تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

کدام حیوان قلب ندارد؟

قلمرو حیوانات بسیار وسیع است، با بیش از 1.5 میلیون گونه شناخته شده که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. از کوچک‌ترین حشرات تا بزرگ‌ترین پستانداران هستند که به روش‌های مختلفی با محیط خود سازگار شده‌اند. اما به نظرتان کدام حیوان قلب ندارد؟

کدام حیوان قلب ندارد؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی: چندین حیوان بدون قلب زندگی می‌کنند. آن‌ها برای پمپاژ خون یا حمل اکسیژن از طریق سیستم گردش خون خود به قلب نیاز ندارند. شاید غیرقابل‌تصور به نظر برسد، اما این موجودات هرآنچه که برای زندگی بدون قلب نیاز دارند را دارند. بیایید در مورد این حیوانات باورنکردنی و نحوه عملکرد آن‌ها بدون قلب بیشتر بدانیم. 

1. ستاره دریایی

ستاره‌های دریایی تقریباً در تمام محیط‌های آبی زندگی می‌کنند، اما بیشتر در اقیانوس‌ها دیده می‌شوند. . آن‌ها صدف، صدف، پلانکتون و حتی ستاره‌های دریایی دیگر را می‌خورند. از آنجایی که ستاره‌های دریایی دندان ندارند، غذای خود را به طور کامل می‌بلعند.

آن‌ها سیستم گردش خونی ندارند که خون را در بدنشان پمپاژ کند . به‌جای آن یک سیستم عروقی آب دارند که آب دریا را از طریق سیستم‌های خود حمل می‌کنند. این موجودات دارای سیستم گردش خون باز هستند.

این بدان معنی است که آب دریا از طریق حفره بدن آن‌ها حرکت می‌کند. اما بدون کمک قلب. آب دریا به‌جای قلب، مواد مغذی را در بدن آن‌ها به حرکت در می‌آورد. 

کدام حیوان قلب ندارد؟

2. شقایق‌دریایی

به گزارش رویداد۲۴ شقایق‌های دریایی خود را به سطوح سخت می‌چسبانند یا در کف اقیانوس در شن‌های نرم زندگی می‌کنند. بیشتر آن‌ها در آب‌های گرمسیری زندگی می‌کنند؛ اما تعدادی از آن‌ها با آب سرد دریا سازگار شده اند. 

این شاخک‌ها ممکن است؛ مانند یک گل ظریف باشند، اما هر طعمه‌ای را که بیش از حد نزدیک شود، شکار می‌کنند. شقایق‌های دریایی خرچنگ، ماهی‌های کوچک، نرم‌تنان و بسیاری دیگر از موجودات دریایی را می‌خورند. . ازآنجایی‌که شقایق‌های دریایی قلب ندارند، معده آن‌ها به‌عنوان سیستم گردش خون آن‌ها عمل می‌کند.

به این شکل گردش خون معده و عروقی می‌گویند. . این‌گونه که مواد مغذی را فراهم می‌کند و مواد زائد را با انتشار یا حرکت آب دریا در حال حرکت در سلول‌ها از بدن خارج می‌کند.

کدام حیوان قلب ندارد؟

3.کرم پهن

کرم‌های مسطح بدنی نرم و صاف دارند قلب و هیچ استخوانی ندارند. . سه نوع کرم مسطح وجود دارد که شامل پلاریان، فلوک و کرم نواری می‌شود؛ آن‌ها فقط یک روزنه در بدن خود دارند.

شناخته شده‌ترین کرم مسطح کرم نواری است و . می‌تواند در دستگاه گوارش شما زندگی کند و غذایی که می‌خورید را مصرف کند. سایر کرم‌های مسطح در آب‌های نمکی و شیرین زندگی می‌کنند و از موجودات دریایی مرده یا زخمی تغذیه می‌کنند.


بیشتر بخوانید: خطرناک‌ترین سگ‌های دنیا را بشناسید


این کرم‌های انگلی سیستم گوارشی، تنفسی یا گردش خون ندارند. بدون قلب، آن‌ها اکسیژن را از طریق بافت‌های بدن خود جذب می‌کنند. . به این ترتیب دی‌اکسیدکربن را نیز دفع می‌کنند. آن‌ها فقط یک روزنه در بدن خود دارند. اغلب به آن دهان می‌گویند که مواد زائد را نیز از بین می‌برد.

کدام حیوان قلب ندارد؟

4. اسفنج دریایی

اکثر اسفنج‌های دریایی با فیلترکردن آب از طریق حفره بدن و مصرف موجودات مغذی غذا می‌خورند. . به این‌گونه تغذیه معلق می‌گویند. . بیشتر منابع غذایی آن‌ها جلبک، پلانکتون و باکتری است. آن‌ها باید برای غذای خود سخت کار کنند.

این اسفنج‌ها باید یک تن آب را پمپ کنند تا یک اونس غذا را فیلتر کنند. اسفنج‌های دریایی رنگارنگ به‌صورت مستعمرات در تمام اعماق اقیانوس زندگی می‌کنند. . آن‌ها دهان، سیستم گردش خون یا هیچ بافت یا اندام واقعی ندارند.

کدام حیوان قلب ندارد؟

5. چتر دریایی

چتر دریایی ممکن است؛ مانند حباب‌های بی‌ضرر، ژلاتینی شناور و زیبا در اقیانوس به نظر برسند، اما دارای مقادیر زیادی شاخک‌های سمی و گزنده هستند. .

پس از نیش‌زدن طعمه خود که از سخت‌پوستان کوچک مانند میگو، لارو و تخم ماهی را شکار می‌کنند. در کنار اینکه چتر دریایی قلب ندارند؛ همچنین سیستم گردش خون، تنفسی یا عصبی نیز ندارد. آن‌ها غذا و اکسیژن را از طریق بدن خود که یک لایه نازک هست را جذب می‌کنند. 

کدام حیوان قلب ندارد؟

6. خیار دریایی (خارپوستان)

شما می‌توانید خیارهای دریایی را در تمام آب‌های دریایی در سراسر جهان پیدا کنید. آن‌ها می‌توانند در محیط‌های کم‌عمق و عمیق زندگی کنند.

آن‌ها پاهای لوله‌ای در سراسر بدن خود دارند که از آن برای چسباندن خود به کف اقیانوس استفاده می‌کنند. آن‌ها در پی یافتن مواد غذایی مانند پلانکتون‌ها، جلبک‌ها، ذرات ضایعات، و بی‌مهرگان هستند.

خیارهای دریایی اگرچه قلب ندارند، اما دارای دستگاه تنفسی هستند. دستگاه تنفسی آن‌ها در کنار دستگاه گوارش قرار دارد. شاخک های کوتاهی در اطراف دهان خود دارند که غذا را می گیرند. 

برخلاف سایر موجودات بدون قلب، خیار دریایی دارای سیستم گردش خون است که خون شفاف را پمپاژ می‌کند. . در کنار روده است و . عروق پشتی خون را به دستگاه تنفسی و گوارشی پمپاژ می‌کنند.

کدام حیوان قلب ندارد؟

7. مرجان 

بسیاری از گونه‌های مرجانی در تمام اقیانوس‌های جهان زندگی می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در مناطق قطبی و گرمسیری زنده بمانند . بااین‌حال، مرجان‌های صخره‌ساز باید در جایی زندگی کنند که نور خورشید به آن‌ها در آب برسد. . 

مرجان شبیه یک گیاه است، اما در واقع یک حیوان است. آن‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند و برای زنده ماندن به یکدیگر وابسته هستند. . 

ارگانیسم‌های کوچکی که پولیپ نامیده می‌شوند، مرجان‌های منفرد هستند که از یون‌های موجود در آب برای تشکیل اسکلت‌هایی در قسمت بیرونی مرجان برای محافظت از آن‌ها استفاده می‌کنند.

پولیپ دهانی دارد که توسط شاخک‌ها احاطه شده است. آن‌ها جلبک‌ها و زئوپلانکتون‌ها را برای غذا جمع‌آوری می‌کنند و هرگونه حیات دریایی را که آن‌ها را تهدید می‌کند نیش می‌زنند.

. پس از هضم غذا، مواد زائد از طریق دهان برگشت می‌کنند دستگاه گوارش آن‌ها جایگزین سیستم گردش خون می‌شود، بنابراین آن‌ها به قلب نیاز ندارند.

کدام حیوان قلب ندارد؟

صحبت نهایی

به طور خلاصه، درک اینکه کدام حیوان قلب ندارد و چگونه انتقال خون انجام می‌شود یک دانش ضروری است. درحالی‌که این موجودات ممکن است یک حیوان منحصربه‌فرد بدون قلب باشند، اما دارای یک سیستم بدنی خاص خود هستند که آن‌ها را قادر می‌سازد در محیط خود رشد کنند. ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مطالب خواندنی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان