تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۲

از کجا بفهمیم کیست داریم؟

بیماری کیستیک یک اصطلاح گسترده است و برای شرایطی که باعث تشکیل کیست یا کیسه‌های پر از مایع در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود استفاده می‌شود. اما از کجا بفهمیم کیست داریم؟

از کجا بفهمیم کیست داریم؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی: این کیست می‌توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند و بسته به محل و اندازه خود می‌توانند علائم مختلفی ایجاد کنند. در این مقاله به بررسی می‌خوام شما را با چند نوع کیست رایج، روش تشخیص و علائم مشخصه آن‌ها آشنا کنیم.

روش تشخیص کیست

معمولاً علائم کیست بستگی زیادی به نوع کیست و اندام درگیر آن دارد. گاهی برخی متوجه یک توده غیرطبیعی در زیر پوست می‌شوند.

این بیماری ممکن است به‌صورت یک برآمدگی روی پوست و یا در لایه‌های زیرین پوست رشد کند؛ البته بعضی از کیست‌ها در اندام‌های داخلی به وجود می‌آیند و قابل‌لمس و مشاهده نیستند.

بسیاری از کیست‌های داخلی علائمی ندارند و تنها در آزمایش‌ها قابل‌تشخیص هستند. اگر کیست در مغز ایجاد شود، می‌تواند باعث سردرد و بروز سایر علائم گردد.

کیست‌های غیرعفونی معمولاً به‌آهستگی رشد می‌کنند و سطح صافی دارند و ممکن است کوچک یا بسیار بزرگ باشند. اغلب کیست‌ها دردناک نیستند و غالباً مشکلی ایجاد نمی‌کنند مگر کیست‌های:

_رشد در منطقه حساس

_برخورد به عصب یا رگ خونی

_عفونی

_بسیار بزرگ

_تأثیر بر عملکرد اندام

کیست مویی

یکی از رایج‌ترین کیست‌ها این نوع کیست است. معمولاً از به وجود آمدن حفره‌های زیر پوستی در فاصله بین دو باسن و کمی بالاتر از مقعد ایجاد می‌شود. علائم آن عبارت‌اند از:

_درد

_تورم و قرمزی

_التهاب

_عفونت

_آبسه

بیماری کلیه پلی‌کیستیک

به گزارش رویداد۲۴ بیماری کلیه پلی‌کیستیک یک اختلال ژنتیکی است که باعث ایجاد کیست‌های متعدد در کلیه‌ها می‌شود. شایع‌ترین بیماری کلیوی ارثی است و میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت‌تأثیر خود قرار داده است.

کیست‌ها پر از مایع هستند و می‌توانند بسیار بزرگ شوند و این تغییر حالت باعث بزرگ شدن کلیه‌ها و از دست دادن عملکرد آن‌ها در طول زمان می‌شود. علائم این بیماری شامل:

_کمردرد

_فشارخون بالا

_وجود خون در ادرار

از کجا بفهمیم کیست داریم؟

کیست تخمدان چیست؟

این کیست‌ها کیسه‌های پر از مایعی هستند که در تخمدان زنان تشکیل می‌شوند. متأسفانه یک اتفاق رایج است و اغلب مورد توجه خیلی از افراد قرار نمی‌گیرد.

اکثر کیست‌های تخمدان بی‌ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند، اما در برخی موارد می‌توانند باعث درد یا ناراحتی شوند. علائم کیست تخمدان عبارت‌اند تز:

_درد لگن

_نفخ

_پریودهای نامنظم

کیست­ سینه چیست؟

 (Breast Cysts) کیسه­‌هایی پر از مایع در داخل سینه‌اند. این کیست­ها یکی از مهم‌­ترین دلایل ایجاد توده در پستان‌­ها هستند و می‌­توانند در هر دو پستان شکل بگیرند.

آن‌­ها معمولاً غیرسرطانی و خوش‌خیم هستند و نیازی به درمان ندارند، مگر این­که کیست بزرگ، دردناک و آزاردهنده شوند. این بیماری در هر سنی ممکن از به وجود آید. اما میانگین سنی که بیشتر درگیر آن هستند خانم‌های بین 35 تا 50 سال هستند. علائم این بیماری به این گونه است که:

_تورم، درد سینه یا تحریک­پذیر بودن

_وجود توده یا برآمدگی گرد یا بیضوی

_ترشحات نوک سینه

_افزایش اندازه کیست سینه و بالارفتن حساسیت سینه قبل از دوره عادت ماهیانه

_کاهش اندازه کیست سینه و برطرف شدن علائم پس از دوره عادت ماهیانه

کیست پانکراس چیست؟

کیسه‌هایی پر از مایع هستند که در پانکراس تشکیل می‌شوند. آن‌ها اغلب به طور اتفاقی در طول آزمایش تصویربرداری برای یک بیماری دیگر شناسایی می‌شوند.


بیشتر بخوانید: دلایل درد زیر شکم در زنان


اکثر کیست‌های پانکراس خوش‌خیم هستند و نیازی به درمان ندارند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند سرطانی شوند. علائم کیست پانکراس:

_درد شکم

_حالت تهوع

_استفراغ

فیبروز کیستیک

یک بیماری ارثی است که بر سیستم تنفسی، گوارشی و تولیدمثلی تأثیر می‌گذارد. این بیماری در اثر جهش در ژن CFTR ایجاد می‌شود که پروتئینی را تولید می‌کند که حرکت نمک و آب را به داخل و خارج سلول‌ها تنظیم می‌کند.

در افراد مبتلا به CF، این پروتئین به‌درستی عمل نمی‌کند و منجر به تولید مخاط غلیظ و چسبنده می‌شود که راه‌های هوایی و دستگاه گوارش را مسدود می‌کند. علائم CF :

_سرفه مزمن

_عفونت‌های مکرر ریه

_مشکل در افزایش وزن

بیماری کبد پلی‌کیستیک

PCLD یک اختلال ژنتیکی نادر است که باعث ایجاد کیست‌های متعدد در کبد می‌شود. اغلب با PKD همراه است و افراد مبتلا در معرض افزایش خطر ابتلا به PCLD هستند.

کیست‌ها می‌توانند بسیار بزرگ شوند و به مرور زمان باعث بزرگ شدن کبد و از دست دادن عملکرد آن‌ها شوند. علائم بیماری کبد پلی‌کیستیک شامل:

_درد شکم

_نفخ

_مشکل در تنفس

کیست‌های درموئید چیست؟

این نوع بیماری این گونه به وجود می‌آیند که کیسه‌هایی پر از مو، پوست و سایر بافت‌ها هستند که می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن از جمله تخمدان‌ها، بیضه‌ها و ناحیه خاجی در پایه ستون فقرات تشکیل شوند.

آن‌ها معمولاً خوش‌خیم هستند و نیازی به درمان ندارند مگر اینکه به اندازه کافی بزرگ شوند که باعث ناراحتی یا اختلال در عملکرد طبیعی بدن شوند. علائم کیست درموئید به محل و اندازه آن‌ها بستگی دارد.

کیست‌های تیروئید کدامند؟

کیسه‌های پر از مایع هستند و در غده تیروئید که در گردن قرار دارد تشکیل می‌شوند. اکثر کیست‌های تیروئید خوش‌خیم هستند و نیازی به درمان ندارند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند سرطانی شوند. علائم کیست تیروئید عبارت است از:

_تورم در گردن

_مشکل در بلع

_مشکل در تنفس

کیست آراکنوئید

کیست‌های عنکبوتیه کیسه‌هایی پر از مایع هستند که در غشای عنکبوتیه که یکی از غشاهایی است که مغز و نخاع را احاطه کرده است، تشکیل می‌شوند.

اکثر کیست‌های عنکبوتیه بدون علامت هستند و نیازی به درمان ندارند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند باعث:

_سردرد

_تشنج

_سایر علائم عصبی

انواع دیگر کیست

_آکنه

_بیکر

_بارتولین

_شالازیون

_کلوئیدی

_اپیدیدیم

_گانگلیون

_هیداتیک

_سباسه

_لوزالمعده

_پری اپیکال

_قطبی

_پیلونیدال

_غده پینه آل

_تارلوف

راه‌های جلوگیری از ایجاد کیست در بدن

برای به حداقل رساندن و درگیر نشدن به انواع کیست می‌توان کارهایی انجام داد که شامل:

_حفظ یک سبک زندگی سالم

_رژیم غذایی سالم

_ورزش منظم

_خواب کافی

از درمان‌های هورمونی غیرضروری خودداری کنید

درمان‌های هورمونی مانند درمان جایگزینی هورمونی و قرص‌های ضدبارداری می‌توانند خطر ابتلا به انواع خاصی از کیست‌ها را افزایش دهند.

رعایت بهداشت

 نظافت و رعایت بهداشت به‌ویژه در ناحیه تناسلی، می‌تواند به کاهش خطر عفونت‌هایی که می‌تواند منجر به کیست شود، کمک کند.

مراقب‌های لازم در زمان ایجاد کیست در بدن

اگر سابقه کیست یا سایر بیماری‌های مرتبط با سلامتی دارید، حتماً معاینات و غربالگری‌های منظم را داشته باشید. این کنترل‌ها می‌توانند به نظارت بر هرگونه تغییر یا پیشرفت جدید کمک کنند.

البته توجه به این نکته ضروری است که اگرچه این مراحل ممکن است به کاهش خطر کیست کمک کنند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که از بروز کامل آن‌ها جلوگیری کند.

نتیجه‌گیری

خواندیم که بیماری‌های کیستیک گروهی از اختلالات هستند که می‌توانند اندام‌ها و سیستم‌های مختلف بدن از جمله کلیه‌ها، کبد، پانکراس و ریه‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهند.

این بیماری‌ها می‌توانند از خفیف تا تهدیدکننده زندگی متغیر باشند و می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی فرد داشته باشند. انواع بیماری‌های کیستیک مورد بحث در این مقاله تنها چند نمونه از بسیاری از شرایط مختلف است که در این دسته قرار می‌گیرند.

به طور خلاصه، بیماری‌های کیستیک گروه پیچیده‌ای از اختلالات هستند که می‌توانند اندام‌ها و سیستم‌های مختلف بدن را تحت‌تأثیر قرار دهند.

آگاهی از انواع مختلف بیماری‌های کیستیک و علائم مرتبط با آن‌ها می‌تواند به افراد کمک کند تا برای نگرانی‌های بالقوه سلامتی خود را به سرعت شناسایی کرده و به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان