تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲

تورم در بازار خودرو و مسکن تشدید می‌شود؟

تجربه کشور‌هایی مانند آرژانتین نشان می‌دهد که با ایجاد محدودیت در بازار آزاد ارز نمی‌توان آن را متوقف کرد و آنچه که این بازار را محدود می‌کند محدود کردن تورم است.

تورم در بازار خودرو و مسکن تشدید می‌شود؟

رویداد۲۴ به گزارش اقتصادنیوز، شاید بتوان مالیات را مهمترین ابزار دولت برای سیاست‌گذاری مالی نامید. دولت‌ها در مواقعی که بخواهند از تولید محصول یا کسب و کاری حمایت کنند هزینه تمام شده آن را به وسیله حذف یا کاهش تورم کاهش می‌دهند و هرگاه بخواهند مانع از سرمایه‌گذاری در قسمتی یا ورود سرمایه به بخشی شوند مالیات و هزینه تمام شده را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال دولت غالبا برای کاهش اقبال مردم به استفاده از دخانیات، مالیات استفاده از آن را افزایش می‌دهد.

شرایط تورمی سخت‌تر می‌شود اگر...

روز قبل خبر دریافت مالیات از عایدی سرمایه از معاملات ارز و طلا، املاک و خودرو منتشر شد. با افزایش قیمت دلار، تقویت انتظارات تورمی در جامعه باعث افزایش قیمت در بازار‌های فوق می‌شود، ولی هجوم بیشتر سیل نقدینگی به این بازار‌ها شرایط تورمی را سخت‌تر می‌کند.

تجربه ترکیه در مالیات بر عایدی سرمایه املاک

دولت‌ها غالبا برای جلوگیری ازسفته بازی، ممانعت از ورود نقدینگی به بازار‌های غیر مولد و هدایت آن به سمت بازار‌های مولد مالیات بر عایدی سرمایه وضع می‌کنند تا صرفه ورود به این بازار‌ها را کم کنند، ولی با این وجود بررسی تجربه ترکیه نشان می‌دهد که این مسئله به تنهایی نمی‌تواند معاملات را محدود کند.

در ترکیه هم مالیات بر عایدی سرمایه املاک وجود دارد، ولی تورم هشتاد درصدی سال قبل باعث افزایش تقاضای سرمایه گذاری و خرید ملک در این کشور شد، سقوط ارزش لیر و کاهش قدرت خرید در کشور ترکیه در سال گذشته باعث شد تا مردم به خرید همه چیز تا املاک روی بیاورند تا بتوانند از قدرت خرید خود در برابر تورم دفاع کنند.

در چنین شرایطی در ایران نیز، اگر تورم در بازار‌های فوق بالا برود مردم خرید در بازار‌ها را انجام می‌دهند، ولی از فروش منصرف می‌شوند. عرضه در بازار‌های فوق مانند مسکن و خودرو کم می‌شود که خودش می‌تواند در بازار‌های فوق تورم را تشدید کند.

تورم در بازار خودرو و مسکن تشدید می‌شود؟

به همین خاطر در بازار‌هایی مانند خودرو و مسکن که کمبود عرضه وجود دارد قوانینی که باعث کاهش عرضه شود می‌تواند تورم را تشدید کند.

محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی نیز اعلام کرده بانک مرکزی بر کوچک کردن بازار ارز غیر رسمی تمرکز کرده است. بر اساس صحبت‌هایی که چندی پیش رییس بانک مرکزی در گفت و گوی ویژه خبری داشت او اعلام کرد که مدت هاست که وابستگی به دلار کاهش پیدا کرده و معاملات و داد و ستد‌ها با کشور‌های دیگر از طریق ارز‌های دیگر انجام می‌شود.

تورم دلار را راهبری می‌کند

معاملات با ارز‌های دیگر، تقاضا برای دلار را کاهش می‌دهد، ولی مسئله‌ای که در مورد دلار وجود دارد آنست که دلار مبنای قیمت گذاری جهانی است. دلار، ارز ذخیره اول جهان است که تبدیل به زبان مشترک اقتصادی کشور‌ها شده به همین خاطر حتی با وجود محدود کردن تقاضا در این بازار و کاهش ورود معامله گران تجاری به آن، دلار در بازار آزاد همچنان صعودی است.

در حقیقت آنچه که دلار را راهبری می‌کند تورم و انتظارات تورمی است که هنگامی که مردم نمی‌توانند برای حفظ ارزش دارایی هایشان به پول ملی تکیه کنند به خرید آن روی می‌آورند.

تجربه کشور‌هایی مانند آرژانتین نشان می‌دهد که با ایجاد محدودیت در بازار آزاد ارز نمی‌توان آن را متوقف کرد و آنچه که این بازار را محدود می‌کند محدود کردن تورم است.

در آرژانتین علی‌رغم محدودیت بازار آزاد ارز، مردم حتی با دریافت حقوق اقدام به خرید ارز‌های خارجی مانند دلار می‌کنند تا قدرت خرید حقوق خود را نیز حفظ کنند و محدودیت‌های بازارساز نتوانسته به اندازه‌ای که تورم مردم را تشویق به خرید میکند آن‌ها را از معامله در بازار آزاد منع کند.

سرعت گیر در بازار ارز

روز قبل بالاخره سکه رفاه در محدوده‌های منفی هم معامله شد دلار تهران رشد کرد، ولی قیمت تتر با افزایش دو کانالی مواجه شد. ممنوعیت خرید ارز توسط واردکنندگان در بازار آزاد به وسیله بانک مرکزی، تصویب مالیات بر عایدی سرمایه و پیش فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو همگی از عواملی است که در آینده نزدیک به عنوان سرعت گیر در بازار ارز عمل خواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان