تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲

مقایسه فروش خودرو در جهان و ایران

شرایط فروش خودرو در جهان توسط کمپانی‌های خودروسازی نسبت به کشور ایران تفاوت‌های بسیاری دارد، که در این مقاله قصد داریم شرایط فروش نقدی، اقساطی و مهمتر از همه، لیزینگ خودرو را در جهان بررسی کنیم.

شرایط فروش خودرو

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: کمپانی های خودروسازی در دنیا روش های مختلفی برای عرضه محصولات خود به مشتریان ارائه می کنند، که هر کدام از این روش ها مزیت ها و معایبی دارند، که در ادامه به بررسی کامل آن ها و مقایسه با شرایط فروش خودرو در ایران خواهیم پرداخت.

فروش خودرو به صورت نقدی

اولین روش فروش خودرو در جهان به صورت نقدی است، در این روش مشتری با حضور در نمایندگی های خودروسازی، یا از طریق سایت های این کمپانی ها اقدام به خرید آنلاین می کند. در این روش خریدار امکان تغییرات ظاهری و شخصی سازی خود را دارد و می تواند با سلیقه خود تمام خود را شخصی سازی کند.

میانگین قیمت خودروها در جهان از ۳۰ هزار دلار تا ۵۶۰ هزار دلار است. اکثر خریداران خودرو در جهان عموماً چنین مبلغی، آن هم به صورت نقد در حساب های بانکی خود، به علت عوارض و مالیاتی که دولت از آن ها می گیرد، ندارند. اما آن بخش از خریداران که علاقه به خرید نقدی دارند با این روش می توانند خیال خود را از مالکیت خودرو و از افزایش قیمت خودرو در خرید اقساطی مطمئن کنند.

خرید خودرو به صورت قسطی

دومین روش خرید خودرو در انواع کشورهای جهان، که پس از خرید نقدی بیش تر استفاده می شود، خرید خودرو به صورت قسطی است.

برای درک بیش تر این روش خرید خودرو از یک کمپانی، یکی از کمپانی های خودروسازی کشور آلمان مانند بنز را برای شما مثال می زنیم؛ برای خرید خودرو در کشور آلمان، آن هم به صورت قسطی، شما باید حدود ۸ تا ۱۰ درصد قیمت کل یک خودرو را پرداخت کنید، سپس مابقی آن را برای شما قسط بندی می کنند.

اما پرسشی که در این این جا پیش می آید این است که فرق روش قسطی با روش لیزینگ در چیست؟ در بخش سوم، فروش خودرو به صورت لیزینگ را به طور کامل توضیح خواهیم داد، اما اگر بخواهیم به طور مختصر فرق این دو روش را بیان کنیم باید گفت در صورتی که شما در این حالت نتوانید قسط خودرو را پرداخت کنید مبلغی را از پرداختی شما کسر می کنند و سپس آن را به شما بر می گردانند، اما در خرید لیزینگی در صورتی که شما حتا ۱ ماه از مبلغ قسط تعیین شده را پرداخت نکنید، شرکت خودروساز برحسب قرداد اولیه تمام مبلغ پرداختی شما را صاحب می شود و دیگر تعهدی نسبت به شما ندارد.

خرید خودرو به صورت لیزینگی در بازارهای جهانی

فروش لیزینگی خودر در جهان با دو روش قبلی کمی متفاوت است، در این روش خودرو خریداری نمی شود و تنها خودرو از کمپانی خودروسازی توسط مشتری اجاره می شود، اما نرخ این اجاره بها چگونه محاسبه می شود؟

در فروش لیزینگی یک خودرو، خودروساز استهلاک و افت قیمت یک خودرو را با احتساب مالیات و عامل بها را با حساب های ریاضی و قوانین بانکی یک کشور محاسبه می کند و به مشتری اعلام می کند، به طور مثال، برای لیزینگ یک خودرو ۳۰ هزار دلاری با در نظر گرفتن آن که این خودرو پس از سه سال افت قیمتی بالغ بر ۴۵ تا ۶۰ درصدی را تجربه کند و احتساب مالیات و عامل بها مبلغی بالغ بر ۱۵ تا ۱۶ هزار دلار برای مشتری می بایست قسط بندی شود. پس با این روش یک مشتری با پرداخت مبلغ حداقل حدود ۳۰۰ دلار در ۱۲ تا ۳۶ ماه صاحب یک خودرو صفر با پرداختی قسطی می شود.

در نهایت و پس از پرداخت کامل اقساط خودرو لیزینگ، خریدار خودرو سه روش انتخاب دارد؛ در روش اول می تواند خودرو را از شرکت خودروسازی خریداری کند و به نام خود سند بزند، در روش دوم می تواند مبلغ اقساط خود را دریافت کند و خودرو را به کمپانی بازگرداند و اما در روش سوم می تواند در پایان اقساط خودرو یا حتا پس از گذشت چند ماه، خودرویی دیگر را انتخاب کند، که در این روش مشتری می بایست خودرو خود را به کمپانی برده و خودرو صفر جدیدی را تحویل گیرد و مبلغ اقساطی که برای خودرو قبلی پرداخت کرده است، مستقیم به خودرو جدید انتقال پیدا می کند و مشتری می بایست باقی اقساط را به کمپانی خودروساز پرداخت کند.

مزایا و معایب لیزینگ خودرو در جهان

از خوبی های لیزینگ خودرو این است که شما با پرداخت مبلغ بسیار کمی و نرخ بهره پایین صاحب یک خودرو با مدل جدید و کارکرد صفر می شود، همچنین خودرو شما شامل گارانتی کامل کارخانه است و از همه مهم تر، خودرو شما از بیمه GAP برخودار است که اگر در مواقع استثنا خودرو دچار حادثه یا آتش سوزی شد، کمپانی خودروساز تمام هزینه آن را پرداخت می کند و هزینه ای متوجه مشتری نمی شود.

اما از معایب این روش باید گفت که در لیزینگ خودرو شما محدودیت کارکرد دارید و در طول یک سال مسافتی بین ۱۶ تا ۲۰ هزار کیلومتر را می توانید پیمایش کنید و در صورت استفاده بیش تر در پایان قرداد باید مابه التفاوت آن را به کمپانی پرداخت کنید که البته مبلغ ناچیزی است، همچنین برخی از خودروسازی ها طرح هایی مخصوص مشتری هایی دارند که می خواهند مسافت بیش تری را طی کنند و این محدودیت هم خیلی دچار اختلال در استفاده مشتری نمی شود. همچنین شما در لیزینگ خودرو امکان تغییر در ظاهر و بخش فنی خودرو را ندارید و می بایست همان گونه که خودرو را از کمپانی خودروساز تحویل گرفته اید، بدون تغییر به کمپانی بازگردانید.

مقایسه شرایط فروش خودرو در ایران و جهان

اما در بخش پایانی، به دنبال مقایسه شرایط فروش خودرو در ایران و جهان هستیم، خودروسازان داخلی در سال های قبل، شرایط مختلفی برای فروش خودرو به مشتریان اعم از ثبت نام و لیزینگ داشتند، اما پس از نابه‌سامانی های اقتصادی‌ای که برای کشور به وجود آمد، خودروسازان در گام اول تصمیم گرفتند فرآیند قرعه کشی خودرو را راه اندازی کنند.

در این گام، خودروهای داخلی با اعلام کارخانه خودروساز در شرایط مختلف تحویل، مانند تحویل ۳ ماهه تا تحویل ۱۴ ماهه، قرعه کشی خودرو را برای متقاضیان آغاز کردند، اما به علت تقاضای زیاد در این بخش و عدم عرضه مناسب خودرو باعث افزایش شدید قیمت در بازار آزاد خودرو شد، در تصمیم جدید و گام دوم، هدف گذاری عرضه خودرو در بورس کالا بود.

از مرداد ماه ۱۴۰۱ خودروسازان داخلی با عرضه محدود چند خودرو کم استقبال کار خود را در بورس کالا شروع کردند، به نحوی که اگر قیمت یک محصول در کارخانه حدود ۲۰۰ میلیون تومان بود و قیمت بازار آزاد خودرو مورد نظر حدود ۴۰۰ میلیون بود، متقاضیان خرید خودرو در بورس کالا پس از ثبت نامه در سامانه سجام می بایست در سامانه خرید فیزیکی کالا در بورس هم ثبت نام به عمل می آوردند و پس از تمامی این مراحل در فرآیندی مشابه مزایده خودرو قیمت پیشنهادی خود را در سامانه ثبت می کردند و در صورت برنده شدن، خودرو خود را ۳ ماهه تحویل می گرفتند، اما نکته حائز اهمیت در این بخش قیمت تمام شده برای مشتری بود که میانگین قیمت بازار و قیمت کارخانه برای یک متقاضی تمام می شد.

در گام سوم، خودروسازان به سراغ عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خودرو رفته اند، هنوز نواقص و مزیت های این طرح به طور کامل مشخص نشده است، اما متقاضیان باید برای شرکت در این طرح ها حساب وکالتی افتتاح کنند و مبلغی بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان در این حساب ها بلوکه کنند تا اجازه حضور در طرح ها را داشته باشند. تفاوت ها از نظر کیفیت خودروسازی ایرانی با جهان بسیار است، اما در این مقاله هدف مقایسه فروش خودرو در ایران و جهان بود که با توجه به توضیحات تکمیلی، شرایط فروش خودرو در کشورهای سطح یک جهان نسبت به شرایط فروش خودرو در ایران زمین تا آسمان فرق دارد.

منبع: اسب بخار

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ثبت نام خودرو
نظرات شما
پیشخوان