌داد انها هیچ اطلاعی از وضعیت داخلی ایران ندارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اپوزیسیون
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
21
12
بی وطن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
مطالب رادقیق مطالعه کن و بعد نظر بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
در مطالب هر جا بحث وطن فروشی در آن بوده این خودش برهنه کرده.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
3
2
یک فرد حتی اگر فعالیتهای مثبتی هم در دفاع از حقوق زن و کودک داشته باشد ، و طبیعتا در این مسیر اذیت شده و بها داده باشد ، وقتی دستش را در دست خاندان و بازماندگان دیکتاتوری وابسته فاشیسم پهلوی بگذارد ، نجس میشود و راهش از راه ملت ایران (چه موافق نظام و چه مخالف) جدا شده است ...
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
10
8
دشمن انسانیت
دشمن زن و مرد
دشمن آدمیت
راه و روش ابلهانه
ماست بندی
ماست مالی
ماست ریخت
چه حماقتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
یک حرام لقمه فراری است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
14
19
از نظر جماعت و تفکری که رییس جمهورش ۵ کلاس سواد دارد، کسانی که مخالف آنها هستند یک مشت بی سواد و فراری هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
رئیس جوتور در رابطه با میهن فروشی و تربیت فاحشه و صادر به خارج بی سواد خاک بر سر برو پیشرفتهای این ۱/۵ را مطالعه کن تا جد و آبادت اگر داشته باشید بسوزد
یداله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
منافقین از کفاربدترند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
ماست ریخت مساوی است با خوارج
ع ا ز
|
Canada
|
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
14
11
شروین عبادی زنی که مرتب در تلویزیونهای معاندها رسمآ جوانان و دختران را تحریک و رسمآ میخواهد در خیابانها دست به هر گونه خشونت خون بار و حتی جنایت علنی بزند و ترویج خشونت در تلویزیونها طبق قانون جرم انگاری شده است و باید این زن فاسد را طبق مدارک موجود تحت تعقیب قضای به دادگاههای بین الملی کشاند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
14
13
حقیقتا یک آدم به درد بخور و غیر فاسد بین این جماعت نیست ، شیرین عبادی کارمند اخراجی دادگستری بدون آزمون وکالت در دوره افتخار جهرمی با التماس و جلب ترحم و دلسوزی پراونه و کالت گرفت و... بقیه هم ک تکلیفشون معلومه.
در واقع این جماعت نماینده قشر فاسد و مسئله دار کشور هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
17
10
رویداد مناسبت نام بردن یک فاحشه به عنوان شخصیت علمی چیست؟ از فاحشه بودنش شک نکنید مانند همکارش که برهنه شد تا غرب راهش دادند
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
7
0
سینما هنر
فیلم آتش
شعله های آرام
شعله های سرکش
بیا و بنگر
آواز
مرد و زن دختر و پسر
کلاس آدمیت
مرام انسانیت
روسيه اوکراین
زنده ماند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
9
15
سلام
چرا توهین میکنین به راحتی نمیشه این افتخارات را کسب کرد نادانسته توهین نکنین این بانوی محترم بدون شک برای وطن و برخی هم وطنان تلاش کرده اند خدا از همه چیز آگاه است با توهین خودتان را مدیون نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
بر علیه مملکت ایران اقدام کنید دشمن برایت همه کار می کند
اصغر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
2
2
در اینکه خانم شیرین عبادی در جزو گروه اپوزیسیون است خوب این یک مسأله سیاسی می‌باشد ولی ایشان یکی از حقوقدانان ایران می‌باشند و جایزه صلح نوبل هم که سال ۸۲به ایشان تعلق گرفت بدلیل مقاله های حقوقی ایشان در مورد صلح می‌باشد که خود نیز جای تحسین دارد ولی خوب عقاید شخصی ایشان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
1
2
شیرین عبادی فقط فارسی زبان است
اینها ایرانی نیستند
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
5
3
چه‌صدای‌نکره‌ای‌هم‌داره‌موقع‌صحبت‌کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
5
9
ممنونم از رویداد که همچون زنی رو که نمی شناختیم به ما معرفی کرد
ما از تلویزیون های اونور مرز خبر نداریم ولی عقل سلیم باید تفکر کند چنان که خداوند در بیشتر آیاتش انسان رو به تفکر دعوت می کند که یک ساعت اندیشیدن در اسلام =۷۰سال عبادت هست
پس از فیلتر های شما معلوم هست که این خانم درست عمل کرده ومی کند، پس بی دلیل خون خودتون رو کثیف نکنید
آفرین بر این زن هم وطن خودم، سلام بانوی شیر زن ایرانی،کاش برگردید تا ما شما رو بیشتر بشناسیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
با معیار و تراز تو من چندتا بانوی شیرزن ایرانی توی محلمون داریم که هر شب یک مرد زمین میزنند و تازه پول هم ازش میگیرند
بهادر بهاری راد ۰۹۳۰۲۱۲۹۹۱۲سلام منتظر جواب هستم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
6
2
سلام خانم عبادی حاضر هستم راجع به امر خصوصی باشما ملاقات داشته باشم
نامدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
2
0
رویداد قبلا در مورد مذهب شیرین عبادی نظرات دیگری داشتی ! فعلا مذهب او چیست ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
2
1
احتمالن خانم شیرین عبادی یا خانم بنیادی خوش تیپ و یا آن خانم ویز ویزی مو ملکه ایران بشوند. البته احتمال می دهم عبدالله مهتدی که نام الله را با خودش داره پادشاه بشه. اما پادشاهی به رضا پهلوی نمی رسه، خیال جمع.
ناشناس
|
Australia
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
1
4
درود بر شیرین عبادی
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
1
2
وقتی به قضات بدون ازمون وکالت پروانه میدی تهش همینه فاسد و ایجاد فساد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
0
0
شیرین شیرین شیرین چه ارزه ای بود ایم شیرین ..
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان