تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۲

تله خودرویی پیش پای بورس/ پیش بینی بازار سهام

اقتصادنیوز نوشت: دوباره بازار سهام درگیر تصمیمات ناگهانی مسئولان شده، تصمیماتی که نه تنها به تولید کمک نمی‌کند، بلکه منجر به رشد تورم می‌شود.

تله خودرویی پیش پای بورس/ پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ به گزارش اقتصادنیوز، در حالت عادی برای امروز انتظار یک بازار سبز وجود داشت، اما تصمیمات ناگهانی دولت ممکن است منجر به افت بورس در معاملات روز جاری شود.

چهارشنبه وضعیت بازار سهام خوب بود و شرایط طوری پیش رفت که می‌شد برای امروز انتظار یک بازار مثبت را داشت. اما اتفاقاتی که درخصوص قیمت گذاری خودرو‌های داخلی رخ داد، انتظارات را کمی تغییر داده است.

شورای رقابت در جلسه اخیر خود افزایش قیمت خودرو‌ها را به طور متوسط حدود ۳۵ درصد تعیین کرد که حتی از میزان تورم هم کمتر است. با این حال بازار با این موضوع کنار آمده بود، اما معاون اول رئیس جمهور پنجشنبه طی نامه‌ای اعلام کرد افزایش قیمت خودرو‌ها که در شورای رقابت تعیین شده غیر معمول است و باید تعدیل شود.

تا این لحظه هم تکلیف افزایش قیمت خودرو‌ها روشن نشده، اما اعلام شده که در راستای نامه معاون اول رئیس جمهور، افزایش قیمت‌ها دوباره بررسی خواهد شد.

واکنش بازار به اتفاقات صنعت خودرو چیست؟

گرچه اعلام شده نامه معاون اول رئیس جمهور در راستای کنترل تورم نگاشته شده، اما به نظر می‌رسد چنین تصمیماتی نه تنها به کنترل تورم کمک نمی‌کند بلکه ممکن است منجر به افزایش تورم و کاهش تولید هم شود.

طبعا کارخانه‌ای که محصول را با زیان تولید می‌کند، تولید خود را کاهش می‌دهد و با کاهش تولید، عرضه‌ها در بازار کم می‌شود و در نتیجه، قیمت‌ها بالا می‌رود؛ بنابراین تا زمانی که کارخانه محصول را با زیان تولید می‌کند نمی‌توان انتظار داشت که تورم در این صنعت کاهش داشته باشد.

اما از این موضوع که بگذریم، در بازار روز چهارشنبه اتفاقات خوبی رخ داد که می‌تواند منجر به ادامه رشد بازار سهام شود. البته باید دید آیا بورس برای ادامه رشد، نگاهش را از صنعت خودرو برمی دارد یا نه.

شرایط خوب است اما...

چنانچه بازار به وقایع بازار خودرو بی توجهی کند، برای امروز می‌توان انتظار رشد بازار را داشت چراکه چهارشنبه با معاملات ۱۱ هزار میلیارد تومانی، حدود ۶۳۰ میلیارد تومان پول به بازار تزریق شد که نشان دهنده امیدواری حقیقی‌ها به ادامه رشد بورس است.

همچنین شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز عدد ۱.۳۹ را نشان می‌دهد که مهر تاییدی بر برتری قدرت خریداران بر فروشندگان است.

اما درصورتی که توجه سرمایه گذاران بیش از حد به ماجرای افزایش قیمت خودرو‌ها جلب شود، می‌توان فشار فروش را در کل بازار مشاهده کرد که نتیجه آن افت شاخص‌ها خواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان