تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
محسن میردامادی:

تحریم انتخابات گزینه مطلوب احزاب نیست اما گاهی تنها گزینه روی میز است

محسن میردامادی گفت: وقتی اصلاح‌طلبان به وضوح می‌بینند با شرکت در انتخابات هیچ‌کدام از برنامه‌های‌شان را نمی‌توانند محقق کنند، تنها خروجی حضورشان در انتخابات، کاهش سرمایه اجتماعی آن‌ها خواهد بود.

تحریم انتخابات گزینه مطلوب احزاب نیست اما گاهی تنها گزینه روی میز است
رویداد۲۴ محسن میردامادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با روزنامه اعتماد باید‌ها و نباید‌های انتخابات ۱۴۰۲ را بررسی کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

انتخابات با مشارکت بالا و رقابتی، پیش‌نیاز‌ها و لوازمی دارد که بدون تحقق آنها، انتخابات پرشور نخواهد شد. با توصیه و دعوت و من تکلیف و امثال آن، شور انتخاباتی ایجاد نمی‌شود. مهم‌ترین پیش‌نیازها، باور مردم به تاثیرگذاری انتخابات در سرنوشت کشور و زندگی آنهاست. در حال حاضر چنین باوری در مردم وجود ندارد و طبعا با سخنرانی هم این باور به وجود نمی‌آید.

مردم در گذشته بار‌ها به امید تغییر وضعیت و بهبود شرایط زندگی‌شان در انتخابات شرکت کردند، اما انتظارات‌شان برآورده نشد؛ لذا امروز به این نقطه رسیده‌اند که دیگر امیدی به حل مشکلات‌شان از طریق صندوق رای ندارند

در گذشته مهم‌ترین مشکل انتخابات، نظارت استصوابی یا اگر درست‌تر بخواهم بگویم دخالت استصوابی بود؛ اما مشکلی که امروز باعث رویگردانی مردم از صندوق‌های رای شده، مشکل بی‌خاصیت شدن ساختار‌های برآمده از انتخابات است.


بیشتر بخوانید: تکرار می‌کنم خاتمی در تاریخ انتخابات ماند؛ دیگر هم تکرار نخواهد کرد


تا زمانی که در مردم این باور ایجاد نشود که حضورشان در انتخابات در سرنوشت آن‌ها و آینده کشور اثرگذار خواهد بود، نمی‌توان توقع داشت که در انتخابات حضور پیدا کرده و انتخاباتی با مشارکت بالا شکل دهند. حتی اگر انتخابات آزادی هم شکل بگیرد، یعنی زمینه حضور افراد مختلف فراهم شده و نظارت استصوابی به حداقل برسد، باز هم به دلیل عدم باور مردم به اثرگذاری ساختار‌های برآمده از انتخابات، این آوردگاه‌ها، رقابتی، مشارکتی و پرشور نخواهند شد.

وقتی اصلاح‌طلبان به وضوح می‌بینند با شرکت در انتخابات هیچ‌کدام از برنامه‌های‌شان را نمی‌توانند محقق کنند، اگر وعده‌ای دادند یا قول و قرار‌هایی با مردم گذاشتند، نمی‌توانند آن‌ها را محقق کنند و... تنها خروجی حضورشان در انتخابات، کاهش سرمایه اجتماعی آن‌ها خواهد بود. این موضوع زمانی بحرانی‌تر می‌شود که مردم هم به این نتیجه برسند که با برگزاری یک چنین انتخاباتی گرهی از مشکلات آن‌ها باز نمی‌شود و انتظارات آن‌ها برآورده نمی‌شود. در واقع گزینه عدم شرکت در انتخابات گزینه مطلوبی برای یک حزب سیاسی نیست، اما در مواقعی تنها گزینه روی میز است و عملا گزینه دیگری وجود ندارد.

برخورد حکومت با رخداد‌های اعتراضی پس از فوت مهسا امینی باعث شد که رغبت مردم برای مشارکت در انتخابات کاهش یابد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: انتخابات مجلس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حسین اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
0
8
جناب میردامادی نیک میدانید اصول طلب اصلاح گرادیگه تمومه ماجرا داره روزبروزفراگیرترمیشه هرچندهنوزپایگاه اجتماعی اصلاح طلبان ازاصولگرایان بیشتراست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان