تاریخ انتشار: ۱۹:۲۵ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

پیش‌فروش سایپا ۱۵۱؛ شرایط خرید آخرین بازمانده پراید

قیمت پراید ۱۵۱ در پیش‌فروش اردیبهشت به‌شکل علی‌الحساب اعلام شده و متقاضیان این محصول موقع تحویل باید حداقل ۹۲ میلیون دیگر به حساب سایپا واریز کنند.

پیش‌فروش سایپا ۱۵۱؛ شرایط خرید آخرین بازمانده پراید

رویداد۲۴ سایپا ۱۵۱ آخرین بازمانده پراید در خط تولید است و سایپا از روز شنبه ۲۳ اردیبهشت اولین پیش‌فروش آن در سال جدید را آغاز کرده است. شرایط پیش‌فروش پراید ۱۵۱ در اردیبهشت امسال تقریبا هیچ فرقی با سایر پیش‌فروش‌های خودروسازان ندارد و کماکان نداشتن پلاک انتظامی فعال و دریافت نکردن خودرو در ۴۸ ماه قبلی جزو مهمترین سختگیری‌های سایپا برای پیش‌فروش پراید ۱۵۱ به‌حساب می‌آیند. از طرفی قیمت پراید ۱۵۱ در این مرحله به‌شکل علی‌الحساب اعلام شده و مابه‌التفاوت آن را موقع تحویل از مشتری دریافت می‌کنند.

شرایط ثبت‌نام پراید ۱۵۱

پیش‌فروش پراید ۱۵۱ از عصر شنبه ۲۳ اردیبهشت آغاز شده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت saipa.iranecar.com برای خرید آخرین بازمانده پراید اقدام کنند. در این مرحله بعد از ثبت اطلاعات شخصی و دریافت کد کاربری و رمز عبور متقاضی می‌تواند برای خرید پراید ۱۵۱ اقدام دست به کار شوند. شرایط ثبت‌نام پراید ۱۵۱ را می‌توانیم در چهار بخش کلی خلاصه کنیم. نکته اول این است که با هر کد ملی می‌شود فقط برای خرید یک دستگاه پراید ۱۵۱ اقدام کرد. در قدم دوم سن متقاضی یا همان خریدار باید دست‌کم ۱۸ سال باشد. نکته سوم این است که متقاضی خرید پراید ۱۵۱ نباید در ۴۸ ماه قبلی یعنی دو سال گذشته از خودروسازان محصولی دریافت کرده باشد.

شرط چهارم هم به نداشتن پلاک انتظامی فعال برای متقاضی ارتباط دارد. اگر بخشنامه سایپا درباره فروش پراید ۱۵۱ در اردیبهشت امسال را ملاک قرار بدهیم، داشتن گواهی‌نامه جزو شرایط پیش‌فروش پراید ۱۵۱ نیست و از همه مهمتر اینکه مبلغ دریافتی سایپا از متقاضیان به‌شکل علی‌الحساب محاسبه شده و قیمت نهایی را با نرخ روز و در زمان تحویل حساب می‌کنند. در این مرحله از متقاضیانی که خواستار دریافت پراید ۱۵۱ در بازه شهریور تا آبان ۱۴۰۲ هستند، فعلا ۱۲۵ میلیون و از متقاضیانی که خواستار دریافت پراید ۱۵۱ در بازه آبان تا بهمن ۱۴۰۲ هستند، علی‌الحساب ۱۱۰ میلیون تومان می‌گیرند.

قیمت پراید ۱۵۱ در کارخانه

پیش‌فروش پراید ۱۵۱ در اردیبهشت امسال درحالی انجام می‌شود که سایپا از متقاضیان این محصول علی‌الحساب ۱۱۰ یا ۱۲۵ میلیون می‌گیرد، اما قیمت پراید ۱۵۱ یا همان پراید وانت در کارخانه درحال حاضر حدود ۲۱۷ میلیون تومان است. بعد از ماجرای افزایش قیمت‌ها در کارخانه که فروردین امسال و بعد از کلی جاروجنجال رسمی شد، قیمت پراید ۱۵۱ از حدود ۱۶۰ به ۲۱۷ میلیون تومان رسید. یعنی همزمان با افزایش قیمت محصولا داخلی چیزی حدود ۳۵ درصد به قیمت پراید ۱۵۱ در کارخانه اضافه شده است. اگر فرض کنیم تا موعد تحویل پراید ۱۵۱ هیچ افزایش قیمتی در کارخانه نداشته باشیم، آنوقت متقاضیان خرید پراید ۱۵۱ در بازه شهریور تا آبان، موقع تحویل باید ۹۲ میلیون تومان دیگر به حساب سایپا پرداخت کنند. متقاضیان دریافت پراید ۱۵۱ در بازه آبان تا بهمن امسال هم به‌شرط ثابت ماندن قیمت‌ها، آن موقع باید چیزی نزدیک ۱۰۷ میلیون تومان را به‌عنوان مابه‌التفاوت به حساب سایپا واریز کنند.


بیشتر بخوانید: قیمت روز خودرو ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲


قیمت پراید ۱۵۱ در بازار آزاد

قیمت پراید ۱۵۱ در بازار آزاد به حدود ۲۹۰ میلیون تومان رسیده است. این عددی است که سایت‌های معروف و سرشناس حوزه خودرو روز شنبه ۲۳ اردیبهشت به‌عنوان قیمت پراید ۱۵۱ در بازار آزاد منتشر کردند، اما درعمل می‌توانیم قیمت پراید ۱۵۱ صفرکیلومتر در بازار آزاد را در بازه ۲۷۰ تا ۳۱۰ میلیون تومان تصور کنیم. مثلا فروشنده پراید ۱۵۱ در تهران چشم‌انتظار مشتری است که بتواند بابت پراید وانت مدل ۱۴۰۲ دقیقا ۳۱۰ میلیون تومان بپردازد.

از آن طرف فروشنده‌هایی هستند که با کمتر از ۲۹۰ میلیون برای پراید ۱۵۱ صفرکیلومتر دنبال مشتری می‌گردند. مثل فروشنده پراید ۱۵۱ مدل ۱۴۰۲ در کرج که رقم پیشنهادی خودش به خریداران را ۲۷۰ میلیون تومان درنظر گرفته است. حالا اگر همان عدد ۲۹۰ میلیون را یکجور میانگین قیمت بدانیم و ملاک قرار بدهیم، به فاصله ۷۳ میلیونی قیمت پراید وانت در کارخانه و بازار می‌رسیم.

این را هم باید اضافه کنیم که قیمت پراید وانت صفرکیلومتر در بازار آزاد درحالی به مرز ۳۰۰ میلیون تومان رسیده که قبل از عید همین محصول را در بازار آزاد به‌شکل میانگین ۲۶۵ میلیون تومان می‌فروختند. اردیبهشت پارسال پراید وانت در بازار آزاد تقریبا ۱۹۰ میلیون تومان خریدو‌فروش می‌شد و سال ۹۳ که تازه تولید پراید ۱۵۱ در خط تولید سایپا استارت خورده بود، آن را در بازار آزاد بین ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان معامله می‌کردند.

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان