تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح

موشک مافوق صوت فتاح به فارسی به معنی«گشاینده» است که به گفته سردار حاجی زاده به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاع مختلف، توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست.

فتاح: موشک مافوق صوت مانورپذیر ایران

رویداد۲۴  حسین فلاحی: موشک مافوق صوت جدید ایران با نام «فتاح» که توسط رهبر انقلاب نامگذاری شده روز گذشته رونمایی شد. روز سه‌شنبه در مراسمی رونمایی از این موشک تصاویر آن توسط رسانه‌های دولتی منتشر شد.

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده در آیین رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح گفت: «موشکی که امروز رونمایی آن صورت گرفت، موشکی است که در دنیا کم‌نظیر است؛ به نحوی که با رونمایی این موشک ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد. موشک فتاح به دلیل فناوری‌ای که دارد، هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد؛ در حالی که برای سایر سلاح‌ها مانند تانک، ناو، هواپیما و... موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضدموشک‌هایی ساخته شده است، البته سپر موشکی‌ای که موفقیت زیادی داشته باشد، وجود ندارد؛ از سوی دیگر برای زدن یک موشک، باید سه موشک شلیک شود و این در حالی است که تقریباً قیمت یک ضد موشک ۲۰ برابر موشکِ هدف است.»

بنا به گفته سردار حاجی زاده، موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاع مختلف است، توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست؛ برای اینکه موشک‌های ضدموشک طبق یک بردار مشخص حرکت می‌کنند که البته سرعت آن‌ها از سرعت کمی هم برخوردار است.


بیشتر بخوانید: موشک خرمشهر ۴ چیست؟


سرعت بیش از ۱۳ ماخ یعنی دست کم ۱۵ هزار کیلومتر برساعت، از قابلیت‌های موشک هایپرسونیک فتاح است که طبق گزارش ها می تواند به پیشرفته ترین سیستم های دفاع موشکی نفوذ کند. در این مطلب به بررسی این موشک و جزئیات توانمندی های آن خواهیم پرداخت.

موشک هایپرسونیک فتاح ایران

فتاح: موشک مافوق صوت مانورپذیر ایران

برد موشک فتاح ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است. در همین خصوص رسانه اسرائیلی جروزالم پست گزارش داد که موشک هایپرسونیک فتاح در ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل می‌رسد.

به گزارش رویداد۲۴ اما قابلیت دیگری که موشک هایپرسونیک فتاح دارد قابلیت مانوردهی در خارج و داخل جو است. به همین معنی که این موشک توانایی عبور از تمام سامانه‌های سپر موشکی را دارد و می‌تواند آن‌ها را منهدم کند. این موشک به دلیل نوع حرکت  در جهات و ارتفاع مختلف توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست.

ایران در لیست چهار کشور دارنده این موشک

فتاح: اولین موشک مافوق صوت ایران

موشک هایپرسونیک فتاح جزو جدیدترین تسلیحات و تجهیزات موشکی هایپرسونیک است که امروزه توسط کشورهای همچون آمریکا، روسیه و چین تولید و به کارگرفته می‌شوند. این موشک از دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانور‌پذیری فوق‌العاده و همچنین از توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری برخوردار است.

موشک فتاح با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.

تعدادی از کشورهای معدود نوع دیگری از موشک هایپرسونیک در اختیار دارند که در اصطلاح به آن HGV یا موشک با کلاهک گلاید کننده گفته می شود. این نوع پرتابه تنها در طراحی ظاهری و مسیر پروازی متفاوت با سرجنگی‌های مانور دهنده است و سرعت آن از 5 تا 20 ماخ بسته به طراحی و نظر سازنده متفاوت است.

فیلمی از لحظه شلیک و اصابت موشک هایپرسونیک «فتاح»

پرتابه‌های HGV به جای ارتفاع گرفتن همانند شیوه پرتابه‌های بالستیک، در ارتفاع بسیار کمتری به همراه امکان تغییر مسیر مکرر سمت هدف طی مسیر کرده و در نتیجه رادارهای هشدار زودهنگام پدافند دشمن در شناسایی آنها دچار خطا شده و همین امر احتمال غافلگیرشدن مجموعه دفاع موشکی دشمن را بسیار بالا می برد.

سرجنگی موشک فتاح به یک پیشران کروی سوخت جامد با نازل متحرک مجهز است که موجب می‌شود بتوان تراست خروجی آن را کنترل کرده و در جهات مختلف به آن فرمان حرکت داد. به این ترتیب کلاهک موشک فتاح با بالک‌های کنترلی که روی آن تعبیه شده و همچنین موتور با فناوری نازل متحرک،‌ قابلیت اجرای مانور به طرفین،‌ مانورهای ارتفاعی و مانورهای دایروی را پیدا کرده و این قابلیت به علاوه سرعت هایپرسونیک آن،‌ امکان رهگیری و مقابله سامانه‌های موشکی با آن را تقریبا غیر ممکن می‌سازد.

دستیابی متخصصان و مهندسان ایرانی به علم ساخت این موشک کفه ترازوی قدرت را به سود ایران در منطقه سنگین کرده است. توانمندی‌های این موشک در عبور از سامانه‌های پدافندی دشمن و حمله به مراکز حساس و حیاتی دشمن حالا دست برتر را در اختیار ایران قرار داده است.

مشخصات موشک هایپرسونیک فتاح

مشخصات کلی موشک هایپرسونیک فتاح

نام موشک: فتاح
نوع موشک:هایپرسونیک
تاریخ رونمایی: 16 خرداد 1402
برد موشک: 1400 کیلومتر
سوخت موشک: سوخت جامد
سرعت موشک: 13 تا 15 برابر سرعت صوت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
1
0
این یک معجزه است که موشک با این نیروی درگ، ۱۵ ماخ سرعت دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
0
1
ابعاد و جنس بدنه رو بنویس تا نیروی درگ در سطح زمین رو واست حساب کنم.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
2
2
هر وقت برای ادعاهایشان سندی ارائه دادند مبنی بر هایبرسونیک بودن این موشک ان موقع میشه قبول کرد
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
0
2
وسطای فیلم چرا ‌کارتونی شد؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان