تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

دو هفته طولانی/ آرای کاندیدای سوم ترکیه به صندوق چه کسی سرازیر می‌شود؟

امسال صدمین سالی است که ترکیه مدرن و سکولار از خاکستر امپراتوری عثمانی متولد شده است. در صدسالگی ترکیه نوین، کشور طولانی‌ترین دو هفته تاریخ معاصرش را در پیش رو دارد. دو هفته دیگر دور دوم انتخابات برگزار می‌شود تا سرنوشت میراث آتاتورک را تعیین کند.

انتخابات ترکیه رجب طیب اردوغان و کمال قلیچداراغلو

رویداد۲۴ سارا ریاضی: رئیس جمهور ترکیه و رقیب اصلی انتخاباتیش کمال قلیچداراغلو هیچ کدام موفق به کسب ۵۰ درصد آرای مردم در انتخابات ریاست جمهوری نشدند و درنتیجه انتخابات به دور دوم کشیده شد. اردوغان ۴۹.۳ آرا را کسب کرده و با کمال قلیچداراغلو با ۴۵ درصد آرا به دور دوم رفته است.

رجب طیب اردوغان به سرعت نتایج دور اول را پذیرفت و در جمع هوادارانش در آنکارا اعلام کرد همچنان پیروز انتخابات است، اما به تصمیم ملت برای کشیده شدن رقابت‌ها به دور دوم در دو هفته آینده احترام می‌گذارد. قلیچداراغلو هم عبارات مشابهی به کار برده و گفته «ما قطعا پیروز انتخابات در دور دوم خواهیم بود و دموکراسی را به ارمغان خواهیم آورد.»

به گزارش رویداد۲۴، مشارکت در انتخابات‌ها در ترکیه به طور سنتی بالاست. در این انتخابات هم نزدیک به ۹۰ درصد واجدین شرایط مشارکت کرده اند و در نتیجه آنچه در دور دوم سرنوشت ساز است، نه آرای خاموش (که عملا وجود ندارد)، بلکه ۵.۳ درصد آرایی است که به صندوق سینان اوغان، سومین کاندیدای حاضر در انتخابات ریخته شده است.

آرای سینان اوغان به صندوق کدام کاندیدا سرازیر خواهد شد؟

سینان اوغان، سومین کاندیدای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، توانست ۵.۳ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. صندوق رای او قرار است نقش «کینگ میکر» (تعیین کننده پادشاه) را در دور دوم انتخابات بازی کند.

رقابت‌های انتخاباتی در ترکیه با چهار کاندیدا آغاز شده بود. زمانی که محرم اینجه از رقابت‌ها کنار رفت، اوغان به صراحت اعلام کرد چنین قصدی ندارد. سینان اوغان کاندیدای ائتلاف موسوم به «آتا» است؛ یک ائتلاف ملی‌گرای نزدیک به ایدئولوژی کمال آتاتورک، موسس ترکیه مدرن. ائتلاف آتا از ترکیب چهار حزب ظفر، عدالت، وطن من و ائتلاف ترکیه تشکیل شده است و به مواضع ملی گرایانه شهرت دارد. او معقتد است نه کمال قلیچداراغلو و نه اردوغان هیچ کدام نمی‌توانند آرای این گروه از ملی گرایان ترک را به خود جذب کنند.

ملی‌گرای ترک و عضو سابق حزب متحد اردوغان

اوغان تا سال ۲۰۱۵ عضو حزب جنبش ملی گرایانه ترکیه بود، اما سال ۲۰۱۵ به دلیل نزدیک شدن رهبر حزب به اردوغان، به طور غیر رسمی از آن خارج شد. «دولت باغچلی» رهبر حزب جنبش ملی گرایانه ترکیه سال ۲۰۱۵ و بعد از انتخابات سراسری در این کشور، با اردوغان متحد شد. تصمیمی که برخی سیاست‌مداران نظیر سینان اوغان با آن مخالف بودند.

به گزارش رویداد۲۴، مخالفت اوغان با اتحاد حزبش با اردوغان به حدی بود که خواستار برگزاری زودهنگام نشست کنگره حزب برای تغییر اساسنامه حزب جنبش ملی گرایانه ترکیه شد تا به این ترتیب بتواند باغچلی را از رهبری حزب کنار بگذارد. اما به دلیل مشکلات داخلی اعضای حزب، نه تنها این کنگره برگزار نشد، بلکه دادگاه رأسا وارد عمل شد و تغییر اساسنامه را ملغی و باغچلی را به عنوان رهبر ابقا کرد.

اوغان با وجود اختلافات جدی با سران حزب، تا سال ۲۰۱۷ عضو حزب باقی ماند؛ اما یک حادثه طاقت او را تمام کرد؛ رفراندوم سال ۲۰۱۷ ترکیه برای تغییر سیستم پارلمانی به مدل ریاست جمهوری. اوغان برخلاف رای حزب جنبش ملی‌گرایانه، به تغییر ساختار، رای «نه» داد.

از سال ۲۰۱۷ تا کنون سینان اوغان عضو هیچ حزبی نبوده و با وجود اینکه ائتلاف آتا او را به عنوان کاندیدای خود معرفی کرده، اما از نظر خودش، به عنوان کاندیدای مستقل وارد گود رقابت‌های انتخاباتی شده است.


بیشتر بخوانید: جمهوری اسلامی حامی کدام کاندیدای ریاست جمهوری ترکیه است؟ 


اوغان، کاندیدای مخالف جهنمی که اردوغان ساخته است

او در یک نشست خبری با خبرنگاران درباره احتمال به دور دوم کشیده شدن انتخابات صحبت کرده بود. مواضع اوغان به صراحت مخالف وضع موجود است. او ترکیه با زمامداری اردوغان را به جهنمی که به تروریسم کمک می‌کند، تشبیه کرده است.

اوغان گفته در دور دوم انتخابات «ما باید به مواضع ملی کاندیدا‌ها توجه کنیم. ما باید به ارتباط با تروریست‌ها و کسانی که به تروریسم کمک می‌کنند توجه کنیم. این ما هستیم که بر اساس یک احساس عمومی تصمیم می‌گیریم. این برداشت عمومی به ما می‌گوید که شاید وعده بهشت نتوانیم بدهیم، اما زمان آن فرا رسیده که در‌های جهنم را ببندیم.»

همگام با اردوغان در مخالفت با غرب و همسو با قلیچداراغلو در مخالفت با پناهنده‌ها

از سوی دیگر نقطه نظر کاندیداها در مورد پناهجویان سرنوشت ساز است آرای ۲۲۰ هزار سوریه‌ای پناهجویی که در این سال‌ها شهروندی ترکیه را دریافت کرده‌اند، تعیین کننده است. ۳.۷ میلیون پناهجوی سوری در ترکیه زندگی می‌کنندد. کمال قلیچداراوغلو با وعده بازگشت سریع و ایمن پناهجویان به کشورشان و اردوغان با وعده عادی سازی روابط با دشمن دیرینه خود بشار اسد وارد انتخابات شده است.

رویکرد اوغان در این زمینه به قلیچداراغلو نزدیک است. سینان اوغان در وعده‌های انتخاباتی خود گفته «به محض اینکه به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شوم، همه پناهندگان و فراریانی را که آینده جوانان ترکیه را می‌دزدند، به کشورهایشان بازمی‌گردانم.» او راه حل همه مشکلات اقتصادی کشور را در گرو تغییر سیاست پناهندگی و اخراج همه پناهجویان می‌داند.

رویکرد او در مورد غرب دوگانه است. در جایی که با ایجاد کردستان مستقل مخالفت می‌کند و بهار عربی را به امپریالیسم نسبت می‌دهد، به اردوغان شباهت دارد، اما در جایی که پیوستن به اتحادیه اروپا و تبدیل شدن به یک عضو خوب برای ناتو حرف می‌زند، شبیه به قلیچداراغلوست.

به گزارش رویداد۲۴، رسانه‌های آمریکایی معتقدند با اینکه اوغان شعار «نه آمریکا، نه روسیه، نه چین، همه چیز برای ترکیه» سر داده اما، نمی‌تواند مظاهر ناسیونالیسم سنتی محافظه کار ترک، تحت هدایت ایالات متحده را مخفی نگه دارد و از این جهت به رویکرد‌های قلیچداراغلو نزدیک‌تر است.

چرا رای‌دهندگان، به کاندیدای ثالث رای می‌دهند؟

اما فراموش نکنیم در انتخابات ترکیه، سینان اوغان نقش کاندیدایی را بازی کرد که از اول قرار نبود پیروز شود. درک اینکه چرا مردم تصمیم میگیرند به نامزد ثالث رای بدهد به ما کمک می‌کند که نتایج دور دوم را پیش بینی کنیم.

روانشناسی افرادی که به شخص ثالث در انتخابات رای می‌دهند نشان می‌دهد، آن‌ها بیشتر به دنبال مستقل بودندند. رای دهندگان جوان اغلب حامیان اشخاص ثالثند و معمولا از وضع موجود بیزارند. آن‌ها معتقدند در فرآیند‌های سیاسی، نگاهشان هیچ نماینده‌ای ندارد. آن‌ها به این دلیل به کاندیدای ثالث رای نداده اند که با مواضعش همسویی دارند، بلکه به این دلیل رای داده‌اند که مخالفتشان را با دو کاندیدای غالب نشان دهند.

در مورد انتخابات ترکیه، اوغان به یک حزب موتلف اردوغان تعلق داشته و همزمان مواضعش در پاره‌ای موارد به قلیچداراغلو نزدیک بوده، اما ۵.۳ درصد رای دهندگان ترجیح داده‌اند هیچ یک از دو کاندیدای اصلی را انتخاب نکنند. شاید این ویژگی‌ها در دور دوم به نفع کاندیدایی باشد که وضع موجود را به چالش کشیده است؛ یعنی کمال قلیچداراغلو.

به گزارش رویداد۲۴، با این وجود پیش بینی‌ها و شواهد نشان می‌دهد، کاندیدا‌های حاکم توان بیشتری برای پیروزی در دور دوم انتخابات دارند. روسای جمهور مستقر قادرند از منابع مالی و رسانه‌ای بی شماری که در دست دارند برای جذب رای مردم استفاده کنند؛ توانایی که رقیب فاقد آن است. مضاف بر این، رجب طیب اردوغان همین الان آرای بیشتری نسبت به رقیب خود دارد.

با این وجود این کشور ۸۵ میلیون نفری، که در حال حاضر با تورم فزاینده دست و پنجه نرم می‌کند، با دو هفته بلاتکلیفی مواجه است که می‌تواند بازار‌ها را متلاطم کند. تحلیلگران نوسان در نرخ ارز و سقوط بازار سهام را پیش بینی کرده اند. تحولاتی که می‌تواند به ضرر اردوغان باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان