تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۲ نظر

نماینده زابل: به مشکلات مردم سیستان رسیدگی نشود، استعفا می‌دهم

نماینده زابل گفت: در صورت عدم عزم جدی دولتمردان جهت حل مشکلات و احقاق حقوق مردم مظلوم سیستان و ادامه بی تفاوتی‌های مسئولین مربوطه قطعا بنده به عنوان خادم مردم شریف سیستان این روند را نخواهم پذیرفت و استعفای خود را تقدیم مجلس خواهم کرد.

نماینده زابل: به مشکلات مردم سیستان رسیدگی نشود، استعفا می‌دهم
رویداد۲۴محمد سرگزی، نماینده زابل در نشست علنی امروز (دوشنبه ۲۸ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: همان طور که مستحضرید سیستان روزگاری انبار غله ایران بوده است این سرزمین سال‌ها است که به سبب قهر طبیعت با خشکسالی‌های متمادی دست و پنجه نرم می‌کند، قهر طبیعت از یک سو و قهر مسئولان دولتی در ادوار مختلف با این منطقه از سوی دیگر درد و رنج مردم مظلوم سیستان را صد چندان کرده است.

به گزارش ایلنا، نماینده زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس بیان کرد: در سال‌های قبل به واسطه سیلاب و ذخیره آن در چاه نیمه‌ها آب شرب و بخشی از آب کشاورزی مردم تامین می‌شد و با این آب کشاورزی، دامداری و صیادی در حداقل در بخشی از سیستان رونق داشته است فاجعه بزرگ زابل از آنجا شروع شد که بند کمال خان که آخرین فاز آن از سال ۹۰ شروع شده بود در زیر چشم دولتمردان در سال ۱۳۹۹ تکمیل شد و رئیس جمهور وقت افغانستان اعلام کرد آب را در مقابل نفت می‌دهیم و این یعنی نقض معاهده ۱۳۵۱.

وی ادامه داد: بند انحرافی کمال خان در سال گذشته بیش از ۲ میلیارد مترمکعب آب را به بیابان گود زره هدایت کرد و هیچ آبی از حق آبه روخدخانه هیرمند به سیستان نیامد و نابودی و مرگ سیستان با سرعت بیشتری اتفاق افتاد. کشاورزی و صیادی به طور کامل از بین رفت، دامداری هم به جهت نبود نهاده‌های دامی و هزینه بالای تامین آن در حال نابودی است. سه سال از این واقعه می‌گذرد و مکرر در دولت قبل و فعلی پیگیری کردیم، اما اراده‌ای جدی برای حل این مشکل ندیدم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: یک سوال از دولتمردان دارم، آیا تا کنون از خود پرسیده اید در منطقه سیستان که حیات بیش از ۷۰ درصد مردم آن گره به دامداری، صیادی و کشاورزی خورده است امروز با از بین رفتن همه این‌ها از چه طریقی امرار معاش می‌کنند و چگونه زنده مانده اند. اگر چه بر زبان و روی کاغذ در اولویت هستیم و همه دل می‌سوزانند و اشک می‌ریزند، اما در عمل در هیچ اولویتی نیستیم.

سرگزی بیان کرد: سه سال آب کشاورزی مردم را برای شرب گذاشتیم و هیچ کشاورزی صورت نگرفت، اما یک ریال خسارت نکشت به مردم ندادیم، آقایان مسئول آیا طاقت ماندن در زیر طوفان‌های ۱۲۰ روزه که امکان نفس کشیدن را از فرزندان دیار سیستان گرفته است را دارید؟ آیا می‌توانید خانواده‌های خود را در چنین شرایطی ساکن این منطقه کنید؟ بیش از هزار کارتن خواب و قبرخواب در زابل وجود دارد مسئولین مختلفی از دولت و نهاد‌های انقلابی به سیستان آمدند این وضعیت را از نزدیک دیده اند، اما اقدامی نکرده اند. شما را قسم می‌دهم تاکنون از خود پرسیده اید اگر این وضعیت در جای دیگری بود امروز چه اتفاقی می‌افتاد و دولت‌ها چگونه اقدام می‌کردند؟

رئیس فراکسیون حقوق بشر در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز تهیه نان خوردن برای مردم ما با بحران روبه رو شده است، همکاران باید به دنبال این باشیم که بتوانیم حداقل‌های یک زندگی ابتدایی از جمله تهیه آرد، سیلندر گاز، نفت سفید، آب و نیاز‌های اولیه مردم خود را از دولتمردان مطالبه کنیم. آقای وزیر نفت مگر شما قول ندادید که سهمیه نفت سفید را برایشان تامین کنید؟ آیا بررسی کردید که این اتفاق افتاد یا خیر؟ چرا موضوع کودینگ کارت‌های سوخت استان ما حل نمی‌شود؟

وی اظهار داشت: آقای رئیس جمهور بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم شریف سیستان در چندماه اخیر به شهر‌های دیگر کشور مهاجرت کرده اند یقینا می‌دانید که خالی شدن بسیاری از مناطق مرزی سیستان که به تعبیر مقام معظم رهبری تنگه احد نظام است چه تبعاتی را در حوزه امنیت کشور خواهد داشت.

سرگزی بیان کرد: آقای رئیس جمهور کدام رئیس جمهور و وزیر را در ادوار مختلف دارید که به محض انتخاب نخستین سفر‌های استانی اش را به سیستان و بلوچستان نداشته باشند، این همه آمدند، جلسه گرفتند، مصوبه گذراندند آیا تغییری در وضع مردمی که حتی نان شب ندارند ایجاد شده است. چقدر از مصوبات مانند پرداخت خسارت به کشاورزان، دامداران، صیادان، فعال شدن بازارچه‌های مرزی، فعال شدن معدن مس انجام شده است؟ جناب آقای رئیس جمهور و دولتمردان وعده لباس گرم شما در حال از پای درآوردن مردم سیستان است.

رئیس فراکسیون حقوق بشر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درپایان باید عرض کنم انفعال دستگاه دیپلماسی در خصوص آب‌های مرزی و رودخانه‌های بین المللی خصوصا رودخانه هیرمند اصلا قابل پذیرش نیست و حتما طرح استیضاح وزیر امور خارجه را در این خصوص در پی خواهد داشت و در صورت عدم عزم جدی دولتمردان جهت حل مشکلات و احقاق حقوق مردم مظلوم سیستان و ادامه بی تفاوتی‌های مسئولین مربوطه قطعا بنده به عنوان خادم مردم شریف سیستان این روند را نخواهم پذیرفت و استعفای خود را تقدیم مجلس خواهم کرد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
بازنشسته مخابرات منطقه تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
0
2
سوال بنده این است که چرا رئیس مجلس شورای اسلامی در خانه ملت متاسفانه در این مدت ۱ سال و ۴ ماه هیچ کاری برای حل مشکلات بازنشستگان شرکت مخابرات در سراسر کشور نکرده است و همچنان نیز ادامه دارد چرا؟
حدود ۴۰۰ نماینده مجلس در خانه ملت متاسفانه تاکنون هیچ کاری برای حل مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور نکردند چرا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
1
2
وعده های دروغ در کشور به اصطلاح اسلامی
از سال 1357 تاکنون دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس به کارمندان، کارگران، بازنشسته های و مردم دروغ می گویند و همچنان نیز ادامه می دهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
1
2
دادن وعده‌های دروغین حرام است
وعده های دروغ در کشور به اصطلاح اسلامی
از سال 1357 تاکنون دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس به کارمندان، کارگران، بازنشسته های و مردم دروغ می گویند و همچنان نیز ادامه می دهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
1
1
درود بر شما بازنشستگان عزیز مخابرات
مبارزه با مجید سلطانی خیانتکار را ادامه خواهیم داد
طُ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
2
2
رئیس جمهور وقت افغانستان و طالبان رفتاری مشابه داشتند و دارند.
کاملا ضدایرانی مثل همیشه مثل خیلی از مهاجرین ولی باز یک عده تو انجمن دیاران خودشون رو برای این نمک نشناس ها میکشن و دغدغه شون هنوز "مهاجرین غیرقانونی" است که به هیچ دردی نمیخورند و کلی هم ادعا دارند.
حقابه سیستان رو نمیدن ولی از یارانه مردم ایران استفاده میکنند.
پارسال به گفته استانداری تهران فقط بیش از دومیلیون افغان داخل تهران هستند حالا شهرهای دیگر بماند!
تازه این ها کسانی هستند که برگه گرفتند فرم پر کردند کلی غیرقانونی هم داریم که انجمن دیاران برای احقاق حق!!!!! این ها داره دیوانه وار خودش رو به در و دیوار میزنه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
2
2
وقتی در ایام تعطیلات نوروز هم قیمت دلار بالا می‌رود و به 55 هزارتومان می‌رسد یعنی دستی در کار است که نمی‌گذارد بازار آرام بگیرد و مردم آرامش پیدا کنند. مسئولین باید این دست‌های دشمنی با مردم را بشکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
1
1
ایران‌خودرو و سایپا دعوتنامه‌های فروردین و اردیبهشت را که خیلی زودتر از موعد باید ارسال می‌شد‌، نفرستاده تا افزایش قیمت اعلام شود و پس از آن اقدام به ارسال دعوتنامه کند ایران‌خودرو به مدت یک سال و حتی بیشتر پول مردم را بدون سود گرفته و الان در پی افزایش قیمت جدید است. پس از تماس‌های مکرر اعلام کردند تا افزایش قیمت اعلام نشود، هیچ دعوتنامه‌ای ارسال نمی‌شود. از وزارت صمت و سازمان تعزیرات حکومتی می‌خواهیم جلوی آن را بگیرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
2
0
لازم است کسانی که خود را نامزد نمایندگی مجلس می‌کنند دارای سابقه وفاداری به نظام، انقلاب و مردم و با برنامه‌ و از حریت لازم برای ابراز تشخیص درست خود برخوردار باشند و نه صرفا شوق کسب صندلی سبز مجلس و پیگیری نگاه‌های شخصی خود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
1
1
همزمان و توأم با عزم راسخ دستگاه‌ها برای برخورد قانونی با هنجارشکنان در زمینه حجاب، بخش‌های جانبی مرتبط با مقوله حجاب هم باید دچار تحول جدی شود. یکی از بخش‌های مهم در این زمینه بخش پوشاک است. اشباع بازار از مانتوهای تنگ، کوتاه، جلوباز، تور، آستین کوتاه همچنین شلوارهای تنگ و کوتاه و دارای چاک و پارگی، جوراب کوتاه و در مجموع پوشاک غیرمتعارف، غیراسلامی و بی‌ارتباط با فرهنگ اصیل ایرانی در پوشاک مردان و زنان و تهی و کم‌مایه بودن دست بازار در ارائه پوشاک مناسب به ویژه برای بانوان مایه شرمساری است. لذا برخورد جدی با تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان پوشاک غیراسلامی و تعیین ضرب‌الاجل برای آنان از طرفی و حمایت از تولیدکنندگان البسه مطابق با شأن این ملت در سالی که مزین به رشد تولید و مهار تورم است امری کاملاً ضروری، فوری، آنی و اجتناب‌ناپذیر می‌باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
3
0
در حالی که کشورمان در بحران جمعیتی و رشد منفی قرار گرفته، سالانه طبق آمار رسمی حدود 500 هزار سقط جنین توسط مراکز سقط جنین صورت می‌گیرد! در خیلی از موارد‌، داروخانه‌ها به صورت آزاد و بدون قانونی بازدارنده اقدام به فروش داروهای سقط جنین می‌‌کنند! مسئولین امر باید محکم‌تر برخورد‌کنند.
تفرش
|
United States of America
|
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
0
0
طرف امده در مورد مردم سيستان بيانيه داده كه استعفا ميدم، ( كه بنظر من بايد ميمرد، مرگ بهتر از ناتواني در انجام تعهدات و مسئوليت هاي ذاتي است كه در راحت طلبي زندگي در تهران كقيف گم شده)، اما ببينيد مردم چه كامنت هايي ميگذارند!!!
١- بازنشسته دنبال حقوق بيشتر
٢-مخالفت با مهاجرين افغاني
٣-نگراني از وضعيت حجاب
٤- تعيين شرايط نامزدي مجلس
٥- نگراني از كاهش جمعيت

يكنفر هم بفكر مردم محروم نيست، ملتي هستيم پاره پاره، بي فرهنگ، نژادپرست و پول دوست، مذبذب و رياكار، بيسواد و پرمدعا.

خدايا سرنوشت ما را با اين قوم رياكار گره مزن. آمين.
حسین اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
0
0
حالا که دیگه نزدیک انتخاباته؟!
نظرات شما
پیشخوان