تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

مدیر یک مرکز تجاری تهران: کسبه ضابط نیستند، اجازه قانونی هم ندارند اما پلیس می‌گوید شما باید برخورد کنید!/ ابلاغ کتبی نمی‌دهند، چون استناد قانونی ندارند

یکی از مراکز تجاری بزرگ تهران به تازگی به دلیل عدم رعایت حجاب و شئون اسلامی پلمپ شده است. تحقیقات نشان داده اقدام پلیس در پی جلسه‌ای بوده که با نمایندگان مراکز تجاری تهران گذاشته شده و در آن دستورالعمل تذکر رعایت حجاب ابلاغ شده است. این دستورالعمل ظاهرا به دلایل حقوقی به صورت کتبی ابلاغ نشده، اما در نهایت مراکز تجاری در صورت عدم اجرای آن پلمپ خواهند شد.

پلمب پاساژهای تهران

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: صبح روز سه شنبه ۵ اردیبهشت خبر پلمپ یکی از مراکز تجاری تهران خبر دادند. ساعاتی بعد صفحه اینستاگرام مرکز تجاری اپال تهران در خیابان سعادت‌آباد در یک استوری خبر پلمپ این مجتمع تجاری را تایید کرد و اعلام کرد این اقدام «به دستور اداره اماکن و به دلیل عدم رعایت حجاب و شئون اسلامی» صورت گرفته است.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه که اولین بار این خبر را منتشر کرده بود، نوشته «مجتمع تجاری اپال در تهران با وجود دریافت تذکرات متعدد درخصوص کشف حجاب به علت تمکین نکردن به هشدار‌ها پلمب شد.»

با پلمپ شدن این مرکز تجاری بالغ بر ۵۷۰ واحد صنفی و اداری با بیش از هزار پرسنل بیکار شده‌اند. نقد اصلی فعالان این حوزه این است که اساسا رصد و تذکر رعایت حجاب توسط کسبه و پرسنل یک مجتمع تجاری، شدنی نیست.

کارمند مرکز تجاری ارگ تهران: مقابل در ورودی حجاب می‌گذارند، اما دوباره برمی‌دارند

یک کارمند مرکز تجاری ارگ تهران در گفتگو با رویداد۲۴ گفته به تازگی نیرو‌های مقابل در ورودی برای تذکر حجاب بیشتر شدند و به افراد تذکر داده می‌شود، اما وقتی وارد مرکز خرید می‌شوند دوباره حجاب را بر می‌دارند. هرچقدر هم تذکر بدهیم فایده ندارد، چون از عهده انتظامات خارج است.

نگهبان یک پاساژ: از هر ۱۰ نفر به ۸ نفر باید تذکر حجاب بدهیم

رویداد۲۴ در گفت‌وگو با مامور در ورودی یکی از بزرگترین مراکز تجاری تهران در منطقه شمیران به آمار جالب توجهی دست پیدا کرده است. به گفته این مامور از هر ده نفری که در روز وارد مرکز تجاری می‌شوند، به هشت نفر باید تذکر بدهد و در نهایت هم همه این هشت نفر محترمانه برخورد نمی‌کنند و روزانه باید از تعداد زیادی از مشتریان ناسزا بشنود.


بیشتر بخوانید: امام جمعه قشم با چه صلاحیتی مغازه‌ها را پلمب می‌کند؟


حتی ابلاغ کتبی ندادند، شفاهی گفتند چون استناد قانونی وجود ندارد

بررسی‌ها نشان می‌دهد پلمپ مرکز تجاری اپال توسط معاونت نظارت بر اماکن عمومی که یکی از اداره‌های پلیس امنیت تهران بزرگ است در واقع بعد از یک جلسه با نماینده‌های مراکز تجاری تهران صورت گرفته است. به گفته یکی از مدیران مجتمع تجاری در تهران، در این جلسه که نماینده دادستان هم حضور داشته دستورالعمل تذکر حجاب به صورت «شفاهی» به نمایندگان مجتمع های تجاری تهران ابلاغ شده اما از ابلاغ کتبی خودداری کردند. دلیل عدم ابلاغ کتبی، ابهامات و اشکالات حقوقی چنین دستورالعمل‌هایی بوده است چون این کار استناد قانونی ندارد بنابراین مشخصا به صورت فراقانونی، پلیس به عنوان ضابط قانون پای خودش را از مساله کنار کشیده و صاحبان کسب و کار را موظف به اجرای مسئولیت‌های پلیسی کرده است.

رویداد۲۴ جزییات این جلسه را در گفتگو با یکی از مدیران یک مجتمع تجاری بزرگ در منطقه یک تهران جویا شده است. به گفته این مدیر که نخواسته نامش فاش شود در این جلسه دستورالعملی با جزییات به صورت شفاهی ابلاغ کردند و نمایندگان یادداشت کردند. نام این طرح را «طرح هوشمند» گذاشتند، که به گفته این مدیر مرکز تجاری بهتر بود اسمش را «طرح زورچپانی» می‌گذاشتند.

پلیس می‌گوید ما ورود نمی‌کنیم، کاسبان را مجبور کنید مشتریان را راه ندهند

بر اساس گفته‌های فرد حاضر در جلسه، نماینده پلیس امنیت تهران در این جلسه گفته ما مداخله نمی‌کنیم، اما به کاسب می‌گوید به مشتری اجازه ورود ندهد. این در حالی است که ما نه برای چنین کاری حقوق می‌گیریم نه ضابط هستیم. کسبه حتی گاهی احتیاط می‌کنند، چون این خانمی که تذکر می‌گیرد می‌تواند از ما شکایت کند که به چه مستند قانونی و حقی اجازه وورد به او ندادیم یا به او توهین کردیم؟

کسبه ضابط نیستند، اجازه قانونی هم ندارند اما پلیس می‌گوید شما برخورد کنید!

این مدیر مجتمع تجاری می‌گوید اصلا حجاب قانون کشور و لازم الاجراست، ولی یک کس دیگر ضابط آن است. من کسبه ضابط نیستم؛ اجازه قانونی حتی برای تذکر لسانی ندارم اما پلیس می‌گوید در «طرح هوشمند» با کسبه اقدام کنند و اجازه ورود به مشتریان ندهند. یعنی به جای پلیس، کسبه اقدام کنند!

پرسنل نگهبانی با ۷ تا ۸ میلیون تومان برای کار دیگری استخدام شده اما الان باید تا غروب سر پا بایستد و تذکر بدهد و ناسزا بشنود

او معتقد است ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این طرح مغفول مانده است. به گفته این مدیر، پرسنلی که ۷ تا ۸ میلیون تومان حقوق می‌گیرد برای کار دیگری استخدام شده، اما الان باید صبح تا غروب سر پا بایستد و تذکر بدهد و ناسزا بشنود. نکته مهم این است که پلیس مسئولیت را از دوش خودشان روی دوش عده‌ای انداخته که اصلا کارشان چیز دیگری است و نه صلاحیت دارند نه آشنا به قانونش هستند.

چه کسی هزینه استخدام نیرو برای تذکر به مردم را تقبل می‌کند؟

این مدیر به هزینه‌های اقتصادی این طرح هم اشاره کرده و گفته ابلاغیه را روز پنجشنبه دادند و گفتند از شنبه اجرا کنید. اقلا یک هفته فرصت ندادند ما برای این کار آدم استخدام کنیم. هر در ورودی برای این ماموریت حداقل سه نفر نیروی استاندارد نیاز دارد که حقوق این افراد با توجه به تعداد در‌های ورودی حداقل ۹۰ میلیون تومان در ماه برای مجتمع هزینه خواهد داشت. این هزینه را چه کسی قرار است پرداخت کند؟

کسبه نامه نوشته‌اند که ما در حال ضرر دادن هستیم و نمی‌توانیم اجاره بدهیم

این مدیر ابعاد دیگر اقتصادی این طرح را هم واکاوری کرده و گفته از سوی دیگر از ابتدای اجرای این طرح، کسبه ما متضرر شده‌اند. نامه‌ای با ۵۰ امضا از کسبه به مدیریت ارجاع داده شده که گفته‌اند از وقتی این طرح شروع شده درآمدشان کاهش پیدا کرده است. همین کسبه قرار است آخر ماه شارژ و اجاره بدهند، اما الان می‌گویند از کجا بیاوریم؟ این طرح نه پیوست اجتماعی دارد، نه فنی و اقتصادی و نه فرهنگی.

به ما گفته‌اند حق ندارید درگیر شوید، بعد از پاساژ عکس می‌گیرند و ما را پلمب می‌کنند

او توضیح می‌دهد: به مجتمع‌های تجاری گفته‌اند که در مرحله اول اگر ابلاغیه را اجرا نکنند، تذکر می‌دهیم، بعد پلمپ می‌کنیم. مستند قانونی چنین تهدیدی چیست؟ نمی‌دانم. این خانمی که تذکر لسانی می‌گیرد و با تندی جواب می‌دهد، در نهایت داخل می‌رود و رعایت هم نمی‌کند. ما نمی‌توانیم مانع شویم، چون درگیری که صلاح نیست و حتی به ما ابلاغ شده که درگیری نباید صورت بگیرد. بعد از همین خانم یک عکسی هم منتشر می‌شود و مرکز خرید تذکر می‌گیرد. یعنی با همه این مراحلی که هم کسبه را نارضی کردیم و مردم هم ناراضی کردیم، باز ممکن است پلمپ شویم.

او گفته حالا به مرحله پلمپ که برسد تازه همه متوجه ابعاد اقتصادی ماجرا می‌شوند، اما ماجرا عمیق‌تر این هاست. من مدیر می‌فهمم چقدر ورودی ما کم شده است. حوزه اقتصاد اصلا شوخی ندارد. من مجبورم برای این ابلاغیه نیرو استخدام کنم و برای اینکه هزینه آن تامین شود باید یک نیرویی را تعدیل کنم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حجاب اجباری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
6
46
ایده ی پلمپ مراکز تجاری احمقانه ترین ایده هست اگر کار نفوذی های ضد نظام نباشه
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
بابا ول کنید
این، ح ج ا ب، رو
جرعت دارید خودرو
ارزان دست ملت بدید
یا هزینه داروها کم کنید
یا مسکن رایگان تا ۱۰سال
به جوون های تاره متاهل بدید
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
5
46
مرکز خرید لوتوس را بدلیل بی حجابی خانم پانته ا بهرام پلمب کردند ولی بعد چند روز دوباره باز شد . و من به آنجا رفتم . حدود یک سوم کل خانمها بدون روسری بودند. این نشان می دهد که این بگیر و ببند ها چقدر عبث و بی فایده است .
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
2
5
دل خرابی و بددلی
رسوایی عالمگیر
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
0
11
مگه بی حجاب ها یک صدم درصده مردم نبودن ؟ فکنم ما یه ۷ هشت میلیاردی جمعیت داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
0
10
رویداد اون خبری که زن عراقی برای حجاب
زده تو سر زن ایرانی
اون خبرو کار کن
همه بدونید و ببینید
زن ایرانی چقدر بی پناه شده
زن عراقی ،زن ایرانیو تهدید به فراجا میکنه
زن ایرانی تو کشور خودش غریب افتاده
سها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
0
9
بابگیر وببند وپلمپ کردن نه تنها مسئله ای درست نمیشه، بلکه بیشتر لجبازی صورت خواهد گرفت. طرح وقانون از اساس غیر قانونیست.
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
12
1
شما چرا طرف افراد قانون گریز هستید؟
اشکان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
13
1
مشکل در این است که به سادگی اجازه دوباره باز شدن به این مراکز فحشا رو میدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
1
9
کلا همه جا را پلمپ کنید درب خانه ها راهم پلمپ کنید
پلمپ درمانی بهترین راهکار هست
ع ق
|
Qatar
|
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
10
1
راه ندهید ؟ ساده هست و عملی برخورد نکنید فقط راه ندهید بگذارید ارامش به زندگی مردم برگردد تقلید کورکورانه از ناهنجاریها کنترل خانواده ها را از بین برده
باید جلو این قشر لوده و بی فرهنگ گرفته بشه
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
1
7
پلیس غیر قانونی جلو مردم یا مغازه ها رو پلمپ میکند. وجالبتر اینکه از مغازه دار میخواهد که کار بی قانونی انجام دهد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
0
10
خدا رو شاکر هستیم که در مملکتی زندگی میکنیم که یه جاهایی وجود داره به نام مغازه و اصناف و هر چی کمبود و کاستی تو اون مملکت هست سر این بیچاره ها خالی میکنن کرونا بود اصناف تعطیل ماه رمضان یه سری اصناف تعطیل حالا هم حجاب فکر کنم زلزله هم که بیاد اصناف رو میگیرن میبرن و میگن اینا مقصر هستن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان