تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

فاجعه بورس سال ۹۹ تکرار می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: هفته‌های آینده قطعا شاهد درجا زدن و مقاومت روند رو به رشد بورس خواهیم بود. مصوبه سازمان بورس نیز درباره همین امر بود که بهتر است بازار رشد سریع نداشته باشد و به تدریج رشد کند.

فاجعه بورس سال ۹۹ تکرار می‌شود؟

رویداد۲۴ صبا رضایی- روند رو به رشد بورس همچنان ادامه دارد یا باید منتظر ریزش سهمگین سهام باشیم؟ این پرسشی است که این روز‌ها بسیاری از فعالان بازار سرمایه از خود می‌پرسند.

کارشناسان معتقدند بهتر است رشد بورس تدریجی باشد تا اینکه با شتاب بالا افزایش یافته و ناگهانی ریزش کند.

در هفته کاری گذشته بورس، شاخص کل بورس با رشد ۱.۷۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار واحد ایستاد. در هفته گذشته شاخص کل هم وزن با افزایش ۳.۳۸ درصدی در پله ۷۸۶ هزار و ۴۹۵ واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۱.۸۴ درصدی در تراز ۲۹ هزار و ۷۴۳ واحدی ایستاد.

کارشناسان معتقدند بهتر است بورس روند رو به رشد خود را با شیب کمتری ادامه دهد چرا که رشد سریع ممکن است ریزش ناگهانی آن را به همراه داشته باشد.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه به اقتصاد ۲۴ گفت: در رابطه با وضعیت بازار سرمایه در سال گذشته، بازار دچار عقب ماندگی شده بود. باتوجه به رشد قیمت دلار، قیمت مسکن و طلا، بورس رشد نکرده بود و عقب مانده بود. اکنون بورس این عقب ماندگی را جبران کرده و به ویژه در قسمت عقب ماندگی از قیمت دلار، بورس به تعادل رسیده است.

وی افزود: قیمت نماد‌ها بسیار ارزنده شده اند و از کف قیمت بالاتر رفته‌اند. نگاه دولت نیز به بورس مثبت شده است. در گذشته دارایی‌هایی مانند خودرو، مسکن و سکه افزایش قیمت یافته بودند و بورس جا مانده بود. اکنون بازار سرمایه بازدهی بسیار خوبی دارد و رشد مناسبی دارد. از سال گذشته تا به امروز، بازار سرمایه عقب ماندگی خود را تا حدی از دیگر بازار‌های مالی جبران کرده است.


بیشتربخوانید: رشد بورس تهران چقدر واقعی است؟


روند صعودی بورس همچنان ادامه خواهد داشت

اگرچه روند صعودی بورس همچنان ادامه دارد، اما در آینده شاهد مقاومت‌هایی خواهیم بود. ممکن است اصلاح کوچکی را شاهد باشیم، اما این به معنای ریزش نیست.

الیاس کردی گفت: ارزش معاملات بورسی مثبت بوده و رو به رشد است. روند صعودی بورس همچنان ادامه دارد و سهام داران را بسیار امیدوار کرده است. حجم معاملات بازار سرمایه به شدت افزایش یافته است. نکته‌ای که وجود دارد اینجاست که روند رو به رشد در تمامی بازار‌ها در جایی متوقف شده و با مقاومت روبرو می‌شود. دلار نیز زمانی که به ۶۰ هزار تومان رسید، ایستادگی کرد و کاهش یافت. طی دو هفته اخیر شاخص بورس رشد خوبی داشته، اما بسیاری از نماد‌ها افت کرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: هفته‌های آینده قطعا شاهد درجا زدن و مقاومت روند رو به رشد بورس خواهیم بود. مصوبه سازمان بورس نیز درباره همین امر بود که بهتر است بازار رشد سریع نداشته باشد و به تدریج رشد کند. اکنون حد نصاب صندوق‌های درآمد ثابت به ۱۰ درصد رسیده است. معامله گران به جای ۶۰ درصد، ۵۰ درصد از کل سهامشان را می‌توانند از کارگزاری‌ها اعتبار دریافت کنند؛ بنابراین به زودی شاهد فروش برخی سهام‌ها خواهیم بود.

نباید انتظار رشد شارپ و سریع بورس را داشته باشیم

او افزود: سازمان بورس نیز قصد دارد جلوی ریزش بورس مانند سال ۹۹ را بگیرد و رئیس سازمان بورس گفته است که نمی‌خواهد بازار سرمایه تجربه سال ۹۹ را تکرار کند. بورس می‌تواند با کف سازی روند رو به رشد خود را ادامه دهد. دورنمای بورس به طور کلی مثبت است، اما نباید انتظار رشد شارپ و سریع آن را داشت. بلکه رشد بورس با شیب کمتری ادامه خواهد یافت.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
0
0
بورسی که دولت تو اون سود کنه بدرد نمی خوره
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان