تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حسن کردمیهن کیست؟

حسن کردمیهن یکی از چهره‌هایی جنجالی است که از زمان حمله به سفارت عربستان در تهران حاشیه‌های زیادی پیرامونش نمایان شده است. این چهره جنجالی که همچنان دخالت در قضیه سفارت عربستان را تکذیب می‌کند، هر از چند گاهی مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

حسین کرد میهن کیست؟

رویداد۲۴ سعید شمس: حسن کردمیهن چهره جنجالی منتسب به جریان اصولگرایی است که به واسطه اتهامش در نقش‌آفرینی در جریان حمله به سفارت عربستان در تهران شناخته شد. این حمله در آن مقطع هزینه ای گزاف به سیاست خارجی کشور تحمیل کرد. پس از حمله به سفارت عربستان که منجر به قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور شد، کردمیهن بازداشت شد اما در نهایت حکم تبرئه را گرفت و خودش نیز این مساله را انکار کرد. او در سال‌های بعد از این حواشی در سمت‌هایی از جمله رییس کمیته فرهنگی فدراسیون جودو و ریاست ستاد انتخاباتی قالیباف در کرج در انتخابات سال ۹۲ به فعالیت پرداخت و از سوی برخی چهره‌های اصولگرا مورد حمایت قرار گرفت. البته کارهای فرهنگی او فقط به فدراسیون جودو نیز محدود نمی‌شود. او در سوریه نیز در ایجاد مراکز فرهنگی و جلب طلبه‌ها مشارکت کرده است. از جمله یکی از موسساتی که شخصاً آن را راه‌اندازی کرد، «جنت‌الحقیقه» نام داشت که به پیشنهاد محمدباقر قالیباف آن را راه‌اندازی کرد. کرد میهن را باید از چهره‌های تند و رادیکال اصولگرایی دانست. فرهنگی‌کاری که به مواضع و اعمال تند و افراطی معروف است. 

بیوگرافی حسن کردمیهن

حسن کردمیهن از چهره‌های اصولگرا، یکی از اعضای هیئت‌های بسیجی و مدیر چند مجموعه فرهنگی است. او در رشته مهندسی دانشگاه گیلان تحصیل کرده است و در دانشگاه فعالیت‌های دانشجویی داشته است. او مدتی با انجمن اسلامی دانشجویان همکاری می‌کرد ولی چندی بعد به متنقد اصلاح‌طلبان تبدیل شد. البته او موفق نشد تحصیلاتش را تمام کند و از دانشگاه اخراج شد ولی چندی بعد وارد حوزه شد تا دروس حوزوی را بگذراند و در همین حین توانست به رضا رمضانی گیلانی امام جمعه کرج نزدیک شود و ریاست دفتر او را بر عهده بگیرد.

به گزارش رویداد۲۴ او درباره زندگی شخصی‌اش گفته است: «من پنج فرزند دارم، یکی دو تا نیستند. ما خانواده بسیار پرخرجی هستیم و سفره داریم و اداره آن با پول‌های مسخره ما ممکن نیست. من هم می‌خواستم از جایی پول دربیاورم. پس اول برای معاش و دوم از بی‌کاری.»

بیوگرافی حسن کردمیهن

شهرت کرد میهن در کرج

حسن کرد میهن طلبه‌ای بود که توانست روابط خوبی را کسب کند و همین موضوع پله ترقی او شد. در ابتدای امر حضور او در بسیج دانشجویی هم مسیر او را برای ورود به حوزه هموار کرد و هم در محافلی مثل هیئت الرضا و محفل حزب الله کرج راه یافت تا به عنوان فردی که سازماندهی فکری و مالی و مذهبی انجام می‌دهد، هرچه بیشتر جا بیفتد. همین امر باعث شد کم کم در کرج به عنوان فردی شناخته شده در محافل رفت و آمد کند. مدیریت سه مجموعه فرهنگی بزرگ در ایران به نام‌های «مؤسسه فرهنگی – دینی نورمعرفت» در کرج، «مؤسسه فرهنگی – دینی بهشت» در تهران و «حوزه علمیه امام محمد باقر» در تهران هم نتیجه همین شهرت و داشتن روابط خاص از سوی او بوده است. جالب اینکه هر یک از این مجموعه‌های فرهنگی از بودجه‌های دولتی قابل توجه نیز برخوردار هستند. در واقع کرد میهن را باید یکی از افرادی دانست که مشغول به کار تبلیغی اسلامی است. 

حسین کرد میهن کیست؟

رستوران‌داری کرد میهن

شاید جالب باشد که بدانید حسن کرد میهن در رستوران‌داری نیز دستی بر آتش دارد. شاید این مساله از همان بینشی می‌آید که اذعان می‌کند «خانواده خرج دارد!» حسن کردمیهن با وجود اینکه سال‌های زیادی را به موسسات دینی و فرهنگی پرداخته است، در سال ۱۳۹۷ اقدام به تاسیس رستوران کرد که این موضوع بسیار حاشیه ساز شد. روزنامه شهروند در آذر ماه ۹۷ گزارشی از این رستوران منتشر کرده است که بخش‌هایی از آن در زیر می‌آید:

«حالا کردمیهن با حواشی گسترده‌ای که در سال‌های گذشته به دنبالش بوده، رستورانی در کرج افتتاح کرده است. رستورانی که شاید بیش از هرچیز برای حلقه دوستان و نزدیکانش باشد. کسانی که او را به خوبی می‌شناسند و پیرو حاج حسن هستند. «حاج‌آقا نیستن، شمالن!» مرد پشت پیشخوان می‌گوید و مِنو را نشان می‌دهد تا انتخاب کنیم. در منو، شاورما‌های مختلف و پیتزای لحم بعلبک نشان از رستورانی لبنانی دارد که دو ماهی است حسن کردمیهن آن را در کرج افتتاح کرده است. شنیده بودیم اینجا رویکردی فرهنگی دارد! منظور از این رویکرد چیست؟ نمیدونم. حاج‌آقا گاهی میان اینجا، این چیز‌ها را باید از خودشون بپرسید.»

کردمیهن حمله به سفارت 

بی‌شک می‌توان ۱۲ دی ماه ۱۳۹۴ را روزی پر هزینه برای سیاست خارجی ایران دانست. در آن روز عده‌ای تندرو  در واکنش به اعدام شیخ نمر روحانی شیعه‌ای که منتقد آل سعود بود، با یورش به سفارت عربستان کاری کردند که نتیجه‌اش قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان طی ۷ سال و سه ماهه شد. آنهم در شرایطی که بلاتکلیفی برجام، ضرورت همکاری با کشور‌های منطقه را برای ایران بیش از پیش کرده بود. کردمیهن یکی از افرادی بود که در هدایت حمله به سفارت عربستان متهم شد اما او تکذیب کرد و گفت: «من در قضیه حمله به سفارت عربستان دخالتی نداشتم.»

او در گفتگویی در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ انجام داده، بیان کرد: «من به بچه‌ها نگفتم به آنجا (سفارت عربستان) بروند. من به هیچ کسی نگفتم کوکتل‌مولوتوف درست کند. به هیچ کس نگفتم اتوبوس بگیرید. من به هیچ کسی نگفتم نیروی انتظامی را کنار بزنید و بروید داخل! وقتی بچه‌ها به خانه‌های‌شان برگشته و خواب بودند، من در حمص سوریه آنلاین شدم. دیدم ۳۰۰ پیام در گروه شهید خلیلی آمده است. از بالا شروع به خواندن کردم. این می‌گفت برویم و آن می‌گفت برویم و منافع ملی است و... به ساعت سوریه یازده و نیم شب بود. از عمق دلم خوشحال بودم. یکهو دیدم سیدعباس یک عکس سلفی با ملک سلمان در اتاق سفیر گرفته است. گفتم فلان فلان شده آن عکس را برای من بیاور چرا سلفی می‌گیری و همین‌طور به جواب دادن به آن‌ها مشغول بودم که سیدرحمت توی گروه گفت حاج حسن ما برگشته‌ایم و دارند آب و جارو می‌کنند.»

کردمیهن حتی توسط نهادهای امنیتی نیز بازداشت شده و ۴۸ روز در زندان اوین بوده است اما در نهایت تبرئه شد.


بیشتر بخوانید: صادق کوشکی کیست؟


بازداشت حسن کردمیهن

حسن کرد میهن در حالی اصرار به تکذیب دخالت در حمله به سفارت سعودی را دارد که برای این پرونده بازداشت و ۴۸ روز در زندان اوین بوده است. او داستان بازداشت و رفتن به اوین را اینطور روایت کرده است: «همین که پرواز نشست دم در ۷-۸ تا ماشین آمده بود تا من را ببرند. انگار ریگی را گرفته‌اند. من را به زندان بردند و ۴۸ روز در زندان‌های مختلف اوین می‌چرخیدیم و بازجویی می‌شدیم. گفتم بنده توفیق مجریمت در این برنامه را ندارم. چون من نبودم و داشتم از ناموس شما دفاع می‌کردم. گفتم این صوت‌ها را من گفته‌ام، ولی همه به بعد از حادثه مربوط است. شما ادعا کرده‌اید و من را ۴۸ روز در زندان نگه داشته‌اید و باید اثبات کنید که این صوت‌ها به قبل از حادثه مربوط است.» 

به هر حال دولت حسن روحانی بر محاکمه عوامل این حمله اصرار داشت.اگرچه  کردمیهن و چند نفر دیگر در پی این واقعه بازداشت شدند اما دادگاه ۲۸ و ۲۹ تیرماه ۱۳۹۵، در شعبه ۱۰۶۰ مجتمع قضایی کارکنان دولت، حکم به تبرئه همگی متهمان از اتهام «تخریب عمدی سفارت عربستان» داد.

کرد میهن از نزدیکان قالیباف

از روزی که حمله به سفارت عربستان اتفاق افتاد، محمد باقر قالیباف طعنه‌های زیادی درباره نزدیکی به مسبب احتمالی این رخداد هزینه ساز به جان خریده است. در واقع حسن کردمیهن را باید یکی از نزدیکان کسی بدانیم که این روز‌ها چهارمین سال ریاستش در مجلس شورای اسلامی را سپری می‌کند. کردمیهن در انتخابات سال ۹۲ رئیس ستاد کرج انتخاباتی قالیباف بود که با گفتن «افتخار می‌کنم که اگر با لباس رسول‌الله برای کسی تبلیغ می‌کنم، برای کسی تبلیغ می‌کنم که تعهد و التزامش را به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی در ٣٥ سال سربازی ولایت اثبات کرده است»

همچنین اسحاق جهانگیری در مناظره انتخاباتی رو به قالیباف کرد و گفت «بله ما نمی‌توانیم به سفارت حمله کنیم. دولت حمله کرد آقای قالیباف؟ چه کسانی حمله کردند؟ آن‌ها الان در ستاد‌های کدام کاندیدا حضور دارند؟ کدام کاندیدا‌ها از آن‌ها دفاع می‌کردند، پول می‌دادند؟» که این تحلیل در آن روز‌ها پررنگ شد که حرف‌های جهانگیری به طور ملموسی موجب ریزش رای قالیباف شد.

حسن کردمیهن کیست؟

 

بیوگرافی حسن کردمیهن

پایگاه ایران در سوریه

از زمانی که داعش در سال ۹۳ بروز و ظهور کرد، ایران حضور مستشاری در این کشور داشت و داوطلبان براساس برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت به سوریه اعزام می‌شدند. حسن کرد میهن درباره فعالیتش در سوریه گفته است «یک بار آقای قالیباف با من صحبت کرد و گفت مثل همین مجموعه فرهنگی‌ای را که اینجا دارید، در سوریه هم راه بیندازید. بعد از رفتن به سوریه ۶۰۰ مربی سوری را آموزش دادیم. دانشجو و طلبه جذب کردیم و همین آموزش‌های کار تربیتی را ارائه کردیم و آن‌ها در مدارس آنجا شروع به کار کردند و شد موسسه جنت‌الحقیقه؛ که دقیقا تشکیلاتی مطابق با اساسنامه ما است»

کردمیهن در فدراسیون جودو

آرش میراسماعیلی یکی از قهرمانان ورزشی در رشته جودو است و به همین دلیل وقتی به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد، تصور عمومی این بود که این انتخاب برای «جودو» گامی رو به جلو است. اما با مهاجرت سعید مولایی و حضور این ملی پوش سابق در اسرائیل، میراسماعیلی با اظهارنظرهایی یکطرفه و رادیکال باعث تعجب اهالی جودو و همچنین تعلیق فدراسیون ایران شد.

یکسال بعد از خبر صدور حکم از سوی آرش میر اسماعیلی رییس فدراسیون جودو برای حسن کرد میهن متهم اصلی حمله به سفارت عربستان، نگاه‌ها به آرش اسماعیلی کاملاً تغییر کرد. این خبر آب سردی بود بر پیکر آن‌هایی که ریاست میراسماعیلی را شروع اقتدار جودو می دانستند. انتصاب متهم اصلی حمله به سفارت عربستان به عنوان مشاور و رییس کمیته فرهنگی فدراسیون موجی از تعجب و اعتراض را در پی داشت.

حسن کردمیهن کیست؟

حسن کردمیهن و شجریان

حسن کردمیهن که به تحرکات و اظهارنظرهای رادیکال شهرت دارد، دو روز پس از مرگ محمدرضا شجریان در اقدامی غیرمنتظره و عجیب در ویدیوئی با تندی مخالفان شجریان را خطاب قرار دارد. کردمیهن در اینباره نوشته است: « «بنده اینجا اعلام می‌کنم محمدرضا شجریان استاد بلامنازع موسیقی ایران است. ما او و موسیقی او را ذبح کردیم. من یادم می‌آید سال ۸۰ آقای شجریان مصاحبه کرد و گفت پاپ را اینطور بی‌محابا در کشور رواج ندهید. اگر تولیدات کم است من از استادم مرحوم بنان چیزهایی یاد گرفته ام که می‌توانم هفته‌ای یک کاست تولید کنم. سال ۷۹ تا ۸۱ بود. آن زمان اصلا فتنه وجود نداشت. ربنا پخش می‌شد. باید هم امروز ساسی مانکن مدارس دبستان مارا پر کند. معلوم است که پر می‌کند. صداوسیما به خاطر فتنه با شجریان درنیوفتاد، به خاطر بیشعوریش با موسیقی سنتی درافتاد. وقتی ما فرهنگ خودمان را کنار بگذاریم، هرفرهنگی جای آن را می‌گیرد. این ساسی مانکن هم چیزی نیست. تا چند وقت دیگر هم از بین می‌رود و بعدی می‌آید.»

همچنین کردمیهن ذیل این ویدئو در ایسنتاگرام نوشت:

«از بچگی‌اش توهیئت بوده و بامسجدی ها چرخیده و سوالهاش رو از طلبه ها پرسیده و باحزب اللهی ها اردو رفته و آخرسر هم رفته با روحانیت در حوزه های علمیه مانوس شده و اونوقت هر چهارروز یه بار ، یه گندی‌ش میزنه بالا!!

یا تواعتقادات و یا توسیاست و یا تواخلاق و یا توهرچیز دیگه ای یه کثافتش بالا میاد که نمیشه جمعش کرد!!

وجالب اینه که عین خیال‌ش نیست و خودش رو اصلا ملامت نمیکنه و به خودش نمیگیره!

بعد میشینه دنبال عیب و ایراد کسی میگرده که تماااااااااام زندگی ش با آواز و تار و تنبور و اینها بوده!

بفهم!

خدمتی که #شجریان به ادبیات و شعر و هنر و موسیقی این سرزمین کرده ، تمام آباء و اجدادت با هم نمیتونن بکنن!

خدمتی که استاد به #معنویت این مرزوبوم کرده برا قبر و قیامت ش بسه!!!

بفهم عزیزم»

حسن کرد میهن و تندرو‌ها

حسن کرد میهن را باید از جمله افرادی بدانیم که فعالیتشان از سال‌های ابتدایی دهه نود، واژه «تندروها» را به ادبیات سیاسی و حتی محاوره‌ای اضافه کرد. اقدامات تندروها بارها مشکلاتی را به ویژه در حوزه سیاست خارجی کشور ایجاد کرده است که نمی‌توان آن را نادیده انگاشت. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
رایش سوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
1
17
عقل که نباشد
جان در عذاب هست
.....
اگر روزی اینها دست
م ل ت
بی فتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
مطمعن باش دست شما نمی افتیم نهایت آخرش عملیات انتحاری استشهادی ببند.... کم از این اراجیف بزار رویداد ۲۴ این برادر هر کاری هم کرده در اون برهه درست عمل کرده پس خفه خون بگیرید
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
خفه خون رو تو بگیر مزدور عراقی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
عراقی زیر پا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
0
17
این لمپن های ساختار اگر واقعا دوست دار نظام و مردم هستند برن تومرز خدمت کنند
صفورا
|
United States of America
|
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
0
19
فرد خائن و مزدورى است که کلى براى کشور هزينه به وجود آورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
0
12
دستگاههای اطلاعاتی موفق به شناسایی مهاجمان نشدند.
حسن کریمی صدیق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
0
0
خودشیفته چون دیده نشده استانبول با دختر قالیباف سیسمونی.بازار لندن با حداد عادل .عکس داریم .حسن کورد.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان