تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر

هر آنچه در مورد آداب مهمانی رفتن باید بدانید

آداب مهمانی رفتن چیست؟ دید و بازدید در ایام تعطیل سال به خصوص عید نوروز، به شدت در جریان است و بهتر است در این رابطه اطلاعاتی را با هم مرور کنیم. در این مقاله به چندین نکته مهم راجع به آداب مهمانی رفتن پرداخته‌ایم و آن را از جنبه‌های مختلف در هنگام ورود، خروج، پذیرایی و تعامل با اهل منزل بررسی می‌کنیم. 

هر آنچه در مورد آداب مهمانی رفتن باید بدانید

رویداد۲۴ نازنین احمدی: آیا در رابطه با آداب مهمانی رفتن اطلاعاتی را دارید؟ حتما برای شما هم پیش آمده است که قصد دارید در مناسبت‌های خاصی از جمله عید نوروز، دیداری با اقوام خود داشته باشید.

به گزارش رویداد۲۴ این کار ریشه در فرهنگ و زندگی اجتماعی ما انسان‌ها دارد، هرچند در دنیای مدرن امروزی، کمرنگ‌تر شده است. اهمیت چنین رفتارهایی در جامعه را می‌توان از دیدگاه‌های مختلفی بررسی کرد که برخی از آنها عبارتند از:

دیدگاه اسلام: دید و بازدید و مهمانی رفتن که در دین اسلام از آن به عنوان صله رحم یاد می‌شود، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که توصیه اکیدی روی آن شده است. همانطور که از مفهوم این عبارت نیز پیداست، صله رحم به مفهوم پیوند خویشاوندی و دیدار اشاره دارد. برای بیان اهمیت این موضوع، حدیثی را از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌کنیم که می‌فرمایند: فرشتگان وارد خانه‌ای نمی‌شوند مگر آنکه در آن مهمانی وارد شده باشد.

دیدگاه روانشناسی: دید و بازدید و مهمانی برای ارتباط برقرار کردن انسان‌ها یک نیاز و امر مهم تلقی می‌شود. از دیدگاه روانشناسی، صله رحم می‌تواند در افزایش تعاملات عاطفی بسیار مناسب بوده و با اظهار محبت و علاقه میان نزدیکان، نقش بسزایی در تامین چنین نیازهایی در احساسات انسان‌ها داشته باشد.

دیدگاه اجتماعی: در دین اسلام نیز یکی از ثمرات بازدید و صله رحم، مربوط به فواید اجتماعی آن است که در این بخش می‌توان به شادی و نشاط اجتماعی، نیکویی خلق و نیز نزدیکی روابط یا برقرار مجدد آنها اشاره کرد. 

هر آنچه در مورد آداب مهمانی رفتن باید بدانید

با درک اهمیت این موضوع، حال می‌خواهیم به اطلاعات کاملی راجع به آداب مهمانی رفتن بپردازیم که در این خصوص می‌توان به چند سری نکات زیر اشاره کرد که عبارتند از:

آداب رفتن به مهمانی قبل از حرکت

حتما شما هم با افرادی روبرو شده‌اید که بدون هیچ اطلاع رسانی، به بازدید از شما می‌آیند. این موضوع هرچند برای مدت کوتاه اما تجربه بسیار ناخوشایندی را برای میزبان ایجاد می‌کند. جدای از این موضوع، مهمان می‌بایست از حضور میزبان و فرصتی که می‌تواند از آن برای بازدید از ایشان استفاده کند، اطمینان حاصل نماید. اگر میزبان شما را دعوت نکرده‌ است، عرف جامعه صدق می‌کند تا پیش از رفتن از ایشان اجازه گرفته و یا اطلاع رسانی انجام شود. همچنین اگر امکان دارد، به میزبان زمان رسیدن خود را بگویید.

حضور به موقع

ممکن است میزبان برای بازدید با شما یا جمعی از دوستان، مراسمی را ترتیب داده باشد. بهتر است برای حضور در منزل ایشان، به وقت مراجعه کنید. با این حال یادتان نرود که بیش از اندازه در خانه ایشان باقی نمانید. این کار می‌تواند ضمن اعلام احترام و توجه شما به ایشان، به حفظ نظم مراسم و اجرای مناسب آن کمک کند. همچنین بهتر است در صورتی که زمان معینی برای مراسم تعیین نشده است، از ایشان در مورد وقت مهمانی سوال کنید. 

هدیه دادن

یکی از رسومات زیبایی که معمولا می‌توان در هنگام مراجعه به خانه اقوام نزدیک مشاهده کرد، آوردن هدیه برای آنهاست. این کالا می‌تواند یک میوه یا شیرینی ساده نیز درنظر گرفته شود. همچنین شما می‌توانید به مناسبت رویداد خاصی همچون تولد فرزند و غیره، هدیه‌ای کاربردی‌تر مانند لباس بچه‌گانه و غیره تهیه کنید.

مراقبت بچه‌ها باشید

از دیگر نکات مهم در آداب مهمانی رفتن باید به مراقبت از بچه‌ها اشاره کرد. تا حد ممکن است از آوردن بچه‌ها بدون دعوت اجتناب کنید. با این حال ممکن است بسیاری از والدین در منزل فردی را برای مراقبت از آن نداشته باشند. در این صورت می‌بایست در هنگام مهمانی، مراقب فرزندان خود بوده و از اذیت کردن یا بی ادبی آنها جلوگیری کنید. 

پذیرایی

یکی از نکات ویژه‌ای که هر مهمان باید به آن توجه کند، عدم افراط یا تفریط در خوردن غذا است. بنابراین شما نباید طوری غذا بخورید گویی مدت‌ها چیزی نخورده‌اید. همچنین در این بین باید به برخی نکات زیر نیز توجه کرد:
بهتر است برای خوردن غذا، پس از میزبان یا بعد از تعریف او اقدام کنید.
در انتهای مهمانی و پذیرایی ممکن است میزبان برحسب عادت، دعا کند که بهتر است با آداب و رسوم میزبان همراهی کنید یا احترام بگذارید.
از صحبت کردن با دهان پر جلوگیری کنید.
از خوردن و هورت کشیدن یا ایجاد سر و صدای نامناسب در هنگام غذا خوردن پرهیز کنید.
در هنگام غذا خوردن، عجله نکنید و بهتر است به اندازه میل کنید.
در انتها زمان غذا خوردن خود را با حوصله و قبل از میزبان به اتمام برسانید.


بیشتر بخوانید: آداب پذیرایی از مهمان


خارج شدن

در بخش خارج شدن و اتمام بازدید نیز می‌توان به چند نکته راجع به موضوع آداب مهمانی رفتن اشاره کرد که در این رابطه باید گفت:

نفر آخر نباشید: بهتر است زمانی که جمع تصمیم به رفتن می‌گیرد، همراه آن خارج شوید. این موضوع بسیار متداول است و می‌تواند یک فرصت خوب برای قدردانی و خداحافظی با میزبان باشد.

قدردانی در هنگام خروج: فارغ از تعاملاتی که در طول مهمانی با میزبان داشته‌اید، بهتر است حتما در هنگام خروج از میزبان قدردانی و خداحافظی کنید.

پیش قدم شدن: برای ترک مهمانی و اتمام آن، این وظیفه مهمان است که از میزبان درخواست خارج شدن نماید. به همین خاطر بهتر است همواره یک بازه زمانی را برای دیدارها و مهمانی‌های خود درنظر گرفته و پس از آن با جمع بندی مبحث، خارج شوید.

آداب مهمانی رفتن در تعامل با میزبان

بخش دوم از آداب مهمانی رفتن مربوط به تعامل با میزبان می‌شود. شما می‌بایست چندین نکته را در این خصوص رعایت کنید که می‌توان گفت:
مکالمه مثبت: به طور معمول هیچ کسی دوست ندارد مشکلات و غصه‌های شما را بشنود. به همین خاطر بهتر است مشکلات و ناراحتی‌های خود را در هنگام تعامل با میزبان مطرح نکنید. چراکه مهمانی‌ها و مراسم‌ها، محلی برای بیان چنین صحبت‌هایی نیستند. به این نکته توجه کنید که این تعاملات، فرصتی را برای شاد بودن و برقرار پیوند مجدد شما با دیگران ایجاد می‌کند و بهتر است در بهترین حالت از آن استفاده کنید.

احوال پرسی: بهتر است همواره میزبان دست پیش را در سلام و احوال پرسی داشته باشد. همچنین شما می‌بایست به همه افرادی که در منزل شما هستند، سلام کنید. این کار می‌تواند به راحتی بیانگر احترام و صمیمیت شما نسبت به کل اعضای فامیل بوده و جایگاهتان را بالاتر ببرد.

کمک کردن به میزبان: یکی از خصلت‌هایی که معمولا کمتر به آن توجه می‌شود، عدم کمک کردن به میزبان است. چه خوب است که در کار پذیرایی، به میزبان خود کمک کنید. برای این کار لزومی به شکستن حریم شخصی خانه نیست و شما می‌توانید با پخش کردن و چیدن ظروف، مرتب کردن سفره و یا شستشو و جمع کردن وسایل پذیرایی انجام گردد. این کار همچنین فرصتی را برای همکاری و صمیمی‌تر شدن رابطه شما فراهم می‌کند. 

عدم دخالت کردن: ممکن است زمانی که به عنوان یک مهمان به خانه میزبان وارد می‌شوید، به خاطر خصلتی دارید رفتاری مداخله جویانه داشته باشید. این کار اشتباه است و لازم است مهمان تا حد امکان بدون اجازه به وسایل میزبان دست نزند، احساس کنجکاوی خود را کنترل کرده و در حریم خصوصی میزبان تجسس نکند.

سرکشی کردن: از دیگر خصلت‌های نامناسبی که باید در موضوع آداب مهمانی رفتن به آن توجه شود، سرکشی کردن است. بعضا برخی از مهمانان اقدام به سرکشی و مراجعه به قسمت‌های مختلف منزل بدون هدایت میزبان می‌کنند. این کار می‌تواند سبب ناراحتی و عصبانی شدن میزبان شود.

در گوشی صحبت کردن: یکی از رفتارهای بسیار زشت دیگری که نباید بین مهمانان انجام شود، درگوشی صحبت کردن است. این کار به دور از ادب بوده و نوعی توهین به میزبان محسوب می‌شود.

رعایت آداب صحبت کردن: میزبان می‌تواند از نوع صحبت شما، به رفتار و شخصیت‌تان پی ببرد. بنابراین بهتر است همیشه احترام و ادب را رعایت کنید. از صحبت کردن پشت سر دیگران جلوگیری کرده و اسرار آنها را فاش نکنید. در میان صحبت‌های میزبان اختلال ایجاد نکنید و به عنوان مهمان، میزبان را با حرف خود آزرده خاطر ننمایید.

آداب مهمانی رفتن از دیدگاه اسلام چیست؟

در انتهای این مقاله راجع به آداب مهمانی رفتن می‌توان از دیدگاه اسلام و روایات نیز مطالبی را بیان کرد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

حضور به موقع: این موضوع در اسلام نیز تاکید شده است و نمونه آن را می‌توان در قرآن آیه 53 سوره احزاب مشاهده کرد.
حضور بدون دعوت نداشته باشید: در این خصوص پیامبر اکرم می‌فرمایند، کسانی که بدون دعوت سر سفره‌ای می‌نشینند، باید خود را ملامت کنند.
ورود با اجازه میزبان: در این خصوص، قرآن کریم در آیه‌ای می‌فرمایند که بدون اجازه داخل خانه‌ای نشوید و نیز بر اهل آن خانه سلام بگویید. 
سلام دادن: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خصوص آداب مهمانی رفتن بیان شده است، سلام دادن است. در این خصوص پیامبر اکرم می‌فرمایند هنگام داخل شدن سلام و تسبیح گویید که اهل خانه از داخل شدن شما مطلع شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
1
0
عکس
مهمانی همسایگی
.........
سینما هنر
فیلم آتش
شعله های آرام
شعله های سرکش
بیا و بنگر
آواز
کلاس آدمیت
مرام انسانیت
روسيه اوکراین
زنده ماند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
0
5
این آداب را باید در درس پرورشی که اصلا نمی‌دانستند چکار کنند آموزش می‌دادند.
قادری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
0
3
بسیار عالی ،هیچ وقت برای آموختن دیر نیست
خصوصا آداب معاشرت،ممنون از شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
0
0
خوب بود واقعا بابد در کودکی اینها را به ما میگفتن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان