تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲

درمان اختلال خود زشت پنداری

اگر در مورد ظاهر خود احساس خوبی ندارید، می‌توانید نوع نگاهتان را به خودتان تغییر دهید. خرد متعارف نشان می‌دهد که جذابیت فیزیکی مسیری هموارتر از زندگی را هموار می‌کند. این که خودتان را زشت تلقی کنید یا به عبارت دیگر اختلال خود زشت پنداری دارید، می‌تواند به‌راحتی اعتمادبه‌نفس و ارزش شما را از بین ببرد. 

زندگی با اختلال خود زشت پنداریرویداد۲۴ در ابتدای امر به بیان هفت استراتژی می‌پردازیم که  به شما کمک می‌کند تا احساسات دائمی خود زشت پنداری یا نارضایتی از ظاهر خود را به طور کامل و برای همیشه برطرف کنید.

بار انتظارات اجتماعی در اختلال خودزشت‌پنداری را بشناسید

استانداردهای زیبایی تعیین شده توسط رسانه‌ها عموماً از طریق ساعت‌ها مو و آرایش هنرمندان و لباس‌های خوش‌دوخت به دست می‌آیند - بدون ذکر یک یا دو فیلتر. در نتیجه، تصاویر افراد مشهور، مدل‌ها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام گاهی بیشتر به داستان‌های تخیلی ساخته شده نزدیک‌تر هستند تا واقعیت.

گیرافتادن در مقایسه‌کردن خودتان با این تصاویر آسان است. بااین‌حال، به یاد داشته باشید که بدون بهره‌مندی از فیلترها یا ساعت‌ها آماده‌سازی، بسیاری از افرادی که می‌بینید همیشه آن‌طور که در عکس‌ها ظاهر می‌شوند به نظر نمی‌رسند. جامعه افراد را وادار می‌کند که ارزش یک نفر را از روی ظاهرشان قضاوت کنند. این دانش ممکن است توضیح دهد که چرا مردم در سراسر جهان پول زیادی را برای محصولات زیبایی خرج می‌کنند. اما فقط برای یک‌لحظه در نظر بگیرید که این جذابیت در خدمت چه کسانی است. شما فقط زمانی خود را می‌بینید که به یک آینه نگاه کنید، بنابراین مطمئناً به شما کمک نمی‌کند؛ بلکه صرفاً به مردم اطرافتان خدمت می‌کند.

اما نکته اینجاست: بدن شما متعلق به شما و تنها شماست. نیازی نیست دائماً و همیشه دیگران را راضی نگه دارید.

 چرا زیبایی برای شما اهمیت دارد؟

در جامعه‌ای که مردم برای ظاهر شما ارزش قائل می‌شوند، ممکن است به تثبیت چیزی که برای شما ارزش به‌حساب نمی‌آید بپردازید. وقتی احساس تنهایی می‌کنید یا نمی‌بینید که نمی‌توانید خود را با جامعه هماهنگ کنید، ممکن است در نهایت تقصیر را گردن ظاهر خود بیندازید. 

شاید شما نگران این هستید که:

_ویژگی‌های صورت شما بر محبوبیت شما در مدرسه و محل کار تأثیر می‌گذارد.

_اندازه و شکل بدن شما باعث می‌شود مردم به‌گونه‌ای متفاوت با شما رفتار کنند.

_شما به‌اندازه کافی جذاب و دوست‌داشتنی نیستید که شریک عاطفی پیدا کنید یا علاقه پارتنر فعلی خود را حفظ کنید.

برخی افراد متأسفانه بر اساس ظاهر دیگران را قضاوت می‌کنند. این کاملاً قابل‌درک است که وقتی دیگران شما را نادیده می‌گیرند، احساس رنجش و ناراحتی کنید. این طردشدن می‌تواند باعث دردِ پایدار شود و در نهایت به‌مرور شما به ارزش‌های خود شک کنید، به‌خصوص زمانی که این احساسات به طور مداوم برای شما اتفاق بیفتد.


بیشتر بخوانید: مردان جذب چه زنانی می‌شوند؟


بنابراین، اینکه خود را غیرجذاب ببینید، ممکن است شما را به دنبال زیبایی صرفاً برای به‌دست‌آوردن پذیرش اجتماعی که گاهی اوقات با جذابیت همراه است، سوق دهد. به‌طورکلی طبیعی است که به دنبال پذیرش، تایید و جذب باشید. اما همچنین ارزش این را دارد که بدانیم، درحالی‌که ظاهر فیزیکی می‌تواند در جذابیت نقش داشته باشد، چیزهای دیگر نیز مهم هستند.

شما هرکسی را که ملاقات می‌کنید، شما را بر اساس استانداردهای زیبایی معمول قضاوت نمی‌کند. بسیاری از مردم اصلاً ظاهر فیزیکی شما را در نظر نمی‌گیرند. آنها ممکن است خیلی بیشتر به سایر صفات غیرفیزیکی اهمیت دهند.

اختلال بدشکلی بدن چیست؟

اختلال بدشکلی بدن (BDD) شامل مشغول‌شدن به قسمت‌هایی از بدن است که شما آن را زشت می‌دانید. شما ممکن است زمان زیادی را صرف بررسی و تلاش برای ترمیم این "نقایص" کنید، در مورد آنها احساس استرس کنید، یا برای پنهان‌کردن آنها تلاش زیادی کنید. BDD نسبتاً در ایالات متحده رواج دارد. این اختلال حدود 1 نفر از هر 50 نفر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این اختلال معمولاً در دوران نوجوانی بسیار شیوع پیدا می‌کند.

علائم BDD عبارت‌اند از:

_عزت‌نفس پایین

_چک‌کردن مکرر آینه

_اضطراب‌های اجتماعی

_رفتارهای اجباری مانند عمل بینی

برای مراقبت از خود تلاش کنید

برخی نگرانی‌های مربوط به‌سلامت روان می‌توانند بر حس عزت‌نفس و بر نحوه درک شما از خود تأثیر بگذارند، از جمله:

افسردگی: افسردگی می‌تواند شامل کاهش عزت‌نفس و احساس بی‌ارزشی باشد. زندگی با افسردگی همچنین می‌تواند مراقبت از خود را دشوار کند که به نوبه خود می‌تواند بر احساس شما در مورد خود تأثیر بگذارد.

درمان سندروم خود زشت پنداری

نارسایی جنسیتی: ناهنجاری جنسیتی، یا آگاهی شما از عدم تطابق بین جنسیت و جنسیتی که پزشک در بدو تولد به شما اختصاص داده است نیز می‌تواند منجر به تفکر خود زشت پنداری شود. احساس اجبار به انطباق با انتظارات جنسیتی که خود واقعی شما را نشان نمی‌دهند، می‌تواند شما را بااحساس نادرستی طولانی مواجه کند که گویی به بدن خود تعلق ندارید.

به افکت نورافکن توجه کنید

انسان‌ها موجودات ناقصی هستند و تک‌تک ما چند عیب داریم. بااین‌حال، به لطف پدیده‌ای به نام «اثر نورافکن»، ما تمایل داریم باور کنیم که دیگران بیشتر از آنچه واقعاً وجود دارد نقص‌های فیزیکی، لحظات ناخوشایند و اتفاقات ناگوار ما می‌شوند.

تجربیات و برداشت‌های شخصی شما زندگی روزمره شما را شکل می‌دهد. شما شخصیت اصلی، بازیگر اصلی در واقعیت خود هستید، بنابراین تمایل دارید روی آنچه برای شما مهم است تمرکز کنید. اشکالی ندارد. اما به‌خاطر داشته باشید: همه افراد دیگر در جهان تقریباً به همین روش عمل می‌کنند. حس زیر نورافکن بودن می‌تواند آن ویژگی‌هایی را که شما آن‌ها را زشت می‌دانید برجسته کند، و به شما این حس را بدهد که انگار برای هر کس دیگری که آن‌ها را می‌بیند، به همان اندازه روشن هستند.

در نتیجه، ممکن است به دلیل یک جوش وحشتناک، یک روز بد مو یا یک یونیفرم کاری نامطلوب احساس ناراحتی کنید. بااین‌حال، می‌تواند به‌خاطر داشته باشید که اکثر افرادی که با آنها روبرو می‌شوید احتمالاً آن‌قدرها به شما توجه نمی‌کنند. به‌احتمال زیاد، آنها بیشتر بر روی خود تمرکز می‌کنند تا ظاهر شما.

بذر دلسوزی در خود بکارید

به گزارش رویداد۲۴ وقتی از خود بدتان می‌آید، ممکن است نسبت به ظاهرتان احساس خودآگاهی بیشتری داشته باشید - اما نه لزوماً به این دلیل که «زشت» هستید. در صورت داشتن احساس خود زشت پنداری، از دوست‌داشتن خود و نزدیک‌شدن به خود واقعی‌تان دور می‌شوید. علاوه بر این، هنگامی که در مورد ارزش خود شک دارید، ممکن است مردم این نارضایتی و ناراحتی را با سهولت بیشتری نسبت به‌ظاهر فیزیکی شما درک کنند.

می‌توانید سعی و تلاش خود را به کمک موارد زیر پرورش دهید:

_یاد بگیرید که به مرزها و نیازهای عاطفی خود احترام بگذارید.

_برای درک و تنظیم احساسات خود تلاش کنید.

_با همان محبتی که به دوستان و عزیزانتان ارائه می‌دهید با خودتان رفتار کنید، و خودگویی منفی را با تشویق جایگزین کنید.

_شناخت خود به‌عنوان فردی باارزش منحصربه‌فرد.

اجتناب از مقایسه

نسبت به بدن خود بی‌طرف باشید

عشق به خود می‌تواند فواید زیادی داشته باشد، اما همیشه به‌راحتی به دست نمی‌آید. در برخی روزها، ممکن است در خود احساس ناامنی کنید. بی‌طرفی بدن طرز فکری بسیار واقع‌بینانه (و سودمندتر) ارائه می‌دهد. به طور خلاصه، بی‌طرفی بدن نشان‌دهنده تغییر موضوع است. شما همیشه نمی‌توانید بدن یا سایر جنبه‌های ظاهر خود را تغییر دهید؛ شکل چشم، سلولیت، لکه‌های طاسی و آکنه.

اختلال خود زشت پنداری

ممکن است نسبت به این مسائل احساس خوبی نداشته باشید، اما مانع از آن نمی‌شوند که از بدن خود برای حرکت، کار، بازی یا زندگی ساده استفاده کنید. بی‌طرفی بدن به شما کمک می‌کند تا از آنچه بدنتان می‌تواند انجام دهد قدردانی کنید، نه از ظاهر آن. این بر یک واقعیت کلیدی تأکید می‌کند و آن اینکه لازم نیست بدن یا ویژگی‌های فیزیکی خود را دوست داشته باشید تا رضایت و شادی پیدا کنید. در عوض، می‌توانید به‌سادگی آن ویژگی‌ها را همان‌طور که هستند بپذیرید و ادامه دهید.

چند تغییر خاص را در خود لحاظ کنید

زمانی که برخی از جنبه‌های ظاهر خود را دوست ندارید، احساس خود زشت پنداری غیرمعمول نیست. شاید می‌دانید که می‌خواهید کمد لباس خود را به‌روز کنید یا مدل موهای خود را تغییر دهید، اما نمی‌دانید چگونه شروع کنید. هیچ اشکالی ندارد که بخواهید ظاهری جدید داشته باشید؛ حتی اگر در مراقبت از مو و پوست، حس مد یا استعدادی ندارید، یک جستجوی سریع در گوگل شما را به آموزش‌های رایگان بی‌شماری هدایت می‌کند که در آن می‌توانید تغییرات احتمالی را بدون مشورت با آرایشگر کشف کنید.

تغییرات ساده‌ای که ویژگی‌های طبیعی شما را منعکس می‌کند، می‌تواند بی‌طرفی بدن را تقویت کند و درعین‌حال اعتمادبه‌نفس را افزایش دهد و به شما کمک کند خود را کاملاً متفاوت در نظر بگیرید.

شما ممکن است برای مثال:

_لباسی را انتخاب کنید که به بدن شما حس خوبی بدهد.

_مدل مویی را پیدا کنید که مناسب ساختار صورت و نوع موی شما باشد.

_محصولات مراقبت از پوست و زیبایی را آزمایش کنید تا محصولاتی را پیدا کنید که برای نوع پوست شما مناسب هستند.

حتی برخی افراد متوجه می‌شوند که اصلاحات بدن، مانند سوراخ‌کردن و خال‌کوبی، بیان شخصی را ارائه می‌دهد که اعتمادبه‌نفس و پذیرش خود را القا می‌کند.

فقط به یاد داشته باشید، مطمئن شدن از ایجاد تغییراتی که واقعاً خودتان می‌خواهید، هرگز ضرری ندارد - نه اینکه ظاهر خود را برای هماهنگی با استانداردهای دیگران تغییر دهید.

نتیجه‌گیری

"خود زشت پنداری" منعکس‌کننده این تصور غلط است که بدن شما برای استفاده دیگران ساخته شده است و قرار است شما همیشه بهترین فرد در نظر دیگران باشید. در واقع، نوع نگاه شما را تعریف نمی‌کند. حتی جذابیت رمانتیک بیشتر به‌ظاهر بستگی دارد. افزایش شناخت بی‌طرفی بدن و مفاهیم مربوط به آن به برجسته کردن یک حقیقت کلیدی کمک می‌کند و آن اینکه بدن شما برای تجربه عشق، لذت و شادی مجبور نیست به روش خاصی حاضر شود.

شما و بدنتان همیشه و در هر حالتی بهترین و زیباترین هستید؛ فقط باید نوع نگاه خود را به خودتان تغییر دهید تا متوجه شوید چقدر منحصربه‌فرد هستید. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان