تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

تغذیه مناسب برای افطار

افطار یکی از وعده‌های غذایی مهم برای روزه‌داران است که اگر مراقب مواد غذایی داخل آن نباشیم ممکن است برایمان دردسرساز شود.

تغذیه مناسب برای افطار

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: افطار یکی از وعده‌های غذایی مهم برای روزه‌داران است که اگر مراقب مواد غذایی داخل آن نباشیم ممکن است برایمان دردسرساز شود.

ماه رمضان است و یکی از وعده‌های مهم و البته مورد علاقه برای روزه‌داران افطار است. بسیاری از مسلمانان و کسانی‌که روزه می‌گیرند در این ماه برای افطار گاه میهمان دارند و یا به میهمانی می‌روند و سفره‌های افطارشان هم بسیار رنگین و پر است از غذا‌ها و خوراکی‌های چرب و شیرینی و خوشمزه.

همه می‌دانیم روزه‌داران تا چه اندازه افطار برایشان مهم است به‌ویژه اگر میهمان داشته باشند و معمولا این سفره‌ها با انواع غذا‌های خاص و خوشمزه و البته مضر رنگین می‌شود غذا‌هایی مانند حلوا و شیربرنج و کاچی و شله زرد و فرنی و زولبیا و بامیه و مانند آن که همگی اگرچه خوشمزه هستند، اما معمولا ارزش غذایی چندانی ندارند و برای تن‌درستی زیان‌آورند.

اگر می‌خواهید تن‌درست بمانید و روزه هم بگیرید باید برخی موارد را رعایت کنید تا بتوانید از مزایای ماه رمضان و روزه‌داری نهایت استفاده و بهره را ببرید.

یکی از بدترین مواردی که ممکن است با آن پس از ماه رمضان و باتوجه به سفره‌های افطار روبه‌رو شوید اضافه‌وزن است که همه می‌دانیم از دست دادن آن چندان کار آسانی نیست و البته باز هم می‌دانیم چاقی از عوامل زمینه‌ساز بیماری‌های مزمن مانند افزایش فشارخون و چربی خون، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان‌هاست.

برای این‌که بتوانیم از ماه رمضان و تعطیلات نوروز بهره خوبی ببریم و باید نکاتی را رعایت کنیم تا بعد‌ها دچار پشیمانی و آسیب نشویم.

افطار ماه رمضان

غذاهای مناسب برای افطار در ماه رمضان

در این‌جا می‌خواهیم برای افطار به شما پیشنهاداتی بدهیم تا با رعایت آن‌ها بتوانید تن‌درستی خود را حفظ کنید و دچار مشکل هم نشوید.

واحد آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای پیشگیری از این عوارض ناشی از خوردن مواد غذایی نامناسب در افطار نکات و توصیه‌هایی برای روزه‌داران دارد که در این مطلب آن‌ها را با شما در میان می‌گذاریم.

یک افطار مناسب بهتر است مانند یک وعده صبحانه کامل یا یک وعده شام باشد. برای نمونه نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو و کتلت که زیاد چرب نباشد، برای افطار مناسب است.

به گزارش رویداد۲۴ هنگامی‌که روزه می‌گیرید معده ساعاتی بسیار طولانی خالی بوده است بنابراین بهتر است افطار خود را با مایعات گرم و ساده آغاز کنید. سوپی گرم و رقیق می‌تواند بهترین گزینه باشد. شما هم‌چنین می‌توانید از فرنی یا چای و شیر هم استفاده کنید.

تغذیه مناسب برای افطار

برخی گمان می‌کنند یکی از گزینه‌های خوب برای افطار آش است، اما باید بدانید آش‌های سنگین برای وعده افطاری و بازکردن روزه اصلا مناسب نیستند آش‌هایی مانند رشته و یا جو.

همان‌گونه‌که اشاره کردیم این روز‌ها بلند است بنابراین بدن ساعاتی طولانی بدون آب و غذا می‌ماند و ممکن است دچار افت قند خون شود. بهتر است روزه‌داران در آغاز و در وعده افطار و پس از این‌که مایعات گرم نوشیدند برای بالابردن قند خون خود از شیرینی‌های مقوی و البته طبیعی مانند خرما و انجیر و کشمش و توت استفاده کنند و تا جای ممکن است خوردن زولبیا و بامیه دوری کنند.

زولبیا و بامیه اگرچه قند زیادی دارند و خوشمزه‌اند، اما سرخ‌شده هستند و مقادیر زیادی روغن و شکر‌های مصنوعی دارند که جز آسیب برای بدن چیزی به همراه ندارند.
تلاش کنید در هنگام افطار ناگهان به سمت غذا یورش نبرید و آرامش خود را حفظ کنید. فراموش نکنید دستگاه گوارش بدن شما ساعاتی دراز خالی و بدون کارکردن بوده است بنابراین باید آرامش داشته باشید و کم کم غذا را وارد بدن و سیستم گوارشتان کنید.


بیشتر بخوانید: داشتن خواب خوب در ماه رمضان


باز هم تاکید می‌کنیم آرامش داشته باشید و به آرامی و بسیار مختصر غذا بخورید تا دستگاه گوارش‌تان دچار آسیب نشود.

استفاده از غذا‌های ساده‌ای مانند نان تازه، پنیر و مغز گردو، سبزی خوردن، خیار و گوجه فرنگی در وعده افطاری مناسب است. این مواد گرسنگی را به آرامی رفع کرده و سبب می‌شوند بتوانید یک ساعت بعد، مقداری میوه بخورید و نیم ساعت بعد شام میل کنید. در وعده شام هم می‌توانید از مواد غذایی پروتئین‌دار مانند برنج با انواع خورش استفاده کنید. البته اگر بتوانید برنج یا نان را حذف کنید و سیب‌زمینی پخته و پوره و جایگزین کنید بسیار بهتر خواهد بود، چون هم سیر می‌شوید و هم حجم زیادی را وارد بدن خود نکرده‌اید.

حتی اگر بتوانید به همان افطار خرما و نان و پنیر و سوپ اکتفا کنید و شام میل نکنید که بسیار عالی خواهد بود.

تغذیه مناسب برای افطار

مصرف آب را فراموش نکنید

تلاش کنید آب را کم کم وارد بدنتان کنید و تا هنگام سحر این کار را ادامه دهید. یک بتری کنار خود بگذارید و کم کم آب بنوشید تا هم آب بدنتان تامین شود و هم به دلیل خالی بودن زیاد معده حالتان بد نشود.

بهتر است علاوه بر وعده‌های افطاری و سحری، در زمان بین افطاری و سحری نیز آب کافی بنوشید. معمولا در ماه‌های گرم سال در هر روز، هرکس حدود ۱۰ لیوان آب و الکترولیت از دست می‌دهد. به همین دلیل بد نیست افزون بر آب چند لیوان شربت آب‌لیمو یا خاکشیر کم شیرین یا آبمیوه‌های تازه و طبیعی نیز بنوشید.

فراموش نکنید میوه را حتما در سبد غذایی و تغذیه هر روز خود قرار دهید و از خوردن آن غافل نشوید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی ، ماه رمضان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان