تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد

مصطفی میرسلیم کیست؟

اخیراً فرهیختگان در مطلبی به احتمال حمایت حزب موتلفه از چهره هایی چون میرسلیم پرداخته است. مصطفی میرسلیم عضوی از جریان اصولگرایی است و با توجه به نوع اظهارنظر و فعالیت‌هایش، می توان او را یکی از وفادارن خطِ فکری اصولگرایان دانست.

مصطفی میرسلیم کیست؟

رویداد۲۴ سعید شمس: مصطفی میرسلیم یکی از مدیران اصولگرا است که به سبب فعالیت‌های انتخاباتی‌اش بر سر زبان‌ها قرار گرفت.او در انتخابات 96 کاندیدا شد تا در شروع دهه هشتم زندگی بار دیگر از حاشیه به متن سیاست و اخبار برگردد. از مهم‌ترین دلایل شهرت میرسلیم حضورش در حزب قدمت‌دار و پرفعالیت موتلفه اسلامی است. حزبی که اغلب چهره‌هایش از افراد سابقه‌دار نظام بوده‌اند. حزب موتلفه برای انتخاب میرسلیم به عنوان رئیس مجلس جلسات مهمی را برگزار کرد و تلاش‌های زیادی انجام داد که البته به نتیجه نرسید و نهایتاً قالیباف توانست به کرسی ریاست دست یابد. به نظر می‌رسد که میرسلیم قالیباف را رقیب جدی خود برای رسیدن به کرسی ریاست می‌داند و همین بود که چندی پیش هم تلش کرد با تاختن به عملکرد قالیباف 

بیوگرافی مصطفی میرسلیم

مصطفی میرسلیم در نوزدهمین روز خرداد ۱۳۲۶ در تهران متولد شد. پدرش سید جلال بود و دو دختر و یک پسر دارد. او در سال ۱۳۴۴ از دبیرستان البرز دیپلم گرفت و ۵ سال بعد در دانشگاه پواتیهٔ فرانسه در رشتهٔ مهندسی مکانیک فوق لیسانس گرفت و در سال ۱۳۵۱ از «مدرسهٔ عالی ملی مکانیک و آئروتکنیک» تخصص مهندسی در رشتهٔ موتور‌های درون‌سوز را کسب کرد. او قبل از انقلاب هم سابقه مسئولیت رسمی داشت و در سال‌های ۱۳۵۴–۱۳۵۷ مدیریت بهره‌برداری شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه را به عهده داشت.

مصطفی میرسلیم کیست؟

پوشش هندی_ پاکستانی

در دهه شصت که فضای مجازی نبود و حتی رسانه‌های مکتوب هم به جدیت امروز نبودند، مردم پای تلویزیون می‌نشستند تا از اخبار مطلع شوند. یکی از نکات جالب نوع پوشش میرسلیم بود که از سال ۷۲ تا ۷۶ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. او درباره اینکه به چه دلیل لباس متفاوتی را انتخاب کرده است، گفته است «لباس من از قبل از پیروزی انقلاب اینگونه بود و چون اعتقاد به استفاده از کروات نداشتم کت شلوارم را مطابق آن دوختم. نمونه این لباس هست و هر کسی بخواهد می‌تواند تهیه کند»

میرسلیم، اصولگرا و موتلفه‌ای

میرسلیم عضوی از جریان اصولگرایی است و با توجه به نوع اظهارنظر و فعالیت هایش می‌توان او را یکی از وفادارن خطِ فکری اصولگرایان دانست. البته این چهره به ویژه بعد از حضور در انتخابات ۹۶ روندی را برگزید که رد دسته تندرو‌های جناح راست جای می‌گیرد. میرسلیم همچنین در عضویت حزب قدیمی موتلفه است و بعد از درگذشت حبیب الله نبی حبیبی توقع داشت، در راًس حزب قرار بگیرد، اما توسط اعضای شورای مرکزی حزب به عنوان ریاست شورای مرکزی برگزیده شد. جالب اینکه با وجود سابقه حضور میرسلیم در انتخابات و کم بودن سبد رای میرسلیم به نظر می‌رسد موتلفه مجددا حمایت از میرسلیم را برای انتخابات‌های آتی در دستور کار دارد و البته آن را بررسی خواهد کرد. 

مصطفی میرسلیم موتلفه

سوابق تشکیلاتی میرسلیم

مصطفی میرسلیم از پیش از انقلاب در کار‌های تشکیلاتی مشارکت داشت و هم اکنون که ۷۶ ساله است، در کنار نمایندگی مجلس در امور حزب موتلفه حضوری جدی دارد. درباره سابقه تشکیلاتی می‌توان به عضو مؤسس گروه سیاسی موسوم به «پویای توحید» سال ۱۳۵۴، مسئول تبلیغات حزب جمهوری اسلامی از ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی از اسفند ۱۳۵۷ تا۱۳۶۰، عضو مؤسس و عضو هیئت دبیران جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی از ۱۳۷۲ و مسئول مرکز آمار و نظرسنجی حزب مؤتلفه اسلامی از ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ اشاره کرد.

مصطفی میرسلیم و خلخالی

یکی از اظهارات چالش برانگیز میرسلیم درباره آیت‌الله خلخالی و اعدام‌ها در زمان او بوده است. او در برنامه‌ای تلوزیونی درباره اعدام افسران شهربانی توسط خلخالی هم گفت: «آقای خلخالی علاقه داشتند بدون درنظرگرفتن جوانب امر و رسیدگی‌های لازم بسیاری از افسران شهربانی را اعدام کنند. بدون اینکه به این موضوع توجه لازم داشته باشند که اصلا این افراد در آزار و اذیت و شکنجه مردم نقش داشتند یا خیر! بالاخره بنده از پرونده این افراد باخبر بودم و به‌نوعی پرونده عملکرد این افسران در دست من بود و خبر داشتم که آقای خلخالی دارند زیاده‌روی می‌کنند. به خود ایشان هم می‌گفتم مراقب باشید دچار خطا نشوید که البته ایشان خیلی زود حکم صادر می‌کرد و عجله داشت که این افراد را زودتر اعدام کند». این سخن او واکنش‌های زیادی را در بر داشت و برخی به تندی به آن پاسخ دادند. از جمله یکی از مهم‌ترین پاسخ‌ها مربوط به حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بود که گفته بود: «این حرف‌های بدون سند، رهاوردی جز تطهیر رژیم منحوس پهلوی و عوامل خائن آن دارد؟»

میرسلیم؛ وزیر هاشمی رفسنجانی

به گزارش رویداد۲۴ مصطفلی میرسلیم با وجود اینکه در رشته مکانیک درس خوانده است، پس از علی لاریجانی و پیش از عطاالله مهاجرانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشخیص مرحوم هاشمی رفسنجانی به عضویت کابینه در دولت ششم در آمد. او درباره تضاد تحصیلاتش با مسئولیتی که در وزارت ارشاد داشت، اینطور گفته است که «وقتی به انقلاب رسیدیم کمتر با تخصص‌های بنده آشنا بودند و بنده را بیشتر با عنصر فرهنگی می‌شناختند، اما در هر دو زمینه فعالیت کردم. وقتی از زمینه سیاسی فارغ شدم به سمت کار‌های فرهنگی رفتم و در وزارت فرهنگ مشغول شدم»

اهدای جایزه به خسرو شکیبایی در زمان وزارت میرسلیم

اهدای جایزه به خسرو شکیبایی در زمان وزارت میرسلیم

او پیش از وزارت، در سِمت‌های مشاور رئیس‌جمهور در امور تحقیقاتی ۲۸ شهریور ۱۳۶۸ تا ۹ اسفند ۱۳۷۲، مشاور عالی رئیس‌جمهور سال ۶۱ تا ۶۸، سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری مرداد ۶۱ تا شهریور ۶۸ فعالیت داشت. میرسلیم همچنین از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ فرمانده شهربانی کل کشور بود.

میرسلیم انتخابات ۹۶

مصطفی میرسلیم در انتخاباتی که حسن روحانی برای تمدید دولتش و سید ابراهیم رئیسی برای بازگرداندن جریان اصولگرایی به عرصه تصمیم گیری حضوری جدی داشتند، در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ثبت نام کرد و اتفاقاً در جریان مناظره‌ها رویارویی بسیار جدی با رئیس وقت دولت داشت. نکته جالب آن روز‌ها تکرار مکرر جمله «آقای روحانی! این و چی میگی؟» بود که توسط مردم دهان به دهان می‌چرخید. همچنین میرسلیم که به نمایندگی از حزب موتلفه کاندیدا شده بود، بعد از انصراف قالیباف به نفع رئیسی از طرف هم حزبی هایش برای کناره گیری تحت فشار قرار گرفت و با وجود اینکه مرحوم نبی حبیبی در آخرین ساعت ۲۷ اردیبهشت از کناره گیری کاندیدای موتلفه خبر داد، او مصرانه خواستار ماندن در انتخابات شد تا ۴۷۸٬۲۶۷ راٌی بیاورد که با توجه به میزان مشارکت ۰٫۸۵ درصد رای از آرای ۱۰۰ درصدی را از آن خود ببیند.

مصطفی میرسلیم انتخابات ریاست جمهوری


بیشتر بخوانید: حمید رسایی کیست؟


میرسلیم در مجلس

مصطفی میرسلیم ۳۲ ماه بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری، بازهم روانه وزات کشور شد تا این بار در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کند، البته بازهم به نمایندگی از موتلفه. با این توضیح که انتخابات ۲ اسفند ۹۸ به دلیل دور بودن از فضای رقابتی کم مشارکت‌ترین انتخابات بود، او به عنوان دومین منتخب مردم به مجلس راه یافت. میرسلیم در حالی با ۸۹۲۳۱۸ راًی دوم شد که عبدالرضا هاشم زائی منتخب سی ام تهران در مجلس دهم موفق به اخذ ۱,۰۷۸,۸۱۷ رای از تهرانی‌ها شده بود.

عکس میرسلیم در مجلس

اتهام فساد به قالیباف

«همه مدارک را به دستگاه قضایی ارجاع داده‌ام و پیگیری‌ها از جانب آن‌ها انجام می‌شود. اصل موضوع به تحقیق و تفحص زمان حضور قالیباف در شهرداری برمی‌گردد، وقتی تحقیق و تفحص در مجلس دهم رأی نمی‌آورد شهردار وقت از اینکه چنین موضوعی رأی نیاورده، تشکر می‌کند. طبق اسنادی که دارم نشان می‌دهد رایزنی‌هایی پشت پرده صورت گرفته که این تحقیق و تفحص، انجام نشود و رد شود»

میرسلیم این سخنان تند به طور آشکار قالیباف را متهم به زد و بند مالی با نمایندگان مجلس دهم برای توقف طرح تحقیق و تحفص از شهرداری کرد که عده‌ای دلیل این رفتار را «انزوای میرسلیم و عدم کسب جایگاه مناسب در مجلس یازدهم، نارضایتی از عملکرد هیئت‌رئیسه مجلس، مطرح‌شدن و تیتر اخبار و رسانه‌ها شدن و ...» عنوان کردند. اما او هر زمان که فرصت می‌دید، اقدام به تخریب رئیسش در مجلس می‌کرد و پیگیری‌هایش نه تنها به جایی نرسید و نتیجه نداد، بلکه با شکایت محمدباقر قالیباف درباره طرح ادعای رشوه ۶۵ میلیارد تومانی به نمایندگان مجلس برای رأی ندادن به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس دهم، محکوم شد اما قالیباف رضایت داد.

انتقاد تند میرسلیم به شهرداری علیرضا زاکانی

میرسلیم بارها به چهره‌های محتمل اصولگرایان برای انتخابات آتی تاخته است و اخیراً نیز پیکان انتقادش به سمت زاکانی نشانه رفته است. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای سرگشاده خطاب به علیرضا زاکانی، شهردار تهران انتقادات تندی را علیه عملکرد شهرداری در این حوزه مطرح کرده است. او از تراکم فروشی گلایه کرده است. در واقع هر گونه صدور پروانه ساخت خارج ازچهارچوب‌های مشخص شده در طرح تفصیلی تهران را تراکم فروشی می‌گویند. میرسلیم در نامه‌ای نوشت: ««امروز پس از ۲۱ ماه، با حسرت تمام، باید به شما برادر انقلابی، که امیدوار بودیم راه ناصواب اسلاف خود را در شهرداری تهران اصلاح می‌کردید، عرض کنم که خطای اصلی، یعنی شهرفروشی و عدم ساماندهی بر مبنای قواعد و معیارهای مهندسی شهرسازی، شدیدتر از گذشته ادامه یافته است.» 

جاللب اینکه نامه انتقادی میرسلیم به زاکانی را «سخنگوی شورای شهر» پاسخ داد و نوشت: «نمی‌شود در قانون پراشکال «جهش تولید مسکن» احداث سالانه ۱ میلیون مسکن در کشور را تکلیف کنید اما به شهرداری بابت «شهر فروشی» و «تراکم فروشی» اعتراض کنید! نمی‌شود حامی پروپا قرص «مصوبه مولدسازی» و افزایش تراکم فراقانونی ناشی از آن باشید اما به تعدد مصوبات موردی کمیسیون اعتراض کنید! نمی‌شود اصلاح وابستگی شهرداری‌ها به عوارض پروانه را بی‌اهمیت بینگارید اما به شهرداری بابت سرپوش گذاشتن بر تخلفات ساختمانی اعتراض کنید!»

مصطفی میرسلیم واردات خودرو

در شرایطی که بازار خودرو شلخته و به هم ریخته است و مردم نارضایتی زیادی از خودروسازان داخلی دارند، گروهی مصرانه با واردات خودرو مخالفت می‌کنند تا ایران خودرو و سایپا در میدانی بی رقیب هر آنچه می‌خواهند را انجام بدهند و در نتیجه حتی خرید پراید هم برای گروهی کثیر از مردم به مثابه رویا باشد. در این بین مصطفی میرسلیم را می‌توان پرچمدار مخالفان واردات خودرو دانست. او که بی توجه به مشکلات عمومی همچنان بر عقیده خود مصر است، در ششمین روز از اردیبهشت ماه سال جاری با این توئیت که «این ‎افتخار برای هر ملتی بس که دسترنج هنر و دانش و تلاش و ‎خلاقیت خود را مصرف کند، نه آن که با دریوزگی تفاله دیگران بر خود» تکلیفش را با موافقان وارد کردن خودروی خارجی مشخص کرد.

 کاری به نظر مردم ندارم!

مصطفی میرسلیم در اسفند ماه ۱۴۰۱ در گفت و گویی تصویری درباره اینستاگرام اینطور گفت که «اینستاگرام فاجعه است و باید قطع شود، نظر مردم هم مهم نیست! من ۱۰۰ درصد فیلترینگ اینستاگرام را تایید می‌کنم. باید قطع بشود؛ اینستاگرام فاجعه است. بدترین شبکه در دنیا است. من کاری به نظر مردم ندارم. الان چیزی را نمی‌شود بست. قبلا می‌شد موج رادیو را بست، یک فکری کرد، می‌شد داخلش اختلال ایجاد کرد که مردم گوش نکنند. الان که این طوری نیست» این اظهارات رادیکال باعث شد، موجی در توئیتر به راه بیفتد و در واکنش به این نکته که «نظر مردم مهم نیست» به میرسلیم یادآوری شود، با رای همین مردمی مجلس نشین شده است که نظرشان را مهم نمی‌داند.

جاسوسی پسر میرسلیم ؟

خبر داغِ ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۱ چنین بود: «پسر میرسلیم به اتهام اقدام علیه امنیت و مسائل امنیتی بازداشت است» مصطفی میرسلیم که در آن روز‌ها به دلیل اظهارنظر رادیکالش درباره حجاب روی سیبل قرار داشت، این اتفاق را نتیجه تلاش دشمن دانست و اضافه کرد: «مهدی را ظاهراً پس از دو سال مراقبت، در تیرماه ١٣٩٨ بازداشت و در بهمن ۱۳۹۸ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم کردند که پس از درخواست تجدید نظر و قطعی شدن حکم در بهمن ١٣٩٩ به زندان اوین برده شد. البته بنده برای جلوگیری از هرگونه شائبه و شبهه، در هیچ یک از مراحل بازداشت و بازجویی و محاکمه و تجدید نظر دخالتی نکردم. میرسلیم همچنین درباره آزادی پسرش گفته است: «می‌دانم فرزندم آزاد شده اما نمی‌دانم مورد عفو رهبری قرار گرفته است یا خیر» که این واکنش و اینکه این آزادی نشانه‌ای از تبعیض است، بازتاب گسترده‌ای در افکار عمومی داشت.

نگاهِ میرسلیم به حجاب

«قبل از ناآرامی‌ها افرادی را در خیابان دیدم که لخت مادرزاد بودند!» این جمله عجیب آنهم از کسی که یکی از نمایندگان مردم در مجلس است، به حدی بازتاب داشت که تحلیل‌های زیادی درباره اش به نگارش درآمد. او درباره موضوع حجاب همچنین گفته بود که «گفته می‌شود بی‌حجابی وسیع‌تر شده است. از این‌رو، باید مسائلی که پشت قضیه بوده است را روشن کرد، یعنی باید افشاگری شود که همه بدانند دشمن برنامه داشته است؛ نه اینکه مثلاً گشت ارشاد ضعف داشته و این بلوا‌ها درست شده است، یعنی دشمن از این اتفاق، به عنوان ابزار استفاده کرد»

میرسلیم و بازداشتی‌های ۱۴۰۱

جنبشی که پس از مرگ مهسا امینی همه گیر به وجود آمد، همه ارکان کشور را با چالشی جدی روبرو کرد. به ویژه از پنجشنبه ۱۷ َآذر که محسن شکاری به عنوان اولین اعدامی به دار آویخته شد، فضای بسیار پرهزینه‌ای را شاهد بودیم. در آن شرایط ملتهب میرسلیم در گفتگویی با بیان اینکه «فاصله بین دستگیری عوامل ناآرامی‌ها تا اعدام آن‌ها بسیار زیاد است و باید در فاصله ۵ یا ۱۰ روز بعد از دستگیری اعدام شوند منتها قوه قضائیه روال خودش را دارد» با اعتراض عمومی مواجه شد. اما او به جای توضیح، همچنان تاًکید داشت، در مجازات متخلفین نباید کوتاهی کرد.

مصطفی میرسلیم فرانسه

یکی از اتفاقات جالبی که در خصوص مصطفی میرسلیم افتاده، فرانسوی حرف زدن او در یک کنفرانس خبری بود. او پیامی را به مردم دنیا در مورد اهانت روزنامه فرانسوی به پیامبر اسلام به فرانسوی بیان کرد که در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌هایی را در بر داشت. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
0
3
بنظرم میر سلیم بیشتر شبیهه سگ در جهنمه ! اگر این ادم درونش پاک بود حداقل یه نورالهی توی چهره اش نمایان بود چقدر منفوره وبدچهره س !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
0
2
یکی شبیه قیافه بز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
0
2
مو زینه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان