تاریخ انتشار: ۱۸:۳۷ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

جانشین فرمانده نیروی انتظامی: طالبان با خمپاره و آرپی‌جی به پاسگاه ایران تیراندازی کرد/ پاسخ خوبی به طالبان دادیم

جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: مرزهای شرقی کشورمان در آرامش کامل است، هیچگونه مشکلی وجود ندارد و تبادلات انسانی و تجاری به صورت عادی در حال انجام است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی: طالبان با خمپاره و آر پی جی به برجک پاسگاه ایران تیراندازی کرد/ پاسخ خوبی به طالبان دادیم

رویداد۲۴ سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده فراجا در خصوص امنیت مرز‌های شرقی کشور، گفت: مرز‌های شرقی کشورمان دارای آرامش کامل است، هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و تبادلات انسانی و تجاری به صورت عادی در حال انجام است.

وی افزود: ایران در شرق با کشور‌های مسلمان و دوست پاکستان و افغانستان همسایه است و قریب دو هزار کیلومتر مرز مشترک با آن‌ها داریم.

سردار رضایی با اشاره به مشکل مواد مخدر در مرز‌های شرقی کشورمان، متذکر شد: مشکل جدی ما در مرز‌های شرقی موضوع مواد مخدر است. با توجه به کشت و تولید مواد مخدر در آن سوی مرز‌های کشورمان، بعضاً مرزهایمان تحت الشعاع قرار می‌گیرد و به‌همین دلیل در مرز‌های شرقی با شرارت‌هایی مواجه می‌شویم. این موضوع قبل از انقلاب بوده و بعد از آن نیز وجود داشته و دارد.

مشکل نیرو‌های میانی طالبان است که در مرز‌ها پاسخگو نیستند

جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شرایط مناسب مرزی ایران و پاکستان، تصریح کرد: در مرز با پاکستان ارتباط‌های خوبی با ارتش و مرزبان‌های آنان داریم، اما در مرز مشترک در افغانستان با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی افزود: قبل از روی کار آمدن طالبان با دولت قبلی ارتباطاتی با مرزبان‌های آنان داشتیم و تقریباً مرز را مشترک اداره می‌کردیم و با آنکه مشکلاتی بود، اما پاسخگو بودند؛ امروز، اما با روی کار آمدن طالبان نشست‌هایی با آنان در تهران، کابل و در مرز‌ها برگزار کردیم، ولی همچنان مشکلاتی داریم، زیرا نیرو‌های طالبان در مرز پاسخگو نیستند. نفرات آن‌ها عوض می‌شوند، بدون تجربه هستند و اقدامات غیر متعارف انجام داده و تیراندازی‌های نا به جا دارند.

سردار رضایی اظهار داشت: در نشست‌هایی که با مسئولین آن‌ها داشتیم، اعتراف می‌کنند که نیرو‌های آنان اشتباه کردند و تکرار نمی‌کنند، ولی مدتی بعد این اتفاق در نقطه دیگری از مرز می‌افتد.


بیشتر بخوانید: درگیری در مرز افغانستان، به دلیل اشتباه مرزبانان طالبان صورت گرفته بود/ از طرف افغانستانی هم افرادی کشته شدند


علاقمندی طالبان برای برقراری امنیت در مرز‌ها

وی با اشاره به علاقمندی طالبان برای برقراری امنیت در مرز‌ها اذعان داشت: در این رابطه آن‌ها هم مانند ما به دنبال برقراری امنیت در مرز‌ها و تردد مسافرین و مبادله محصولات تجاری هستند، اما آنچه اتفاق می‌افتد ناشی از عدم توجه رده‌هایی از افرادی است که در مرز حضور دارند. از طرفی ما با برخی از قاچاقچیان مسلحی مواجه هستیم که از آن سوی مرز تیراندازی می‌کنند.

این مقام ارشد انتظامی کشور با اشاره به حادثه مرزی اخیری که در مرز مشترک ایران با افغانستان رخ داد، تشریح کرد: در حادثه اخیری که در مرز با طالبان اتفاق افتاد بلافاصله در مرز حضور داشتیم. در این حادثه به برجک یک پاسگاه ما تیراندازی شده و این تیراندازی ادامه پیدا می‌کند و مرزبانان هم، چون مکلف به دفاع از مرز‌ها هستند بخوبی پاسخ می‌دهند. پس از مدتی این تیراندازی دچار رکود می‌شود، اما مجدداً آن‌ها از حدود ساعت ۱۲ ظهر از چند نقطه اقدام به تیراندازی به ۳ پاسگاه با استفاده از آر پی جی و خمپاره انداز و سلاح‌های سبک می‌کنند که با دفاع مرزبانان ما و پاسخ متقابل مواجه شده و به هیچ عنوان اجازه ورود به خاک کشورمان به آن‌ها داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: آن‌ها پس از دو ساعت، درخواست آتش بس و اقدام به عقب راندن نیرو‌های خود می‌کنند که ما این اجازه را به آن‌ها دادیم، پس از آن آرامش برقرار شد و اتفاق دیگری نیفتاد. متأسفانه در این ماجرا ما یک شهید و ۳ مجروح دادیم.

سردار رضایی با اشاره به حضور میدانی خود در این ماجرا، گفت: فردای آن روز بنده به منطقه رفته و بازدیدی داشتم. آثار تیراندازی‌ها مشخص بود. ضمن دیدار با مرزنشین‌ها، حتی نماز جماعت کارکنان و نیرو‌های مرزی در حیاط پاسگاه در امنیت کامل برقرار شد.

آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم

جانشین فرمانده فراجا با ریشه‌یابی مشکلات مرزی با نیروی‌های مرزبان افغانستان، تاکید کرد: خود طالبان از شرایط موجود به وجود آمده در مرز ناراحت هستند و توجه کردند که این موضوع دیگر اتفاق نیفتد؛ البته لازم است توافقات قبلی‌مان را اجرایی کنند. از این رو لازم است مرزبانان طالبان دارای لباس متحدالشکل شوند و به قوانین بین‌المللی پایبند باشند. ما حتی اعلام آمادگی کردیم آن‌ها را برای رعایت پروتکل‌های مرزی در پایانه‌ها و مناطق پر جمعیت و هم در مناطق غیر پایانه‌های مرزی آموزش دهیم تا به پروتکل‌ها اشراف داشته باشند، هرچند آن‌ها هنوز برای آموزش حضور نیافتند.

سردار رضایی با بیان اینکه اگر تعدی به مرز‌ها بشود قطعاً با قاطعیت برخورد خواهیم داشت، خاطر نشان ساخت: طالبان در رده‌های میانی ممکن است برای خود سازمانی داشته باشند، اما عملکرد و سازماندهی آن‌ها برای ما متعارف نیست، زیرا مرزبانان دو طرف باید با یکدیگر نشست برگزار کنند، مذاکره داشته باشند و حتی گشت‌های همزمان و مشترک برقرار کنند.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: طالبان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Sweden
|
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
2
22
میفرماید که طالبان چون نه آزموزش دیده ا‌ند و نه دیسیپلین دارند و نه حرف حساب سرشان میشود پاسگاه مرزی را به توپخانه و خمپاره بسته و سرباز جوانی‌ را شهید و ۳ نفری را زخمی کرده ا‌ند و شما به هیچوجه جواب در خور این همه تجاوز و جنایت نتوانسته اید بدهید و در عوض پیشنهاد تعلیم و تربیت داده اید که از آنهم استقبالی نشده است. پس این مرزبانان بی‌ پناه را با چه مسولییتی در آنجا گمارده اید؟ چرا طالبان فقط در مرز‌های ایران این همه جسور شده و وحشی بازی درمیاورند ور در سایر مناطق ؟اوضاع آرام است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
2
23
قائدتا اگه پاسخ خوبی داده بودین طالبان باید میترسید نه اینکه تجهیزات و تانک بفرسته لب مرز
مرد تاجیک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
0
0
برکه عزیزم

آتش دوزخ باشد

شراب باشد

تو کنار من باشی‌

و شیطانی که گولمان بزند .....


شب که شد

از بام جهنم خودمان

بهشت دیگران را می‌‌بینیم..
نظرات شما
پیشخوان