تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد

کمال قلیچدار اوغلو کیست؟

باید منتظر ماند و دید، کمال قلیچدار می‌تواند فاصله ۵ درصدی با رجب طیب اردوغان را در روز رای گیری کم کند یا بعد از ۲۹ می، بار دیگر در قالب سیاستمداری که خارج از قدرت است، به کنشگری ادامه خواهد داد.

کمال قلیچدار اوغلو کیست؟

رویداد۲۴ سعید شمس: کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق در انتخابات ۲۰۲۳ ریاست جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان را به چالش کشید و حالا با اختلاف ۵ درصدی آماده رقابت در دور دوم انتخاب می شود.

بیوگرافی کمال قلیچدار اوغلو

کمال قلیچدار اوغلو متولد 17 دسامبر 1948، در روستای بالیجا در ناحیه ناظمیه تونجلی به عنوان چهارمین فرزند از هفت فرزند یک خانواده کرد علوی به دنیا آمد. فامیلی کمال «کارابولوت»  بود که پدرش در سال 1950 به دلیل اینکه همه مردم روستا هم نام بودند، به «قلیچدار اوغلو» تغییر داد. همسر قلیچدار اوغلو، در رشته روزنامه‌نگاری، تحصیلاتی نیمه تمام دارد. حاصل ازدواج این زوج یک پسر و دو دختر است. پسر کمال قلیچدار اوغلو، کَرم قلیچدار اوغلو در دانشگاه‌های ترکیه و کره جنوبی در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل تحصیل کرده و در دانشگاه فنی خاورمیانه استانبول، تدریس می‌کند. قلیچدار به زبان ترکی مسلط بوده و فرانسوی در حد متوسط صحبت می‌کند و گفته زبان زازاکی را می‌فهمد، اما نمی‌تواند صحبت کند.

کمال قلیچدار اوغلو کیست؟

قلیچدار اوغلو ایرانی است؟

« مقبره جد پدری من «سید محمود حیرانی» (عارف) در شهر «آقشهر» ترکیه است. اجداد من اعضای یک طایفه ترکمن هستند که از خراسان ایران آمده‌ و در آقشهر ساکن شدند. در جنگی که بین «سلطان یاووز سلیم» و «اسماعیل شاه» (معروف به جنگ چالدران) سال 893 هجری قمری (550 سال پیش) درگرفت، خانواده من از آنجا مهاجرت کرده و در درسیم (استان تونجلی فعلی) ساکن شدند» این اظهارنظر قلیچدار اوغلو  شائبه‌هایی درباره اصالتش به وجود آورد، اما با وجود اینکه اعضای خانواده کمال قلیچداراوغلو متعلق به قبیله "کوریشان" (قریشان)، یکی از برجسته‌ترین قبایل "زازا" هستند.


بیشتر بخوانید: رجب طیب اردوغان کیست؟


افراد این قبیله که در قرن سیزدهم به‌دلیل حملات مغول‌ها، از خراسان به آناتولی مهاجرت کرده‌اند، به زبان زازاکی (زبانی ایرانی‌تبار) صحبت می‌کنند. البته قلیچدار اوغلو که تسلط چندانی به این زبان ندارد، خودش را یک ترکیه‌ای اصیل می‌داند.

تحصیلات کمال قلیچدار اوغلو

 کمال تحصیلاتش را در ارجیش شروع کرد و سه سال اول را در آنجا و کلاس چهارم را در تونجلی به مدرسه رفت و در دوران دبیرستان به دبیرستان تجارت به الازیغ رفت. قلیچدار اوغلو در دانشگاه آنکارا در سال ۱۹۷۱ از آکادمی علوم اقتصادی و بازرگانی (دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه غازی) فارغ التحصیل شد و سپس به فرانسه رفت و تخصص حسابداری گرفت.

قلیچدار و نویسندگی

کمال قلیچدار اوغلو در کنار سیاست‌ورزی، دستی در نوشتن هم دارد. آثار تالیفی او شامل مقالات متعدد به نام‌های قانون بیمه بیکاری – نظرات و توضیحات، (1993)، کنگره اقتصاد ترکیه 1948، (1997)، اقتصاد غیررسمی و نیاز به تجدید ساختار در بوروکراسی، (1997) و راهپیمایی برای ترکیه ای آزاد و عادل، (2020)  می‌شود.

کمال قلیچدار اوغلو کیست؟

چگونگی ورود قلیچدار اوغلو به سیاست

قلیچدار پس از پایان تحصیلاتش، فرانسه را به مقصد کشورش ترک کرد و از آنجایی که هم تخصص داشت و هم پشتکار زیادی از خودش نشان داد، بعد از شروع  فعالیت شغلی به مناصبی چون ریاست اداره کل درآمد و ریاست صندوق تامین اجتماعی در ترکیه، و ... رسید که با این روند موفقیت آمیز، در نهایت او در دسته سیاست مداران ترکیه جایگاه قابل توجهی برای خودش دست و پا کرد و  در نزد افکار عمومی به عنوانی یکی از چهره‌های تاثیرگذار سیاست شناخته شد. کمال قلیچدار اغلو، در مدت زمانی کوتاه پله‌های ترقی را در درون حزب پیمود و به چنان محبوبیتی دست پیدا کرد که در سال ۲۰۱۰ به عنوان جانشین دنیز بایکال رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، برگزیده شد تا عهده‌دار رهبری بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون باشد.

کمال قلیچدار اوغلو، هدف پ پ ک و داعش

سیاست‌مداران همیشه منتقدان و حتی می‌توان گفت، دشمنانی دارند. وقتی کمال قلیچدار اوغلو در 8 آوریل 2014 برای سخنرانی در مجلس در راه رفتن به  سالن سخنرانی بود، فردی جلو آمد و به صورتش مشتی زد. ضارب در پاسخ به ضابطان قانونی که دلیل این کارش را پرسیده بودند، اینطور پاسخ داده بود که «سیاست‌های قلیچداراوغلو را دوست ندارم. من او را خائن می‌بینم و از دستش عصبانی هستم به همین دلیل این اقدام را انجام دادم» همچنین در هشتمین روز از ژوئن 2016 قلیچدار اوغلو که در مراسم تشییع جنازه افسران پلیس که در اثر حمله با خودروی بمب گذاری شده در منطقه Vezneciler استانبول در مسجد فاتح کشته شده بودند، مورد هدف گلوله قرار گرفت که البته به خیر گذشت و تیر تیرانداز به هدف نخورد. سومین حادثه 25 آگوست 2016 اتفاق افتاد که حمله مسلحانه به کاروان کمال قلیچدار اوغلو انجام شد. در این حمله، سرباز ژاندارمری جان خود را از دست داد و دو سرباز دیگر هم زخمی شدند.

کمال قلیچدار اوغلو کیست؟

قلیچدار اوغلو در 5 ژوئیه 2017 برای بار چهارم هدف تروریست‌ها قرار گرفت که این بار هم جان سالم به در برد. در این حادثه یک تلاش ناموفق برای ترور این سیاستمدار، در راهپیمایی حزب عدالت توسط یک شبه نظامی داعش انجام شد. بعدا اعلام شد، ابوبکر البغدادی، رهبر داعش دستور این ترور را صادر کرده است.

قلیچدار اوغلو، گاندی ترکیه

« قلیچدار، گاندی ترکیه است» طرفدرانش به دلیل منش و نوع فعالیتی که قلیچدار دارد، او را به مهاتما گاندی قهرمان هندی تشبیه می‌کنند و به همین دلیل «گاندی کمال» یا «گاندی ترکیه» القابی است که به کمال قلیچدار منتسب می‌کنند. همچنین رویترز در گزارشی دلیل این نام‌ گذاری را شباهت ظاهری او به مهاتما گاندی که او هم فردی ریز اندام بود، عنوان کرد. پولیتیکو نیز در گزارشی نوشت، سبک و سیاق سیاستمداری او مانند گاندی «افتاده و فروتنانه» است.

قلیچدار اوغلو رهبر اپوزیسیون

به گزارش رویداد۲۴ چند ماه مانده به روز انتخابات و رای گیری، ائتلافی متشکل از شش حزب اپوزیسیون ترکیه موسوم به «میز شش گانه» در حمایت خود از نامزدی «کمال قلیچدار اوغلو»، رهبر حزب چپ‌گرای جمهوری خواه خلق در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور توافق کردند. قلیچدار اوغلو در سخنرانی‌های انتخاباتی خود اعلام کرد که در دوره گذار از نظام ریاست جمهوری به نظام پارلمانی در ترکیه در صورت پیروزی وی در انتخابات پیش رو، رهبران پنج حزب دیگر ائتلاف اپوزیسیون یعنی «مرال آکشنر»، رهبر حزب خوب، «علی باباجان»، رهبر حزب دمکراسی و پیشرفت، «احمد داوود اوغلو»، رهبر حزب آینده، «تمل کاراملا اوغلو»، رهبر حزب سعادت و «گولتکین اویسال»، رهبر حزب دمکرات به عنوان معاون رئیس جمهوری این کشور فعالیت خواهند کرد.

وعده‌های انتخاباتی قلیچدار اوغلو درباره مهاجران

رقیب سرسخت اردوغان وعده داده که راه ترکیه را برای ورود مهاجران ببندد و قوانین سفت و سخت برای مهاجرت در نظر بگیرد. به ویژه برای مهاجران سوری که گفته ان‌ها را به کشورشان باز خواهد گرداند. او وعده داده: «در صورت انتخاب شدن، بدون زدن لکه «نژادپرستی» بر پیشانی ملت ترکیه، برادران سوریه‌ای حاضر در ترکیه را حداکثر ظرف یک سال به میهن خودشان خواهم فرستاد و در عین حال ترکیه را به قویترین کشور منطقه و دریای سیاه تبدیل خواهم کرد.»

قلیچداراوغلو این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تاکید کرده: «در دوره ریاست جمهوری من، پایانه‌های مرزی را که به محل تردد آسان و بدون هرگونه تحقیق اتباع خارجی تبدیل شده است، کنترل خواهیم کرد.» می‌توان گفت او رویکردی به شدت ضد روسی و غرب‌گرایانه دارد. 

کمال قلیچدار اوغلو کیست؟

کمال قلیچدار اوغلو، رقیب اردوغان

کمال قلیچدادراوغلو یا هر کس دیگری که بنای رقابت انتخاباتی با رئیس جمهوری را دارد، به قاعده وارد موقعیتی دشوار می‌شود. در همین راستا قلیچدار سعی زیادی داشت تا وعده هایی باورمندانه به استقبال رقابت با رجب طیب اردوغان برود. در همین راستا متعهد شده است به سمت سیاست‌های اقتصادی ارتدکس و نظام حکومتی پارلمانی و استقلال دستگاه قضایی برود. البته مخالفانش می‌گویند قیلیچدار اوغلو فاقد قدرت رقیب خود برای جمع آوری مخاطبان است و نمی‌تواند چشم انداز روشنی برای دوران پس از اردوغان ارائه دهد. همچنین «بیرول باسکان»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی ساکن ترکیه نوشته است که قیلیچدار اوغلو تصویر کاملاً متضادی از اردوغان را به تصویر می‌کشد، که یک چهره قطبی و مبارزی است که پایگاه رای دهندگان خود را تثبیت می‌کند.

ترکیه با قلیچدار اوغلو 

کمال قلیچدار در روزهای منتهی به انتخابات ترکیه وعده‌های بزرگی را برای ترکیه آینده طرح کرده بود و عنوان داشته بود که «می‌خواهد آغازگر عصری نوین باشد که سیمای داخلی و خارجی ترکیه را دگرگون سازد» باید منتظر ماند و دید، کمال قلیچدار می تواند فاصله 5 درصدی با رجب طیب اردوغان را در روز راًی گیری کم کند یا بعد از 29 می، بار دیگر در قالب سیاستمداری که خارج از قدرت است، به کنشگری ادامه خواهد داد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: انتخابات ترکیه
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان