تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد

آیت‌الله علوی بروجردی کیست؟

سید جواد از جمله روحانیونی است که روحانیت را فقط برای تبلیغ و ترویج مسائل دینی نمی‌داند که در همین راستا در چند سال اخیر، نظرات و برداشت‌هایی صریح از موضوعات سیاسی را بیان کرده است.

سید جواد علوی بروجردی کیست؟

رویداد۲۴ سعید شمس: سید جواد علوی بروجردی مرجع تقلید است که این روز‌ها با اظهارنظر‌های صریح و واکنش‌های خاصی که به رویداد‌های روز کشور نشان می‌دهد، مورد توجه قرار گرفته است. او به تازگی طی اظهار نظری از فاصله بین حاکمیت و مردم سخن گفته و تاکید کرده است: «کاش از مردم جدا نشویم. کاش بین ما و مردم فاصله نیفتد. فاصله زیاد شده و جای تأسف است.»

بیوگرافی سید جواد علوی بروجردی

سید محمدجواد علوی طباطبایی بروجردی، نوهٔ دختری سید حسین بروجردی مشهور به سید جواد علوی بروجردی بیست و ششمین روز از فروردین ۱۳۳۰ در قم دنیا آمد. او از فق‌ها و همچنین مراجع تقلید شیعیان است. سید محمد جواد پسرِ سید محمدحسین علوی و داماد سید حسین بروجردی است. او دوره ابتدایی خود را در قم شروع کرد و با پایان تحصیلات ابتدایی، دورهٔ متوسطه را در تهران گذراند و هم‌زمان با تحصیل در دبیرستان، در مدرسهٔ علمیهٔ عبدالحسین بازار نیز، به تحصیل علوم دینی پرداخت. سید جواد علوی بروجردی از سال ۱۳۷۰ با تدریس خارج اصول و از سال ۱۳۷۵ با تدریس خارج فقه، شروع به تدریس در حوزه علمیه قم کرد.

آثار آیت‌الله علوی بروجردی

سید جواد در سال‌های تدریس و همچنین تبلیغ برای تبیین بهتر نظراتش اقدام به تاًلیف ۱۰ اثر کرده که شاملِ تقریرات خارج اصول وحید خراسانی، تقریرات خارج فقه (مکاسب، صلوة) وحید خراسانی، تقریرات یک دوره اصول سید محمد روحانی (به غیر از استصحاب)، تقریرات حج، خیارات و بیع سید محمد روحانی، تقریرات حج، عمره و بیع سید محمدرضا گلپایگانی، تقریرات خیارات و خمس شیخ مرتضی حائری، تقریرات مکاسب محرمه میرزا جواد آقا تبریزی، تقریرات الهیات بالمعنی الاعم (اسفار) جوادی آملیری، نقش و جایگاه عقل در استنباط و قاعده لا حرج می‌شود.

انتقاد تند آیت‌الله علوی بروجردی 

سید جواد از جمله روحانیونی است که روحانیت را فقط برای تبلیغ و ترویج مسائل دینی نمی‌داند که در همین راستا در چند سال اخیر، نظرات و برداشت‌هایی صریح از موضوعات مختلف سیاسی را بیان کرده است. در واقع ایشان تصمیم به همراهی با مردم گرفته و به همین دلیل گاهی حتی به روحانیون و جایگاه روحانیت هم نقد‌هایی را وارد می‌کند و البته در پاره‌ای موارد از گزند تندرو‌ها در امان نمی‌ماند. بروجردی در این راستا اظهارات انتقادی در موضوعاتی، چون افتخار به کوروش و نقد به تصمیم‌گیری‌های فرهنگی در حاکمیت و حوزه‌های علمیه، شهرت دارد. او همچنین مخالف تخصیص بودجه دولتی به حوزه است و این را نشانه‌ای بارزِ عدم استقلال حوزه‌های علمیه می‌داند.

صحبت‌های جنجالی آیت‌الله علوی بروجردی

یکی از سخنان علوی بروجردی که پس حوادث اعتراضی سال گذشته شاهد آن بودیم توجهات زیادی را جلب کرد. علوی بروجردی تاکید داشت که باید امکان اظهار نظر مردم در سیاست را فراهم کنیم. او از اینکه خیلی از حرمت‌ها شکسته شده ابراز گلایه کرده و گفت: « در این حوادثی که گذشت، بسیاری از حرمت‌ها شکسته شد. یک اعتراض سادۀ کارگری به بدگفتنِ به دین و ایمان و همه‌چیز می‌کشد! نگذارید این بی‌حرمتی‌ها اتفاق بیفتند!»

او همچنین در جای دیگر از فاصله بین روحانیت و مردم سخن گفت و تاکید کرد: «این فاصله‌ای که بین روحانیت و مردم افتاده، باید ترمیم شود. راه اشتباه بوده. این را ما باید متوجه بشویم.»


بیشتر بخوانید: شیخ حسین انصاریان کیست؟


جالب اینکه بعد از این اظهار نظر روزنامه جوان به واکنش تند نسبت به سخنان علوی بروجردی پرداخته  پو پاسخ داده است: «منظور از جناب علوی بروجردی کدام مردم است؟ آیا ایشان در روزهای گذشته وداع باشکوه مردم با روحانی شهید و عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت الله سلیمانی را ندیدند؟ آیا حضور چشمگیر مردم در این تشییع، برهانی برای پیوند ناگسستنی مردم با روحانیت نمی‌تواند باشد؟» روزنامه اصولگرای جوان که به مواضع تندش معروف است در واقع این فاصله بین روحانیت و مردم را اصلا قبول نداشته است. 

سخنان آیت الله علوی بروجردی

سخنان علوی بروجردی درباره کوروش

به گزارش رویداد۲۴ نگاه عامه روحانیون به کوروش و مباحثی که درباره منشور کوروش مطرح می‌شود، عمدتاً نگاهی منفی است و اساساً روحانیت با کوروش زاویه دارد. اما سید جواد علوی در دیدار و گفتگو با رئیس انجمن موبدان زرتشتی با بیان این اظهارات «یکی از مواردی که به من عیب و خرده می‌گیرند و از من انتقاد می‌کنند بر سر قضیه منشور کوروش است. چرا که بنده از منشور کوروش تجلیل می‌کنم. آقایان می‌گویند که نه، اسلام آمده و قبل از خودش را از بین برده است. این معنا را من قبول ندارم» نشان داد که در این موضوع مهم تاریخی نگاهی متناقض با روحانیون دیگر دارد.

سخنان علوی بروجردی درباره جایگاه فتوا

اینکه در عصر حاضر مردم چه نگاهی به جایگاه روحانیت دارند و اینکه اعتمادشان به «فتوا» چقدر است، یکی از مباحثی است که به دلیل تغییر سبک زندگی و همچنین اتفاق‌های افتاده به طور پررنگی مطرح می‌شود. علوی بروجردی که به نظرات صریح شهرت دارد، در این باره گفته است که «ما قدری از مردم فاصله گرفتیم و دیگر برای مردم پدری نمی‌کنیم. مردم به قول معروف در حوادث و ناراحتی‌ها همیشه به ما پناه می‌آوردند و ما پناه مردم بودیم، اما امروز این مساله کمرنگ شده به این دلیل که فرد روحانی متصدی اجرا شده، به این دلیل که ما آنطور که باید و شاید مسئولیت‌های خودمان را جدی نگرفتیم»

روایت علوی بروجردی از آیت الله منتظری

آیت الله منتظری در عرصه سیاسی و اجتماعی موافقان و همچنین مخالفانی دارد. سید جواد علوی از جمله کسانی است که ایشان را از «تلاش برای قدرت» بری می‌دانند. او درباره آیت الله منتظری گفته است «نسبت به آقای منتظری جفا زیاد شده است. بعد از انقلاب که مسلط شد، برخورد کرد به واقعیت‌هایی که در سیاست هست. حرف‌هایی که ایشان می‌زد، جنس حرف‌ها با حرف‌های امام تفاوت می‌کرد. معمولا امام، مشکلات را که می‌گفت، نصیحت می‌کرد که درست می‌شود و امید می‌داد. اما ایشان می‌گفت آنانی‌که باعث این مشکلات شدند، چرا عامل شدند؟ ایشان در این وادی بود. تا وقتی که زمینش زدند! مرحوم آقای منتظری می‌دانست امام وضع حالیش خوب نیست، این را می‌دانست؛ خود ایشان گفت می‌دانستم که امام سه ماه یا چهار ماه دیگر زنده نیست. می‌گفت دکتر‌هایی که محرم امام بودند با من هم ارتباط داشتند. ایشان علاقه هم به امام داشت، تعارف نبود و وضعیت سلامتی امام را دنبال می‌کرد. با این اوصاف، چرا صبر نکرد؟ چرا حوصله نکرد؟ چون دنبال جیب و قدرت نبود»

سخنان علوی بروجردی درباره اقتصاد اسلامی

«اقتصاد اسلامی» کلید واژه‌ای است که این روز‌ها مورد بحث جدی قرار می‌گیرد و باطبع موافقان و مخالفانی هم دارد. موافقان تاًکید بر قوانین شرع را در هر شرایطی واجب می‌دانند و مخالفان هم با اشاره به بهِ روز بودن مناسبات اقتصادی به مخالفت شان با اقتصاد اسلامی تاًکید دارند. سید جواد علوی از جمله معدود روحانیونی است که اسلامی شدن مدیریت اقتصادی را بی نتیجه می‌داند. او در این رابطه گفته است که «چنین نیست که اسلام اقتصاد خاصی به نام اقتصاد اسلامی درست کرده باشد. چنین چیزی نداریم؛ همان‌طور که اسلام هندسه خاصی هم درست نکرده‌است. رسول اکرم مسائل عقلایی را می‌پذیرفتند. یعنی همان‌طور که دو دو تا چهارتای ریاضی را پذیرفتند، اقتصاد را هم پذیرفتند.

سخنان علوی بروجردی درباره انتخابات آمریکا

در روز‌های منتهی به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا که دونالد ترامپ برای ماندن در کاخ سفید با جوبایدن رقابت می‌کرد، سیاسیون و حتی اذهان عمومی آرزو می‌کردند بایدن پیروز شود تا مشکلات اقتصادی در ایران کمرنگ شوند. سید جواد علوی بروجردی در آن روز‌ها به این مساًله واکنش نشان داد و گفت که «آمدیم ترامپ دوباره رئیس‌جمهور آمریکا شد یا نفر دیگه که آمد بدتر کرد ما که نمی‌توانیم سرنوشت هشتاد میلیون نفر را به آن‌ها گره بزنیم باید خودمان برای مردم چاره‌ای کنیم مردم همه این کمبود‌ها را از عمامه می‌بینند. مشکلات کاری کرده که مردم به مذهب هم بدبین شدند و ناسزا می‌گویند»

سخنان علوی بروجردی درباره حجاب اجباری

«حجاب اجباری» یا «حجاب اختیاری» بهانه‌ای بر مناقشه‌های جدی در جامعه شده است. آیت الله سید جواد علوی بروجردی با اشاره به افراط و تفریط‌هایی که درباره حجاب مشاهده می‌شود، در توئیتر با این واکنش را نشان داده است: «دخترانی که حجاب کامل نداشتند هم سراغ امام جماعت می‌رفتند و مساًله می‌پرسیدند. ما الان اصرار داریم که این دختر فقط حجاب خود را درست کند، در حالیکه اصل عقاید او از بین رفته است! اعتقاد یک داستان است، عمل یک داستان دیگر. عمل در رتبه بعد از اعتقاد است. اعتقاد لطمه خورده است»

سخنان علوی بروجردی درباره مهسا امینی 

مرگ مهسا امینی که در شب اربعین اتفاق افتاد، همچنین تبعات بسیار سنگینی برای نظام و جامعه در پی داشت و به همین دلیل هر کس با توجه به تشخیصی که داشت، نسبت به این رویداد تلخ واکنش نشان داد. سید جواد علوی در این رابطه با اشاره به ضرورت توجه همگان نسبت به واگذاری امور به دست متخصصان و پرهیز از انتخاب سلیقه‌ای مدیران و تاکید بر گزینش مسئولان بر اساس تدبیر و درایت در بخش‌های مختلف، از واقعیت‌های جامعه و مسائل دنیای امروز سخن گفت و نگرانی عمیق خود را از برخورد‌های نسنجیده‌ای که به نام دین صورت می‌گیرد، ابراز کرد. او همچنین ضمن ابراز همدردی با داغداران گفت: «او دختر همه ما بود و اتفاقی که برای دخترمان افتاد بسیار تلخ بود.»

سید جواد علوی بروجردی کیست؟

آیت الله علوی بروجردی و رهبری 

در زمانی که رهبر انقلاب اسلامی در بیمارستان بستری بودند، آیت الله علوی بروجردی به عیادت از ایشان رفتند و با وی دیدار کردند. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
5
9
من حرفا و سخنرانی های علوی دیدم و شنیدم...جدا یک آخوند به روزی هستش...از نظر علم فقهی خیلی پره برای همین خیلی بهش حمله میکنن البته از سمت دولت..خدا حفظش کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
3
10
بله فاصله طبقاتی مردم با امثال شما بسیار زیاد شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
0
2
جالبه من چند روز پیش اینجا کامنت گذاشتم منتشر نشده حالا اگه فحش داده بودم زود چاپ می‌شد
معین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
2
0
آقای علوی چون حرف حق میزند ودغدغه دین ومردم رادارد واز خدامیترسد فکر آخرت وجواب درپیشگاه خداوند را درنظرمیگیرد و درواقع چون حقیقت میگوید بهش حمله میشود مطمعن باشید یکباردیگر برخلاف این نظام حرفی بزند حکم ارتداد بهش میدن خدا ان شاءالله تمام کسانیکه راکه بفکرمردم هستند جوش مردم رامیزنند خودش یاری کند
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
0
قضاوت سخته
سید محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
2
0
سلام
حالش خیلی خوب نیست.احمدی نژاده در لباس روحانیت. یک پوپولیست به تمام معنا. رضایت مردم و لایک از رضایت خدا براش مهمتره.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان