تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
کارشناس صنعت خودرو:

گره کور صنعت خودرو با آمدن و رفتن وزرا باز نمی‌شود/ سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی‌ها با واردات خودرو‌های کارکرده

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: آشفتگی سیاست گذاری در بخش خودرو باعث شده که هدف اصلی در نظام خودرویی فراموش شود و عده‌ای به جای هدفگذاری برای ارتقای این بخش، واردات خودرو‌های کارکرده را تنها راه می‌دانند.

گره کور صنعت خودرو با آمدن و رفتن وزرا باز نمی‌شود/ سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی‌ها با واردات خودرو‌های کارکرده
رویداد۲۴ به گزارش اقتصاد۲۴ انتظار همه از تغییر و برکناری یک وزیر و آمدن فرد دیگر، بهبود وضعیت آن وزارتخانه است. با برکناری سیدرضا فاطمی امین از وزارت صنعت، معدن و تجارت گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره تغییر و تحولات ساختاری و همچنین وضعیت برخی بازار‌ها به ویژه بازار خودرو مطرح شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت طی دو سال اخیر چالش‌های زیادی را در بخش‌های مختلف از واردات مواد اولیه جهت تولیدات داخلی و نهاده دامی گرفته تا محدودیت‌ها در صادرات محصولات کشاورزی و تنظیم بازار کالا‌های اساسی داشته است؛ وضعیت این بخش‌ها آن قدر بحرانی شده که خود متولیان هم از کنترل قیمت‌ها در این بازار‌ها عاجز مانده اند.

وزارت صمت وزارتخانه تک بُعدی

حالا قرار است با تغییر وزیر، وضعیت بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت بهبود پیدا کند. فقط این سوال مطرح می‌شود که طبق تجربیات گذشته با تغییر وزرا در سایر وزارتخانه، امکان چنین بهبود و توسعه‌ای در وزارت صمت امکانپذیر است؟! یا اینکه وضع خراب بخش‌های زیر مجموعه وزارت صمت خراب‌تر می‌شود؟ و اینکه فرد جدید در وزارت صمت با چه معجزه‌ای می‌تواند شرایط صنعت و بازار خودرو را به سمت آرام و تثبیت ببرد!

امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو کشور در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: برکناری فاطمی امین به جا و باید خیلی زود‌تر از این انجام می‌گرفت، اما متأسفانه دلایل استیضاح ایشان از سوی نمایندگان مجلس بسیار جای تأمل دارد.

به گفته کاکایی، چرا نمایندگان مجلس در جلسه استیضاح وزیر تنها به دنبال شرایط بازار خودرو بودند و هیچ گله و شکایتی از سایر چالش‌های بحران زا مانند تأمین مواد اولیه جهت تولید، واردات و تأمین نهاده‌های دامی، تخصیص ارز و واردات داروی مورد نیاز مردم و واردات کالای اساسی از وزیر صمت نداشتند!

این کارشناس صنعت خودرو گفت: در واقع چنین واکنشی در مجلس نشان داد که فاطمی امین به عنوان وزیر در وزارت صنعت، معدن و تجارت توانسته بود تمام بخش‌ها را مدیریت و تنها از پس بازار خودرو بر نیامده است! چون اگر غیر از این بود باید سایر چالش‌ها نیز ضمن بیان بحران قیمت در بازار خودرو مطرح می‌شد.

وی تصریح کرد: به راستی نگرانی وکلای مردم تنها تنظیم بازار خودرو است یا اینکه نکته خاصی وجود دارد و همه از آن بی خبرند!

سیاست گذاران برای صنعت خودرو چه تصمیمی گرفته اند

به گفته کاکایی، اگر قرار بود با برکناری وزیر از وزارت صمت بازار خودرو به تثبیت برسد چرا در همان مرحله نخست (سال گذشته) که مجلسی‌ها وارد میدان استیضاح فاطمی امین شده بودند از موضع خود کوتاه آمدند و فاطمی امین را برکنار نکردند!

وی افزود: گره کور صنعت خودرو با آمدن و رفتن وزیر‌ها باز نمی‌شود. وکلای مجلس باید به جای تمرین استیضاح به دنبال راهکار برای رفع بحران صنعت خودرو و به دنبال آن بازار خودروکشور باشند نه اینکه با طرح واردات خودرو‌های کارکرده سعی بر پاک کردن تمام علامت سوال‌ها در مقابل سیاست گذاری‌ها و تصمیمات در صحن علنی مجلس کنند.

به اعتقاد این کارشناس صنعت خودرو، هیاهوی زیادی در بازار خودرو به پا کرده اند و بسیاری از ناکارآمدی‌ها پشت همین شلوغی‌ها پنهان شده و بازار را از حالت رقابتی خارج کرده است.

چالش اصلی صنعت خودرو

کاکایی با تأکید بر اینکه کمبود تولید خودرو بهانه‌ای برای واردات آن شده است، گفت: مشکل کمبود خودرو نیست بلکه بازار سرمایه مشکل دارد و نمی‌گذارند بازار در آرامش باشد و سعی بر به هم ریختن بازار دارند.

وی ادامه داد: درحال حاضر صنعت و بازار خودرو در یک آشفتگی سیاست گذاری بسر می‌برد و مجلس به شدت هدف را گم کرده است هدف گذاری دررابطه با خودرو ایجاد یک نظام حمل و نقل عمومی ارزان، کار آمد و قابل اعتماد است نه شعار هر خانواده ایرانی یک خودرو!

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خودروسازی
نظرات شما
پیشخوان