تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

پاکسازی تیک آبی از حساب کاربران مشهور توئیتر

توئیتر روز پنجشنبه در اقدامی از پیش اعلام نشده، چک مارک‌های آبی‌رنگی که از قدیم کنار نمایه برخی از کاربران وجود داشت را به کلی برداشت و حذف کرد. در میان کسانی که به علت نپرداختن حق اشتراک، از این امکان بی‌بهره شدند نام افراد مشهوری به چشم می‌خورد.

پاکسازی تیک آبی از حساب کاربران مشهور توئیتر
رویداد۲۴ یورونیوز نوشت: توئیتر روز پنجشنبه در اقدامی از پیش اعلام نشده، چک مارک‌های آبی‌رنگی که از قدیم کنار نمایه برخی از کاربران وجود داشت را به کلی برداشت و حذف کرد. در میان کسانی که به علت نپرداختن حق اشتراک، از این امکان بی‌بهره شدند نام افراد مشهوری به چشم می‌خورد.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که توئیتر علاوه بر این اقدام، برچسب «رسانه‌های وابسته به دولت» و «رسانه‌های تامین مالی شده توسط بودجه دولتی» را از صفحه رسانه آمریکایی «رادیو عمومی ملی مشهور به ان‌پی‌آر NPR» یا رسانه کانادایی «سی. بی. سی» را نیز برداشته است.

رسانه «راشا تودی» از روسیه و «شین هوا» از چین نیز که این برچسب را در کنار حساب کاربری خود یدک می‌کشیدند هم دیگر این عبارت را در کنار نام کاربری‌شان نخواهند داشت.

در توضیح این برچسب‌ها، توئیتر آورده بود که «رسانه‌های وابسته به دولت به رسانه‌هایی گفته می‌شود که محتوای سرمقاله‌شان از طریق منابع مالی، فشار سیاسی مستقیم یا غیرمستقیم و/یا کنترل بر تولید و توزیع توسط آن دولت کنترل می‌شود». در ادامه این متن آمده است: «سازمان‌های رسانه‌ای دولتی که دارای استقلال تحریریه هستند، مانند بی‌بی‌سی در بریتانیا یا ان‌پی‌آر در آمریکا، به عنوان رسانه‌های وابسته به دولت تعریف نمی‌شوند».

چندین رسانه، از جمله ان‌پی‌آر در هفته گذشته و رادیو عمومی سوئد در همین هفته، تصمیم گرفته بودند در اعتراض به این اشاره‌ها و برچسب‌زنی‌ها، پلت فرم توئیتر را ترک کنند.

در همین زمینه عبارت «کارمند دولت» نیز از حساب کاربری ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران حذف شد.

تیک آبی حساب پاپ پاک شد

حذف این توضیحات از کنار حساب کاربری این رسانه‌ها، با پاکسازی نشان‌های آبی رنگ از حساب کاربرانی همراه شد که حق اشتراک تعریف شده برای تایید اصالت حساب خود را پرداخت نکرده‌اند.

بدین ترتیب افراد مشهوری از جمله بیانسه خواننده مشهور موسیقی پاپ و حتی رهبر کاتولیک‌های جهان پاپ فرانسیس هم این علامت را که به معنی وضعیت تایید شده‌ی آن‌ها بود را از دست دادند.

هرچند که گویی برخی از چهره‌های سرشناس مانند «لُبرون جیمز» ستاره بسکتبال و «استیون کینگ» نویسنده رمان «درخشش / Shining» از قاعده مستثنی بوده و علامت‌های آبی برای آن‌ها همچنان حفظ شده است؛ که البته تعحب یکی از آن‌ها را به دنبال داشت.

استیون کینگ که قبلا ایلان ماسک را با طعنه، به عنوان فردی نامناسب برای مدیریت توئیتر مورد عنایت خودش قرار داده بود، در واکنش به اینکه هنوز هم تیک آبی در حساب کاربری او رخنمایی می‌کند نوشت: «اکانت توئیترم می‌گوید که من برای داشتن نشان آبی، درخواست اشتراک داده بودم. ولی ندادم.»

ماسک هم در جواب به او در توئیتی نوشت: «قابل شما را نداشت، ناماسته (قربان تو)» و شکلک دوتا دست بر روی هم را کنارش اضافه کرد.

ماسک به طور جداگانه در یک توئیت دیگر نوشت: «خودم شخصا برای چند نفر حق اشتراک را واریز کردم» و سپس با اشاره به «ویلیام شاتنر» بازیگر فیلم «پیشتازان فضا / Star Trek» که ماه گذشته از مجبور شدن به پرداخت پول برای حفظ چک مارک آبی خود گلایه‌مند بود، توئیت کرد: «فقط برای شاتنر، لبرون و کینگ.»

در میان افرادی که نشان‌های آبی خود را از دست دادند، نام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده، بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت و کیم کارداشیان، ستاره تلویزیون هم به چشم می‌خورد.

از زمانی که مالکیت توئیتر به دست ایلان ماسک افتاده، سیاست اعطای نشان آبی هم عوض شده است. پیش‌تر، افراد، روزنامه‌نگاران، مدیران، سیاستمداران و مؤسسات می‌توانستند صرفا پس از طی مراحل تایید هویت، به نشان تیک آبی دست یابند و اصالت حساب کاربری خود را از همین طریق اعلام کنند.

ایلان ماسک در ماه نوامبر گفته بود که توئیتر برای راه‌اندازی ممر‌های درآمدی جدید ورای تبلیغات، شروع به دریافت هشت دلار در ماه برای اشتراک این نشان خواهد کرد. این شرکت بعدا علامت‌هایی را در رنگ‌های طلایی برای صاحبان مشاغل و خاکستری برای سازمان‌ها و مقامات دولتی را عرضه کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: توئیتر
نظرات شما
پیشخوان