تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۲

بهترین روش خانگی تمیز کردن فر

آیا آدم وسواسی هستید؟ آیا از تمیز کردن فر دلهره دارید؟ فکر پاک کردن چربی و کثیفی ممکن است برای هرکسی طاقت‌فرسا باشد، تمیز کردن فر کاری است که بسیاری از افراد از آن وحشت دارند. 

بهترین روش خانگی تمیز کردن فر

رویداد۲۴ نازنین احمدی: بسیار است که فر خود را تمیز نگه دارید تا کارآمدتر عمل کند. در این مقاله نکات و ترفندهایی را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا تمیز کردن فر را برای شما راحت کنیم تا انتها همراه ما باشید.

آماده شدن برای تمیز کردن فر

قبل از شروع به تمیز کردن فر، چند کار وجود دارد که باید برای آماده کردن آن انجام دهید. ابتدا قفسه‌های فر را بردارید و کنار بگذارید. بعداً می‌توانید آن‌ها را جداگانه تمیز کنید. 

دوم، هر گونه آشغال مانند خرده‌ها یا تکه‌های کوچک و بزرگ غذا را بردارید. این کار تمیز کردن را آسان‌تر می‌کند و از گیر کردن ذرات سوخته روی سطوح فر جلوگیری می‌کند. 


بیشتر بخوانید: کاربرد جوش‌شیرین در نظافت منزل


به گزارش رویداد۲۴ مرحله سوم و نهایی، وسایل نظافت خود را جمع‌آوری کنید. شما به یک محلول تمیزکننده مانند یک پاک‌کننده اجاق‌گاز یا یک محلول خانگی، و همچنین دستکش، برس یا اسفنج و یک پارچه مرطوب نیاز دارید.

بهترین روش خانگی تمیز کردن فر

پاک‌کننده‌های اجاق‌گاز

پاک‌کننده‌های اجاق به گونه‌ای طراحی شده‌اند که چربی و کثیفی را به راحتی از بین می‌برند. آن‌ها یک راه‌حل مؤثر برای تمیز کردن فر هستند. در این قسمت نحوه استفاده از این وسیله را بیان کرده‌ایم.

قبل از استفاده دستورالعمل‌های روی پاک‌کننده فر را به دقت بخوانید.

برای محافظت از پوست خود دستکش بپوشید.

پاک‌کننده را داخل فر اسپری کنید و به قسمت‌هایی که چربی بیشتر فشرده شده توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اجازه دهید تمیزکننده برای مدت زمان مشخص شده بماند.

از یک برس یا اسفنج برای تمیز کردن داخل اجاق استفاده کنید و روی مناطقی که چربی سرسخت دارند تمرکز کنید.

داخل فر را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا باقیمانده مواد پاک‌کننده فر پاک شود.

قفسه‌های فر را با آب گرم بشویید و آن‌ها را با اسفنج یا برس تمیز نمایید. قبل از قرار دادن در فر، اجازه دهید کاملاً خشک شوند.

روش خانگی تمیز کردن فر با جوش‌شیرین و سرکه

اگر ترجیح می‌دهید از محلول‌های پاک‌کننده طبیعی استفاده کنید، جوش‌شیرین و سرکه جایگزین مؤثری برای پاک‌کننده‌های تجاری فر هستند. روش استفاده از جوش‌شیرین و سرکه به این گونه است که:

1/2 فنجان جوش‌شیرین را با آب کافی مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید.

خمیر را روی قسمت‌های داخلی فر پخش کنید و روی قسمت‌هایی که چربی فشرده شده است، دقت بیشتری داشته باشید.

اجازه دهید خمیر چند ساعت یا یک شب بماند.

مقدار مساوی آب و سرکه را در یک بطری اسپری مخلوط کنید.

داخل فر را با محلول سرکه اسپری کنید.

از یک برس یا اسفنج برای تمیز کردن داخل فر استفاده کنید.

داخل فر را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا باقیمانده جوش‌شیرین یا سرکه پاک شود.

قفسه‌های فر را با آب گرم بشویید و آن‌ها را با اسفنج یا برس تمیز کنید. قبل از گذاشتن در فر، اجازه دهید کاملاً خشک شوند.

آمونیاک و تمیز کردن فر

می‌توانید از آمونیاک نیز برای تمیز کردن فر استفاده کنید. ابتدا فر را با دمای 150 تا 200 درجه فارنهایت گرم کنید و سپس آن را خاموش کنید. 

یک کاسه آمونیاک را روی قفسه بالایی و یک ظرف آب جوش را روی قفسه پایینی قرار دهید. در فر را ببندید و بگذارید چند ساعت یا یک شب بماند. بخارهای حاصل از آمونیاک و آب هرگونه کثیفی یا چربی را نرم می‌کند و پاک کردن آن را آسان‌تر می‌کند.

استفاده از بخارشوی برای تمیز کردن فر 

بخارشوی نیز می‌تواند برای تمیز کردن فر شما مؤثر باشد. به سادگی بخارشوی را با آب پر کنید و از لوازم جانبی آن برای تمیز کردن فضای داخلی فر استفاده کنید. دمای بالای بخار، هرگونه آلودگی را از بین می‌برد و پاک کردن فر را آسان می‌کند.

استفاده از قابلیت خود تمیزشوندگی

اگر فر شما دارای قابلیت خود تمیزشوندگی است، می‌توانید از آن برای تمیز کردن فر استفاده کنید. به سادگی هر تکه بزرگی از کثیفی باقی مانده از قبل را از فر خارج کنید، ویژگی خود تمیزشوندگی را روشن کنید و اجازه دهید برای مدت زمان توصیه شده کار کند. 

فر تا دمای بسیار بالایی گرم می‌شود و هرگونه کثیفی یا چربی را می‌سوزاند. پس از اتمام چرخه، زباله‌های باقی‌مانده را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

نکات برجسته

هنگامی که فر خود را تمیز کردید، مهم است که اقداماتی را برای حفظ تمیزی آن انجام دهید. در این قسمت محتوا تمیز کردن فر به نکاتی در این باره می‌پردازیم.

از یک تابه یا ورقه پخت مناسب برای جلوگیری از ریختن یا چکه در حین پخت‌وپز استفاده کنید.

کثیفی‌ها را به‌محض وقوع تمیز کنید تا از سفت‌وسخت شدن بعداً تمیز کردن آن‌ها جلوگیری کنید.

در استفاده از پاک‌کننده‌های شیمیایی خشن یا اسکرابرهای ساینده که می‌توانند به سطوح فر آسیب برسانند، خودداری کنید.

سخن نهایی

در پایان، لازم است بدانید که تمیز کردن فر شما نباید یک کار دلهره‌آور باشد. با استفاده از وسایل و تکنیک‌های تمیزکننده مناسب، می‌توانید ظاهر و کارکرد فر خود را همیشه سالم نگه دارید. 

چه ترجیح می‌دهید از پاک‌کننده‌های تجاری فر استفاده کنید یا از محلول‌های طبیعی مانند جوش‌شیرین و سرکه، مطمئن شوید که برای حفظ تمیزی اجاق‌گاز خود اقدامات لازم را انجام داده‌اید تا از طول عمر آن اطمینان حاصل کنید.

به یاد داشته باشید که هنگام تمیز کردن فر خود همیشه از دستکش استفاده کنید. علاوه بر این، مراقب باشید که از پاک‌کننده‌های ساینده یا ابزاری که می‌تواند سطح فر شما را خراش دهد یا آسیب برساند، استفاده نکنید. ممنون که با ما تا انتها همراه بودید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان