تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد

عبدالحسین خسروپناه کیست؟

عبدالحسین خسروپناه استاد و پژوهشگر فلسفه دین و رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه است، در حوزه شاگرد وحید خراسان یبود و از دروس فاضل لنکرانی، آیت الله حسن‌زاده آملی و آیت الله جوادی آملی در حوزه علمیه قم بهره برد. او سخنان تندی درباره حجاب دارد.

عبدالحسین خسروپناه کیست؟

رویداد۲۴ سعید شمس: عبدالحسین خسروپناه این روز‌ها که بحث حجاب داغ شده است، در سیبل قرار دارد و سخنانش در مصاحبه‌های و مناظره‌ها، واکنش‌های تند و تیزی را در پی دارد.

بیوگرافی عبدالحسین خسروپناه

عبدالحسین خسروپناه در بهمن ماه ۱۳۲۵ در شهرستان دزفول دنیا آمد. این روحانی استاد و پژوهشگر فلسفه دین و رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه است، در حوزه شاگرد وحید خراسان یبود و از دروس فاضل لنکرانی، آیت الله حسن‌زاده آملی و آیت الله جوادی آملی در حوزه علمیه قم بهره برد. خسروپناه ۳۰ کتاب و یک‌صد و پنجاه مقاله تألیف کرده است که شامل «کلام جدید با رویکرد اسلامی، جریان شناسی فکری ایران معاصر، مسائل جدید کلامی و فلسفه دین (۱)، روشنفکری و روشنفکران، انتظارات بشر از دین، پلورالیزم دینی و سیاسی، قلمرو دین، گستره شریعت، جریان‌های فکری ایران معاصر، فلسفه‌های مضاف، پلورالیزم دینی و سیاسی، کلام جدید، جامعه علوی در نهج البلاغه، فقه در محک زمانه، تاریخ تحلیلی - انتقادی فلسفه اسلامی، آسیب شناسی دین پژوهی معاصر، نظام معرفت‌شناسی صدرایی، جامعه مدنی و حاکمیت دینی، فلسفهِ فلسفه اسلامی، شریعه شهود، هستی شناسی معرفت، جریان شناسی ضد فرهنگ‌ها ۲، آسیب شناسی جامعه دینی، گفتمان مصلحت در پرتو شریعت و حکومت، اصطلاح نامه فلسفه، کثرت گرایی دینی و اخلاق در قرآن» می‌شود.

او درباره ازدواجش گفته است که «یکی از دوستانم که سال‌ها با هم هم‌بحث بودیم و اکنون از دوستان صمیمی بنده هستند با خانواده‌ای وصلت کرده بود که از علمای اراک بودند. پیشنهاد داد که آخرین دختر آن‌ها مناسب است اگر شما بپذیرید! من آن خانواده را نمی‌شناختم، اما این دوستم و باجناق او را می‌شناختم استخاره‌ای هم گرفتم. خانواده همسرم هم می‌گفتند والده و همشیره ما می‌توانند برای دیدن دخترشان بروند، اما مرد نامحرم که من بودم اجازه دیدن او را نداشتم و می‌گفتند وقتی عقد کردید می‌توانید با هم صحبت کنید. استخاره‌ام که خوب آمد به خانواده زنگ زدم و آن‌ها به اراک برای خواستگاری رفتند و البته ذکر خیر بنده هم در خانواده آن‌ها بود. خانم باجناقم موضوع را در خانواده‌شان مطرح کرده بود و جالب اینجاست که افراد پزشک و مهندس و بعضی از طلبه‌ها هم به خواستگاری رفته بودند آن‌ها نپذیرفتند. اما مورد بنده که مطرح شد پذیرفتند و یک بار به خواستگاری رفتم که همین یکبار بود و من هم علاقه داشتم طلبه‌ای اهل علم و درس خوان باشد که این طور هم بود»

خسروپناه چرا طلبه شد؟

«سوم راهنمایی بودم یک شب خواب شهید مطهری را دیدم زمانی که ایشان تازه به شهادت رسیده بود. به خوابم آمد، گفتم سؤال دارم ایشان گفت بیا نزد من درس طلبگی بخوان و من در محضر ایشان در عالم خواب، دروس طلبگی را خواندم. مرحوم آیت‌الله طالقانی هم در عالم خواب، از کنار من رد شد و آقای مطهری گفت: شما هم یک درسی به آقای خسروپناه بده و ایشان نیز در همان جا درسی هم به بنده دادند. از خواب بلند شدم و با خود گفتم من کجا بروم، کسی را نمی‌شناسم، پیش چه کسی درس بخوانم؟» حدود یک سالی از این قضیه گذشت و خواب حضرت امیرالمؤمنین (ع) را دیدم. «دیدم آسمان شکافت و نوری بر سر من تابید، صدای امیرالمؤمنین (ع) بود که مطالبی را گفت از جمله اینکه چرا حوزه نمی‌روی؟!»

عبدالحسین خسروپناه این خواب‌هایی که دیده است، را دلیل روی آوردن به حوزه و طلبه شدنش عنوان می‌کند.

واکنش‌ها به انتصاب عبدالحسین خسروپناه توسط رئیسی

ابراهیم رئیسی در سال دوم دولتش عبدالحسین خسروپناه را به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب کرد که این انتصاب به دلیل نظرات رادیکال خسروپناه با واکنش‌هایی تند و تیز روبرو شد. حتی عده‌ای این تصمیم رئیسی را نشانه این دانستند که دلت مستقر شایسته سالاری را حاشیه نشین کرده و به تفکرات رادیکال می‌دان می‌دهد. همچنین عباس آخوندی وزیر سابق و مدرس دانشگاه پا را فراتر گذاشته و با گفتن اینکه «سمت ایشان فاقد بنیان قانونی و کارکردش عقب نگاه داشتن نظام دانشگاهی و اغتشاش فرهنگی بوده‌است. بنابراین، به‌عنوان یک خواست ملی انحلال شورای انقلاب فرهنگی را خواهان شویم» ضررِ تعطیلی شورای عالی انقلاب را کمتر از مدیریت مدیرِ جدید دانست.

عبدالحسین خسروپناه آثار

خسروپناه، دولت روحانی

عبدالحسین خسروپناه از مخالفین سرسخت اصلاح طلبان و البته حسن روحانی و دولتش است. او با اشاره به جلسه مقام رهبری با دولت فعلی و این توصیه به «مردمی بودن، حضور در صحنه و ارتباط مستقیم با مردم، امید بخشی و روحیه جهادی» دولت روحانی را فاقد این موارد دانست و گفت «برخی از سران دولت قبل از داخل ماشین‌های تمام دودی ضد گلوله قصد ارتباط با مردم را داشتند و به نوعی درکی از درد مردم در بین مسئولان سابق دیده نمی‌شد.» خسروپناه در خصوص حسن روحانی دو ماه پیش از انتخابات ۱۴۰۰ هم گفته بود «آقای رئیس‌جمهور که قابل نمی‌داند از اتاقش بیرون بیاید و حرف دل مردم کوچه و بازار را بشنود، آن زمان هم که کرونا نبود از پشت شیشه ماشین مردم را تماشا می‌کردند من به عنوان طلبه‌ای که مدام با مردم در ارتباط هستم، از دیدن حجم درد و رنج مردم به ستوه آمده‌ام. همه مردم گرفتار شده‌اند، طلبه‌ها کارگری می‌کنند تا بتوانند خرج زندگی خود را بدهند، همه اقشار جامعه از شدت فشار اقتصادی دچار مشکلات عدیده شده‌اند، آن وقت هنوز هم که هنوز است دست روی دست گذاشته‌اند تا آمریکا کاری کند و تحریمی را بردارد»


بیشتر بخوانید: مصطفی میرسلیم کیست؟


آثار عبدالحسین خسروپناه؛ اتهام دستبرد فکری

همه ۵۰ کتاب و ۱۷۰ مقاله‌ای که خسروپناه نوشته است، توسط ناشران دولتی منتشر شده‌اند تا منتقدان و مخالفانش همین موضوع را نشانه‌ای از فقدان تاثیرگذاری آثارش عنوان کنند. امیرحسین خداپرست، عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفهٔ ایران اینطور ادعا کرده است که «فصولی از چند کتاب خسروپناه تقریباً مطابق با یکدیگرند» و «فصل چهاردهم کتاب مسائل کلامی جدید و فلسفهٔ دین را که خسروپناه نوشته است، تلخیص و رونویسی از کتاب جاودانگی رضا اکبری، استاد دانشگاه امام صادق است.» 

بیوگرافی عبدالحسین خسروپناه

خسروپناه؛ مدافع طب سنتی

عبدالحسین خسروپناه مدافعِ سرسخت طب سنتی است، در روز‌هایی که کشور به شدت درگیر کرونا و تبعات این ویروس همه گیر بود، در واکنش به مخالفان طب سنتی اینطور پاسخ داده است که «سیاستمداری از مسئولان نظام پزشکی با تمسخر و بدون دانستن ظرفیت‌های طب سنتی، آن را تجویز علفی می‌نامد و، اما چشم بر قرارداد‌های جنایت‌بار مافیای دارو و درمان و پول‌های زیرمیزی می‌بندد!» او همچنین در مصاحبه‌ای با اشاره به مبتلا شدن به کرونا گفته است «من سه بار کرونا گرفتم و واقعاً داروی امام کاظم و داروی سعال خوبم کرد. در بار دوم سرفه‌هایم اینقدر شدید بود که قطع نمی‌شدند؛ و هر چه انواع و اقسام دارو، حتی دارو‌های سنتی که مصرف کردم، جواب نداد. اما داروی سعال، داروی امام رضا و رازیانه جواب داد. یعنی سه شب مصرف کردم و کامل قطع شد. جالب است به شما بگویم، هر کدام از دوستانی که مشکل ریوی دارد و شیمی درمانی شده است همین داروی سعال را توصیه کردم، تقریباً تمام موارد جواب داده است»

خسروپناه، سینما ضرر است!

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت «چون (در زمان شاه) پدرم اجازه نمی‌داد به سینما برویم بنده تاکنون به سینما نرفته‌ام! بعضی وقت‌ها از بنده درخواست می‌شود برخی از فیلم‌ها را ببینم و نظر دهم، به آن‌ها می‌گویم فیلم‌ها را بیاورید اینجا. به فرزندانم هم توصیه نمی‌کنم به سینما بروند» او ادامه داده است «به یاد دارم که یک بار نشسته بودم فیلم سینمایی ببینم وقتی پدرم مرا دید یک سیلی به صورتم زد و گفت چرا نشستی فیلم سینمایی می‌بینی؟! به هیچ وجه اجازه نمی‌داد که بخواهیم سینما برویم صد درصد با این مباحث مخالف بود.»

عبدالحسین خسروپناه حجاب

خسروپناه در پاسخ به این سئوال که چرا در مساًله حجاب به خطبه ۲۴۹ نهج البلاغه که حضرت علی می‌فرمایند «من نمى توانم شما را به کارى وادارم که خود نمى خواهید» بی توجهی می‌شود، اینطور پاسخ داد که «فرهنگ بی‌حجابی جدید و مدرن است. تاریخ کل جهان نشان می‌دهد هیچ کشوری در گذشته و تا ۲۰۰ سال اخیر بی‌حجابی نداشتند و همه پوشش داشتند؛ لذا اصلاً در زمان پیامبر و امیرالمومنین خانم مکشفه نداشتیم که از اجبار یا عدم اجبار آن حضرات حرفی بزنیم. مثل این است که گفته شود، در زمان حضرت علی درباره اجاره رحم چکار می‌کردند. همانطور که در زمان امیرالمومنین قوانین رانندگی هم نبوده است»

همچنین او در خاطره گفته است که «من از بالکن مغازه با تیرکمان به پا‌های خانم‌های بدحجاب می‌زدم که چرا پالخت بیرون آمده‌اند. پدرم نسبت به حجاب حساس بود، اما گفت اگر ضربه‌ای بخورند شرعاً ضامن هستی و از این رو تیروکمان را گذاشتم کنار و روی آن‌ها آب می‌ریختم.»

خسروپناه، تحریم اروپا

تحریم در نظام بین الملل ابزاری برای کنترل کشورها و افراد است. با این تفاوت که تحریم کشورها عملیاتی است و تحریم ‌ده‌ها از داد و ستد در بازار جهانی منع می شوند. اما تحریم اشخاص فقط محدود به ممنوعیت از اجازه ورود به کشور تحریم کننده و مصادره اموال دارد که بیشتر جنبه سیاسی و روانی دارد. عبدالحسین خسرو پناه به دلیل نگاه و اظهارنظرات تندی که درباره مسائلی چون آزادی بیان، حجاب و ... دارد، در ۲۰ مارس ۲۰۲۳ و در ذیل ششمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا در لیست تحریم قرار گرفت. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به این اتفاق نوشت:«با گذشت دو ماه فعالیت بنده در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحریم اتحادیه اروپا، مضحکانه و بی ارزش است؛ چون نه مالی در اروپا دارم و نه تعلقی، اما انگیزه شورا را در تحقق منظومه فرهنگی امامین انقلاب مضاعف می‌سازد»

خسروپناه و تقابل با سروش

«به حاکمیت نامشروع پشت کنید» این جمله تند و تیر سرفصل یاداتشت عبدالکریم سروش به مراجع عظام بود که آن روز‌ها سر وصدای زیادی ایجا کرد و همچنین واکنش‌های زیادی در این رابطه نشان داده شد. در این بین خسروپناه یکی از تندترین پیام‌ها را به سروش داشت که پیام با «بار دیگر قلم به نصیحت تفرقه‌آمیز برداشتی و مراجع عظام و مشایخ حوزه علمیه را با ظاهری خیرخواهانه خطاب قرار دادی. اینک نصیحت متبخترانه، کاذبانه و تفرقه انگیزت را نثار مراجع و شیوخ حوزه علمیه کردی» شروع شد که و در روز‌هایی که کشور درگیر التهابات ناشی از مرگ مهسا امینی بود، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
رایش سوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
5
18
یا خداااا
قی ا فه
آدم یاد بدهکاریش
می اندازه
ای سر قضااااااا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
3
25
این فردی که نامش گذاشتند خسروپناه، و در واقع شیطان پناه است! از درس آموختگان مکتب شیخیه و فردیدیه است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
5
23
خسرو پناه کیست،؟! یک مفتخور یک سربار!
یعقوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
1
8
متخصص در خواب دیدن.
متولد ۱۳۲۵، زمانی که سوم راهنمایی بوده خواب استاد مطهری را که تازه شهید شده بود را می بینه. به نظر شما خسروپناه در چند سالگی سوم راهنمایی بوده؟(با فرض اینکه ایشان دروغ نگفته باشد).
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
0
8
بسیار متاسفم این فرد شده دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی. از بچگی حق الناس بر گردن دارد الان دیگه چه باشد خدا داند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
1
11
در واقع بگید یک وحشی تمام عیار.....
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
0
11
آقای خسروپناه بفرمایند که ایشان در طول عمر خود چه کار مفیدی انجام دادند؟ کار مفید ایشان چی بوده و هست؟ آیا اینقدر که از بیت المال خوردند برای جامعه و مردم ایران مفید بودند؟ حرف زدن در تمامی زمینه ها آن هم بدون تخصص که هنر نمی خواهد بلکه سفاهت و بلاهت است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
0
12
... تو مخت آخوند....!
ناشناس
|
Sweden
|
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
0
3
بیابان را سراسر مه گرفته است...
چه وحشتناک است که چنین موجودی چنین مسئولیتی را در کشوری داشته باشد
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
0
4
بیچاره حکمت!بیچاره دین!بیچاره فلسفه!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
0
0
خلاصه این متن میشه این
یک آدم لجباز بیسواد روانی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان