تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۲

تغییر وضعیت در بازار خودرو/ قیمت‌ها چقدر گران شد؟

کسی فروشنده نیست. این پاسخ کوتاهی است که معامله‌گران به سئوالات تعدد درباره قیمت خودرو می‌دهند.

تغییر وضعیت در بازار خودرو/ قیمت‌ها چقدر گران شد؟

رویداد۲۴ در حالی که بازار خودرو تحت تاثیر رشد قیمت ارز، افزایشی قابل توجه را حتی در نیمه اول فروردین ماه تجربه کرده بود، شوک شورای رقابت و تصمیم تازه برای افزایش قیمت رسمی خودرو، این بازار را در خاموشی مطلق فروبرد.

کمتر کسی این روز‌ها راضی به فروش خودرو است، اما شمار خریداران افزایش یافته و دلیل این مدعا را در تالار شیشه‌ای برس نیز می‌توان یافت. بازار سهام خودرویی‌ها حالا داغ‌تر از همیشه است.

رسیدن خرید و فروش به کف و اعلام اینکه هفته آینده قیمت‌های جدید بیرون می‌آید سبب شده است یکی از مهمترین بازار‌های ایران در فاصله پانزدهم فروردین تا کنون تعطیل شود.

قیمت‌ها در سربالایی

در حالی که فروشنده‌ای در بازار نیست، قیمت‌ها، اما روندی افزایشی را تجربه می‌کنند. به عبارت دیگر قیمت‌ها در شرایط کنونی هم در فضای مجازی و هم در بازار واقعی به صورت سلیقه‌ای تعیین می‌شود. هر چند برخی معامله‌گران قیمت پراید ۱۱۱ را در محدوده ۳۵۰ میلیون تومان اعلام می‌کنند، اما برخی دیگر از فروشندگان قیمتی بالاتر از این رقم را عنوان کرده و می‌گویند به کمتر از این میزان حاضر به فروش نیستند.

رشد قیمت اغلب خودرو‌ها بین ۱۰ تا بیست میلیون تومان گزارش شده است. به عنوان مثال پژو ۲۰۷ i در یک روز با ۱۳ میلیون تومان افزایش قیمت همراه و در نرخ ۶۸۷ میلیون تومان قیمت خورد.

در این میان، دنا پلاس هم ۱۶ میلیون تومان گران و با نرخ ۸۶۳ میلیون تومان قیمت خورد. پژو پارس سال، مدل ۱۴۰۰ که سال گذشته جهش قیمتی چشمگیری را تجربه کرد، ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به نرخ ۵۳۶ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که یکی از پرطرفدار‌های بازار خودرو‌های داخلی است، امروز ۱۱ میلیون تومان گران شد و نرخ ۵۷۷ میلیون تومان را در کارنامه خود ثبت کرد.

هنوز قیمت جدید خودرو‌ها اعلام نشده و بنا بر گفته سخنگوی شورای رقابت وزارت صمت لازم است این قیمت تازه را اعلام کند.

سخنگوی شورای رقابت با بیان اینکه متوسط افزایش قیمت خودرو تا ۳۰ درصد است، گفت: وزارت صمت اجازه دارد که در قیمت‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت دست برده و قیمت را پایین‌تر هم اعلام کند.

اسماعیل شجاعی در مورد گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت خودرو و رشد ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودرو، اظهار داشت: نکته اول اینکه شورای رقابت قیمتی اعلام نمی‌کند؛ شورای رقابت سیاست‌های کلی را تنظیم و دستورالعمل را به سازمان حمایت ارسال کرد و این سازمان نیز محاسبات را انجام داده و نتیجه را به کارگروه خودروی شورای رقابت ارسال کرد.

سخنگوی شورای رقابت افزود: کارگروه خودرو با بررسی این محاسبات و تصویب در صحن شورای، نتیجه نهایی را به وزارت صمت ابلاغ کرد. وی با بیان اینکه وزارت صمت مسئول اعلام قیمت است، گفت: ما سقف قیمتی در نظر گرفته‌ایم و وزارت صمت می‌تواند پایین‌تر از قیمتی که ما ابلاغ کرده‌ایم قیمت را تعیین و اعلام کند؛ به عنوان مثال اگر شورای رقابت برای خودرویی مجوز افزایش ۷۰ درصدی داده باشد، اما وزارت صمت تشخیص دهد که این خودرو باید ۳۰ درصد افزایش قیمت یابد می‌تواند نظر خود را اعمال کند، بنابراین ما عددی را اعلام نمی‌کنیم.

شجاعی در مورد اینکه بنابراین وزارت صمت حق دارد که در مجوز شورای رقابت دست ببرد، تصریح کرد: بله وزارت صمت این مجوز را دارد؛ منتهی نمی‌تواند از سقف مدنظر بالاتر ببرد و می‌تواند قیمت را پایین‌تر اعلام کند. وزارت صمت شاید به دلایل مختلف بخواهد در مجوز قیمت‌ها دست ببرد.

وی افزود: متوسط افزایش قیمت حدود ۲۷ تا ۳۰ درصد خواهد بود.

بازار حالا شمارش معکوس برای اطلاع از نرخ‌های تازه و بازگشت روال عادی خرید و فروش را آغاز کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان