تاریخ انتشار: ۲۱:۴۸ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۲

پیش‌ بینی بورس فردا ۶ خرداد ۱۴۰۲

پیش بینی می‌شود که بورس فردا روز متعادلی را سپری کند و به واسطه تقاضایی که احتمالا برای گروه‌های برجامی و ریالی اتفاق می‌افتد، شاهد عملکرد بهتری از سمت شاخص هم‌وزن باشیم.

پیش‌ بینی بورس فردا ۶ خرداد ۱۴۰۲

رویداد۲۴ بورس تهران هفته‌ای مثبت، اما متعادل را پشت سر گذاشت و با رشد یک درصدی شاخص کل و ۳.۵ درصدی شاخص هم‌وزن همراه بود. در روز پایانی هفته نیز اگرچه در نهایت نماگر‌های تالار شیشه‌ای با رنگ سبز کار خود را به پایان رساندند، اما در انتهای معاملات، بیش از نیمی از سهام در محدوده منفی قرار گرفتند. شاخص کل بورس در روز چهارشنبه توانست بازدهی مثبت ۰.۶۵ درصدی را به ثبت برساند که عمده دلیل آن نیز معاملات سبز دو گروه پالایشی و پتروشیمی بود و این نماگر را به ارتفاع ۲.۳۴۶ میلیون واحدی رساندند.

در سمت دیگر، اما شاخص هم‌وزن عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشت و به یک افزایش ۰.۱۸ درصدی بسنده کرد. ارزش معاملات خرد سهام نیز در روز چهارشنبه عدد ۱۲۴۰۸ میلیارد تومان را به ثبت رساند تا همچنان نسبت به اوج ماه‌های اخیر خود فاصله داشته باشد و در کنار این موضوع شاهد خروج پول ۱۳۴ میلیارد تومانی از سمت کد‌های حقیقی بودیم.

شروع معاملات در آخرین روز بورس تهران در هفته‌ای که گذشت، با بیم و امید زیادی در رابطه با نامه رئیس مجلس در رابطه با نرخ تسعیر ارز صنایع همراه بود و بسیاری امیدوار بودند که این موضوع بتواند محرک جدیدی برای شروع یک روند صعودی قدرتمند باشد، اما نه تنها در شروع، قدرت مورد انتظار دیده نشد بلکه به مرور رو به تحلیل رفت. در ادامه تلاش خواهیم کرد تا با بررسی شرایط ایجاد شده و نگاهی به روند معاملات در روز چهارشنبه، به پیش بینی بورس فردا بپردازیم.

جدال دولت و مجلس بر سر نرخ تسعیر ارز

اواخر روز سه‌شنبه که انتشار نامه‌ای از سمت قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و امید تازه‌ای در دل بورسی‌ها ایجاد کرد. طبق این نامه، رئیس مجلس عنوان کرده بود که سیاست‌های ارزی کشور براساس شیوه «شناور مدیریت شده» است و اقدام بانک مرکزی برای تعیین یک ارز ثابت برای صنایع (دلار ۲۸۵۰۰ تومانی) غیرقانونی است. این نامه باعث شد تا امید‌ها به خداحافظی با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی به شدت افزایش یابد و بورس تهران نیز بتواند به واسطه نزدیک شدن نرخ تسعیر ارز صنایع و شرکت‌ها به نرخ بازار آزاد، بهانه مناسبی برای از سرگیری افزایش‌های قدرتمند خود را از سر بگیرد.

با این حال، اما شروع معاملات بورس چهارشنبه اگرچه وضعیت بهتری را برای دو گروه پالایشی و پتروشیمی رقم زده بود، اما احتیاط در معاملات بورسی‌ها به طور مشخصی مشاهده می‌شد به طور کلی در دیگر صنایع اغلب فروشندگان قدرت بیشتری از خود به نمایش می‌گذاشتند. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که واکنش‌های دولت به نامه رئیس مجلس آغاز شد و سخنگوی دولت با قاطعیت اعلام کرد که بانک مرکزی طبق چارچوب صلاحیت قانونی این امر را پیش می‌برد. وی افزود که تغییری در نرخ تسعیر ارز انجام نخواهد شد و مبنا همان نرخی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند. این موضع دولت باعث شد تا مشخص شود که حداقل در کوتاه‌مدت قرار نیست اتفاق مثبتی در این زمینه رخ دهد و فعلا بایستی منتظر یک اتفاق نظر از سمت دولت و مجلس باشیم. از این رو انتظار می‌رود که بورس تهران در شروع هفته جدید خود به این موضوع واکنش نشان داده و تقاضای ایجاد شده از این سمت، قدرت خود را از دست بدهد.


بیشتر بخوانید: پیش بینی جذاب درباره بورس/ صعودی یا نزولی؟


کاهش برجامی قیمت دلار

روز چهارشنبه، اما برای ارز بازار آزاد نیز رو خاصی بود. در حالی که نرخ دلار در هفته گذشته نوسان چندانی نداشت و در میانه کانال ۵۲ هزار تومانی نوسان می‌کرد، انتشار یک خبر توانست در عرض تنها یک ساعت نرخ دلار فردوسی را بیش از ۵۰۰ تومان کاهش دهد. گفته شده است که سلطان (پادشاه) عمان قرار است روز یکشنبه هفته آینده به تهران سفر کند. از آنجا که عمان همواره طی مذاکرات اخیر به عنوان واسطی بین ایران و آمریکا برای انتقال پیام‌ها نقش بازی کرده و قبل‌تر نیز خبر آمده بود که پادشاه این کشور حامل خبر مهمی از سمت کشور آمریکاست، دلار بازار آزاد با نگاه مثبتی به این اتفاق واکنش نشان داد و با کاهش قیمت همراه شد. در کنار این موضوع روز گذشته نیز شاهد تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک و به واسطه کشور عمان بودیم که خود سیگنال مثبتی قلمداد می‌شود.

از این رو انتظار می‌رود که بورس فردا نیز تا حدی نگاه برجامی خود به صنایع را از سر گیرد و این اتفاق می‌تواند موجب افزایش تقاضا برای دو گروه خودرویی و بانکی شود. البته تا انجام سفر پادشاه عمان به تهران و مشخص شدن دست‌آورد‌های این سفر به مدتی زمان نیاز است و بورسی‌ها نیز تا رسیدن به قطعیت، با احتیاط به معاملات خود ادامه می‌دهند.

نگاهی به روند‌های روزانه

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، اگرچه شاخص کل بورس توانست در روز چهارشنبه در نهایت بازدهی مثبتی را به ثبت برساند، اما از میانه معاملات شاهد افزایش قدرت فروشندگان و عقب‌نشینی نماگر‌ها از سقف روزانه خود بودیم. این موضوع می‌تواند در شروع معاملات بورس فردا اثرگذار باشد.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، پیش بینی می‌شود که بورس فردا روز متعادلی را سپری کند و به واسطه تقاضایی که احتمالا برای گروه‌های برجامی و ریالی اتفاق می‌افتد، شاهد عملکرد بهتری از سمت شاخص هم‌وزن باشیم.

منبع: فردای اقتصاد

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس
نظرات شما
پیشخوان